Toon posts:

Van AMD Phenom X4 naar AMD Phenom X6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers.

Ik wil graag een computer thuis opgraden van een dual-core naar eejn quad-core processor. De quad-core processor die ik gebruik zit op dit momend in mijn huidige systeem het gaat om een AMD Phenom II X4 940 3.00 Ghz...

Deze processor moet op een ASUS M2N SLI (AM2+ sorcet) komen volgens de website kan dat ook. Op mijn eigen moederbord een ASUS M3A79-T Deluxe (AM2+ Sorcet) heb ik twee mogelijkheden:

1. Een snellere variant kiezen van de AMD Phenom II X4 serie.
2. Een variant kiezen van de AMD Phenom II X6 Kiezen, dit kan namelijk omdat ik AM3 suport heb.

Nu ben ik op zoek naar mensen die ook bischikken over een moederbord met een AM2+ sorcet en AM3 suport die toch gekozen hebben voor een AMD Phenom X6 Processor. En de ervaringen er mee. Denk hier bij aan:

- Dingen waar ik om moet letten bij de aanschaf.
- Hoe reageerd te computer er op (blijft hij het net zo goed doen met een X6 processor als met een X4 Processor

Ook andere nuttige informatie is welkom als deze me kan helpen bij het wel of niet kienzen voor een upgrade.

Greetz

Argaï

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als er op de site van de fabrikant van het moederbord staat dat een X6 ondersteunt wordt is er niets bijzonders aan. Waar je enkel even goed naar moet kijken is vanaf welke BIOS-versie het moederbord die CPU ondersteunt, als je een oudere versie hebt moet je eerst even een BIOS-upgrade doen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
even in zeur modus.. het heet een SOCKET en niet een sorcet. voor de rest met ^^

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54
Zoals Bwerg al zei, check eerst de CPU Support List (oid) van jouw moederbord staat, en vanaf welke BIOS versie. Indien nodig, update voordat je de processor vervangt, het BIOS.

Verder, als de CPU gewoon gesupport word, zal deze gewoon stabiel werken. Niets slechter als een quadcore CPU.

Dingen waarbij je moet letten bij de aanschaf: Zorg dat de CPU op die lijst staat!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

En voor het geheugen kan beste ook kiezen uit een reepje dat in de lijst staan voor ondersteunend geheugen, weet niet of asus nog steeds zo kieskeurig is maar heb in het verleden met enige regelmaat reepjes gehad die niet werkt of erg instabiel waren op een asus bordje. Als je op zeker wilt spelen kiezen je er eentje uit de lijst.

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-02 20:26
Ik zit ook met een klein SOCKET ;) probleem. Ik wilde graag de am3 phenom 2 925 bestellen, maar ik weet niet zeker of dat gaat lukken met mijn mobo. Ik heb gezien dat het kan op een Asus m2n e, maar ik heb volgens mij een normale m2n. Hier kan ik helemaal niets over vinden en straks zit ik met niet werkende hardware |:(.

• nedernakker
http://support.asus.com/c...model=M2N&product=1&os=25
hij staat niet tussen de support list van asus, dus ik zou de gok niet wagen, groete kans dat hij het gewoon niet doet..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• JSTPS
nedernakker schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 06:48:
hij staat niet tussen de support list van asus, dus ik zou de gok niet wagen, groete kans dat hij het gewoon niet doet..
Nouja, dat wordt dan maar een am2+ bestellen van 45 euro, kan er nog wel bij. Kan het kwaad om de processor toch te proberen in de m2n, of kan er iets mis gaan met het voltage?

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik kan uit ervaring zeggen dat een AM3 processor werkt op een AM2+ socket. Ik heb hier een AM2+ moederboard waarop vroeger een Athlon AM2 processor zat. Tegenwoordig zit er een Phenom AM3 processor op en alles werkt perfect. (zie mijn signature voor details)

Maar zoals al opgemerkt wordt moet de CPU wel ondersteund worden door de fabrikant van je moederboard.

In mijn geval was de stap van X2 naar X3 en dit verschil was duidelijk merkbaar. Ik koop geen dualcore procesor meer voor mezelf. De extra core die de X3 heeft geeft mn PC net even extra lucht voor meer dingen te kunnen doen tegelijkertijd. (ik zeg altijd maar 2 cores voor mijn software en 1 core voor Windows, dit klopt niet maar het lijkt wel te kloppen voor mn gevoel)

Het verschil tussen een X4 en X6 zal ook merkbaar zijn, alhoewel een echt groot verschil pas merkbaar zal zijn als je daadwerkelijk software draait die de cores optimaal kan vullen met opdrachten.

