2e hardeschijf laptop via cd/dvd bay

Pagina: 1
Acties:

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-02 16:57
Hallo!

Allereerst denk ik dat ik hier goed zit met deze topic, indien niet mijn excuses en zou u deze dan alsjeblieft kunnen verplaatsen?

Ok. Nu terzake! :D

Ik heb laatst een gegoogled naar wat upgrade mogelijkheden voor mijn laptop en kwam het volgende tegen:

Je cd/dvd bay vervangen voor een hardeschijf. Gezien de cd/dvd speler IDE of SATA is zou het moeten werken dus ben ik verder gaan zoeken en kwam ik zelfs winkels tegen die zulke bays verkopen.

Nou heb ik hier een filmpje op youtube hoe zo'n schijf in een HP laptop wordt gemonteerd. Klik!

Ik bezit zelf een HP 8510P. En heb zelf nog niet mijn bay verwijdert om te kijken of het IDE of SATA is maar het model op het filmpje is bijna 100% indentiek en er zijn voor heel veel laptop's bays te koop, dus dat die voor mijn laptop bestaat geloof ik wel.

Nou was mijn vraag of iemand anders dit ook al in bezit heeft en zijn ervaringen met mij zou kunnen delen.

Iemand?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://newmodeus.com/shop/images/HP-2BAY%20rear%20view%20lg.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ro3lie op 13-07-2010 22:52 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Grappig idee.
Ik kende al wel van compaq armada de baysize batterij. (kon je de gewone + baydrive + floppy vervangen door accu = 3 accus gebruiken)

Het echte nut van dit? Met usb2 bereik je denk ik hetzelfde.

Zou zelf voor een usb schijfje (extern) kiezen. De dvd/cd speler is iets wat toch wel handig is.
Daarnaast gebruik een 2e schijf ook meer vermogen dan een niet draaiende dvd speler.

Ik ben zelf ook aan het rondkijken wat ik ga doen qua hd vervanging met mijn laptop,. maar zit toch meer aan een Seagate Momentus XT te denken, en dan de originele sata schijf in een usb behuizing te drukken en als 'backup/extra device' in de laptop tas te stoppen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Emmeau schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:01:
Grappig idee.
Ik kende al wel van compaq armada de baysize batterij. (kon je de gewone + baydrive + floppy vervangen door accu = 3 accus gebruiken)
Deze ken ik, en heb ik zelfs ooit gehad. Voor de IBM's uit die tijd kende ik ook brackets om een harddisk in plaats van de CD te plaatsen.
Voor nu zou ik er simpelweg niet meer aan beginnen, en gewoon een USB-disk meenemen, OF de normale harddisk vervangen door een grotere.

Verwijderd

op de frontpage staan wat links naar die dingen (artikel over seagate ssd+hdd).
ff zoeken staan links naar ebay

• ro3lie
Tis meer het idee om een SSD en een SATA schijf te combineren.

Dus waar nu mijn primaire zit, daar een SSD te plaatsen en mijn dvd te veranderen in een HDD voor opslag etc. Gezien ik een niet al te dure SSD wil (dus een die voldoende is voor een OS en snel)

Accu is niet het probleem, mijn laptop kan gemiddeld 6 uur mee op normale prestaties en op hoog 3/4. (Zitten twee batterijen aan). En er is ook altijd een lader natuurlijk. Externe schijf heb ik al, maar ik zit niet altijd op een plek waar ik ook een externe hdd kan/wil koppelen. Bv, serverruimte (heen en weer), tuin etc. Dan heb ik het liefst niet een ext. hdd op me laptop :)

[ Voor 42% gewijzigd door ro3lie op 13-07-2010 23:26 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb precies dit gedaan voor weinig door een Chinese namaak Dell bay te kopen. Werkt perfect.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• ro3lie
Werkt dit ook perfect Mr_Atheist? Ook SSD/Sata combo? Evt link naar de website overigens of verkopen ze daar niet de HP versies?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ro3lie schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:23:
Tis meer het idee om een SSD en een SATA schijf te combineren.
De Seagate Momentus XT is een hybride schijf, 4 GB SSD en de rest ouderwets platters.
Drive houdt zelf bij welke files op de SSD moeten en welke naar de schijf kunnen.

Ook hoop ik op replies in: Seagate Momentus XT "hybrid" schijf. Ervaringen? van Albantar.

1 schijf = minder energie gebruik dan 2 schijven, en de prijzen van de Seagate schijven ligt ook redelijk, zo'n 123 euro voor 500 gig.

If you choose to criticise you choose your enemies

• ro3lie
Oooh. Die momentus XT ziet er erg interessant uit.. die ga ik even in de gaten houden. Niet eens duur voor de grote en de mogelijkheid. Alleen kijken of het nuttig is voor mij. gezien je geen controle heb over de SSD geheugen.
Pagina: 1