XFX 8800GT Alpha dog vs HD 5870 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 552 views

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 23:50
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een XFX 8800GT Alpha dog edition videokaart.
Helaas begint deze kuren te vertonen.

Ik vraag mij af als ik een HD5870 kaart haal of dit nog zin heeft voor mijn huidige pc?

Mijn specs van de pc:

Intel dual core e8400 3ghz
gigabyte p35-ds3p
2gb geil 4-4-4-12
sata drives etc.

Ik ben allang niet meer bezig met pc's dus heb er ook weinig kijk meer op. Wat ik mij afvraag is of het moederbord etc misschien niet de prestaties teveel bottlenecked om het waard te zijn? Dus of ik misschien beter een goedkopere kaart kan halen welke overeenkomstig zal zijn met de 8800GT.

M.v.g.

Dennie Lammers

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:59

D4NG3R

kiwi

:)

Ik dek dat je beter kunt kijken naar een Quad core + 2GB geheugen extra. Want 2GB is vrij krap & een Dual Core is onderander al een beetje outdated...

(let dan wel dat je nog een keer HETZELFDE 2GB haalt, anders kun je geen Dual Channel meer en dan heb je alsnog weinig aan 4GB.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2010 22:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Benchmarks? Google? GotSearch?

Prestatiewinst? Ja.
Optimaal gebruiken maken van de videokaart? Nee.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:57
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:31:
Benchmarks? Google? GotSearch?

Prestatiewinst? Ja.
Optimaal gebruiken maken van de videokaart? Nee.
idd kijk eerst eens wat rond voordat je een semi-nutteloos topic opend.
http://www.tomshardware.c...7%5D=on&prod%5B3635%5D=on
Mist je voeding sterk genoeg is (minimaal 500watt toch wel aan te raden) moet het goed draaien.
Al kan je beter een 5830 of 5850 kopen en zo wat besparen en dat investeren in iets waar je meer aan hebt je mobo+cpu upgraden naar een i5 of i7.

[ Voor 5% gewijzigd door naaitsab op 16-07-2010 22:34 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:59

D4NG3R

kiwi

:)

Of een AM3 bordje met een Phenom II X4 processor.. haalt hij denk ik meer uit als een i5 of i7 met niet super veel geld.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat zal zeker nut hebben, hoewel je CPU dan zeker de bottleneck zal zijn. Ik ben zelf van een 8800GT naar een HD5850 gegaan en die upgrade heeft zeker veel nut gehad. Ik heb zelf een Q6600 @ 3.5GHz dus die is wel minder de bottleneck dan jouw CPU.

De CPU die je hebt kan je prima overklokken. Dan vind ik het ook niet nodig om nu al voor een nieuw moederbord en CPU te gaan. Dat kan prima nog een tijdje wachten.

Mijn advies: Koop een HD5850 + 2GB RAM.

Ik vind het prijsverschil tussen de 5850 en 5870 ook te groot voor het prestatie verschil. De HD5870 is maar iets van 10 tot 20% sneller dan de HD5850. Sowieso maakt het met deze CPU niets uit of je een 5850 of 5870 koopt.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 16-07-2010 22:42 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:39:
Dat zal zeker nut hebben, hoewel je CPU dan zeker de bottleneck zal zijn. Ik ben zelf van een 8800GT naar een HD5850 gegaan en die upgrade heeft zeker veel nut gehad. Ik heb zelf een Q6600 @ 3.5GHz dus die is wel minder de bottleneck dan jouw CPU.

De CPU die je hebt kan je prima overklokken. Dan vind ik het ook niet nodig om nu al voor een nieuw moederbord en CPU te gaan. Dat kan prima nog een tijdje wachten.

Jouw CPU is iets meer een bottleneck aangezien de E8400 én een hogere standaardclock heeft (wat het verschil met jouw overclock nogal verkleint) én per core beter preseteert op de zelfde snelheid als jouw quadcore.
Aangezien games nauwelijks profiteren van meer dan 2 cores gok ik zomaar dat zijn systeem sneller gaat worden dan die van jou ;)

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:33
Zijn E8400 op 3Ghz, stock dus, is nooit sneller dan een Q6600 @ 3.5Ghz, ook al is de E8400 per kliktik ietjes krachtiger.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:41:
[...]

Jouw CPU is iets meer een bottleneck aangezien de E8400 én een hogere standaardclock heeft (wat het verschil met jouw overclock nogal verkleint) én per core beter preseteert op de zelfde snelheid als jouw quadcore.
Aangezien games nauwelijks profiteren van meer dan 2 cores gok ik zomaar dat zijn systeem sneller gaat worden dan die van jou ;)
Dat zou best zo kunnen zijn. Ik wist niet dat de E8400 veel sneller was per kloktik.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 19:33

ErikKo

Rippie

PilatuS schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:39:
Seconded!

