Android Applicaties leren schrijven.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenb994
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 17:50
Hallo,

Ik heb vanavond een Android toestel besteld, namelijk een Wildfire. Met in gedachte dat het mij heel leuk leek om zelf dan Applicaties te gaan creëren. Ik beheers, HTML,CSS en SQL na behoorde. Maar ik heb nog nooit in een echte programmeer taal geschreven.

De meeste Android applicatie worden geschreven in Java, mijn pa heeft hier in de kast nog een oud boek liggen namelijk; 'Special Edition, Using Java Beans' uit zijn studententijd, heb ik hier iets aan.

Daarnaast vind ik het fijner om uit boeken te leren, het liefst Nederlands talige, maar Engels is ook in orde. Dus heeft iemand echte aanraders ? Of goede sites om van te leren.

Ik heb de Dev Guide van Android al een stuk door gelezen, en zij verwijzen naar editors, wat heb ik aan zo'n editor en welke is de beste.

Alvast Bedankt,
Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Installeer Eclipse, de android sdk en bestel een boek bij je favoriete boekhandel.

Als je alleen maar geklooid heb met html/css zal het nog wel lastig worden omdat alles objectgeoriënteerd is. Misschien is het handiger om eerst Java te leren omdat ze bij de Android boeken er al vanuit gaan dat je al Java ervaring hebt.

Over het boek van je pa, om Java te leren is het waarschijnlijk wel voldoende. Maar het is niet meer up to date waardoor je het op de 'verkeerde' manier leert...

Zelf heb ik geleerd vanuit "en dan is er ... java", ik raad het jou niet aan. Het is namelijk een klote boek. Ga niet leren werken met blue-j. That shit's evil. daarmee leer je niet programmeren, maar point-and-clicken...

Koop een Engels boek, bijvoorbeeld "head first java" en ga doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik denk dat je het gros van je vragen terug kan vinden in [Ervaringen] Android SDK voor wat betreft Android. Voor boeken hebben we [Alg] Centraal boekentopic - part II. Daar zal vast wel iets bruikbaars tussen staan ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:53

Rmg

_Erikje_ schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 23:48:

Zelf heb ik geleerd vanuit "en dan is er ... java", ik raad het jou niet aan. Het is namelijk een klote boek. Ga niet leren werken met blue-j. That shit's evil. daarmee leer je niet programmeren, maar point-and-clicken...
Blue-J is dan ook niet om te leren te programmeren maar om de OO begrippen te leren begrijpen.

De boeken van Laan zijn boeken gericht om de eerste stappen in java te gaan doen en dat doen ze imo prima. alleen ben je er snel uitgegroeid.

Begin je van 0 dan zijn die boeken prima en goedkoop te krijgen bij de slegte, veel scholen gebruiken ze.

Heb je al wat kennis met OO of een programmeertaal Download een prettige IDE (eclipse bijvoorbeeld) Pak java documentatie erbij en gaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:46
Ik zou beginnen met Java The Complete Reference wat een heel goed boek is die alles duidelijk uitlegt. Als je die gaat lezen kun je binnen 2 maanden wel een heel aardig stukje Java schrijven.

Vervolgens kun je inderdaad Eclipse installeren met de Android SDK en gewoon eens wat filmpjes kijken over het aanmaken van Android projecten, en je inlezen over de verschillende bestanden die je nodig hebt (main.xml, androidmanifest,xml, etc.) en de verschillende onderdelen zoals intents, activities, intentfilters, etc.

Het enige wat je dan nog moet doen is je inlezen in de syntax van Android, wat je gewoon kunt doen met de Android documentatie, het gratis Andbook of Unlocking Android

Tot slot kun je je software testen op je telefoon, of met behulp van de Android emulator.

Goede kennis van Java is wel echt een pré.

Edit: misschien niet helemaal duidelijk uit mn post... De syntax is natuurlijk Java, maar met het leren van de syntax bedoel ik dingen zoals het starten van een activity, het aanmaken van GUI objecten, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 02-07-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 10:57
Zoals al eerder gezegd zou ik eerst beginnen met Java te bestuderen en wat te kloten. Op deze manier maak je de 'juiste' denkwijze jezelf eigen (object georiënteerd). Een boek welke ik zelf prettig vind, maar best wel lastig is voor beginners (desondanks wel uitgebreid en wel te snappen als je er echt goed voor gaat zitten), is Introduction to Java programming.

