Crossfire moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-01 13:11
Tweakers.
Onlangs heb ik een pc gekocht met daarin een pricewatch: Asrock 880GMH-USB3 moederboard. Echter, wil ik graag dual screen blijven gebruiken zoals ik dat op mijn vorige pc ook deed. Nu heb ik gelezen dat dit moederboard ook Crossfire ondersteunt. Waarschijnlijk in de zin van, de onboard graphics en de videokaart die er in zitten werken samen. Nu vroeg ik me alleen af hoe dit precies werkt, want het boekje van het moederboard is hier nogal vaag in. Mij lijkt dus dat ik een crossfire enabled kaart moet kopen (met pci-e 2.x) Alleen, sluit ik dan de kabels aan op de videokaart, of op het moederboard. En meer van dit soort onduidelijkheden. Dus als er iemand is die mij zou kunnen uitleggen hoe dit alles in zijn werk gaat zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik weet niet veel van dit soort dingen af, en deze uitleg zou me goed op weg kunnen helpen een goede videokaart uit te kiezen (dwz, aansluitingen etc.)

Alvast bedankt :)

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 10:58

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Crossfire ondersteuning betekent dat je 2 (3 of 4) videokaarten met elkaar kunt laten werken. Niet de onboard chip met een videokaart. Bij voorkeur ook 2 dezelfde videokaarten.

Sorry verkeerd gekeken. Ga eens goed na welke connectoren op je moederbord zitten, en waar ze voor dienen. Kijk ook eens op de ASRock site of er bepaalde drivers/managers beschikbaar voor zijn. Miscchien dat deze het beter uitleggen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sloeber op 03-07-2010 10:40 ]

Things are cheaper for a reason

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:15
Als je dualscreen wil draaien heb je geen crossfire nodig. Kun je niet gewoon de ene monitor via vga en de ander via dvi/hdmi aansluiten?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17

Matis

Rubber Rocket

Veel videokaarten hebben al twee (of zelfs meer) video-uitgangen op een kaart zitten. Daardoor is voor een Dual-monitor oplossing CrossFire niet nodig. Het enige wat jij hoeft te doen, is een videokaart aanschaffen met tenminste twee video-uitgangen.
Wanneer je meer rekenkracht wilt hebben (omdat je bijvoorbeeld op beide schermen wilt gamen), dan pas komt CrossFire om de hoek kijken, omdat je dan pas twee videokaarten gaat gebruiken als 1 hele snelle.

Als je wilt gaan CrossFire-en zul je natuurlijk twee videokaarten moeten aanschaffen (**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?) die voor het grootste deel hetzelfde zijn qua specs. Het is natuurlijk doodzonde als je naast je videokaart van 500 euro een budget videokaart hangt van twee tientjes. Daardoor zal de snelste kaart zich terugschalen naar de traagste, waardoor je hoogstwaarschijnlijk een slechtere performance krijgt dan bij een enkele snelle kaart.

Daarnaast moet je goed opletten welke voeding je nodig (Welke voeding heb ik nodig? Deel 25) hebt om (later) twee videokaarten te kunnen voeden. Tevens moet er dan tussen beide videokaarten een CrossFire-bridge geplaatst worden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Stevanov
Nielson schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 10:39:
Als je dualscreen wil draaien heb je geen crossfire nodig. Kun je niet gewoon de ene monitor via vga en de ander via dvi/hdmi aansluiten?
Dat is een beetje het probleem, de dvi poort op het moederboard is dvi-d, daar kunnen mijn 2 vga schermen niet op aangesloten worden, ook niet met een verloopstukje.

• Stevanov
Matis schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 10:43:
Veel videokaarten hebben al twee (of zelfs meer) video-uitgangen op een kaart zitten. Daardoor is voor een Dual-monitor oplossing CrossFire niet nodig. Het enige wat jij hoeft te doen, is een videokaart aanschaffen met tenminste twee video-uitgangen.
Wanneer je meer rekenkracht wilt hebben (omdat je bijvoorbeeld op beide schermen wilt gamen), dan pas komt CrossFire om de hoek kijken, omdat je dan pas twee videokaarten gaat gebruiken als 1 hele snelle.

