Win7 boot van HD verhuizen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
Mijn Win 7 x64 staat nu op een raid0 array van 2 250GB schijfjes. Dit met behulp van de ICH10R chipset.
Nu wil ik volledig van raid af (ook mij data raid1 array, maar dat geeft minder problemen).

Hiervoor heb ik een 640GB schijf aangeschaft, die als boot moet gaan fungeren. Ik wil echter Win 7 niet opnieuw gaan installen, dus wil ik mijn Win 7 van schijf veranderen.

Ik heb eerst met Acronis de 2 partities (system reserved & C:\) gewoon gecloned naar de nieuwe schijf. Dat schijnt echter niet te werken, bootmgr ontbreekt...

Heb ik maar een disk-to-disk clone (raw mode) gedaan met DriveImage XML. Dat heeft ook niet geholpen, integendeel. Mijn nieuwe 640GB HD is er compleet van naar de **** gegaan.

Ik ben een paar uur bezig geweest met die schijf proberen fixen, partitioneren (Acronis, Schijfbeheer,...) maar heeft niet opgebracht. Dan maar uiteindelijk geconcludeerd dat ze stuk was, en ben ik ze bij de shop gaan omwisselen. Nieuw exemplaar heb ik nu liggen.

Intussen had ik al gegoogled dat Win 7 over een eigen tool beschikt. Je kan images maken, en die terug zetten. Dat terugzetten moet ook op een andere HD lukken. Ik heb dus een image gemaakt en op mijn dataschijf gezet.

Nu boot ik met mijn Win 7 DVD, kies ik voor een repair. Exclude mijn 3de schijf, zodat ie enkel de nieuwe 640GB schijf kan kiezen. Krijg ik direct een foutmelding dat het herstellen niet kan, omdat ie geen schijf vind waarop hij de image kan restoren...?

Hoera. :') 2 dagen verder, en nog steeds niks opgeschoten... Hoe krijg ik mijn Win 7 in hemelsnaam op die 640GB schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

De makkelijkste manier (niet de snelste :) ). Installeer windows 7 op je nieuwe HD (zodat je bootmanager op je nieuwe HD terecht komt).
Na installatie kan je een partitie naar partitie kloon doen van je raid partitie naar je nieuwe schijf.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 10-07-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
job schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 15:40:
De makkelijkste manier (niet de snelste :) ). Installeer windows 7 op je nieuwe HD (zodat je bootmanager op je nieuwe HD terecht komt).
Na installatie kan je een partitie naar partitie kloon doen van je raid partitie naar je nieuwe schijf.
Idd, een kloon van je Raid array naar die enkele schijf geeft alleen maar problemen. Al is het al de bootsect die je helemaal goed moet meenemen.

De manier die Job voorstelt de meest veilige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een programma waarvan ik zeker weet dat het werkt is Norton Ghost. Dit programma heb ik een tijdje terug gebruikt om alles naar een nieuwe HDD over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Oke, bedankt voor de reply's.

Momenteel nog de data van mijn raid1 array op een externe schijf (e-sata) aan het zetten, en daarna zal ik een clean install doen op de nieuwe 640GB schijf, om dan de partities te clonen. Ben benieuwd wat dat gaat geven. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tweaker36 op 10-07-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Microsoft tool imagex kan dit prima, hiermee kun je een wim image maken van je Windows 7 partitie en deze op een andere partitie terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Om dit topic nog even te vervolledigen:

Ik heb dus de manier gevolgd die job voorstelde. Verse Win 7 install, en dan de c:\ van op de raidconfig erop clonen. Windows kon aanvankelijk niet opstarten, maar na de Win7 DVD erin te stoppen en automatisch opstartfouten te laten fixen, kon ik succesvol booten. :)

Kleine meevaller: bij het ontbinden van mijn raid1 data-array, bleek de data mooi bereikbaar op beide schijven. Moet dus niet mijn externe backup naar beide schijven clonen. :)

Bedankt voor de respons!
Pagina: 1