Toon posts:

WD HD dood. Repareren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.625 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn wester digital HD is vandaag overleden. Helaas staan er nog bestanden op die (niet goed) gebackupt zijn. Deze bestanden zou ik wel graag terug willen, maar niet zo graag dat ik er 100en euro's voor over heb om ze door een professioneel bedrijf terug te laten halen.

Ik denk zelf dat er iets mis gegaan is met de voeding of de printplaat. Ik heb de harde schijf nogal veel uit zijn behusiing gehaald, weer in een andere behuizing gestopt, los naast de computer gelegd, etc. Niet slim, maar goed.

De schijf reageert helemaal niet meer. Spint niet meer op, geeft geen geluid, helemaal niets. Hij word ook niet warm als hij aan een externe voeding gelegd word. Uiteraard herkend windows hem ook niet meer.

Het gaat om een WD WD7500AACS. Informatique heeft deze nog op voorraad. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om deze schijf te bestellen, de printplaat eraf te slopen en over te zetten op mijn stukke schijf. Zou dit wel of niet werken?

Als iemand anders nog ideeën heeft hoor ik het graag.
(ik heb uiteraard in het centrale data recovery topic gekeken, maar kon daar niet deze specifieke informatie terugvinden)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik ben daar laatst ook eens in gedoken maar dan voor een samsung disk. Waar het op neer komt is dat er geen garantie is dat de printplaten uitwisselbaar zijn. Niet alleen modelnummer maar ook de revision is belangrijk. Ik ben nog op zoek naar een disk voor mezelf van dezelfde revisie maar dan zou ik het gewoon proberen. Op je printplaat zal het wel staan. Ik weet niet hoe vaak WD wisselt van revisie etc. Lukt het niet dan heb je wel alvast een nieuwe externe disk :)

Verwijderd

Topicstarter
In dat topic spint hij nog wel op. Die van mij helemaal niet meer. Zal het wel even doorlezen. Dank je wel.

Verwijderd

Topicstarter
Vorak schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:09:
ik ben daar laatst ook eens in gedoken maar dan voor een samsung disk. Waar het op neer komt is dat er geen garantie is dat de printplaten uitwisselbaar zijn. Niet alleen modelnummer maar ook de revision is belangrijk. Ik ben nog op zoek naar een disk voor mezelf van dezelfde revisie maar dan zou ik het gewoon proberen. Op je printplaat zal het wel staan. Ik weet niet hoe vaak WD wisselt van revisie etc. Lukt het niet dan heb je wel alvast een nieuwe externe disk :)
Ja, daar was ik al bang voor. Denk niet dat als ik nu een nieuwe koop ik dezelfde batch krijg.
En of die nieuwe het dan nog doet is natuurlijk ook maar de vraag, je sloopt wel de printplaat eraf, en die zit gesoldeerd. Moet niet onmogelijk zijn, maar toch een risico.

Verwijderd

Topicstarter
Er is zeker niet een bedrijf die dat soort printplaten los verkoopt ofzo?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 18:17
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:26:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor. Denk niet dat als ik nu een nieuwe koop ik dezelfde batch krijg.
En of die nieuwe het dan nog doet is natuurlijk ook maar de vraag, je sloopt wel de printplaat eraf, en die zit gesoldeerd. Moet niet onmogelijk zijn, maar toch een risico.
Je moet ook zoeken op typenummer op Ebay en Marktplaats enzo en dan goed vragen naar de serienummers. Het is ook niet even opgelost, het kost je best veel werk.

Gesoldeerd zit de plaat niet, deze zit met contactjes of een stekkertje.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tip: neem je verlies, zie het als een leer-moment, bestel een nieuwe schijf en 'get on'. De kans dat het lukt om het ding te repareren is gering en zonde van het geld.

Verwijderd

Topicstarter
pennywiser schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:06:
[...]

Je moet ook zoeken op typenummer op Ebay en Marktplaats enzo en dan goed vragen naar de serienummers. Het is ook niet even opgelost, het kost je best veel werk.

