Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC valt soms uit. Oorzaak: Te zwakke voeding?

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Beste mensen! Na hier al weer een lange tijd niet rond geneust te hebben heb ik jullie hulp nodig..

Ik heb onlangs een nieuwe mediacenter gebouwd met onderstaande configuratie:

Kast: Moneual 932
Moederbord: Gigabyte GA-EP45-DS3L iP45
Processor: Intel Core 2 duo E7300
Geheugen: 2X 2GB OCZ DDR2 800
Videokaart: Ati HD4830
Opticle drive: ASUS Bluray speler
Harde schijf: 750GB Samsung spinpoint
TV-kaart: Anysee E30 combo plus
Fans: 6X 8CM 1X 9,6CM

En dan het mogenlijke probleem.. De voeding.. Ik heb de kast los gekocht, en de onderdelen van een systeem dat ik via marktplaats heb gekocht. Daar zat helaas deze voeding bij, zelf had ik uiteraard een sterkere gekozen. Het gaat om een OCZ Silencer van 370watt..

Ik had stiekem gehoopt dat deze wel voldonde zou zijn. Er zijn op het internet namelijk meerdere calculatie-programma's waar je mee kan berekenen wat het wattage moet zijn van de voeding. Al deze tests komen met bovenstaande configuratie uit tussen de 225 en 275 watt..(leek mij wel wat weinig) Nou snap ik dat het wel om een Amerk voeding moet gaan (heb eens een Sweex 650/ watt voeding gehad, en die trok een heel simpel P4 systeem nog niet eens) maar ik mag verwachten dat ik OCZ als een Amerk mag beschouwen.. Waar echter bij die calculatie programma's op internet geen rekening mee gehoduen wordt is dat er in die kast ook nog een 7"kleuren/touchscreen zit die van stroom voorzien moet worden. ik heb alleen geen idee hoeveel stroom die vraagt..

Het probleem is in ieder geval dat het systeem af en toe uitvalt.. En het valt me op dat dit meestal gebeurd bij het spelen van een game, of het veel schakelen tussen applicaties in mediacenter..

Ook krijg ik dan wel eens een blauw scherm, maar deze is t snel ook weer weg om te kunnen lezen wat er staat..

Soms valt hij ook uit zonder wat te melden, en start dat ook niet automatisch weer opnieuw op.

Ik heb al even in de bios gekeken om te kijken wat de waardes van de 3,3v en 12v zijn. Deze zijn ook wat laag, maar weet niet zo goed wat voor conclussie ik daar uit kan trekken. De 3,3v is 3,13v en de 12v is 11,60v.

Lijkt dit jullie een voedingsprobleem? Of toch mogenlijk iets anders.. Zoals deffect geheugen bijvoorbeeld.. De onderdelen zijn allemaal van begin 2009, en de kast van halverwege dit jaar, dus oud is het spul nog niet..

Mochten jullie een nieuwe voeding aanraden dan graag tips. De eissen: Stil, kabels in/ en uitplugbaar(dat scheelt weer bedrading in de kast), duurzaam en niet veel duurder dan ongeveer €60,-

Ik hoor graag wat nuttige reacties!

Groeten,

Marcel

[ Voor 7% gewijzigd door powermarcel10 op 04-07-2010 22:40 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 25. Alles wat je over voedingen wilt weten en nog veel meer :) . Verder is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter om problemen op te lossen.

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 04-07-2010 22:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En aangezien je er nog niet uit bent waar het aan ligt: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Stappen doorlopen en uitvoeren.

edit:
grmbl, ninja door gambieter.

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 04-07-2010 22:44 ]

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties.. Zal bovengenoemde links eens goed bestuderen..

Maar even los daarvan. Lijkt het jullie zo op het eerste gezicht een goed mogenlijke oorzaak dat het de voeding betreft? Als je de configuratie bekijkt, en daarbij bedenkt dat er een 370 watt voeding is geinstalleerd?

Gr.

Verwijderd

je bent het belangrijkste vergeten: je voeding.

zonder te weten werke voeding erin zit kunnen wij hier natuurlijk weinig mee :)
Het gaat om een OCZ Silencer van 370watt..
8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2010 22:59 ]

• powermarcel10
Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:58:
je bent het belangrijkste vergeten: je voeding.

zonder te weten werke voeding erin zit kunnen wij hier natuurlijk weinig mee :)

[...]

8)7
Lekker bezig Darkstone!! Wast laat vannacht?! :P

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

powermarcel10 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:52:
Maar even los daarvan. Lijkt het jullie zo op het eerste gezicht een goed mogenlijke oorzaak dat het de voeding betreft? Als je de configuratie bekijkt, en daarbij bedenkt dat er een 370 watt voeding is geinstalleerd?
Dat kun je dus zelf goed uitzoeken aan de hand van het voedingentopic.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

powermarcel10 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:03:
[...]

Lekker bezig Darkstone!! Wast laat vannacht?! :P
die verdomde hitte ook :X :+

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
powermarcel10 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:35:
Daar zat helaas deze voeding bij, zelf had ik uiteraard een sterkere gekozen. Het gaat om een OCZ Silencer van 370watt..
Helaas deze voeding zegt die...

Is een voeding van PC Power & Cooling tegenwoordig overgenomen door OCZ en gemaakt door Seasonic.
Eén van de beste voedingen met zo'n laag vermogen.

Voeding moet het ook gewoon makkelijk aan kunnen trouwens. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• powermarcel10
Het bleken de BIOS instellingen te zijn! Deze stonden niet op default, maar op hele vreemde klocks. Dat had ik nog niet gezien. Alles draait nu als een zonnetje!

Topic mag dicht.. bedankt voor t meedenken in ieder geval.
Pagina: 1