Hardeschijf onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 13:26
Beste Tweakers,

Ik heb op het moment 2 harde schijven in mijn pc, waarvan 1 met een partitie voor windows/data.
Nou zit de data schijf vol en wil ik overstappen naar de 2e schijf, dat gaat echter niet, want ik kan er niks naartoe download en geen programmas vanaf draaien.

Mijn gevoel zegt dat er iets met de raid niet goed zit, of misschien de partitie. Ik heb hier echter de ballen verstand van.

Pic:
Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/1852/76556770.th.jpg

Type HDs: Samsung SpinPoint F1 1TB

Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben verschaft en dat hier mensen zijn die misschien de oplossing hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me af waar jij raid ziet, dus wat je nu precies bedoelt is de vraag. Wat je eens kan doen is je D: schijf opnieuw formatteren. Worden er verder nog foutmeldingen gegeven en zo ja, wat zijn deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de errors als je er iets naar toe probeert te schrijven? Zonder duidelijke foutmelding kunnen we weinig.
En wat het met RAID van doen heeft weet ik ook niet, maar dat lijkt me totaal irrelevant (en sowieso RAID op Samsung F1's is niet aan te raden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Hier een pic van de foutmelding, waar ik een film van de ene schijf naar de onbruikbare wil kopiëren:

Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/914/foutmelding.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kun je de errors niet gewoon als text posten, dat is een stuk makkelijker dan een plaatjes op een (imho ranzige) imagehost neerzetten.

Verder, heb je de partitie al eens weggegooid en een nieuwe aangemaakt en geformateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
De foutmelding lijkt mij toch vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij ook ja, met de doelschijf is niets mis, eerder met de bronschijf. Waarschijnlijk een corrupt bestand of iets in die geest, tja, en dan gaat kopieëren moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 00:54:
Lijkt mij ook ja, met de doelschijf is niets mis, eerder met de bronschijf. Waarschijnlijk een corrupt bestand of iets in die geest, tja, en dan gaat kopieëren moeilijk.
Als dat het was geweest, dan had ik hier toch niet gepost...

Het is met alle bestanden van overal op de pc zo. Dan moet dus mijn gehele computer en alle bestanden daarop corrupt zijn en die schijf is dan verder prima.

Ik zal de tip van Terw_Dan ff proberen en gaan formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat heel duidelijk dat hij geen gegevens van het bronbestand of bronschijf kan lezen in het laatste screenshot. Daarnaast had ik al het advies gegeven om D te formatteren, maar dat zal je wel niet gelezen hebben. Blijf lekker eigenwijs, hier ga ik geen tijd meer aan spenderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Jammer dat je ook niet mijn hele bericht leest.

Dit zou dus betekenen dat ook mijn C: schijf niet goed is, alle bestanden/programma's/films/games werken van de C en E schijf, maar de D schijf kan ik niks mee. Dat is in mijn ogen raar.

Sorry als dit eigenwijs is, maar het is ook laat, dan is het lastig om nog 100% focus op zo'n bericht te leggen.

