houten homemade behuizing + storing in geluid.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
ik heb een houten behuizing voor mijn pc gemaakt.
na alles aangesloten te hebben leek alles in orde totdat ik het geluid controleerde.
als er audio wordt afgespeeld beginnen de speakers te kraken. je hoort het geluid zeer matig.

ik heb van alles geprobeerd en ben bang dat de houten kast de oorzaak is. maar kan dat wel of belangrijker hoe voorkom ik dit?

het moederbord is met backplate en afstandschroeffjes op een houten plank bevestigd. dit lijkt mij niet verkeerd maar ik heb echt geen idee wat het wel kan zijn.

ik kan niet zo makkelijk de hele kast weer uit elkaar halen dus ik wacht nog even met de hardware weer in een gewone kast te testen. het gaat om een onboard audio moederbord.

hebben jullie tips wat het wellicht kan zijn?

wat ik heb getest of het misschien een probleem was.
wireless usb adapters (wifi en muis)
2 soorten speakers aangesloten. een Logitech setje en een gewoon audio setje. (aangesloten met jack aansluitingen)
beide audio setjes werken prima op mijn laptop.
de bedrading + audio setjes zullen het probleem dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Probeer voor de grap is je houten kast op een anderen groep aan te sluiten of ander stopcontact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 10:12

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Een normale (metalen) kast zorgt voor de aarding van je componenten. Aangezien hout niet geleidt, is dit effect ook weg. Het lijkt mij dat het hiermee te maken heeft, maar ik ben nou niet echt een elektronicus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Niet online
DJ-Visto schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:54:
Probeer voor de grap is je houten kast op een anderen groep aan te sluiten of ander stopcontact ;)
een andere groep dan de speakers? of de computer + audio samen op een andere groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 13:34

OMD

Misschien ben ik nu wel captain obvious maar, is niet gewoon je geluidskaart defect?

Of misschien een softwarefout?

Er staat nergens dat je dat niet uitgesloten hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door OMD op 17-07-2010 01:07 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

fespen schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:59:
[...]

een andere groep dan de speakers? of de computer + audio samen op een andere groep?
Natuurlijk alleen de computer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 15:11

empy

Rijdt rondjes

Normaliter zorgt je case er voor dat alle componenten met elkaar verbonden zijn met betrekking tot aarde ed.
Omdat nu je moederbord niet geaard is, kan er storing ontstaan. Een draadje tussen een afstandbus van je moederbord en een schroefpunt van je voeding zou al een hoop moeten schelen :)

Hierboven hebben ze het over andere groepen, dit is alleen als je een niet geaard stopcontact gebruikt.
DJ-Visto schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:54:
Dan heb je alsnog hetzelfde probleem, want hout geleid niet.

[ Voor 40% gewijzigd door empy op 17-07-2010 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

empy schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 01:07:
Normaliter zorgt je case er voor dat alle componenten met elkaar verbonden zijn met betrekking tot aarde ed.
Omdat nu je moederbord niet geaard is, kan er storing ontstaan. Een draadje tussen een afstandbus van je moederbord en een schroefpunt van je voeding zou al een hoop moeten schelen :)

Hierboven hebben ze het over andere groepen, dit is alleen als je een niet geaard stopcontact gebruikt.
Ik werk afentoe met een laptop via een mini-jack van laptop naar mengpaneel. Sprak laatst ook iemand die had een UPS er tussen hangen zodat hij niet rechtstreeks op het lichtnet hing. Heel slim bedacht, want je voorkomt daardoor de storing, probeer maar eens voor de grap in een geaard stopcontact (!!) een pc en een stereo, of laptop, 9/10 maakt dat vrij heftige storing, en ook nog vrij irritant ook (zelfs als je 200watt boxen even richting het maximum douwt :+ )
[...]

Dan heb je alsnog hetzelfde probleem, want hout geleid niet.
Je voeding geleid wel, ook al is het maar heel klein.

@ dat laptop gebeuren simpel troubelshooting je trekt de stroom der uit zodat je weet of het niet meer stoort of nog steeds stoort ;) (Handig accu's)

[ Voor 16% gewijzigd door DJ-Visto op 17-07-2010 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Niet online

het lijkt erop dat dit een goede oplossing is.
de storing is dan zo goed als weg en komt terug als ik hem weghaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 15:11

empy

Rijdt rondjes

DJ-Visto schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 01:11:
[...]