Kleine tip:
Soms is een BIOS update benodigd voodat de nieuwe CPU zal werken. Doe deze update voordat je de CPU`s gaat omwisselen. Ik was niet zo slim... :)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 06:48:
Dat kan kloppen dat op de M2N Geen quad-cre CPU past... Maar dan heb je verkeerd gekeken het gaat namelijk om een M2N SLI Die ik wil upgraden en daar kan wel een Quad-Core op.

http://support.asus.com/c...l=M2N-SLI&product=1&os=25

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed, als ik het allemaal zo lees dan ziet het er goed uit. Nu vertelde iemand me dat ik snelheids verlies zou hebben om dat ik een AMD Phenom II X6 ga combineren met DDR 2 1066 MHz geheugen. Klopt dit?

• nedernakker
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:50:
[...]

Dat kan kloppen dat op de M2N Geen quad-cre CPU past... Maar dan heb je verkeerd gekeken het gaat namelijk om een M2N SLI Die ik wil upgraden en daar kan wel een Quad-Core op.

http://support.asus.com/c...l=M2N-SLI&product=1&os=25
ik reageerde ook niet op jou maar op SOEDARKMASTER

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DDR2 1066MHz geeft ruim genoeg bandbreedte voor een x6. Helemaal als het dual-channel is maar het kan dus prima.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:25:
[...]

ik reageerde ook niet op jou maar op SOEDARKMASTER
Oh oke.
Sorry dat was me niet hellemaal duidelijk. Ik dacht dat je, je perongeluk vergist had.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:27:
DDR2 1066MHz geeft ruim genoeg bandbreedte voor een x6. Helemaal als het dual-channel is maar het kan dus prima.
Ik heb totaal 8 GB ram dus dual-channel (128 bit geloof ik).

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hij staat niet in de cpu support list hoor? Gaat niet werken denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Vaag... ik weet toch zeker dat ik hem heb zien staan voor mijn M3A79-T Deluxe

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hier heb je een lijstje waarin staat of je een x6 kan plaatsen op je moederbord
http://event.asus.com/mb/2010/m4_6cores/

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Speedy-J schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 13:04:
Hier heb je een lijstje waarin staat of je een x6 kan plaatsen op je moederbord
http://event.asus.com/mb/2010/m4_6cores/
Ik heb een M3A79T-Deluxe niet de M4A serie Daar kan een X6 op en de huidige X4 Moet op een M2N SLI komen. Maargoed toch erg vriendelijk van je dat je even mee zoekt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2010 19:20 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:12

epic_gram

undercover moderator

alles gaat werken, je X4 op je m2n en je x6 op je m3a zal ook moeten werken.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe zien alle reacties er goed uit. Ik denk dat ik tot de upgrade over ga. Omdat ik toch nog even moet sparen mag wat mij betreft dit topic nog open blijven voor de mensen die nog wat kwijd willen m.b.t. de upgrade. Jullie hebben me primma geholpen

• JSTPS
Dat is dan andersom bij bij. Ik heb de processor al besteld maar ik weet bijna zeker dat het juist niet gaat lukken bij mij ;).

Als er maar niets kan doorbranden wanneer je een proc die niet compatible is met je mobo gebruikt. :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk het niet,
De meeste moederborden zijn wel beveiligd voor dat soort dingen, we leven in 2010 en niet meer in 1985 xD

• JSTPS
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:30:
Ik denk het niet,
De meeste moederborden zijn wel beveiligd voor dat soort dingen, we leven in 2010 en niet meer in 1985 xD
Je weet het nooit met die budget mobo's. Zit vast wel een foutje tussen ;).

Ik krijg de x4 925 morgen binnen dus ik zal hem gewoon proberen. Het zou helemaal geweldig zijn als blijkt dat hij het nog doet ook!