Gesoldeerd zit de plaat niet, deze zit met contactjes of een stekkertje.
Hoe ver moeten de serienummers overeen komen? Des te dichterbijer des te beter neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:09:
Tip: neem je verlies, zie het als een leer-moment, bestel een nieuwe schijf en 'get on'. De kans dat het lukt om het ding te repareren is gering en zonde van het geld.
Een leermoment is het zeker, maar wil toch nog proberen of het wel lukt. Er zit toch wel date met een hoge emotionele waarde op.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
printplaat zit meestal gewoon met schroefjes. zo weer terug te zetten. geen enkel probleem

• pennywiser
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:22:
[...]

Hoe ver moeten de serienummers overeen komen? Des te dichterbijer des te beter neem ik aan?
*Exact*

Verwijderd

ik heb een poosje terug een morsdode harddisk levend gemaakt door een max chip te vervangen
een 8 potig chippie

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:23:
[...]

Een leermoment is het zeker, maar wil toch nog proberen of het wel lukt. Er zit toch wel date met een hoge emotionele waarde op.
Heb ik ook, werd er zenuwachtig van, dus staat er nu een HP media smart server alle computers continue van een backup te voorzien. Ik adviseer je zoiets te gaan aanschaffen, is even prijzig, maar dan zit je enigzins op veiliger vaarwater.

Verder; het repareren van een harddisk is bijna onbegonnen werk, je richt veeel eerder schade toe dan dat je iets repareert. Het enige wat je kan overwegen is het na te kijken door een goed bedrijf, die weten er vaak nog data vanaf te krijgen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:22:
[...]

Gemakkelijker is om de productiedatum te vergelijken, en als het dicht bij is (enkele maanden of beter nog: enkele weken) dan even een foto vragen van de printplaat en vergelijken. Als ze dan nog hetzelfde eruit zien dan kan je het proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Malantur op 14-07-2010 21:33 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
punishedbrains schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:31:
[...]

Heb ik ook, werd er zenuwachtig van, dus staat er nu een HP media smart server alle computers continue van een backup te voorzien. Ik adviseer je zoiets te gaan aanschaffen, is even prijzig, maar dan zit je enigzins op veiliger vaarwater.

Verder; het repareren van een harddisk is bijna onbegonnen werk, je richt veeel eerder schade toe dan dat je iets repareert. Het enige wat je kan overwegen is het na te kijken door een goed bedrijf, die weten er vaak nog data vanaf te krijgen.
Ik maakte al gebruik van verschillende online data opslag diensten. Alleen deze data is er even tussen doorgeslipt.
Het betreft bv een backup van mijn laptop die ik tijdens mijn studie gebruikte met al mijn studieprojecten. Aangezien het een mechanisch defect s vragen de meeste bedrijven direct de hoofdprijs, ik heb bedragen van 1000+ euro langs zien komen. Dat is die data ook weer niet waard.

• pennywiser
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:36:
[...]

Ik maakte al gebruik van verschillende online data opslag diensten. Alleen deze data is er even tussen doorgeslipt.
Het betreft bv een backup van mijn laptop die ik tijdens mijn studie gebruikte met al mijn studieprojecten. Aangezien het een mechanisch defect s vragen de meeste bedrijven direct de hoofdprijs, ik heb bedragen van 1000+ euro langs zien komen. Dat is die data ook weer niet waard.
Met die bedragen begint het nog maar. Succes ermee. Ik heb hier een aantal jaar geleden alles op raid volumes gezet. Verder stuur ik belangrijke documenten naar mijn Gmail.

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 22:42
Ik heb zoiets ook meegemaakt maar dan met een Spinpoint F3. 3 maanden nadat ik m'n schijf in gebruik had genomen heb ik hem per ongeluk gehotswapped (oops). Geen reactie bij het opstarten -> Printplaat dood.. Toen heb ik dezelfde schijf nog een keer besteld. Ik had het geluk dat de serienummers tot wel 8 karakters overeenkwamen. Ik heb de gok gewaagd en de prinplaten omgewisseld. Dit gaat overigens gemakkelijk (wel met een Torx schroevendraaier maar verder niet gesoldeerd ofzo). De schijf draait tot op heden, nu bijna een jaar later draait de schijf nog steeds zonder problemen.