Ik werk afentoe met een laptop via een mini-jack van laptop naar mengpaneel. Sprak laatst ook iemand die had een UPS er tussen hangen zodat hij niet rechtstreeks op het lichtnet hing. Heel slim bedacht, want je voorkomt daardoor de storing, probeer maar eens voor de grap in een geaard stopcontact (!!) een pc en een stereo, of laptop, 9/10 maakt dat vrij heftige storing, en ook nog vrij irritant ook (zelfs als je 200watt boxen even richting het maximum douwt :+ )

[...]

Je voeding geleid wel, ook al is het maar heel klein.

@ dat laptop gebeuren simpel troubelshooting je trekt de stroom der uit zodat je weet of het niet meer stoort of nog steeds stoort ;) (Handig accu's)
Je weet dat een notebook uiteindelijk zelf niet geaard is? de voeding wel, maar om dit zo goedkoop mogelijk te houden zijn deze vaak slecht afgewerkt. Hierdoor komt er uit de voeding nog steeds een spanning met een hele kleine sinus die er voor zorgt dat je die storing hoort.
Een degelijke (externe) geluidskaart zal dit probleem ook niet geven. Die schermt die signalen beter af.

@TS, lees dit topic even door: \[EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA!
fespen schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 01:14:
[...]

het lijkt erop dat dit een goede oplossing is.
de storing is dan zo goed als weg en komt terug als ik hem weghaal.
Mooi, leg er lekker een lijntje tussen en kijk uit dat je geen sluiting maakt, dat zou zonde zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door empy op 17-07-2010 01:23 . Reden: Verhaal gecorrigeerd en verbeterd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Oplossingen als galvanisch scheiden zijn best aardig. Met een audio trafo ofzo.

Maar wellicht mis je ook wel het faraday effect van de metalenkast op de versterker van je geluidskaart.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Is het knetteren of kraken. De voeding aarden met het moederbord wil ook wel helpen. Ja kunt daarna nog proberen om met een draad je voeding een bijvoorbeeld een radiator van de CV te koppelen. De stekker omdraaien wil ook weleens helpen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ERIKvanPAASSEN schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:56:
Een normale (metalen) kast zorgt voor de aarding van je componenten. Aangezien hout niet geleidt, is dit effect ook weg. Het lijkt mij dat het hiermee te maken heeft, maar ik ben nou niet echt een elektronicus. O-)
Mijn vermoeden is dat je hier inderdaad het probleem moet zoeken. Ik zou er mee beginnen de hardeschijf en de backplate waar je het moederbord op hebt geschroefd aan massa te leggen door deze electrisch aan de behuizing van de voeding te bevestigen, dat zou met twee simpele koperdraadjes. Het zelfde gebruikt Zalman ook bij hun HDD koelers.

Zie: http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Setup.asp?Idx=257 Let met name op het groene kabeltje, deze zorgt ervoor dat de electrischescheiding veroorzaakt door de ronde rubbers die het frame en de hardeschijf ophangen in de behuizing, wordt opgeheven.
GNOOM172 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 01:34:
Is het knetteren of kraken. De voeding aarden met het moederbord wil ook wel helpen. Ja kunt daarna nog proberen om met een draad je voeding een bijvoorbeeld een radiator van de CV te koppelen. De stekker omdraaien wil ook weleens helpen.
Dit is werkelijk het meest slechte wat je kunt aanraden, je mag nooit, maar dan ook nooit op deze manier iets gaan aarden. Je kunt niet altijd garanderen dat tegenwoordig alle ledingen van metaal zijn en dus electrisch geleidend daarnaast kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Wanneer na brand dergelijke zaken worden aangetroffen bij een onderzoek is het zelf mogelijk dat een verzekeringsmaatschappij geheel niets gaat uitkeren. :|

Het is dan verstandiger om een installateur een extra aardedraad te laten trekken naar de betreffende ruimte, wanneer je zelf hier niet toe in staat bent. :/

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 17-07-2010 01:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1