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik heb hetzelfde mobo en proc (940) als jij, Soedarkmaster. Ben wel benieuwd naar je bevindingen maar ik denk dat het prima gaat lukken want ons moederboord kan gewoon AM3 procs hebben. Ik ben wel benieuwd of de turbo modus van de X6 gaat werken. Verder raad ik je aan om de nieuwste BIOS erop te zetten voordat je procs gaat wisselen.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Doorbranden lijkt me wel heel sterk, dat zal echt niet zomaar gebeuren met de huidige generatie cpu's. Ook de goedkopere mobo's niet.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
Net alvast de laaste nieuwe bios geinstalleerd. Volgens de ASUS website zou deze suport geven aan nieuwe CPU's Alleen ik zie ze er nog niet in staan, en de X6 CPU's zijn uit de lijst verdwenen. Jammer

• JSTPS
Zo, er kwam geen beeld met de nieuwste bios van mijn m2n. Deze bios was van 16 februari 2009, dus dat is dan wel logisch.

Dat wordt dan een am2+.

Verwijderd

Topicstarter
Jup, kan nog een 3.4 Ghz cpu er in zetten, dus vooruit ga ik er toch wel op

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen, maar waarom eigenlijk de upgrade naar 6 cores?

Er zijn absoluut toepassingen waar dat zinnig voor is, maar het meeste huis- tuin- en keukengebruik merkt er niets van, games evemin. Het is voor de GoT search nuttig als je aangeeft welke toepassing je ervoor in gedachten hebt, dan kunnen anderen die daarop zoeken deze topic vinden :)

Oslik blyat! Oslik!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:48
Da's een hele goeie.....

Ik ben ook bezig met een upgrade (voorbereiden en afwegen).

Ik heb nu een Phenom II X4 965 BE. Dus een processor upgrade naar een hexacore zou dus nutteloos zijn?

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
dion_b schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:48:
Iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen, maar waarom eigenlijk de upgrade naar 6 cores?
Het hangt er vanaf hoelang je van plan bent te doen met je nieuwe proc.
Als je volgend jaar alweer wil upgraiden, is nu een een 6X proc kopen voor games en dergelijke idd een niet erg efficiënt plan.
Echter, als je langer wil doen met je hardware dan kan een 6X best aantrekkelijk zijn.

De games die over 2 jaar uitkomen kunnen best een een 2X vereisen een 4X aanraden en het allerliefst een 6X willen hebben.
GTA4 draaide beter bij mij met een slomere quad dan op een snellere duo van een maat van me en ik neem aan dat game makers alleen maar meer gaan optimisen voor multicore.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

SuperNull schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 05:01:
GTA4 draaide beter bij mij met een slomere quad dan op een snellere duo van een maat van me en ik neem aan dat game makers alleen maar meer gaan optimisen voor multicore.
klopt, en daarbij heeft de X6 een turbofunctie die 3 cores overclockt als je niet alle 6 de kernen gebruikt. Daardoor is hij sneller dan de X4 in single treaded aplicaties. Als later ook nog eens applicaties uitkomen die 6 kernen kunnen benutten haal je enorme winst met een X6. Maar het hangt er helemaal van af wat de TS wil gaan doen, voor een downloadbak zou ik het natuurlijk niet doen, maar dat is een extreem voorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik wilde eigelijk een AMD Phenom II X6 om dat ik mijn systeem wat langer wil gan gerbuiken dan dat ik normaal doe, en zeker (heeft niks met spelletjes en zo te maken) omdat ik nu bezig ben voor mijn rijbewijs en als ik dat behaald heb dan moet er wel nog een auto komen he dus het is de bedoeling dat mijn pc dan nog goed is...

Maar nu heb ik laast de lijst bekeken waar de ondersteunende processor in staan en ik zag daar zo leuk dat de AMD Phenom II X6 series er uit gehaald zijn, heel jammer dus zoals het er nu uit ziet word het een kleine upgrade naar en AMD Phenom II X4 Van 3.4 GHz.

Twee dagen geleden heb ik wel de allernieste bios gedownload en ook meteen mijn huidige bios geupgrade. De huidige bios is versie 1608 van 10.06.2010.

Dan staat er ook zo leuk bij “Suport new CPU’s” Dis da ga ik zo leuk die lijst bekijken alleeen iets nieuws staat er niet tussen, dus ik snap ASUS niet... Nja wie weet moeten ze de lijst nog bijwerken. Dus even afwachten dus..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roland kroes schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 03:46:
Da's een hele goeie.....

Ik ben ook bezig met een upgrade (voorbereiden en afwegen).

Ik heb nu een Phenom II X4 965 BE. Dus een processor upgrade naar een hexacore zou dus nutteloos zijn?
Hoe denk je dat we daar iets over kunnen roepen als je niets zegt over wat je ermee doet 8)7

Momenteel heb je op de desktop alleen bij apps die veel renderen of andere langdurige, zware, parallelle berekeningen doen echt meerwaarde. Denk daarbij aan het zwaardere photoshoppen, videobewerken etc. Doe je dat, dan levert 4-6 cores winst op.

