overclockprobleem gigabyte, hulp nodig als het kan!

Pagina: 1
Acties:

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:20
Hallo medetweakerts!

Ik heb een probleempje met mijn gigabyte bordje...
Ik had altijd een asus p5b bordje waar ik met mijn Q6600 G0 met gemak 3.2 GHZ haalde...
Nu heb ik op het gigabyte bordje vrijwel dezelfde instellingen aangehouden, maar zelfs met 2.8GHZ wil het systeem niet booten :s

Terwijl juist het DS4 bordje juist een goede overclocker hoort te zijn...

Ik gebruik 2volt voor mijn mem, 1.35 voor de vcore en verder niks verandert.
Alleen de pci-e bus gelockt op 95mhz.
Mem draait op ongeveer 900MHZ, moet ook met gemak kunnen, aangezien die dat met gemak deed op het p5b bordje...

Iemand die me misschien kan vertellen hoe dit precies kan of een andere oplossing weet?
Bedankt alvast in iedergeval!

p.s. ik gebruik wel een 4pins mobo connector ipv een 8pins, maar dat zou toch niet zo heel erg veel uit moeten maken?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:38
Een Gigabyte moederbord werkt niet hetzelfde als een Asus bord ;)

de PCI-e bus hoort sowiezo al op 100Mhz te staan, door dit te veranderen kun je moederbord en/of videokaart schade oplopen.

Speel verder eens met de voltages, gooi het voltage van de FSB/NB/SB* eens omhoog, probeer het eens uit. Er bestaat geen handleiding voor overclocken, als je niet hoger komt dan 2.8Ghz dan moet je dingen gaan proberen.

EDIT: doe toch maar die 8-pins erbij in, zeker met een stroomvretende, overgeclockte, quadcore processor ;) Dat wil nog wel 's helpen

*
FSB = Front Side Bus
NB = Northbridge
SB = Southbridge

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 01-07-2010 12:54 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 16:36

Herman

FP ProMod
De latency van het geheugen zijn goed?

Hoe heb je die 2.8 berijkt? Wat is de FSB en wat is de Multiplier? FSB 400 X 7; 350 X 8 of 311 X 9?
(...)maar zelfs met 2.8GHZ wil het systeem niet boote (...)
Wat is 'niet booten'? Draaien de fans wel? Probeer anders eens een paar uurtjes memtest86 of prime 95 op stock. Wellicht dat het probleem ergens anders aan ligt. Alle kabels wel goed aangesloten?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 19:59
geef graag wat meer aan welk bord he bje precies, heb je nieuwste bios etc.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Ik heb zelf een Gigabyte P35 DS4 (eerste versie) icm een Xeon X3210 en vanuit bios kan ik niet overclocken.
Heb de allernieuwste F12 bios die er is voor dit moederbord.
Kan gewoon helemaal niks veranderen in bios want het wil gewoon niet lopen. En mijn E6750 die had ik altijd op 3,2 lopen. Met het grootste gemak, nooit wat aan de hand geweest.

Ookal zet ik de FSB 1 mhz hoger trekt hij het gewoon niet, denk echt een dikke bug in de bios.
Als ik een aanpassing doe, en ik doe save and exit. Dan blijft ie rebooten en gebeurd er verder helemaal niks. En ik weet helemaal niet wat ik eraan kan doen.

TS heb jij ook zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door NomadTitan op 01-02-2011 20:58 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 10:21

-36-

Trust me. I'm an amateur

Er valt nogal wat in te stellen op het gigabyte moederbord. Post anders is een compleet lijstje van je bios instellingen. Of zoek wat voorbeeldsettings en varieer daar een beetje mee, geen enkel moederbord is hezelfde. Heb zelf een p45-ds3r en kreeg q6600g0 niet stabiel op 3,6GHZ. Maar na de instellingen van http://hardforum.com/showthread.php?t=1331808 toe te passen (met lagere voltages) lukte het wel.

Advanced Clock Control;
-CPU Clock Drive [800mV]
-PCI Express Clock Drive [900mV]
-CPU Clock Skew [150ps]
-MCH Clock Skew [250ps]

Voor de rest hebben deze bordjes nog wel is last van vdroop maar met Vcore op [auto] werkt het prima hier

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 01-02-2011 22:58 ]

Pagina: 1