[ Voor 19% gewijzigd door DooiePixel op 18-07-2010 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel je hele bericht gelezen, daarnaast is de info in de screenshots meer dan duidelijk, dat jij dat niet wil zien, prima, maar schuif het niet af op mij. Jij hebt duidelijk weinig ervaring met computers en harde schijven, dat is niet erg, want er zijn mensen genoeg hier om je wat te leren. Als je dat echter niet aan wilt nemen, dan houdt het gewoon op, ik weet wel betere manieren om mijn tijd te verspillen. Misschien dat het laat is voor jou, maar dat geldt niet voor mij, ik ben nog zo fris als een hoentje. Ik heb je geprobeerd te helpen, maar jij houdt je eigen standpunten vol en dan zeg ik prima, maar vraag dan ook niet om hulp. Veel succes met het oplossen van je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:38:
Ik heb wel je hele bericht gelezen, daarnaast is de info in de screenshots meer dan duidelijk, dat jij dat niet wil zien, prima, maar schuif het niet af op mij. Jij hebt duidelijk weinig ervaring met computers en harde schijven, dat is niet erg, want er zijn mensen genoeg hier om je wat te leren. Als je dat echter niet aan wilt nemen, dan houdt het gewoon op, ik weet wel betere manieren om mijn tijd te verspillen. Misschien dat het laat is voor jou, maar dat geldt niet voor mij, ik ben nog zo fris als een hoentje. Ik heb je geprobeerd te helpen, maar jij houdt je eigen standpunten vol en dan zeg ik prima, maar vraag dan ook niet om hulp. Veel succes met het oplossen van je probleem.
Tsjongejongejonge, wat een zwaar overdreven reactie... Voel je niet gelijk zo aangevallen. Hij geeft gewoon antwoord op jouw berichtjes en dat jij daar op deze manier op moet reageren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20
Idd.. beetje overdreven reactie. Ik neem aan dat de TS heeft geprobeerd om een bestand van C naar E te kopieren en dat dat gewoon goed ging. Hij zei wel dat alle programma's/films e.d. gewoon vanaf de C schijf werken dus zou er niks mis moeten zijn met het bronbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:38:
Veel succes met het oplossen van je probleem.
Dus ik heb niet het meeste verstand van harde schijven, daarom kom ik ook op dit forum, waarvan ik weet dat er veel aardige mensen zitten met wel de goede kennis.

Maar bedankt, jammer dat je het zo opvat en alleen je eigen verhaal wil horen. Fijne nacht nog

@ Jimster:

Ja, ik kan dus wel van C naar E, van E naar C. Films/programmas werken op beide schijven.. alleen me D schijft reageert dus niet hoe het moet.

1e keer formatteren ging niet helemaal goed volgens mij :) computer dus even opnieuw opgestart en nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch even proberen wat KeDeShCh schreef. Je weet maar nooit of het helpt. Per definitie formateer ik altijd een nieuwe schijf, ook al is ie al geformateerd.

Mag ik vragen hoe de harde schijven zijn aangesloten, IDE of Sata? Ik kan me herhinneren dat onder IDE je een conflict kan krijgen als je beide schijven de zelfde master/slave situatie geeft. Helemaal zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 05:09:
Toch even proberen wat KeDeShCh schreef. Je weet maar nooit of het helpt. Per definitie formateer ik altijd een nieuwe schijf, ook al is ie al geformateerd.

Mag ik vragen hoe de harde schijven zijn aangesloten, IDE of Sata? Ik kan me herhinneren dat onder IDE je een conflict kan krijgen als je beide schijven de zelfde master/slave situatie geeft. Helemaal zeker weet ik het niet.
SATA = IDE.
Daarbij, op het moment dat je 2 PATAschijven als master zet zal het in de bios bij de schijfdetectie al fout gaan, dan zie je daar maar 1 schijf of geen van beide schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Hoe zitten de schijven aangesloten? Zijn het Sata of Pata schijven? Het zou inderdaad kunnen dat de schijven met elkaar in conflict zijn als het Pata schijven zijn. Dit verklaart ook waarom je wel van C naar C of E kan kopieren. In het geval van Pata schijven wil het wel eens zo zijn dat verschillende merken niet goed met elkaar overweg kunnen. Dus het is handig als je even de specs van de schijven geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Ik heb dus geprobeerd te formatteren, maar dit heeft de hele nacht aangestaan en het balkje is geen millimeter opgeschoten en er is niks gebeurd.... het schermpje staat er nu nog.

Volgens mij is het gewoon een sata schijf.

Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Vaste
schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm
-buffer: 32 MB

Deze heb ik zo even van mijn order bij azerty geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20
Het zijn Samsung Spinpoint F1's 1TB, volgens mijn zijn die alleen in SATA uitvoering geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DooiePixel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:04:
Ik heb dus geprobeerd te formatteren, maar dit heeft de hele nacht aangestaan en het balkje is geen millimeter opgeschoten en er is niks gebeurd.... het schermpje staat er nu nog.

