Plus en min omdraaien bij USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
Naar aanleiding van 'nieuwe connector solderen aan mp3' zit ik dus met een mp3 speler zonder USB connector. Die ligt nu al een jaar naast mijn computer stof te verzamelen. Nu kwam ik gisteren op het brilliante idee om een oude/kapotte telefoon te gebruiken voor de stroomvoorziening, en de data erop zetten door een USB kabel te solderen aan een van de weerstanden (de eerste weerstanden die ik tegen kom door de koperbanen te volgen vanaf de afgebroken connector).
Maar de vraag is nu hoe ik erachter kom of welke de + en de - is van de USB datapins (op de weerstand bedoel ik dan). Of misschien nog gemakkelijker: maakt het uit als die omgewisseld worden?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Een high- of full-speed-device heeft een 1.5K weerstand naar de 3.3V lopen, bij highspeed iig zolang de connectie zelf nog niet leeft. Dat zou je kunnen nameten. Alternatief: gewoon proberen en als je PC een lowspeed-device ziet de zooi omwisselen, voor zover ik weet kan het geen kwaad namelijk.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk dat je er verstandig aan doet als je de polariteit niet omdraait, anders zou dat wel eens het einde van je speler kunnen zijn. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:05:
.........Maar de vraag is nu hoe ik erachter kom of welke de + en de - is van de USB datapins (op de weerstand bedoel ik dan). Of misschien nog gemakkelijker: maakt het uit als die omgewisseld worden?
Een multimeter geeft je antwoord. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tinus schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:29:
ik denk dat je er verstandig aan doet als je de polariteit niet omdraait, anders zou dat wel eens het einde van je speler kunnen zijn. :)
Sorry, je praat poep. Op de datalijnen, degene waar in de startpost naar verwezen word, staat fysiek ongeveer hetzelfde type signaal. De PC en het apparaat zullen elkaar niet begrijpen als er iets omgedraaid is, maar stuk gaat 't allerminst. (De voedingslijnen zijn natuurlijk een ander verhaal.)

Techneut: Wat wilde je eraan meten wat zo wiedes is dat je met de opmerking dat je aan een multimeter genoeg hebt aan komt zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 17-07-2010 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Omdat ik even over het hoofd zag dat TS de beide datalijnen bedoelde. Die hebben helemaal geen plus en min, en daardoor zat ik even op het spoor van de 5V-voedingslijnen, waar die plus en min wel van toepassing zijn.
Tamelijk "wiedes" inderdaad, maar meer dan eens zitten hier mensen voor wie deze dingen toch niet zo wiedes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

De datalijnen hebben wel een plus en een min; de officieele naam van die krengen is zelfs 'D+' en 'D-'. Sorry dat ik redelijk bruusk reageerde, maar ik baal er zo hier en daar een beetje van dat mensen een topicstart maar half en de posts eronder helemaal niet lezen en dan met vrij veel zekerheid wat beweren, wat dus in die situatie compleet niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
Ok, dan probeer ik het een van de dagen (diegene wanneer ik tijd vindt :P) wel uit.
Mocht het toch de mp3 stuk maken is het iig ook geen ramp, beter dan hem gewoon te laten liggen.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik had hetzelfde met een bluetooth module uit m'n laptop. Gewoon eerst de ene optie proberen, werkt het niet dan de draadjes omdraaien. De eerste keer vond ie wel nieuwe hardware, maar kon die niets installeren. Draadjes omgedraaid en het werkte :).

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik weet dat ik wel eens poep praat, maar ik had het in dit geval over de voedingslijnen (dacht dat het daarover ging) dus dan is er geen poep. ;)
Sprite_tm schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:43:
[...]

Sorry, je praat poep. Op de datalijnen, degene waar in de startpost naar verwezen word, staat fysiek ongeveer hetzelfde type signaal. De PC en het apparaat zullen elkaar niet begrijpen als er iets omgedraaid is, maar stuk gaat 't allerminst. (De voedingslijnen zijn natuurlijk een ander verhaal.)

Techneut: Wat wilde je eraan meten wat zo wiedes is dat je met de opmerking dat je aan een multimeter genoeg hebt aan komt zetten?

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml
Dit?
Dat is overal hetzelfde.
Pagina: 1