Nadat je Java (maar belangrijker, de juiste denkwijze en manier van programmeren) onder de knie hebt, zou ik inderdaad Eclipse met Android SDK downloaden en installeren en vervolgens de documentatie op developer.android.com doornemen.

Succes :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 15:40
Als je een java boek gaat gebruiken, zorg er dan voor dat het een boek is dat java 1.6 (aka java 6) gebruikt. Daar is veel veranderd t.o.v. de vorige versies.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenb994
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 17:50
Bedankt voor alle reacties heb nu een aantal java boeken bij de bib gereserveerd. Nu is wacht ik alleen nog op mijn nieuwe toestel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 10:57
rubenb994 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 20:49:
Bedankt voor alle reacties heb nu een aantal java boeken bij de bib gereserveerd. Nu is wacht ik alleen nog op mijn nieuwe toestel :)
Je hebt geen toestel nodig om Android applicaties te programmeren, in Eclipse heb je een Android emulator en kan je je programma's testen op de PC :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Een ander goed boek met veel informatie is "Core Java", dit is wel meer een naslagwerk.
ISBN: 978-0132354769 en 978-0132354790

• ventilatorr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2024
Grote bump, maar beter dan een nieuw topic toch? :P

Ik ben bezig java te leren en ik volg de programming methodology colleges van stanford uit 2008. Is dit nog een beetje up-to-date?

linkje

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Als die ook in 2008 zijn opgenomen zullen ze nog wel redelijk up to date zijn, sinds die tijd is er AFAIK weinig veranderd in Java land. Belangrijkste is dat ze tenminste Java 1.5 (ook Java 5) leren, de versies daarvoor hebben geen generics. Maar aangezien dat uit 2004 is kan ik me niet voorstellen dat ze eerdere versies gebruiken.

Ik weet alleen niet wat de verschillen tussen standaard Java en Android Java zijn, ik doe niks met Android.

https://niels.nu

• ventilatorr
Volgens mij zijn ze opgenomen in 2007. Reden voor mijn vraag was dat ze acm.graphics gebruiken wat volgens de comments outdated was. maar wie vertrouwd er nou youtube comments :P

• Hydra
ventilatorr schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:18:
Volgens mij zijn ze opgenomen in 2007. Reden voor mijn vraag was dat ze acm.graphics gebruiken wat volgens de comments outdated was. maar wie vertrouwd er nou youtube comments :P
Heb ff gekeken maar ik zie het probleem niet. Dat wordt gewoon gebruikt om simpele grafische voorbeelden te laten zien. Het is niet bedoeld voor professionele applicaties. Ik heb de 2e lecture kort bekeken en ze beginnen gewoon helemaal met het begin. Het is een "leer programmeren" course, waarin ze Java gebruiken. Als je nog niet kunt programmeren een goeie start. Als je al kunt programmeren maar alleen geen Java kent gaat het waarschijnlijk te traag voor je.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ventilatorr schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:18:
Zo ongeveer het 1e ding wat je als programmeur moet begrijpen is dat alles wat je qua voorbeelden / taal leert eigenlijk al outdated is op het moment dat het op papier staat.

Wat je moet leren is niet de syntax van acm.graphics (want die is probably outdated) maar de gedachtengang erachter hoe je een graphics library moet gebruiken, welke "rare dingetjes" er bij komen kijken etc. etc.
Zodat je denkt van : bij acm.graphics moet ik a->b->c->d doen, oftewel bij graphics lib x moet ik waarschijnlijk ook a->b->c->d doen, wellicht zit er een optimalisatie in zodat ik enkel a->b->d hoef te doen maar dat blijkt wel uit de syntax.

En de syntax is simpelweg niet relevant om daadwerkelijk te leren, die kan je opzoeken als de situatie erom vraagt. En uit ervaring ga je die vanzelf wel leren.

• Hydra
Een taal heeft een syntax, een library niet. En er is niks mis met die library, die wordt alleen aan die studenten geleverd zodat ze heel simpel iets visueels weer kunnen geven.