Volgens mij is het gewoon een sata schijf.

Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Vaste
schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm
-buffer: 32 MB

Deze heb ik zo even van mijn order bij azerty geplukt.
En de partitie opnieuw aanmaken? Wat doet dat?

En test het ding eens met de testtool van Samsung

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 18-07-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Terw_Dan schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:12:
[...]

En de partitie opnieuw aanmaken? Wat doet dat?

En test het ding eens met de test tool van Samsung
Ik zie zo geen partitie programmas, kan die tegenwoordig gewoon in Windows? (vista)
Mijn huisgenoot heeft dit zo ooit gepartitioneerd, vraag me niet hoe.

Ik zal nu even dat tooltje testen.

En toen ik de format probeerde te stoppen liep het vast (reageert niet).

Edit:

*wenste voor een floppydisk*

Blijken achteraf de tooltjes niet te werken, omdat ik 64bit draai. (jammer van de cd'tjes)

[ Voor 12% gewijzigd door DooiePixel op 18-07-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

start -> run -> diskmgmt.msc
Dat zit er al vanaf win2000 in, echt nieuw is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Terw_Dan schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:37:
start -> run -> diskmgmt.msc
Dat zit er al vanaf win2000 in, echt nieuw is het dus niet.
Ok, ik zal eens kijken, heb dit zelf nog nooit gebruikt. Of misschien ooit is op mijn xp system 5/6jr geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Ok even mijn stappen uitleggen:

run > diskmgmt.msc
ik format de D: schijf, werkt niet en vraagt of ik of schijfbeheer of de pc opnieuw wil opstarten.
opnieuw maar schijfbeheer starten, run > diskmgmt.msc
ik vernieuw het scherm en nu staat er:
"Schijf 1, onbekend, niet geïnitialiseerd"

Als ik deze schijf opnieuw probeer te initialiseren, dan krijg ik een error en die zegt het volgende:
"Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat."

Iets zegt mij dat de hardeschijf er gewoon mee is opgehouden?

Oh en die tooltjes werken niet met 64bit.

[ Voor 4% gewijzigd door DooiePixel op 18-07-2010 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

DooiePixel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:50:

run > diskmgmt.msc
ik format de D: schijf, werkt niet en vraagt of ik of schijfbeheer of de pc opnieuw wil opstarten.

Als ik deze schijf opnieuw probeer te initialiseren, dan krijg ik een error en die zegt het volgende:

Volgens mij is het nog niet gezegd; maar kun je de harde schijf eventueel testen in een andere pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Blue-Tiger schreef op zondag 18 juli 2010 @ 15:14:
[...]

Volgens mij is het nog niet gezegd; maar kun je de harde schijf eventueel testen in een andere pc?
even een update:
Ik wou even me pc restarten, en toen die weer opstartte kwam ik in DOS terecht, met 1 van die tooltjes van samsung. Even een diagnostische test gedaan en de schijf gaf dus een error en het programma beveelde mij aan om hem te formatteren, dus hij is nu bezig met formatteren via dat tooltje, het gaat echt super traag.
Zit nu op 0.006% ofzo (post nu vanaf een laptop)

En Blue-Tiger: Ik heb vanaf morgen een LAN met wat vrienden, dus dan kan ik zeker proberen mijn HD bij iemand anders er in te knallen. Maar hoe weet ik dan welke van de 2 de foute is ? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat de Samsung diagnostictooling betreft moet je de ISO downloaden en niet de floppy variant. Brand de ISO op een CD, zorg er vervolgens voor dat je Pc vanaf deze CD-ROM gaat opstarten, zo kun je de tooling geheel buiten Windows om gebruiken. Dit is overigens altijd de beste manier een hardeschijf te testen, met de tooling van de fabrikant zelf buiten Windows om.