Ik weet niet hoe oud die schijf is. Maar ik zou proberen om de schijf bij informatique te bestellen en proberen de printplaten om te wisselen.

Voor de rest:
Vorak schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:09:
+1
Succes!

[ Voor 31% gewijzigd door WouterKvG op 14-07-2010 21:50 ]

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Printplaat alleen vervangen gaat niet werken. De EEPROM bevat essentiële calibratiegegevens, zonder deze is de schijf onleesbaar. Je kunt wel een printplaat van een donor-drive gebruiken, maar dan moet je de EEPROM overzetten. Aangezien deze ingebouwd is in de microcontroller wens ik je alvast sterkte met het oversolderen hiervan. Zonder speciale apparatuur welhaast onmogelijk.

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 22:42
Bij mij was de printplaat overzetten voldoende. Als de serienummers te ver uit elkaar liggen kunnen er inderdaad wel calibratieproblemen ontstaat waardoor je mogelijk je hele schijf (echt) zou kunnen ruïneren. Om dit te voorkomen zou je ook op zoek kunnen gaan naar printplaten van hdd's met serienummers die dicht bij de jouw liggen.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Je had blijkbaar geen belangrijke bestanden, want ze waren niet backupped...

In mijn ogen: Niet backupped = Niet belangrijk.

Printplaat overplaatsen werkt meestal, moet je wel opzoek naar een HDD welke binnen een bepaald serienummer zit.. anders gaat je HDD alsnog niks doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
WouterKvG schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:48:
Ik heb zoiets ook meegemaakt maar dan met een Spinpoint F3. 3 maanden nadat ik m'n schijf in gebruik had genomen heb ik hem per ongeluk gehotswapped (oops). Geen reactie bij het opstarten -> Printplaat dood.. Toen heb ik dezelfde schijf nog een keer besteld. Ik had het geluk dat de serienummers tot wel 8 karakters overeenkwamen. Ik heb de gok gewaagd en de prinplaten omgewisseld. Dit gaat overigens gemakkelijk (wel met een Torx schroevendraaier maar verder niet gesoldeerd ofzo). De schijf draait tot op heden, nu bijna een jaar later draait de schijf nog steeds zonder problemen.

Ik weet niet hoe oud die schijf is. Maar ik zou proberen om de schijf bij informatique te bestellen en proberen de printplaten om te wisselen.

Voor de rest:

[...]
+1
Succes!
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb informatique al gemaild of ze voor me kunnen opzoeken wat de productiedatum is van de schijven die ze op voorraad hebben. Ik neem aan dat als de productiedatum hetzelfde is, de serienummers ook dicht bij elkaar liggen.

Voor die paar tientjes kan ik het nog proberen. Nog geen antwoord gehad, maar dat is op zich logisch. Als ze meewerken hierin hebben ze een klant voor het leven gemaakt. :+

@lazybones Als dat zo is, dan is het zo. Ik ga het proberen door de printplaat over te zetten, als dat niet lukt neem ik mijn verlies.

@D4NG3R NL Dit was een back-up. De originele schijf is geformateerd en deze schijf is door een stomme fout van mijn onbruikbaar geworden. Maar erg fijn dat je voor mij kan beslissen of deze data wel of niet belangrijk is, scheelt mij weer een hoop denkwerk. :X

@vinzz Uit budget overwegingen zet ik niks op raid. Het overgrote gedeelte van mijn data is vervangbaar (muziek, films etc) bovendien ben je raid backups ook kwijt bij brand of inbraak. Ik gebruik nu voor documenten dropbox.com. Voor mijn foto's ben ik nog naar een alternatief op zoek, ik zit aan adrive.com te denken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een paar dingen in dit topic recht gaan zetten, want er staan een paar dingen in die geheel niet kloppen. :)
pennywiser schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:45:
[...]
Met die bedragen begint het nog maar. Succes ermee. Ik heb hier een aantal jaar geleden alles op raid volumes gezet. Verder stuur ik belangrijke documenten naar mijn Gmail.
Datarecovery door een professioneel bedrijf begint niet bij 1000 euro, voor dat bedrag zijn er datarecovery bedrijfen die een complete platters transplantatie uitvoeren. Voor een jaar of twee geleden heb ik zelf voor een klant een 40GB 2,5" laptop schijfje laten recoveren door Palmer DataRecovery te Londen. Uieindelijk bleek een platter transplantatie nodig te zijn welke voor 600 pound is uitgevoerd. Dergelijke bedrijfen werken overigens ook wel op een "no cure, no pay" basis, teminste dit bedrijf wel.