Als je wilt gaan CrossFire-en zul je natuurlijk twee videokaarten moeten aanschaffen (**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?) die voor het grootste deel hetzelfde zijn qua specs. Het is natuurlijk doodzonde als je naast je videokaart van 500 euro een budget videokaart hangt van twee tientjes. Daardoor zal de snelste kaart zich terugschalen naar de traagste, waardoor je hoogstwaarschijnlijk een slechtere performance krijgt dan bij een enkele snelle kaart.

Daarnaast moet je goed opletten welke voeding je nodig (Welke voeding heb ik nodig? Deel 25) hebt om (later) twee videokaarten te kunnen voeden. Tevens moet er dan tussen beide videokaarten een CrossFire-bridge geplaatst worden.
Dat was in eerste instantie ook het idee, om een nieuwe videokaart aan te schaffen waar beide schermen wel op aangesloten kunnen worden, maar toen ik las dat het moederboard ook crossfire ondersteunde dacht ik, dan heb ik dus het moederboard en de gpu samenwerkend. Dat zal dan wel betere resultaten opleveren dan het ene scherm alleen, althans, dat dacht ik. Wat ik nu uit jou verhaal begrijp is dat dus niet zo. Dus ik koop gewoon een kaartje waar beide schermen op kunnen. Toch bedankt :)
Modbreak:Gelieve niet 2x achter elkaar te posten. Je kunt met de edit-knop eerdere berichten wijzigen - en daarbinnen kun je ook gewoon meerdere quotes aanhalen

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 04-07-2010 21:42 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Het feit dat jouw moederbord CrossFire ondersteunt, wil zeggen dat je er meerdere videokaarten tegelijkertijd in kunt gebruiken. Omdat de PCI-e conncectors genoeg lanes ter beschikking hebben om de enorme hoeveelheid data te kunnen offreren aan de kaarten.

Als je het moederbord GPU (wat veelal een IGP's zijn) gaat gebruiken om als co-GPU te gaan gebruiken bij je videokaart, ben je IMO verkeerd bezig. Temeer omdat de IGP's helemaal niet geschikt zijn om mee te gamen. Ze kunnen hoogstens hardwarematige decompressie toepassen op (bijvoorbeeld) HD-films.

• Stevanov
Oké, dan weet ik genoeg, ik koop gewoon een los kaartje zonder me met crossfire bezig te houden als dat toch geen voordelen biedt. Bedankt voor de hulp :)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

De meeste videokaarten hebben al wel de mogelijkheid tot CrossFire. Dus mocht je later toch nog meer rekenkracht nodig hebben, dan kun je altijd nog een kaartje bijsteken :D

Verwijderd

Zoals ik in veel reacties hier zie wordt er niet goed gekeken naar het type moederbord dat Stevenov heeft.

Dit moederbord heeft namelijk maar 1 PCI-e 16x slot en geen 2.

Dus later nog een kaart erbij steken zal al niet gaan.
En dus zal de enige CF oplossing zijn om de IGP te laten samen werken met de GPU.

Wat ik uiteraard wel ondersteun zijn de reacties over dat dit zonde is en ik zelf raad het om dezelfde reden af.
De IGP is simpel weg gewoon veel te laag qua power om een leuk CF resultaat te behalen.

En dus zoals Stevanov zelf al roept is de beste oplossing inderdaad om dan een degelijke losse GPU aan te schaffen.

Anyway goodluck met je keuze :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eén topic per vraag is genoeg, crossposten wordt op GoT niet op prijs gesteld:

Aansluiting probleem was er eerder, ga aug (indien nodig) daar verder.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.