Linkje: http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html

edit: Aha, je had de juiste versie al gedownload lees ik, maar je wist blijkbaar niet dat deze bootable is. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 18-07-2010 16:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
heb je de hdd al getest met een ander programma?

bv crystaldisk.
http://crystalmark.info/d...ex-e.html#CrystalDiskInfo

daarmee kan je je hdd controleren. ik denk dat je een dooie HDD hebt. aangezien formatteren niet lukt.
en je een I/O fout krijgt.

check het met crystal disk daar kan je zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Testtool van Samsung kan neem ik aan ook bootable zijn, dus zonder OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Never mind

[ Voor 159% gewijzigd door blobber op 19-07-2010 20:24 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:20

run > diskmgmt.msc

Kijk eens of je harde schijf kabels goed zijn aangesloten, geen knikken in de kabels. Desnoods een anders kabeltje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
tweakers,

ik heb nu dit tooltje gebruikt: ES Tool
http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

die gaf bij schijf 1 inderdaad een error aan en die wou ik dus formatteren met dat tooltje.

probleem: aangezet rond eind van de middag, naar een verjaardag gegaan en net weer thuis.. percentage van voltooing : 0.039%
en ik heb morgen een LAN, dat schiet dus niet op, lijkt me niet goed als ik dit onderbreek of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Formatteren kun je prima onderbreken hoor. Maar als het ding er zo immens lang over doet dan lijkt me dat de schijf dood is. Hang het geval eens in een ander systeem (of als je die niet zo snel voor handen hebt aan een andere controller als die in je systeem zit) en kijk of die daar hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Begin eens gewoon bij het begin: de BIOS. Heb je niet toevallig een SATA controller in 'RAID' mode gezet terwijl je gewoon AHCI bedoelde voor die enkele schijf?

Kijk ook eens welke SATA controller je gebruikt voor die harddisk. Kan me van vroegere ASUS borden nog herinneren dat die een JMicron JMB363 SATA controller hadden naast de gewone chipset controller; waarbij de Jmicron dan speciaal bedoeld was voor optical drives. Kies de gewone standaard chipset controller voor je harddisk.

Kan ook zijn dat die Samsung F1 1TB schijf gal is. Heb er zelf ook eens 4 gekocht voor een server; 2 waren er na een aantal dagen al stuk. Heb de hele batch toen subiet van de hand gedaan.

Maar begin dus eerst eens met wat simpele troubleshoot stappen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou de format maar stopzetten want morgen is het echt nog niet klaar.

Wanneer wel? over 3030 uur met deze snelheid. Dan is ie klaar op 25 oktober.

Het geeft ie ieder geval wel aan dat de schijf niet goed is, of dat ie fout is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Reepje schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:53:
Ik zou de format maar stopzetten want morgen is het echt nog niet klaar.

Wanneer wel? over 3030 uur met deze snelheid. Dan is ie klaar op 25 oktober.

Het geeft ie ieder geval wel aan dat de schijf niet goed is, of dat ie fout is aangesloten
Haha, daar was ik dus ook al bang voor :')
albatross schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:53:
Begin eens gewoon bij het begin: de BIOS. Heb je niet toevallig een SATA controller in 'RAID' mode gezet terwijl je gewoon AHCI bedoelde voor die enkele schijf?

Kijk ook eens welke SATA controller je gebruikt voor die harddisk. Kan me van vroegere ASUS borden nog herinneren dat die een JMicron JMB363 SATA controller hadden naast de gewone chipset controller; waarbij de Jmicron dan speciaal bedoeld was voor optical drives. Kies de gewone standaard chipset controller voor je harddisk.

Kan ook zijn dat die Samsung F1 1TB schijf gal is. Heb er zelf ook eens 4 gekocht voor een server; 2 waren er na een aantal dagen al stuk. Heb de hele batch toen subiet van de hand gedaan.

