Toon posts:

Netwerk aanleggen met- en zonder draad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik wil thuis een netwerk aanleggen wat aan een aantal vereistgen moet voldoen. Wellicht dat iemand hier nog wat tips heeft?

Ik heb Ziggo als leverancier en nu 1 aansluiting via draad.
Ik heb 8 ethernetaansluitingen in huis die met elkaar verbonden moeten worden.
Aan 1 aansluiting zit nu mijn PC en ik wil er 1 gebruiken voor de TV (deze aansluiting is er nog niet).
In dit netwerk wil ik ook een harde schijf hangen die vanaf alle aansluitpunten te bereiken moet zijn (waar ik alle muziek en films op kan zetten.
Ook heb ik 1 mini laptop die draadloos te bereiken moet zijn.

Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om dit voor elkaar te krijgen?
Ik denk zelf aan:
- Een HUB voor 8 aansluitingen (maar welk merk)?
- Een mediaplayer voor bij de TV (welk merk? ik wil hier geen spelcomputer tussen zetten)
- Een netwerk harde schijf
- Een draadloze router (hoe krijg ik dat voor elkaar? of is dit ook op de HUB o.i.d. aan te sluiten?

Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken! alvast bedankt!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen hub maar een switch. En de rest kan je wel opzoeken hier, neem de FAQ's door en ga naar de desbetreffende fora voor de verschillende producten. Dit is namelijk heel erg basic stuff.

Je wilt gewoon een wireless router, NAS, mediaplayer en een switch ergens.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 08-07-2010 15:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ben ik met 1 antwoord alweer een stuk wijzer.
Bedankt!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat betreft de mediaspeler: Mediaspelers en HTPC's
Wat betreft de netwerkopslag: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Wat betreft de switch: De goedkoopste, kijk enkel of je 100mbit of gigabit wilt.
Wat betreft de router: https://www.ziggo.nl/#hel...t/thuisnetwerk-draadloos/ of http://tweakers.net/price...huQjduMLfMU2uP3Djab9nPH5_

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jorben
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik wil zelf even bijleren... waarom heeft hij een switch nodig? Volstaat een wireless-router met 8 poorten niet?
Of is dit i.v.m. de prijs niet verstandig? (Of bestaat het gewoon niet?)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Routers met 8 LAN poortjes zijn tamelijk zeldzaam :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
jorben schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 16:30:
Volstaat een wireless-router met 8 poorten niet?
Ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Los daarvan, met een losse switch ben je flexibeler.
Net zoals je met een los accespoint (wifi aansluiting zeg maar) flexibeler bent. Die staat toch verkeerd minder handig in je meterkast

Abort, Retry, Quake ???

• jorben
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05-2024
Ok dacht ik al ;) tnx

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En als je op een locatie meerdere apparaten wilt aansluiten is het handiger om een enkele kabel te hebben vanuit de meterkast en die op een switch dan meerdere kabels uit de meterkast.

Verwijderd

Topicstarter
De aansluiting komt in de meterkast binnen en alle kabels lopen al naar de meterkast toe. Dat kan dan toch ook wel? Of niet?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2010 16:51 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hij bedoelde dat je een losse switch eventueel ook elders kan plaatsen zodat je de kabels niet allemaal naar de meterkast hoeft te trekken, maar als ze er toch al liggen is dat inderdaad niet zo van belang en kan je gewoon de switch in de meterkast plaatsen.

Maar gezien de beschikbaarheid van WLAN routers met 8x LAN aansluiting is een losse switch sowieso handiger :)

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 08-07-2010 16:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
Afhankelijk van welk Ziggo abonnement je hebt moet je bij de keuze van de router ook rekening met het aantal Mb/s wat deze kan routeren. Sommige routers redden bv maar 40Mb/s, en heb je of krijg je (snelheidsupgrade) een hogere snelheid is je router dus de bottleneck bij het downloaden. In de Ziggo Ervaringen topics is hier ook het ea over te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef dus niet per sé de router aan te schaffen die Ziggo aanbiedt?
Ik heb namelijk al een router staan. Is die niet uit te breiden met een draadloze functionaliteit?

• Nielson
Welke router heb je? En in principe kun je met het toevoegen van een draadloos accespoint deze makkelijk uitbreiden met wireless. Echter is er een groter aanbod aan draadloze routers en zijn ze vaak ook nog goedkoper dan accespoints waardoor het makkelijker is om deze hierdoor te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Motorola SBV5121E.

Is deze ook draadloos te maken?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is een modem, geen router. Daar moet dus nog een aparte router achter. Ik raad zelf de TP Link 1043 aan, goedkoop maar haalt prima 100mbit wan-lan.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe moet ik de verbinding dan zien?

