Little Bo-tweak schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:51:
Heeft iemand al enig idee hoe de mogelijkheden zijn om 2 van deze schijven in raid 0 te gebruiken in een desktop? Dus meer als storage (1.5 TB) naast bijvoorbeeld een SDD voor je OS. Ik vind eigenlijk alleen maar oude reviews over de eerste generatie en daar lijkt het een onderneming voor de gevorderde tweaker met overriden van allerlei zaken en veel instellen. Hoewel het niet de goedkoopste optie is, lijkt het mij gezien de snelheden wel aantrekkelijk. Volgens mij moet het dan ook de high performance normale HDD's er makkelijk uit kunnen presteren. Hoewel je voor hetzelfde wel veel meer ruimte zou kunnen krijgen ben je met 1.5 TB als opslag niet heel erg beperkt in mijn ogen (maar heb ook weinig muziek en foto's enz).
correct me if i'm wrong maar waarom denk je dat het high performance HDD's er makkelijk uit zou kunnen presteren? Stel je zet je windows en je games en je programma's op je SSD, alles start lekker snel op en werkt heel erg soepel. Daarnaast zet je je muziek, fotos, films op je
momentus XT. Dan begint die
XT dus je veel gebruikte dingen te cachen. Als je dus een film 2x kijkt zal die in de cache staan en veel sneller opstarten.. luister je vaak naar hetzelfde liedje of bekijk je dezelfde fotos zullen deze gecached worden.
Je begrijpt dat caching hier weinig nut heeft.. een film bekijk je geen 2x en daar heb je ook niet de behoefte dat hij supersnel opent. Een foto en een liedje is zodanig klein dat je geen verschil zult zien in het starten daarvan. De cache van een
XT dient er net voor om je opstartbestanden van Windows en je veel gebruikte programmas in op te slaan zodat die veel sneller starten en dat je pc bijna als of het op een SSD draaide aanvoelt.
De combinatie SSD +
XT is dan ook volledig verkeerd in mijn ogen en is weggegooid geld. Je koopt dan beter een grotere/snellere SSD of een grotere/snellere HDD (of een betere raid controller) als je in deze combinatie wil werken. Enkel een
XT blijft uiteraard een goede investering, of een
XT + gewone HDD of mss 2x
XT in raid.
Anders is het natuurlijk als je een kleinere SSD kiest en je games/programmas op je
XT zet; zolang het iets is dat nuttig lijkt om te cachen zal een
XT nut hebben, zit het niet in de cache werkt het even snel als een conventionele schijf. Films/muziek/documenten/installatiebestanden zullen allemaal of niet in de cache zitten, of geen noemenswaardige snelheidsverhoging met zich meebrengen.
[
Voor 10% gewijzigd door
flamingworm op 04-03-2012 22:15
]