Tja, op zich ben ik er niet per se op tegen ofzo, maar Tweakers geeft zelf aan op
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?:
Q) Levert SLI/Crossfire altijd een verdubbeling van prestatie op?
A) Nee, zeker niet altijd. In het beste geval kun je met twee GPUs een verdubbeling krijgen, maar in het slechtste geval presteert het zelfs minder dan met een enkele GPU. Dit verschilt per applicatie (spel) en met de gebruikte techniek. Sommige spellen doen het in SLI en Crossfire goed, sommigen alleen in SLI, sommigen alleen in Crossfire en sommigen in geen van beide. Goede reviews van de spellen in kwestie zijn de enige manier om hier uitsluitsel over te krijgen.
Q) Wat zijn de nadelen van SLI/Crossfire?
A) Duur, hoger stroomverbruik, meer hitte, meer herrie (tenzij je passief gekoelde kaarten neemt, maar zie volgend punt...), slechtere airflow in case en zeker bij dual
-slot kaarten hou je nauwelijks ruimte over voor andere uitbreidingskaarten. Dat betekent dus ook dat je vaak niet alleen een extra videokaart, maar ook een zwaardere voeding, grotere kast en meer fans moet kopen, plus evt een ander moederbord.
Q) Wanneer is SLI/Crossfire dan zinnig?
A1) Als twee losse kaarten (of een kaart met twee GPUs) een betere prijs/prestatieverhouding hebben dan een enkele, snellere kaart/GPU in de apps die jij wilt draaien. Dit komt echter zeer weinig voor. Zie trouwens de rest van de aandachtspunten en de nadelen hierboven
- reken niet alleen de prijs van de kaart(en), maar ook van de rest van de zaken die je moet kopen om het in orde te krijgen.
A2) Als de snelste kaart op de markt niet snel genoeg is voor je en je
-ongeacht prijs
- gewoon nog sneller moet hebben. Dan is SLI/Crossfire altijd "zinnig", maar hou er rekening mee dat je dan echt de hoofdprijs betaalt.
Dan word ik niet direct heel blij van het idee van crossfire/sli....
Of is deze informatie inmiddels achterhaald en kan ik beter 2x560 nemen dan een enkele 570 voor bf3/d3/photoshop/andere fps/games?