Bad sectors: checkdisk zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
Ik heb gisteren mijn Win 7 boot van een raid0 array naar een enkele 640GB schijf verhuisd.
Na diverse tegenvallers is dit eindelijk gelukt, zie ook mijn vorig topic.

Nu is er een nieuw probleem. Ik wou met HDTune de snelheid van deze schijf nameten. Na enkele seconden meten hield deze er echter mee op, met leesfouten als waarschuwing. Heb ik even de errorscan laten lopen, en in het eerste lijntje zat al 3 rode blokjes (= bad sectors?), dus heb ik die scan maar onderbroken.

In een reflex Acronis Disk Director opgestart, en een checkdisk laten doen (vindt + repareer fouten + lokaliseer bad sectors). Nu, dat schijnt behoorlijk lang te gaan duren (na enkele uren nog maar 25% compleet).

Is het de moeite dat ik dit verder laat lopen, of is de schijf gewoon verloren als HDTune fouten aangeeft?

Dat zou dan inhouden dat verder de pc laten lopen weinig zin heeft, kan ik beter meer tijd steken in het opnieuw werkend krijgen van mijn raid0 array (beetje schrik voor :s).

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker36 op 11-07-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je nog bij de data die op de schijf staat?
zo ja, trek hem leeg en ga terug naar de winkel met je schijf (je had hem laatst nieuw gekocht toch?) dan zou je volgens mij een nieuwe moeten krijgen aangezien je schijf gebreken vertoont..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er bad sectors opzitten dan is het een kwestie van tijd voordat het ding het loodje definitief legt. Ik zou het ding gewoon RMAen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:40:
kun je nog bij de data die op de schijf staat?
zo ja, trek hem leeg en ga terug naar de winkel met je schijf (je had hem laatst nieuw gekocht toch?) dan zou je volgens mij een nieuwe moeten krijgen aangezien je schijf gebreken vertoont..
Ik heb deze gisteren gehad, in omruil van dezelfde die de dag ervoor de geest had gegeven, die ik die dag ervoor gekocht had. (Snap je 't nog? 2x na elkaar een splinternieuwe schijf na 1 dag naar de vaantjes)

Maar mijn vraag is meer: loont het om de pc nog te laten aanstaan? Kunnen die fouten nog herstellen of niet?

De data ervan staat nog op de 2 schijven uit het raid0 array, dus data moet ik er niet van hebben, van die schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Terw_Dan schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:43:
Als er bad sectors opzitten dan is het een kwestie van tijd voordat het ding het loodje definitief legt. Ik zou het ding gewoon RMAen.
Dan annuleer ik die scan maar (is die schijf allicht helemaal naar de vaantjes, maar goed, is ze nu ook al).

Zal ik mijn tijd maar besteden in het terug instellen van m'n raid0 array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat repareren heeft volgens mij geen zin omdat ie na een tijdje dan toch weer curen zal krijgen, gewoon het verstandigst om maar weer naar de winkel terug te gaan, (misschien beter om een andere schijf te nemen voordat je binnekort WEER terug moet) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Inmiddels de checkdisk gestopt en mijn raid0 array er weer in gehangen.
Ging handiger dan ik verwachtte. Prima.

Nu juist nog eens zorgen voor wat bewijsmateriaal dat deze schijf idd ook stuk is (kan me inbeelden dat de pc-boer niet niet meer zo happig naar is om me zo te geloven), en dan kan ik morgen na het werk om een nieuwe...

Bedankt voor de reply's!

Edit:

Ik denk dat dit al een mooie proof is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LNjtmd4CJof5fyHbAVMBvBFK/full.png

Edit2:

En hupla:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oi5eT13L463HFvCWKKpLNGWV/full.png

[ Voor 25% gewijzigd door Tweaker36 op 11-07-2010 14:55 ]

Pagina: 1