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 14:53
ventilatorr schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:07:
Grote bump, maar beter dan een nieuw topic toch? :P

Ik ben bezig java te leren en ik volg de programming methodology colleges van stanford uit 2008. Is dit nog een beetje up-to-date?

linkje
Die methode lijkt me prima! Klopt het dat je uiteindelijk ook Android wilt gaan programmeren of heb je deze topic gebumpt omdat het over java gaat in general?

Overigens nog een tip wat betreft programmeeromgevingen (voor als je het gevoel hebt java enigzins onder de knie te hebben): laat je niet zomaar door iemand voorschrijven welke programmeeromgeving je moet gebruiken in je eigen projecten (in Java zijn er vaak van die Eclipse- of NetBeans-profeten die heilig overtuigd zijn dat hun IDE de enige goede is), maar probeer ze wel gerust allemaal uit! Elke IDE heeft voor- en nadelen, en het ligt aan jou wat jij het fijnste vindt.

In het geval van Android programming raad ik je trouwens wel aan om te beginnen in Eclipse. Niet omdat ik dat de beste IDE vind (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar NetBeans), de voornaamste reden is dat Eclipse de meest gebruikte en ondersteunde IDE voor Android development is. Google levert een Android-plugin voor Eclipse en de officiele Android SDK tutorials die je helpen met het opzetten van een Android-programmeeromgeving gaan er ook allemaal vanuit dat je Eclipse gebruikt. Ook een groot deel van de community literatuur is Eclipse-based (voor zover een IDE invloed heeft op de tutorial natuurlijk, java-code blijft java-code :)). Android development kan ook in andere IDE's, sterker nog, het kan zelfs in kladblok, maar het maakt de learning curve wel een stuk hoger ;)
Gomez12 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:33:
En de syntax is simpelweg niet relevant om daadwerkelijk te leren, die kan je opzoeken als de situatie erom vraagt. En uit ervaring ga je die vanzelf wel leren.
Volgens mij begrijp je de betekenis van het woord syntax niet helemaal. Syntax is juist hetgene wat hij moet leren, syntax is hetgene dat niets met de library heeft te maken maar veel met java heeft te maken.

Syntax is hetgene dat er (bijvoorbeeld) voor zorgt dat een foreach-loop er in java zo uit ziet:
Java:
1
2
3
for (Object o : objectCollection) {
 ... 
}
en in C# zo:
C#:
1
2
3
foreach (Object o in objectCollection) {
 ... 
}

Wat syntax nog meer allemaal bevat kun je hier lezen: Wikipedia: Syntax (programming languages). Wat je eigenlijk wilde zeggen, dat die graphics library niet zo belangrijk is, dat klopt wel inderdaad. Die library is alleen een middel om bekwaam te raken met programmeren en met de taal java, daarnaast pik je ook nog wat basisprincipes op van hoe er dingen op je scherm worden getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
gerrymeistah schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:25:
[...]
Volgens mij begrijp je de betekenis van het woord syntax niet helemaal. Syntax is juist hetgene wat hij moet leren, syntax is hetgene dat niets met de library heeft te maken maar veel met java heeft te maken.

Syntax is hetgene dat er (bijvoorbeeld) voor zorgt dat een foreach-loop er in java zo uit ziet:
Java:
1
2
3
for (Object o : objectCollection) {
 ... 
}
en in C# zo:
C#:
1
2
3
foreach (Object o in objectCollection) {
 ... 
}
bedankt voor het precies verduidelijken wat ik bedoelde. Syntax is niet relevant, daar heb je online docs voor, dat kan je opzoeken, daar heb je intellisense voor, dat komt vanzelf met ervaring.
Zolang je begrijpt dat er in bovenstaande voorbeelden geen verschil zit kan je zo van c# naar java overstappen.
En kan je als je app goed loopt die zo porten naar IOS.

Je gaat pas problemen krijgen als je je helemaal ingestudeerd hebt op de syntax, dan kan je opeens je app niet meer naar IOS porten (want de syntax is anders).

Weet je dat je een for-each loop moet hebben, dan is de exacte syntax simpel googlen naar "java for-each" of "csharp foreach" (of je pakt een intellisense editor en je tikt in for en kiest net wat je nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Gomez12 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:37:
[...]

bedankt voor het precies verduidelijken wat ik bedoelde. Syntax is niet relevant, daar heb je online docs voor, dat kan je opzoeken, daar heb je intellisense voor, dat komt vanzelf met ervaring.
Zolang je begrijpt dat er in bovenstaande voorbeelden geen verschil zit kan je zo van c# naar java overstappen.

