nieuwe connector solderen aan mp3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Tot mijn spijt ben ik de kabel van mijn mp3 speler kwijt geraakt. Na een zoektocht op het internet bleek dat niemand ze te koop heeft, en Acer reageert niet op mails.
Kortom, tijd om de mp3 weg te gooien... Of hoor ik daar een klein mod projectje aankomen? :9

Het gaat om een Acer MP-S10 die enkele maanden geleden van een tweaker gekocht.
Zoals de titel al zegt, ik wil dus een andere aansluiting solderen zodat ik de speler met een mini-usb of iets dergelijks kan opladen.
Ik heb de speler al opengemaakt, maar nu zit ik dus met een probleem.
Er zijn 4 pinnen van de USB aansluiting, maar deze zijn zo klein dat ik met mijn soldeerbout zo ongeveer de 4 pinnen tesamen in 1 beweging samen plak, wat uiteraard niet de bedoeling is. :)

Wat ik wel nog zie, zijn 2 punten waardat het accu aan het PCB vast zit. Deze zijn aangeduid met VB+ en VB-.
Deze staan ver genoeg uit elkaar voor mij om gemakkelijk mijn soldeerbout erop los te laten, maar dan is het probleem wel dat een hoop elektronica overbrugd wordt.

Op het accu staat het volgende:
Voltage: 3.7V (+)
Electricize Restrict Voltage: 4.2V

Googlen naar Electricize Restrict Voltage levert niet veel op, maar ik gok hier dat de maximale laadspanning 4,2V is?
Als dat klopt, dan lijkt het me niet echt een goed idee om rechtstreeks 5V van een USB poort op de batterij aan te sluiten. :+

Bij deze alvast eens een foto: (klikbaar)
Acer MP-S10 open
Het gaat dus om de 4 kleine pinnetjes links onder, en het rode en zwarte draadje centraal in de foto.

Nu komen de vragen:
Als ik die aansluiting centraal wil gebruiken, en dus alle elektronica oversla, moet ik dan een spanning aanleggen tussen de 3,7V en 4,2V? Zo ja, is een belaste spanningsdeler dan een oplossing? (Ik ga uit van 5V USB spanning)

Of kan ik beter de 4 kleine aansluitingen nemen? Hierbij is de kans wel groter dat het solderen mislukt, en ik moet nog wel opmerken dat ik geen idee heb welke van de 4 pinnen de spanning wilt onvangen, welke de datapinnen zijn en welke de massa.

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

De 4.2V is het voltage van de cell als hij vol is. Deze mag niet hoger worden, het laadproces dient gestopt te worden bij de 4.2V omdat anders de cell kapot gaat. (branden/exploderen, zie maar eens op youtube)

Zomaar 5V daarop zetten is dus hoe dan ook geen optie.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Zit daar niet gewoon een mini-USB connectortje aan dan?

edit: of micro misschien zelfs wel :)
Er staat ook gewoon USB op het pcb en je wil er neem ik aan ook nog wel muziek op kunnen zetten enzo?

[ Voor 61% gewijzigd door Wokkels op 12-10-2009 16:50 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:24
Ja maak eens een foto van de connector zelf. Dus onderkant speler. Ik heb ook het idee dat het mini-usb is.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
xp7amrkr schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:46:
De 4.2V is het voltage van de cell als hij vol is. Deze mag niet hoger worden, het laadproces dient gestopt te worden bij de 4.2V omdat anders de cell kapot gaat. (branden/exploderen, zie maar eens op youtube)

Zomaar 5V daarop zetten is dus hoe dan ook geen optie.
Ok, dacht ik al. Maar met een weerstandje de spanning verlagen, is dat mogelijk?
Bijvoorbeeld van die 5V iets van 4,1V maken, of gaat de cel ook kapot als er te lang 4,1V blijft opstaan terwijl de cel al vol zit?
Wokkels schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:49:
Zit daar niet gewoon een mini-USB connectortje aan dan?

edit: of micro misschien zelfs wel :)
Er staat ook gewoon USB op het pcb en je wil er neem ik aan ook nog wel muziek op kunnen zetten enzo?
Er staat al muziek op, dus dat is minder een probleem. (Pluspunt als het ook werkt, maar niet vereist)

Maar de aansluiting is volgens mij iets exotisch: (klikbaar)
mp3 aansluiting
Merk ook het bultje op (onderlijnt met rood).
Ik denk dat alleen Acer gebruikt maakt van deze connector..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die aansluiting lijkt sprekend op een Packerd Bell AudioDream aansluiting:

http://images.google.nl/i...38NL338%26sa%3DG%26um%3D1

Als die gelijk zijn kan je dus ook kijken naar zo;'n apparaatje

Ik herkende het aangezien ik zo;n vette audiodream hebt liggen van 512MB en deze eigenlijk gebruik voor een loop als achtergrondmuziek op de camping ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 12-10-2009 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Het lijkt er inderdaad wel op, maar die van PB hebben blijkbaar 2 bultjes:
Afbeeldingslocatie: http://common.packardbell.com/itemnr/spec_audiodream/AudioKey-Dolphin_G.jpg
Maar als die ene bult op dezelfde afstand staat, dan is die kabel wel compatible met mijn speler.

Ik zal meteen eens op zoek gaan naar een kabel, misschien zijn er meer PB's in omloop dan Acers.

Edit: Ik heb er een gevonden op ebay, voor €7 komt de kabel mijn kant op.
Alleen weet ik niet zeker of deze werkt op mijn Acer.. Bovendien is €7 nog redelijk veel voor een mp3 waarvoor ik €15 heb betaald.. :P

Edit2: Nog eentje gevonden: €43,44 voor een kabeltje :$

[ Voor 26% gewijzigd door Malantur op 12-10-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Malantur schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:03:
[...]

Ok, dacht ik al. Maar met een weerstandje de spanning verlagen, is dat mogelijk?
Bijvoorbeeld van die 5V iets van 4,1V maken, of gaat de cel ook kapot als er te lang 4,1V blijft opstaan terwijl de cel al vol zit?
Dat zal niet gaan. Een desbetreffende LiPo accu is niet op te laden door een constante stroom toevoer.

Je zal de banen van de connector kunnen volgen en dan de kabels aan bijvoorbeeld een weerstand solderen.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Aan de onderkant van het PCB zijn geen banen te zien, en aan de bovenkant (de eerste foto) zie ik maar 2 banen die naar R12 en R13 gaan maar ik kan niet zien waar ze vandaan komen.
Door mijn slordigheid is het PCB ook in 2 gespleten onder de B van USB.. Hopelijk niets aan de hand :X

Edit: Ik heb dan toch besloten om een PB kabeltje te kopen. We zullen wel zien, als het niet past dan neem ik alsnog de soldeerbout uit de kast...
Iedereen die meegedacht heeft: bedankt! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Malantur op 12-10-2009 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Bij deze nog eens een update:
Gisteren is de kabel aangekomen. Dus ik heb het meteen maar eens aangesloten, resultaat: niks...
Echter voelde de connector wat lossjes aan, dus vandaag de mp3 nog maar eens opengeschroefd. Blijkt dat de connector is afgebroken aan de 4 kleine pinnetjes en het PCB (dat gespleten was, zoals ik in mijn vorige post zei) is nu afgebroken. Op de plaats waar de pinnetjes het PCB raken zie ik geen koper glinsteren.
Dus.. Is er een gemakkelijke manier om die 4 pinnetjes weer aan het PCB te solderen, of kan ik de mp3 nu weg gooien, maar nu inclusief kabel van €7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischien dat je het met bison electro kunt repareren oa te koop bij halfords...
Pagina: 1