Overigens gaf de eigenaar van het topic niet aan wat hij ermee wil gaan doen.
Er is genoeg professionele software op de markt die een quadcore optimaal gebruiken.
In dit oogmerk zou een upgrade van je 8800GT naar HD5850 overkill zijn ivm de proc die je hebt.

Maar aangezien ik eerder reken op recreatieve doeleinden (gamen) ben ik het eens met het bovenstaande advies.

Verwijderd

TZC-T1-FX schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:43:
Zijn E8400 op 3Ghz, stock dus, is nooit sneller dan een Q6600 @ 3.5Ghz, ook al is de E8400 per kliktik ietjes krachtiger.
In benchmarks niet, ingame wel.

edit check bijv. http://www.techspot.com/r...y-performance/page10.html
Overclocked met niet overclocked vergelijken is zinloos, de E8400 klokt makkelijk tot 4GHZ dus dat gaat ook redelijk mank die vergelijking.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2010 22:53 ]

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32
Dan zou ik eerder een Geforce GTX460 + 2GB RAM halen. Kaart doet weinig tot niets onder voor de HD5850 maar is wel een stuk goedkoper. Enig minpuntje is de levertijd op dit moment, maar volgens Nvidia moeten de kaarten binnenkort goed te verkrijgen zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:47:
[...]

In benchmarks niet, ingame wel.
Beide sowieso niet.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Zoals al eerder gezegd, 2GB erbij.
Je E8400 naar de 4GHz overklokken, en je hebt een hele mooie configuratie.
En dan voor de HD5850/70 gaan, als ATI je voorkeur heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door kobus71 op 16-07-2010 22:58 ]

• PilatuS
  • Niet online
Afgezien van het CPU verhaal is met zijn huidige setup niet mogelijk de nieuwste spellen op max of bijna max te spelen. Pak je een HD5850 en 2GB RAM zijn alle spellen te spelen op de maximale settings of iets daar onder. Dit ga je met de 8800GT nooit redden.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn upgrade van 8800GT naar HD5850. Met de 8800GT kon ik gewoon niet alles spelen op hoge settings, met de HD5850 draait alles gewoon heerlijk.

Nu al een CPU upgrade doen en daarbij ook het moederbord vind ik nog niet nodig. Hoewel dit ook van het overklokken afhangt. Als hij niet wil of kan overklokken is een CPU upgrade nu misschien wel nuttig. Kan hij de CPU op 3.7 of 4GHz laten lopen vind ik nu de CPU upgraden absoluut niet nodig.

De tip van Jorick zou ik wel even bekijken. Als de GTX460 qua prijs/prestatie beter is dan de HD5850 en ook te leveren is, zou dat zeker ook een prima oplossing zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 16-07-2010 22:59 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:58:
Afgezien van het CPU verhaal is met zijn huidige setup niet mogelijk de nieuwste spellen op max of bijna max te spelen. Pak je een HD5850 en 2GB RAM zijn alle spellen te spelen op de maximale settings of iets daar onder. Dit ga je met de 8800GT nooit redden.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn upgrade van 8800GT naar HD5850. Met de 8800GT kon ik gewoon niet alles spelen op hoge settings, met de HD5850 draait alles gewoon heerlijk.

Nu al een CPU upgrade doen en daarbij ook het moederbord vind ik nog niet nodig. Hoewel dit ook van het overklokken afhangt. Als hij niet wil of kan overklokken is een CPU upgrade nu misschien wel nuttig. Kan hij de CPU op 3.7 of 4GHz laten lopen vind ik nu de CPU upgraden absoluut niet nodig.

De tip van Jorick zou ik wel even bekijken. Als de GTX460 qua prijs/prestatie beter is dan de HD5850 en ook te leveren is, zou dat zeker ook een prima oplossing zijn.
Heb zelf grofweg dezelfde stap gemaakt, ietsje verder gegaan though; een i5 750 icm een 5870.
Overall performance van de i5 vergeleken met mijn E6600 @ 3.8Ghz was enorm.
Maar volledig met je eens verder; óf cpu upgraden en een snelle kaart kopen; óf een minder snelle kaart kopen (de 5870 is én overkill voor je cpu en prijstechnisch ook niet helemaal verantwoord vergeleken met de 5850 ;))

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 23:50
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties.
Mijn verontschuldigingen als ik een topic gemist heb waar dit verhaal min of meer ook in stond.

