• WSVision
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:28
Haai,

Ik wil graag een mediaserver bouwen, zodat ik overal access heb op mijn bestanden. Echter heb ik niet zoveel verstand voor het bouwen van een server, in de zin van waar ik op moet letten, zoals zuinigheid, toegankelijkheid, etc, etc. Kan iemand misschien mij wat adviezen geven over de hardware als de software???

Groetjes,
Ying

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:38
Als je niet weet wat je moet doen is het misschien handiger er een kant en klaar te kopen ? (multimedia nas)

• WSVision
Een pc bouwen heb ik al meerdere keren gedaan, dat is geen probleem voor mij. Ik wil alleen graag leren hoe ik een server moet bouwen en het essentiele eruit halen. Kennisvergroting eigenlijk.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of je bouwt gewoon zelf wat leuks in elkaar.
Kijk eens rond, er zijn meerdere topics die het mediacenter gedeelte behandelen en daarin ook vaak het servergedeelte.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Een van de leuke onderdelen is het uitvogelen, door te zoeken in de diverse forums....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WSVision schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:31:
Een pc bouwen heb ik al meerdere keren gedaan, dat is geen probleem voor mij. Ik wil alleen graag leren hoe ik een server moet bouwen en het essentiele eruit halen. Kennisvergroting eigenlijk.
Wat je niet wil is een echte server: 19", snel, duur, herrie, berg warmte.

Je wil gewoon een veredelde desktop die lekker 24/7 aanstaat. Stroomverbruik is dan wellicht relevant.
Maar goed, wat zijn eigenlijk je eisen???

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien is een ion wat voor je, speelt full-hd af en lekker energiezuinig.
Deze hebben een atom processor en dat stelt niet veel voor, maar als je hem alleen gebruikt voor downloaden, opslaan en kijken van films e.d dan is het ion platform de uitkomst.

• WSVision
Mijn enige eis is dat mijn bestanden vanuit verschillende plaatsen (denk aan steden) bereikbaar is op hetzelfde tijdstip. Stel ik heb wat films in mijn mediaserver, ik en iemand anders wil op hetzelfde tijdstip naar dezelfde film kijken, hoe bewerkstellig ik dat???

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

WSVision schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 00:31:
Mijn enige eis is dat mijn bestanden vanuit verschillende plaatsen (denk aan steden) bereikbaar is op hetzelfde tijdstip. Stel ik heb wat films in mijn mediaserver, ik en iemand anders wil op hetzelfde tijdstip naar dezelfde film kijken, hoe bewerkstellig ik dat???
Om te beginnen een internetverbinding met een hoge upload snelheid en en vast IP adres.

Als je nog de films moet transcoderen en streamen naar de eindgebruiker dan heb je ook een behoorlijke processor nodig. Om gelijktijdig meerdere grote bestanden naar verschillende mensen te stuuren vergt ook veel van je hardeschijven. Denk dat een ssd of RAID 1 geen overbodige luxe is.

Dat is dan de hardware maar dan komt er ook nog een stuk software bij kijken. Op welke manier ga je de bestanden delen met andere.

Wat heb je eigenlijk zelf al uitgezocht en gevonden?

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak-Freak op 08-07-2010 00:49 ]

Verwijderd

Eens met Tweak-Freak, al denk ik dat hij een raid 0 bedoeld in plaats van een raid 1. Beter is het dan om een FTP server op te zetten voor extern gebruik. Men moet het dan eerst binnenhalen om te kunnen zien, maar dan red je het wel met een Ion. Voor wat jij wilt moet je toch een vette server bouwen en dat zou ik niet over hebben om andere mensen te plezieren. Ik heb hier een redelijke vette server staan, maar aan het extern streamen naar andere ga ik toch echt niet beginnen. Ook heb ik daar simpelweg de uploadsnelheid niet voor. Ik zou nog eens nadenken of hetgeen jij wil wel te doen voor je is. Heb je een vette bankrekening, dan zal het geen probleem zijn, anders zal je het toch op een andere manier moeten doen.

• D4NG3R
  • Laatst online: 20-02 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Is het niet gewoon het makkelijkst om een simpel PC'tje te bouwen. Maar wat wil je er mee doen? Transcoden dat je het on-demand kan zien (Op een website bijv) of dat je het eerst moet downloaden?

Als je een simpel FTP servertje wilt hebben, wat zuinig is:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 40,59€ 81,18
1Cooler Master Elite 342€ 29,41€ 29,41
1AMD Athlon II X2 240€ 50,22€ 50,22
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 31,78€ 31,78
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 48,65€ 48,65
1MSI GF615M-P33€ 47,72€ 47,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,96

Heb precies dat systeem gebouwt voor een goede kennis, staat nu in de TV kast dienst te doen als FTP, Mediacentre en Downloadstation. (zit een HD4550 bij IVM het afspelen van Blu-Ray rips)

RAID0 met Win7 x32 erop (2 geheugensloten zittten al vol, uitbreiden heeft voor zijn doeleinde toch geen zin)

Edit: Kan nog een DVD speler bij worden gezet, maar het lijkt mij het makkelijkst om gewoon even je huidige DVD speler voor de install van het OS gebruikt. En daarna gewoon geen DVD speler aansluit, is zuiniger & niet echt nodig (tenzij je DVDs wilt rippen om te sharen als media)

Edit2: Waarom het duurdere AM3 + DDR3? Uitbreiding, als het systeem niet snel genoeg is kan er altijd nog 2x2GB of een zwaardere Processor in worden gezet. Als er daarnaast ook nog een videokaart bij moet worden gezet, zou ik wel even kijken naar de 350w variant van die voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 08-07-2010 04:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op GoT is geen vraag te dom, maar verwachten we wel dat je zelf doet wat je kunt voordat je een topic opent, en dat je de moeite neemt om in je topicstart duidelijk te maken waar je dan zelf allemaal gezocht hebt en en wat je vond (links...).

Die eigen inzet doe je hier in het geheel niet, met twee resultaten:
1) mensen ergeren zich eraan, waardoor ze daarover posten en niet inhoudelijk
2) zonder duidelijkheid te hebben over wat je zelf allemaal exact wilt kan niemand iets sluitends roepen.

Zo heeft een topic geen zin, en gaat hij ook dicht.

Leesvoer:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Het zal je hopelijk opvallen dat dat topic niet in Processors, Moederborden & Geheugen, maar in Complete Systemen & Laptops staat. Dat is ook (vreemd genoeg) waar vragen over complete systemen thuishoren :o

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 09-07-2010 00:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.