Daarnaast maak je, zoals veel meer mensen dat doen, de fout om RAID als backup te zien. RAID is absluut geen manier om een backup te maken. RAID is er alleen voor bedoeld, behalve RAID0, om disk uitval op te vangen waarbij de data beschikbaar blijft. RAID beschermt namelijk niet bij het verwijderen van bestanden, virussen om RAID corruptie, waar een goede backup dit wel doet. Een goede backup wordt ook niet op hetzelfde systeem gemaakt en elders bewaard.
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:46:
[...]
@D4NG3R NL Dit was een back-up. De originele schijf is geformateerd en deze schijf is door een stomme fout van mijn onbruikbaar geworden. Maar erg fijn dat je voor mij kan beslissen of deze data wel of niet belangrijk is, scheelt mij weer een hoop denkwerk. :X

@vinzz Uit budget overwegingen zet ik niks op raid. Het overgrote gedeelte van mijn data is vervangbaar (muziek, films etc) bovendien ben je raid backups ook kwijt bij brand of inbraak. Ik gebruik nu voor documenten dropbox.com. Voor mijn foto's ben ik nog naar een alternatief op zoek, ik zit aan adrive.com te denken.
Bij de eerste opmerking heb je een crusiale fout gemaakt, op het moment dat jij de hardeschijf hebt geformateerd waar de orginele data op stond, werd jouw backup automatisch het orgineel. Met andere woorden bij het verwijderen van de orginele data heb je GEEN backup meer, want de backup is op dat moment de orginele data geworden, ook dit is een heel veel gemaakte fout. Zoals reeds eerder door iemand opgemerkt een leer moment. :)

Wat de tweede opmerking betreft, externe backups zijn de beste backups, maar waarom gebruik je DropBox ook niet voor foto's, als ik het intro filmpje mag geloven moet dit geen probleem zijn.

Als laatste wil ik toch maar weers eens verwijzen naar de FAQ's en met name ook de sticky topic's van dit subforum, daar is veel informatie terug tevinden met betrekiing tot datarecovery en backup.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 15-07-2010 13:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Q

Q

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:46:
[...]

Als ergens geen reservekopie van is gemaakt op een ander medium, dan is die data niet belangrijk. Je (in zijn algemeenheid) kunt zeggen dat iets belangrijk is, maar mensen handelen er vaak niet naar. Blijkbaar was het niet belangrijk genoeg.

Als data niet te allen tijde op twee verschillende mediums staat is het onbelangrijke data. Met belangrijke data neem je geen risico's.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ben ik het ook mee eens, Ik heb 2 schijfjes van 160GB in een RAID0 config, samen met een 40GB schijfje welke al mijn belangrijke bestanden elke woensdag kopieert. Een externe HDD van 1TB welke al mijn foto's/spellen ect 1x per maand backupped -1x per maand omdat het ruim 180GB aan spul is, gewoon veel te lang duurt). Dus mijn "echt" belangrijke spul -documenten- staan ten allertijd op 3 schijven, als er 1 kaduuk gaat nog op 2.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tja hier gaat elke keer als ik mijn pc afsluit een sync van de OS ssd lopen naar een interne HD die mijn documenten / outlook etc bijwerkt. Dan om de dag een sync van 1,5 TB data intern met een 1,5 TB extern. (daarnaast ligt nog een externe hd elders in een kluis die ik om de 2 weken sync) Maar goed offtopic en nu helaas niet meer van nut

Volgens mij moet het goed te doen zijn om de print om te zetten en is de kans zeer redelijk te noemen dat de data dan weer beschikbaar is

