Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Na een heel gedoe met mijn moederbord die sinds een week geleden terugkwam heb ik een week genoten van mijn systeem.
Vanochtend was de zekering gesprongen. Na inspectie kwam ik erachter dat het de computer is.
Stekker erin (of voeding aanzetten), sprong de zekering weer uit. WTF, gisteravond pas nog even achtergezeten en niks vreemds ontdekt of geroken.

Ik heb net Zercom gebeld om dit te melden. Heb voor de rest nog geen tijd gehad om kast weer open te maken en binnenin inspecteren.

Volgens Zercom is het een kortsluiting van mijn voeding.
-En mijn onderdelen dan vroeg ik?
'Als het goed is zijn deze wel beschermd door de voeding'
-Zo niet?
'Dan ook RMA vragen'
-En als er geen garantie meer op zit (zit oude hd erin)?
'Tja, dan moet het met de leverancier vd voeding uitgevochten worden.

Zucht. Ga vanavond de kast openmaken en kijk of ik iets vreemds kan ontdekken. Heb nog een cheapie kast staan van 29euri incl voeding met een Pentium D systeem erin. Hoop dat ik die kan gebruiken om het nieuwe systeem kan laten booten. Andersom kan ik uiteraard wel testen ja of de nieuwe voeding dood is.
Verder nog tips wat ik nog kan nakijken en doen? Hoe groot is trouwens de kans dat het NIET door de voeding komt de kortsluiting. Heb het idee dat de voeding vanaf het begin al niet meer goed is dat mijn MB ook daardoor dood is verklaard. Lekkere bescherming dan van de voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

330d schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:33:
Na een heel gedoe met mijn moederbord die sinds een week geleden terugkwam heb ik een week genoten van mijn systeem.
Vanochtend was de zekering gesprongen. Na inspectie kwam ik erachter dat het de computer is.
Stekker erin (of voeding aanzetten), sprong de zekering weer uit. WTF, gisteravond pas nog even achtergezeten en niks vreemds ontdekt of geroken.

Ik heb net Zercom gebeld om dit te melden. Heb voor de rest nog geen tijd gehad om kast weer open te maken en binnenin inspecteren.

Volgens Zercom is het een kortsluiting van mijn voeding.
-En mijn onderdelen dan vroeg ik?
'Als het goed is zijn deze wel beschermd door de voeding'
-Zo niet?
'Dan ook RMA vragen'
-En als er geen garantie meer op zit (zit oude hd erin)?
'Tja, dan moet het met de leverancier vd voeding uitgevochten worden.

Zucht. Ga vanavond de kast openmaken en kijk of ik iets vreemds kan ontdekken. Heb nog een cheapie kast staan van 29euri incl voeding met een Pentium D systeem erin. Hoop dat ik die kan gebruiken om het nieuwe systeem kan laten booten. Andersom kan ik uiteraard wel testen ja of de nieuwe voeding dood is.
Verder nog tips wat ik nog kan nakijken en doen? Hoe groot is trouwens de kans dat het NIET door de voeding komt de kortsluiting. Heb het idee dat de voeding vanaf het begin al niet meer goed is dat mijn MB ook daardoor dood is verklaard. Lekkere bescherming dan van de voeding...
Losse schroefjes doen het ook niet goed als ze contact maken met mobo en behuizing. Daar ook op letten dus.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Hoe groot is trouwens de kans dat het NIET door de voeding komt de kortsluiting. Heb het idee dat de voeding vanaf het begin al niet meer goed is dat mijn MB ook daardoor dood is verklaard. Lekkere bescherming dan van de voeding...
Je bedoeld zeker weten de zekering en niet de aardlek (wordt nog wel eens verwart)? Kortsluiting aan de pc kant van de voeding mag in principe nooit problemen veroorzaken aan de 230V kant, dat zou beveiligd moeten zijn. Is dit trouwens ook een voeding uit de categorie 'kast met voeding voor drie tientjes'? Want dat maakt 't wel beter verklaarbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ah, inderdaad, de aardlekschakelaar en niet de zekering :o
Nee het is een Nexus RX-7000 (zie tags).
w4rguy schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:37:
[...]

Losse schroefjes doen het ook niet goed als ze contact maken met mobo en behuizing. Daar ook op letten dus.
dat is een goeie, inderdaad moet er ook op letten. Maar ding is pas een week geleden opnieuw inelkaar gezet. Dus lijkt me sterk dat er ergens een los schroefje rondhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

330d schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 14:46:
Ah, inderdaad, de aardlekschakelaar en niet de zekering :o
Nee het is een Nexus RX-7000 (zie tags).

[...]

dat is een goeie, inderdaad moet er ook op letten. Maar ding is pas een week geleden opnieuw inelkaar gezet. Dus lijkt me sterk dat er ergens een los schroefje rondhangt.
juist dan is de kans aanwezig. Als iemand aan het assembleren (lees:in elkaar zetten) was en die laat een schroefje vallen en denkt :"oh die komt er zo wel uit" en die komt er niet uit .. heb je gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Als het inderdaad de aardlek is moet het bijna wel in de voeding zitten. Wat je kunt doen is de veoding helemaal los van de pc koppelen. Vliegt de aardlek er na het aansluiten nog uit dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Dat zal ik zeker doen, thanks voor de tip.
Maar hoe groot is de kans dat mijn overige onderdelen hierdoor naar de filistijnen is gegaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

330d schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:10:
Dat zal ik zeker doen, thanks voor de tip.
Maar hoe groot is de kans dat mijn overige onderdelen hierdoor naar de filistijnen is gegaan :?
hangt af van de kwaliteit van je voeding. Sommige voedingen hebben er een bescherming voor maar die heeft ook een bepaalde limiet he. als je genoeg vonkt (lees:stroom vraagt) kun je een transformatorhuis eruit knallen als je wil, maar dat red je niet zomaar.

Stel je heb 2 stroomgroepen achter elkaar. De eerste groep is op 32A en de onderliggende groep 16A. Als je in je onderliggende groep ineens zoveel aanvraagt kun je van de bovenliggende groep (32A) de zekering eruit knallen :).

Zelfde met je voeding in je pc dus, alleen die waardes liggen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is trouwens de kans dat het NIET door de voeding komt de kortsluiting. Heb het idee dat de voeding vanaf het begin al niet meer goed is dat mijn MB ook daardoor dood is verklaard. Lekkere bescherming dan van de voeding...
Als de aardlekschakelaar eruit knalt is er een probleem aan de 220 zijde van de voeding (te hoge lekstroom over de randaarde heen) en hoeft het niet te betekenen dat er aan de laagspanningskant iets kapot gegaan is. Maar een wijs man zei ooit: zeg nooit nooit. Wel balen voor je trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Yup. voeding uitgesloopt. rook eigenlijk gelijk al een vage brandlucht...
Is nu teruggestuurd voor RMA. Heb ik het weer hoor. Nu maar hopen dat het niet te lang duurt de rma en dat mijn overige componenten nog heel zijn.
Pagina: 1