Ik ben niet echt een overklok persoon heb de standaard koeler van Intel nog op de processor zitten. Weet niet of het met deze ook wel zin heeft om te gaan overklokken.

Wat doe ik ermee werdt gevraagd? Meestal spelletjes spelen + websites maken etc. Nieuwste spellen uiteraard.

• PilatuS
  • Niet online
Suppiedl schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 08:03:
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties.
Mijn verontschuldigingen als ik een topic gemist heb waar dit verhaal min of meer ook in stond.

Ik ben niet echt een overklok persoon heb de standaard koeler van Intel nog op de processor zitten. Weet niet of het met deze ook wel zin heeft om te gaan overklokken.

Wat doe ik ermee werdt gevraagd? Meestal spelletjes spelen + websites maken etc. Nieuwste spellen uiteraard.
Deze CPU overklokken heeft zeker veel zin. Nu op de standaard snelheid is ie voor een HD5850 een aardige bottleneck. Klok je de CPU over naar 3.7GHz of meer is die bottleneck nog maar erg klein. Overklokken is helemaal niet moeilijk of gevaarlijk. Je moet alleen weten waar je mee bezig bent. Er zijn genoeg overklok guide's te vinden die je leren hoe je moet overklokken.

Ga je niet overklokken kan het verstandig zijn om toch de CPU te gaan vervangen.

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:57
@Suppiedl,

Ik zie dat je je gisteren geregistreerd hebt dus: Welkom op GoT/Tweakers!

Als je 8800 kuren begint te vertonen zou ik dit topic even doornemen, grote kans dat je 8800 'gebakken' moet worden om zo het leven van de kaart te verlengen.
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Verder zijn de hierboven genoemde optie's, 460/5850 +2GB ram, ook ok.

Offtopic:
Lees voor het openen van een topic eerst de forum rules. Faq's.
Dit om te voorkomen dat je topic meteen gesloten wordt, sommige leden zijn nogal 'regeltjes geil' en zijn vergeten hoe ze hier zelf begonnen zijn.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32
Deze video is een goede guide waar ze laten zien hoe je moet overclocken. De processor die ze in die video gebruiken is een kleiner broertje van de E8400, echter clocked de E8400 doorgaans nog wat beter over.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:57
Ik heb een 9800gtx+ (fabrieks OC) en ook een e8400 maar ik kan gewoon bijna alles op high/max spelen(1080p en minimaal 25 fps gemiddeld 35-40 bij meeste games) dus dat je 5850 icm een e8400 geen games op max kan spelen lijkt me sterk, anders kan je de 5850 iets onderclocken zodat ie beter bij je systeem past.

Maar zoals gezegt prik er extra ram bij, andere koeler en klok je e8400 over naar 3.5ghz(is fluitje van een cent voor een beginneling met je gigabyte mobo en evt hoger als je dat lukt/durft).

Weet niet wat je budget is maar ik zou zeker geen quadcore kopen das investeren in een dood systeem, een nieuw am3 of 1156 bordje+cpu is ook veel sneller dan een quadcore 939 of nog even sparen en vanaf eind 2010 naar het nieuwste systeem overstappen nl. socket 2100 en 1155(sandy bridge)

if (!coffee) {
Work = false; }

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

naaitsab schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:35:
Weet niet wat je budget is maar ik zou zeker geen quadcore kopen das investeren in een dood systeem, een nieuw am3 of 1156 bordje+cpu is ook veel sneller dan een quadcore 939 of nog even sparen en vanaf eind 2010 naar het nieuwste systeem overstappen nl. socket 2100 en 1155(sandy bridge)
Investeren in dood systeem? Quadcore 939? Waar heb je het allemaal over? ;) Tweedehands een 775 Quad-core kopen is zeker nog wel de moeite waard voor dit systeem en daarbij, zoals al genoemd, een tweetal reepjes DDR2. Hetgeen waar je het best in kunt investeren is AM3. Met nu al aardig leuke hexacore's voor het geld en langere ondersteuning dan Intel tegenwoordig bij een socket heeft (muv Socket 775 afaik)... Anywayz, upgrade naar 775 Quad is zeker nog wel de moeite waard als je een leuke tweedehands kan vinden. En daarna gewoon doorsparen voor een compleet nieuw systeem over een jaartje of 2. d:)b

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Welkom op GoT :W

Helaas zijn dit soort aanschafadviestopics niet zomaar toegestaan op dit forum. Vragen over het aanschaffen van een nieuwe videokaart kun je hier kwijt: [BBG aanschaf] Videokaarten. Zoek je toch een wat uitgebreider upgrade voor je pc, dan ben je hier aan het goede adres: [UG Aanschaf] Gamesysteem

Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.