Verwijderd

Als de schijf echt niet meer aan de gang te krijgen is kun je hem nog naar een professioneel recovery bedrijf sturen, prijzen zijn echter astronomisch hoog (honderden euro's).
Als echt niets meer lukt kun je je hdd wel opsturen naar de fabrikant, dan krijg je een refurbished hdd terug, heb ik ook al enkele keren gedaan.
Die hdd's met grote capaciteit zijn verdomde gevoelig, heb ze een keer eens meegenomen naar een vriend om data eraf te sluizen en dat heeft een schijf niet overleefd, stond tot de nok toe vol met hd films :(

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@de "geen backup, dan niet belangrijk"-opmerkingen: Ja, off-topic en het voegt ook totaal niets toe aan de oplossing van het probleem van de TS. Het is meer een arrogante trap na geven waar niemand wat mee opschiet. Laat het gewoon achterwege.

tomnugter, misschien dat je de webshop kunt bellen om te vragen of zij dezelfde revisie hebben liggen. Post hem anders ook hier. Wellicht dat een van ons nog wat heeft liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 16-07-2010 01:16 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Q

Q

Room42 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 01:12:
@de "geen backup, dan niet belangrijk"-opmerkingen: Ja, off-topic en het voegt ook totaal niets toe aan de oplossing van het probleem van de TS. Het is meer een arrogante trap na geven waar niemand wat mee opschiet. Laat het gewoon achterwege.
Nee.

Pas als je data te allen tijde op minimaal 2 media heb staan mag je data belangrijk noemen. Dat concept is wat continue moet worden uitgedragen, tot in den treuren voor iedereen die ooit dit topic en al die toekomstige topics leest.

Ook dat punt van Dune is belangrijk: op het moment dat een van de 2 media stuk gaat heb je op dat moment geen backup meer van je data en moet je als de donder je data naar een ander medium kopiëren.

Als je je data dus echt serieus neemt staat het op minimaal 3 media, 1 medium ligt op een andere fysieke locatie zodat je ook bij brand nog wat over houdt. Goed punt van mezelf trouwens, moet ik zelf ook nog eens gaan regelen. :X Blijkbaar is mijn data ook weer niet zo belangrijk... ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

tomnugter, misschien dat je de webshop kunt bellen om te vragen of zij dezelfde revisie hebben liggen. Post hem anders ook hier. Wellicht dat een van ons nog wat heeft liggen.
Lees de rest van mijn post voordat je conclusies trekt..
D4NG3R NL schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:23:
Je had blijkbaar geen belangrijke bestanden, want ze waren niet backupped...

In mijn ogen: Niet backupped = Niet belangrijk.

Printplaat overplaatsen werkt meestal, moet je wel opzoek naar een HDD welke binnen een bepaald serienummer zit.. anders gaat je HDD alsnog niks doen.
Ik geef eerst even kort mijn mening erover, en daarna een mogenlijke oplossing?

De 2e post erover was IDD wat offtopic..
D4NG3R NL schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 00:52:
Ben ik het ook mee eens, Ik heb 2 schijfjes van 160GB in een RAID0 config, samen met een 40GB schijfje welke al mijn belangrijke bestanden elke woensdag kopieert. Een externe HDD van 1TB welke al mijn foto's/spellen ect 1x per maand backupped -1x per maand omdat het ruim 180GB aan spul is, gewoon veel te lang duurt). Dus mijn "echt" belangrijke spul -documenten- staan ten allertijd op 3 schijven, als er 1 kaduuk gaat nog op 2.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2010 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, dat is precies zoals het voelt, een trap na. Helemaal omdat het wel degelijk een back-up was, maar ik door een onhandige samenloop van omstandigheden binnen enkele dagen de originele én de back-up data verloren heb laten gaan. Vandaar ook mijn sarcastische opmerking richting D4NG3R NL, die hij misschien niet verdiend had omdat hij wel met een oplossing probeerde te komen.
Ik heb de webshop al gemaild, maar nog geen antwoord terug gehad. Heb het even te druk om de telefoon te pakken, dus ik wacht nog even af of ze reageren.

