Geen rechten voor apache

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 17:29
Beste tweakers,

Na aanleiding van dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1417668

Heb ik gekozen voor Linux debian.

Ik ben al aardig ver gekomen, maar ik heb een vaag probleem.

Ik heb apache geïnstalleerd en dan komt er in /var/ect/ (zoiets ongeveer) een map "www" te staan, het rare is dat de eigenaar van die map "root" is.

Ik kan er dus niet inkomen en niks wijzigen.

Ik heb "su -" al geprobeerd maar dat werkt niet.

Bij andere domeinen zie ik dat er vaak iets staat van "/home/gebruikersnaam/public_html" hoe kan je zoiets krijgen?

Met vriendelijke groet, Kevin ;)

Edit: Ik ben een stap verder, als ik met terminal venster index.html verwijder met su (root rechten) kan het wel maar ik kan zelf de map niet wijzigen omdat ik de gebruiker root niet bent hoe kan ik dit uitschakelen?

[ Voor 14% gewijzigd door kevinkrs op 16-07-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:31

Pogostokje

* twiet *

Volgens mij kun je beter in een linux forum posten dan in een hostingproviders forum.

Wat je kunt doen is googlen naar hoe je apache moet configureren. Zoek eens op httpd.conf bijvoorbeeld.

Wat betreft het uitschakelen van "root" denk ik dat je je moet gaan verdiepen in hoe Linux eigenlijk werkt, dan zul je begrijpen dat je vraag een beetje bijzonder is.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:28
Klopt inderdaad, root uitschakelen in Linux kan niet.
Wat je vraag betreft over het werken met su. Dit werkt niet in debian, in debian werkt alles met sudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikst
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-12-2021
sudo chown -R www-data:www-data /var/www

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mja, nogmaals (ik kan er niets aan doen) dit forum (Internetproviders en Hosting gaat niet over het oplossen van apache problemen.

Ik zal het topic niet direct op slot gooien, maar verplaatsen naar Non-Windows Operating Systems waar het - zijne linux - beter op zijn plek is.

Let er de volgende keer op dat je het juiste subforum pakt.

Bovendien zijn er genoeg Apache howto's te vinden over hoe je het dient te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

jimmy87 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 13:03:
Klopt inderdaad, root uitschakelen in Linux kan niet.
Wat je vraag betreft over het werken met su. Dit werkt niet in debian, in debian werkt alles met sudo.
Is dat nieuw :? Volgens mij kan je in debian prima het root-account gebruiken. Je kunt tijdens de installatie het wachtwoord instellen en dan heel simpel met su - een rootshell openen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

JohnR schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 15:46:
[...]

Is dat nieuw :? Volgens mij kan je in debian prima het root-account gebruiken. Je kunt tijdens de installatie het wachtwoord instellen en dan heel simpel met su - een rootshell openen.
En als je geen root passwd weet dan kan met "sudo passwd root" gemakkelijk een ander root wachtwoord invullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JohnR schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 15:46:
[...]

Su werkt wel idd, mits er een root wachtwoord is. En de laatste keer dat ik debian installde werd dat idd nog gewoon gevraagd. Ubuntu heeft 't echter default niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

kevinkrs schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 08:39:
Ik heb apache geïnstalleerd en dan komt er in /var/ect/ (zoiets ongeveer) een map "www" te staan,
Als je op het forum om hulp vraagt is het voor ons makkelijker als je zaken zoals locaties, configuraties of foutmeldingen precies, en niet "zoiets ongeveer". Nou maakt het in dit geval niet zo heel veel uit (de meesten hier zullen wel snappen dat je /var/www bedoelt), maar soms maakt dat wel degelijk veel uit.
het rare is dat de eigenaar van die map "root" is.
Ja, en wat je dus het beste kunt doen is een nieuwe locatie zoeken of aanmaken (/srv/www is een nette keuze), zorgen dat die te beschrijven is voor jou, en Apache instellen om van die nieuwe locatie gebruik te maken.
Bij andere domeinen zie ik dat er vaak iets staat van "/home/gebruikersnaam/public_html" hoe kan je zoiets krijgen?
Dat is een redelijk standaard iets, waar je natuurlijk ook zelf op kunt zoeken. Googlen op apache public_html geeft hier genoeg informatieve resultaten.
jimmy87 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 13:03:
Dat klopt niet; Debian enabled standaard het root account, dus su werkt gewoon.

Sudo is in Debian standaard niet geconfigureerd om dingen als root te mogen doen, en als je geen Desktop-omgeving geinstalleerd hebt is sudo standaard niet eens aanwezig.

Ik vermoed dat je in de war bent met Ubuntu.
fikst schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 13:23:
sudo chown -R www-data:www-data /var/www
Dat maakt de huidige documentroot schrijfbaar voor de webserver (wat onwenselijk is voor security), maar niet voor kevinkrs (wat de TS wilde bereiken).

Met andere woorden, doe maar niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Equator schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 16:27:
[...]

En als je geen root passwd weet dan kan met "sudo passwd root" gemakkelijk een ander root wachtwoord invullen :)
Hij heeft het over debian, niet ubuntu. Subtiel verschilletje

debian: wel standaard root account, geen standaard sudo regels
ubuntu: geen standaard root account, wel standaard sudo regels

/(bb|[^b]{2})/

Pagina: 1