Je gaat pas problemen krijgen als je je helemaal ingestudeerd hebt op de syntax, dan kan je opeens je app niet meer naar IOS porten (want de syntax is anders).

Weet je dat je een for-each loop moet hebben, dan is de exacte syntax simpel googlen naar "java for-each" of "csharp foreach" (of je pakt een intellisense editor en je tikt in for en kiest net wat je nodig hebt)
Ik vind het een beetje een larieverhaal. Je probeert nu het verkeerd gebruiken van het woord syntax in een eerdere post van je recht te lullen. Het is volkomen onzin dat je een android app 'zo' even kunt porten naar iOS. Daarnaast is het niet relevant voor wat de vraagsteller wil: die wil gewoon Java leren.

En dat syntax niet relevant is. Tja, als jij het normaal vindt om iedere keer op te moeten zoeken hoe een for-loop werkt. Het lijkt mij dat de syntax zo basaal is dat je dat gewoon in je hoofd hebt zitten. Lijkt me nogal wat als je voor ieder object dat je moet instantieren moet gaan opzoeken hoe 'new' werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 17-08-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198334

Ik weet niet wat voor app je wil maken, maar het zou ook interessant kunnen zijn om een mobiele webpagina te maken (aangezien je html, css en sql al beheerst).

Mijn werkgever heeft enkele apps voor iOS uitgegeven, maar wil zich nu focussen op mobiele webtoepassingen, omdat die platformonafhankelijk werken, en zo dus niet voor elk mobiel operating system een andere app moet maken.

Afhankelijk van wat je wil maken uiteraard. Als je bvb iets zoals Angry Birds wil maken, dat zal lastig worden in html.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 198334 op 17-08-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 11:53

alienfruit

the alien you never expected

Ja, of als je een Facebook app gaat maken. Behoorlijk trage bagger onder iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
alienfruit schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:31:
Ja, of als je een Facebook app gaat maken. Behoorlijk trage bagger onder iOS.
De facebook app op iOS is ook geen native App maar gewoon een browser die HTML content weergeeft. AFAIK waren er ook plannen die te herschrijven want het is inderdaad een k*tapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 11:53

alienfruit

the alien you never expected

Ja, daar doelde ik ook op O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 14:53
Gomez12 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:37:
[...]

Ik verduidelijkte niet wat jij zei, ik probeerde je uit te leggen dat je het woord syntax niet begrijpt. En zo te zien begrijp je het dus nog steeds niet. :P Intellisense kan juist niet met syntax helpen (althans, het kan het inmiddels wel een beetje), syntax staat niet in online docs van een library. De class-, methode- en propertynamen in een library zijn voor zover ik weet geen syntax. Syntax bepaalt de volgorde waarin je code moet zetten, welke keywords een taal kent en andere basis-eigenschappen van een taal.

Java-syntax schrijft je bijvoorbeeld voor dat de condition van een if-statement altijd tussen haakjes moet staan terwijl je in Visual Basic een if-statement ook zonder haakjes mag schrijven. Die basis-dingen, if-statements, keywords zoals private, static, final, public, etc., de positionering van haakjes en puntkomma's, dat is syntax. Iets wat toch wel handig is om onder de knie te krijgen, al gaat dat min of meer vanzelf als je een taal begint te leren.

Nogmaals, wat je bedoelde te zeggen, dat het niet zo belangrijk is dat hij die graphics library perfect onder de knie krijgt, dat is waar. Maar dat heeft vrij weinig met syntax te maken ;)

Over het thema mobiele app: ik vind de fragmentatie in de mobile wereld(Android, iOS, WP7/8) heel ergerlijk en verre van ideaal, maar ik prefereer native apps toch wel heel sterk boven mobile web-apps. Native apps hebben meestal een native look-and-feel en reageren een stuk vlotter dan mobiele apps waarbij het altijd maar de vraag is hoe lang de browser deze keer gaat hangen als er een request gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventilatorr
Jullie je druk naken over syntax :P Die leer je vanzelf. Classes en objects moet ik leren!

En ja ik ga ook op android werken. Maar eerst gewoon java. niet rushen want het gaat om het leren... :)
Pagina: 1