Het betreft een Wester Digital Green Power
Modelnr: WD7500AACS-00ZJB0
Date: 15 may 2008
DCM: MBRCHV2AAB

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

wellicht nog een stukje hulp... Je geeft aan dat je de originele schijf geformatteerd hebt. Is er daarna ook weer data overheen geschreven ? zo niet kan je wellicht met GDB of een andere tool daar nog wat terughalen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat was precies mijn punt. Jullie, D4NG3R NL en Q, kunnen wel gelijk hebben, maar de TS voelt zich toch al kut omdat hij zijn (toch echt wel) belangrijke data kwijt is. En als jullie dan gaan lopen "I told you so! I told you so! Nanananana"-en, dan helpt dat totaal niet. Want dat is namelijk de toon van jullie posts.
Je had ook kunnen schrijven: "Ik wil je er nog wel even op wijzen dat je altijd een backup moet maken. In mijn ogen is data waarvan je geen backup hebt gemaakt blijkbaar niet belangrijk genoeg. En een backup is géén backup (meer) als het maar op één medium staat!". Dat is al een stuk 'behulpzamer' :)

Overigens hebben jullie wel gelijk, dat is het vervelende (voor de TS) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 17-07-2010 14:43 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 12:22:
wellicht nog een stukje hulp... Je geeft aan dat je de originele schijf geformatteerd hebt. Is er daarna ook weer data overheen geschreven ? zo niet kan je wellicht met GDB of een andere tool daar nog wat terughalen.
Daar heb ik wel aan gedacht, maar ik nam eigenlijk aan dat het geen nut meer heeft. Die schijf staat ondertussen al weer half vol, dus dan neem ik aan dat het al overschreven is?

Zal er wel even mee gaan pielen, wie weet. :)

• Q

Q

Dit hele topic gaat over 'werkt het overzetten van een printplaat'. Onder bepaalde voorwaarden, ja. Anders nee. Die vraag is al 100x beantwoord en binnen een week zal die wel weer gesteld worden.

Een topic openen is lekker makkelijk. Zelf zoeken is meer werk. Beetje lui.

Maar ik vind dat allemaal wel prima en dit terzijde. Kom in dit soort topics echter niet aan met de opmerking dat je data belangrijk is. Dat is denk ik het punt van zowel D4NG3R NL als Q.

Data is belangrijk als:

- je afdoende maatregelen neemt om deze te beschermen
- je bereid bent om in het zeldzame geval dat het toch mis gaat er ook voor te betalen (500 tot 1000+) euro en professionals het werk laat doen en niet gaat lopen hobbyen.

Dat iets emotionele waarde heeft begrijp ik, maar ook hier geldt, als iets echt dergelijke waarde heeft, zie dan die punten hier boven.

TS kan nu wel met printplaten gaan prieken, wat soms inderdaad werkt, maar net zogoed de enige kans op recovery kan verkloten. Aan de andere kant is de data ook weer niet zo belangrijk dat dit een onacceptabel risico wordt gevonden maar dan is mijn punt; why bother?

• Q

Q

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:19:
[...]

Daar heb ik wel aan gedacht, maar ik nam eigenlijk aan dat het geen nut meer heeft. Die schijf staat ondertussen al weer half vol, dus dan neem ik aan dat het al overschreven is?

Tja, dan was je data dus echt niet belangrijk. :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:19:
[...]

Je zult er versteld van staan hoeveel er vaak nog terug gehaald kan worden met het programma GetDataBack, het is inderdaad het proberen waard, overigens snap ik even niet waarom je al reeds weer data op de betreffende schijf hebt gezet (heb ik even gemist denk ik).

Verder over de "I tolled you so"-discussie het kan eigenlijk niet vaak genoeg gezegd worden en zoals ik ook reeds eerder aangaf worden hier zoveel fouten in gemaakt, dat het wel even hard over mag komen. Niet alleen voor de TS, maar voor een ieder die dit leest.

Ook denk ik dat de discussie in dit topic wel is afgerond en het voor iedereen duidelijk is, zoals ik het lees zit iedereen op dezelfde lijn. ;)

Voor verdere informatie over het gebruik van de recovertooling denk ik dat daar genoeg over geschreven is in de FAQ's, ThemaTopics en voorgaande topic's.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.