1. Het modem -> 2. Ethernetkabel -> 3. Switch -> 4. Alle aansluitingen in de switch + de router?

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17
1. Het modem -> 2. Ethernetkabel -> 3. Router -> 4. Alle aansluitingen in de switch?

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:43
1. Het modem -> 2. Ethernetkabel -> 3. Router -> 4. Alle aansluitingen in de switch
Dit zodat de router ervoor zorgt dat alle PC's onderling IP addressen krijgen. Wel zul je in de router als "Gateway" het IP adres van het modem op moeten geven, maar ik denk dat dit keurig in de handleiding van de router staat.
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat die switch 4 aansluitingen heeft, maar daar moet het eerst wel mee te doen zijn.
Kan ik alles dan zo in de switch aansluiten en kan dit dan ook communiceren met elkaar?

1. De PC
2. De Mediaplayer bij de TV
3. De netwerk harde schijf NAS
4. Over (en hier eventueel later een switch aanhangen.
draadloos -> De mini laptop

• Nielson
Nee, je hebt een router achter je modem nodig, dus wat Pinooo zegt:

1. Het modem -> 2. Ethernetkabel -> 3. Router

Heb je aan de 4 lan aansluitingen in de router te weinig kun je die uitbreiden met een extra switch.

[ Voor 65% gewijzigd door Nielson op 08-07-2010 19:09 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:22
Kijk ook even naar een router die in het interne netwerk goed kan functioneren. Je hebt het over een netwerk Hardeschijf die je wilt delen. Je doet er dus verstandig aan te kijken naar een gigabit router. Een goede router in dit geval zou de Linksys WRT320N zijn... Eventueel kan je hierachter nog een gigabit switch plaatsen voor meer bedrade aansluitingen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
De router kan dus direct op het modem aangesloten worden?
Beter, want dat scheelt dan weer kabels.

Dan wordt het dus:

1. Het modem -> 2. Router -> 3. Alle aansluitingen in de switch:

1. De PC
2. De Mediaplayer bij de TV
3. De netwerk harde schijf NAS
4. Over (en hier eventueel later een switch aanhangen)
draadloos -> De mini laptop

Kan de 4e poort gebruikt worden om deze te splitsen naar 4? En kunnen deze 4 aansluitingen dan wel bij de netwerkschijf?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

eBait schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:02:
1. Het modem -> 2. Ethernetkabel -> 3. Router -> 4. Alle aansluitingen in de switch
Dit zodat de router ervoor zorgt dat alle PC's onderling IP addressen krijgen. Wel zul je in de router als "Gateway" het IP adres van het modem op moeten geven, maar ik denk dat dit keurig in de handleiding van de router staat.
Succes!
Gewoon de WAN instelling op dynamisch zetten en dan krijgt je router netjes de DHCP gegevens van Ziggo binnen. Het kabelmodem doet daar niks mee, laat staan dat het als gateway functioneert :)

• Nielson
Ja, op de 4e poort kan een extra switch (4, 8, 16, enz) poorts waardoor je gewoon meer apparaten kan aansluiten zonder dat je wat extra moet instellen.

Verwijderd

Topicstarter
TP Link 1043 lijkt mij inderdaad wel handig, maar kan ik dan wel via de mediaplayer films bekijken vanaf de netwerk harde schijf? Want dat is uiteindelijk de bedoeling.

• Nielson
Dat heeft verder niks met je router te maken. Praktisch elke consumenten router heeft aan de lan kant een 4 poorts switch, dus alles wat je daarop aansluit zit bij elkaar in hetzelfde netwerk.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan prima ja. Die TP Link heeft een gigabit switch ingebouwd waardoor je op hoge snelheid data kan overzetten. Je hebt dan 4 poorten waar je zelf kan kiezen wat je er op aan sluit. Zolang je maar alles op de router aansluit kan alles met elkaar communiceren. Kan best een switch tussen zitten, dat maakt niet uit. Dus router - switch - NAS en router - mediaspeler kan prima.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp! Ik zal in elk geval eerst die router bestellen, dan kan de laptop in elk geval online.

hebben jullie ook nog goede suggesties voor een netwerk harde schijf (1T) en een mediaplayer zonder opslagcapaciteit?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik prefereer zelf een NAS boven een netwerkschijf: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Voor mediaspelers hebben we een eigen subforum: Mediaspelers en HTPC's

Verwijderd

Topicstarter
Waarom liever NAS dan een netwerkschijf? Is dat dan niet hetzelfde?
Pagina: 1