Maar begin dus eerst eens met wat simpele troubleshoot stappen.
Ok, ik zal straks even in me bios snuffelen, in de hoop dat ik wat tegenkom, klinkt allemaal erg technisch en niet echt mijn ding :| hoop dat ik wat daarna wat meer info kan verschaffen.

En mijn gevoel zegt ook dat die schijf naar de klote is, gelukkig zit er 36mnd garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
Tweakers,

Ik ben in de BIOS geweest en gekeken naar de RAID setup.

Hier stond achter: IDE

Nou weet ik niet wat dat inhoudt, er waren wel nog 2 andere opties: Raid en AHCI?

Van wat ik kan zien in de BIOS ziet de pc wel beide harde schijven en een cd/dvd speler, dus dat lijkt me wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 13:25
Heb daar niet zo heel veel verstand van, maar zou hem iig op AHCI zetten, wat albatross ook al zei
Op welke mode staat je andere schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
DooiePixel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 22:10:
ik heb nu dit tooltje gebruikt: ES Tool
http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

die gaf bij schijf 1 inderdaad een error aan en die wou ik dus formatteren met dat tooltje.
Wat voor error? Als het een surface error is dan is het gewoon game over en garantie claimen. Dat krijg je zelf niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
marti-n schreef op maandag 19 juli 2010 @ 08:16:
Heb daar niet zo heel veel verstand van, maar zou hem iig op AHCI zetten, wat albatross ook al zei
Op welke mode staat je andere schijf ?
Het is de raidmodus die op IDE staat, dit geld voor beide schijven als ik het goed heb.
Maar, met alle respect, als je er niet heel veel verstand van hebt, ga ik liever geen dingen zomaar in mijn bios veranderen.
_H_G_ schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:46:
[...]

Wat voor error? Als het een surface error is dan is het gewoon game over en garantie claimen. Dat krijg je zelf niet opgelost.
Dat durf ik niet zo te zeggen, maar ik denk dat het game over is en binnenkort maar even langs de winkel ga om het duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je geen RAID gebruikt is AHCI de beste keuze om te gebruiken, zodat je toch gebruik kan maken van zaken als TCQ en NCQ. Let wel, dit wordt ingesteld op de controller, niet op de schijf zelf. Als je het dus verandert moet je ervoor zorgen dat je de juiste drivers installeert anders zal je OS niet starten. Voor nu dus gewoon laten staan en voor als je een reinstall doet kun je hem altijd nog naar AHCI zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 12:22
vervang eerst de sata kabel, ik heb echt hele dure gekocht nu om van die ellende af te zijn met die sata kabels die slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
bastian433 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:25:
vervang eerst de sata kabel, ik heb echt hele dure gekocht nu om van die ellende af te zijn met die sata kabels die slecht zijn.
Hier kan ik echt niets mee.
Terw_Dan schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:21:
Als je geen RAID gebruikt is AHCI de beste keuze om te gebruiken, zodat je toch gebruik kan maken van zaken als TCQ en NCQ. Let wel, dit wordt ingesteld op de controller, niet op de schijf zelf. Als je het dus verandert moet je ervoor zorgen dat je de juiste drivers installeert anders zal je OS niet starten. Voor nu dus gewoon laten staan en voor als je een reinstall doet kun je hem altijd nog naar AHCI zetten.
Binnenkort me pc maar weer naar Azerty brengen, misschien dat zij even een clean windows 7 install willen doen, ben ik ook van dit vista af. Bedankt in ieder geval voor alle hulp! Ik laat de garantie nu het werk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DooiePixel schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:47:
[...]

