* botoo ook eens advies zoekt
Ik heb inmiddels al bijna twee jaar lang in gebruik een 'vreemde eend' (niet echt heel vreemd maar ik zie 'm bijzonder weinig)
pricewatch: MSI N295GTX-2D1792 . Deze GeForce
GTX295 bestaat uit twee gpu's elk op hun eigen pcb samengepakt in één behuizing maar het is dus ei'k een SLI opstelling.
Twee jaar is een behoorlijke tijd voor een intensief gebruikte videokaart (ook al is 'ie na één jaar door MSI vervangen voor een nieuwe) dus ben ik al een hele poos aan het kijken voor een vervanger/upgrade, maar daar komen de (luxe) problemen de hoek om zetten. Ondanks de ouderdom van de
GTX 295 is het nog steeds een bijzonder rappe kaart en de potentiële opvolgers zijn behalve duur slechts bescheiden sneller. In de div. benchmarks zie ik een mogelijke verbetering van niet meer dan ~25%
De reden dat vervanging toch steeds actueler word is omdat de
GTX 295 een enorme heethoofd is en aangezien ik dagelijks enkele

uren Lotro speel waarbij de kaart stevig belast word, wil ik een nieuwe, koeler onder belasting draaiende kaart, of kaarten als ik SLI/Crossfire ga.
Voorkeur voor AMD of Nvidia heb ik niet echt, ik heb beide merken gebruikt en beide hebben hun goede en slechte momenten. DirectX van de
GTX 295 is 10.0 en dat mag beter maar is voor mij weinig belangrijk.
De hamvraag: welke kaart/kaarten ga ik kopen om de
GTX 295 te vervangen? De prijs is niet heel belangrijk maar ik hoef niet het allernieuwste te hebben waar ik nu de hoofdprijs voor moet betalen en wat over een maand alweer achterhaald en veel goedkoper is. Mijn voorkeur gaat naar een enkele kaart, dus geen SLI/Crossfire, maar ik sluit dual niet helemaal uit.
gebruik: game MMORPG Lotro
schermresolutie 1920x1080
voeding Corsair HX520W
Win7 Prof.
mobo MSI H57M-ED65
Intel Core i7 870
Ter leering ende vermaeck een pic van de 'vreemde eend'