Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
Hoi tweakers
Zit hier met een dik probleem . Heb al een paar maanden een zeer instabiel systeem. Dacht dat mijn overclock de schuldige was maar nee ook op default settings een systeem waar nauwlijks mee te werken valt.
Bij het opstarten in windows 7 veel foutmeldingen , veel rar-bestanden corrupt , random blue screens ,
programma's die vanzelf afsluiten , ie8 werkt niet meer . En voor het compleet te maken is vorige week
mijn ocz ssd 60gb stuk gegaan (nieuwe is onderweg rma)
Na een paar re-installs steeds de zelfde problemen .Dan maar aan de slag met memtest 86.
Bij test #5 (block moves) heb ik altijd errors. Hij doet dan 3 tests: 176k-2048m ok , 2048m-3327m ok
4096m-4864m errors . Zit hier met 2x2 GB DDR3 1600Mhz Geil .
Test ik de geheugen modules apart geen errors (in windows stabiel systeem). Zou het dan kunnen zijn
dat het aan mijn moederbord of processor(geheugencontroller) ligt ? asusP7P55D + I7 860
Mijn 520 watt voeding moet dit toch wel kunnen trekken met een HD 4870 ?
Heb nog niet de kans gehad om met ander geheugen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Welk geheugen heb je exact (typenummer), en heb je deze in de bios op de juiste waardes gezet (vooral spanning is belangerijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou toch eens met ander geheugen testen. Ik weet niet hoe kieskeurig die P55s zijn van Asus, maar de oudere modellen waren altijd gigantisch zeikerig als het op geheugen aankwam. Vertandig is dus, zeker bij Asusborden, om je aan de QVL te houden. En zorg er ook voor dat het spul op de juiste voltages draait door dit even in te stellen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Geil GV34GB1600C8DC. Dit geheugen staat nochtans in de QVL van asus P7P55D .
Op modules staan dat deze werken op 1.6v 1600 Mhz c8 . Memtest heb ik gedraaid op een lagere snelheid
1066 Mhz op 1.6v in bios met timings op auto .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48

Herman

FP ProMod
Heb je de modules in dual-channel staan? Misschien handig om voor de zekerheid de bios te updaten. (niet geschoten...)

Heb je ook (tijdelijk) ander geheugen welke je kunt testen? (Om het geheugen eventueel uit te sluiten)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Zo , ik heb mijn systeem al een stuk stabieler gekregen door mijn geheugen een voltage te geven
van 1.61 volt . Dacht dat hij op 1.6v draaide maar stond op auto met veel te weinig volt.
Nu met het draaien van Memtest heb ik nog steeds die errors bij test #5 (block moves).
Is het normaal dat hij gaat testen tussen de 4096M en 4864M aangezien ik maar 4gb geheugen heb ?
Bij 1 module test memtest toch ook maar tot 2048M . Dus snap ik niet wat hij in dual channel over
mijn geheugen capaciteit gaat testen en daar steeds errors geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:38
Gebruik je wel de meest recente versie van memtest? Oudere versie hadden geloof ik nog wel eens problemen met grote geheugenhoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
Nu heb ik eindelijk ander DDR3 geheugen kunnen lenen van een kameraad . Eerst heb ik memtest laten draaien met mijn geheugen (stuk?) in een ander systeem . Als ik hier dan errors zag dan was ik er zeker
van dat mijn geheugen naar de kl*ten is.
Na een paar uur geen errors te zien . Dat zelfde geheugen geeft in mijn mobo direct errors .
Dus een beetje logisch denken en dan zou ik moeten vastellen dat het aan mijn systeem ligt (mobo of cpu)

Nu het geleende geheugen in mijn systeem zou dan ook errors moeten opleveren . Niet dus
Geen error te zien en in windows stabiel systeem .
Eventjes erbij vertellen dat beide systemen het zelfde moederbord hebben en alle 2 getest op default settings
Nu weet ik het niet meer .
Ben al stilletjes aant zien om ander geheugen te kopen maar dan heb je nog zo iets als QVL.
en die is bij asus inderdaad maar heel mager . Er staan zelfs ne hoop triple-channel kits bij 8)7
Hier een lijst voor 1600 Mhz

Afbeeldingslocatie: http://uploader.be/output/1279568510.png
Pagina: 1