Want? Als de kabel brakkig is dan zal de schijf niet goed werken. Dus vervang die eens, het is wel handig als ej wat doet met de oplossingen die aangedragen worden.
Binnenkort me pc maar weer naar Azerty brengen, misschien dat zij even een clean windows 7 install willen doen, ben ik ook van dit vista af. Bedankt in ieder geval voor alle hulp! Ik laat de garantie nu het werk doen
Waarom doe je zelf niet gewoon een reinstall? Windows 7 installeren kost je een half uurtje, in die tijd kun je niet eens op en neer naar de winkel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Terw_Dan schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:21:
Eigenlijk had ie dit gewoon eerder moeten doen. Het verbaast me toch iedere keer weer dat kennelijk ook tweakers gewoon hun mobo uit de doos halen, alles er maar klakkeloos opprikken, en dan meteen beginnen te installeren. Ga nou eerst eens in je BIOS, en zet daar dingen aan zoals ACPI (voor zover dat uitstond) en AHCI dus, voor je SATA. Dat NCQ, daar heb je echt veel aan. En steek ook je SATA connectors niet zo maar in het eerste-het-beste gat dat past. Lees eerst je mobo-boekje eens, zodat je weet wat wat is. Waar zit de ICH10R? (zodat je RAID kunt maken); welke SATA controllers kan ik beter voor de optical drives gebruiken? Enz, enz.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DooiePixel
albatross schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:22:
[...]

Eigenlijk had ie dit gewoon eerder moeten doen. Het verbaast me toch iedere keer weer dat kennelijk ook tweakers gewoon hun mobo uit de doos halen, alles er maar klakkeloos opprikken, en dan meteen beginnen te installeren. Ga nou eerst eens in je BIOS, en zet daar dingen aan zoals ACPI (voor zover dat uitstond) en AHCI dus, voor je SATA. Dat NCQ, daar heb je echt veel aan. En steek ook je SATA connectors niet zo maar in het eerste-het-beste gat dat past. Lees eerst je mobo-boekje eens, zodat je weet wat wat is. Waar zit de ICH10R? (zodat je RAID kunt maken); welke SATA controllers kan ik beter voor de optical drives gebruiken? Enz, enz.
Hmm, mijn voormalig huisgenoot heeft hem in elkaar gezet, toen heb ik wel meegekeken, want was voor mij ook voor het eerst. Ik ben helaas nog niet zo technisch, maar misschien komt dat ooit nog. Tijd zat om nog te leren.
Terw_Dan schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:04:
[...]

Want? Als de kabel brakkig is dan zal de schijf niet goed werken. Dus vervang die eens, het is wel handig als ej wat doet met de oplossingen die aangedragen worden.

[...]

Waarom doe je zelf niet gewoon een reinstall? Windows 7 installeren kost je een half uurtje, in die tijd kun je niet eens op en neer naar de winkel rijden.
Helaas was deze HD niet me enige probleem:

Signaal verlies monitor (gtx 285)

Videokaartje is niet helemaal lekker.

En ik ga binnenkort op vakantie, zet ik hem gewoon bij de winkel, fixen ze hem en als ik terugkom kan ik weer genieten van een pc die 100% loopt.

Ze moeten een videokaart vervangen, HD vervangen, windows installeren en bij het inbouwen van de onderdelen is niet slim nagedacht, voeding zit met de ventilator naar de bodem gericht, ventilator van de cpu staat op de gpu gericht (niet slim) en de kabelmanagement is niet echt super. En misschien dat ze mijn bios een update kunnen geven, mijn x58 pro naar de SLI bios flashen en misschien dat ze ook mijn i7 kunnen clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
Ik zou zeggen welke case heb je.. heb je een BTX case. dan klopt dit.. en moet je gewoon zirggen voor goede airflow. Voorkant intake fan. Achterkant een grote outtake fan.

daarmee los je een hoop op. en met die hardware hoop ik dat je geen te kleine case hebt genomen.

PS; schijf is dus overleden. en kijk ook goed naar de temperaturen van de hardware. heb je diverse tools voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
DooiePixel schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:47:
[...]

[...]

Ik heb begrepen dat je huisgenoot de assemblage heeft gedaan, dus ik wens je veel succes als je het op garantie aan wilt laten komen. Ja, je hebt garantie op de losse onderdelen, maar m.i. moet je gewoon dokken als je de hele PC naar Azerty brengt.
Pagina: 1