Game je alleen maar, dan ga je van 2-4 al nauwelijks winst zien en in het geheel niets daarboven.
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 19:36:
Nou ik wilde eigelijk een AMD Phenom II X6 om dat ik mijn systeem wat langer wil gan gerbuiken dan dat ik normaal doe, en zeker (heeft niks met spelletjes en zo te maken) omdat ik nu bezig ben voor mijn rijbewijs en als ik dat behaald heb dan moet er wel nog een auto komen he dus het is de bedoeling dat mijn pc dan nog goed is...
Je zegt nog steeds niets over wat je er *wel* mee doet ( :X ), maar als ik het zo hoor is dit een zeer slechte reden om te kiezen voor een hexacore :o

Als je PC nu prima voldoet, maar je weet dat je over een jaar een zwaardere nodig hebt, dan is het ALTIJD duurder om nu die zwaardere te kopen, ipv tot volgend jaar met je huidige te werken en dan de zwaardere, die gemiddeld 33% goedkoper zal zijn (Moore's law!) te kopen, met als bonus wat je vangt voor doorverkopen van wat je nu hebt.

Daarnaast weet je nog niet eens wat in de toekomst nodig gaat zijn. Misschien moet je 6 cores hebben, maar misschien gaat het een andere kant op en is het belangrijk om 4 snelle cores te hebben dan 6 trage, of loop je tegen andere bottlenecks op (I/O). Ook daarom: nooit kopen voor de toekomst, altijd kopen wat je nu nodig hebt en niet meer. Al het andere is gokwerk en zelfs in het beste geval (als je achteraf goed gegokt blijkt te hebben) kapitaalvernietiging...

Oslik blyat! Oslik!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:48
[quote]dion_b schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 21:47:
[...]

Hoe denk je dat we daar iets over kunnen roepen als je niets zegt over wat je ermee doet

Ja, natuurlijk, U heeft gelijk _/-\o_

Verwijderd

Heb hiero ook een moederbord AM2+, en daar heb ik gewoon een Phenom II X6 1055T op draaiend :)

Waar je wel even op zou moeten letten, is dat de X6's die je nu koopt vaak 125 watt CPU's zijn, en de meeste moederborden ondersteunen maar tot 95 watt qua CPU ;)

Voor de rest moest ik hier toen alleen een nieuwere bios flashen, en was het gaan met die spreekwoordelijke banaan! :D

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11-2025
Dan staat er ook zo leuk bij “Suport new CPU’s” Dis da ga ik zo leuk die lijst bekijken alleeen iets nieuws staat er niet tussen, dus ik snap ASUS niet... Nja wie weet moeten ze de lijst nog bijwerken. Dus even afwachten dus..
Ik heb ook een M3A79-T Deluxe met een 940 en wilde ook overstappen op een 1090T. Na lang zoeken en lezen (vooral op het ASUS forum) blijkt dat er wel ergens een aangepaste BIOS was die het kon, maar niet werd ondersteund door ASUS.

Ik heb daarom de knoop doorgehakt en een ASUS Crosshair IV Formula gekocht met DDR3 geheugen en een AMD1090T.

Er is nu een BETA Bios: 1609
https://vip.asus.com/foru...%20Deluxe&page=6&count=60 (laatste post) die ondersteuning geeft.

Dat ASUS zo laat komt met een eventuele nieuw BIOS komt vooral omdat er veel mensen zijn die er om vroegen. De M4A79 zit namelijk in het vaarwater van de M3A79 en daarom zou de M3A79 naar achteren zijn geschoven en een stille dood zijn gestorven :'( Zonde gewoon!!

[ Voor 14% gewijzigd door XenoMorpH op 25-07-2010 12:42 . Reden: wat toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga niet het risico nemen om een X6 CPU te plaatsen. Ik heb de snelste variant van de x4 besteld geschik voor mijn M3A79-T Deluxe, in iedergeval is mijn M2N SLI gefixt, alleen moet even geduld hebben totdat mijn cpu er is, als het goed is begin volgende week.

Link:
Geen Beeld zonder cpu in oc

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2010 19:40 . Reden: Nog een link toegevoegd wat hier mee samen moet gaan, dit topic heeft te maken met het fixen van de computer met het M2N SLI moederbord ]

Pagina: 1