4oude Computers samenstellen tot 1 nieuwe

Pagina: 1
Acties:

• Mxshaun
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-12 09:35
Hallo allemaal.

(Ik ben nieuw op dit forum, maar Ik kom wel eens vaker op deze site om informatie te zoeken. Dus vergeef me als deze topic hier niet behoort :P)

Zoals de titel al beschrijft, heb ik hier 4 (nu) ongebruikte oudere computers staan.

Waarvan 2 voormalig gaming PC's waren. De ander diende als server en de laatste behoorde aan mijn opa. (ik geloof allemaal gemaakt en samengesteld rondom het jaar 2005)

Mijn probleem is, dat ik geen idee heb hoe ik dit ga aanpakken. Ik heb wel enigzins verstand van hardware, maargoed Ik kan niet zomaar allemaal losse hardware in één nieuwe kast gooien.

Bestaat er een site, waar men kan vinden welke onderdelen Compatible zijn met elkaar? Ik zou het liefst natuurlijk de beste onderdelen gebruiken voor de nieuwe pc, maar Ik ben bang dat de beste moederborden kapot zijn. Dus ik heb dus een goede moederbord over van mijn opa's pc, maar de vraag is dus. Kunnen daar dan wel de betere ram geheugen en 3d kaarten worden ingezet?

Hoe pak ik dit aan?

Thanks alvast _/-\o_

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Bestaat er een site, waar men kan vinden welke onderdelen Compatible zijn met elkaar?
die site heet Google, ken je die ?

gewoon zoeken naar de spec's van het moederbord, wat hij kan (DDR1/2, welke sockets, PCI sloten/AGP/PCI-E zou je zo moeten zien, evenals SATA en IDE aansluitingen) en dan controleren welke spec's je andere apparatuur is en of dat aansluit.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gewoon, kijken of het past zonder gebruik van een hamer. Vervolgens kijk je of de PC opstart.

Een andere, wellicht betere maar minder leuk methode is om van alle onderdelen de specificaties opzoeken door modelnummers die er ongetwijfeld op staan in te tikken in Google en de handleidingen door te spitten. Vooral de handleiding van je moederbord is belangrijk, om te kijken welke CPU's en welke soorten geheugen worden ondersteund.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:20

AlexanderB

7800 rpm

met bovenstaande: echter geheugenslots zijn vrij makkelijk te herkennen, hoewel ik eigenlijk niets anders verwacht dan alleen maar ddr(1) slots. verder is het slim om te kijken welke cpu's dr in zitten, waarschijnlijk amd x2 op am2 en socket775 p4 of pentium D van intel. dan hou je nog over de videokaart, kijk gewoon wat de beste is, en de kast (kijk welke het meest ergonomisch is en het beste afgerewerk/geen scherpe randjes, etc..) en als de kleur je niet aanstaat kan je altijd nog n spuitbus pakken. hdd's kan je altijd verzamelen in 1 kast, maar ik zou alles wat echt te klein of traag is om van praktisch nut te zijn sowiso wegdoen of gebruiken voor andere dingen, van trage schijven word je OS en dus je hele pc-beleving traag, een slome schijf kan zelfs de dikste i7 computer nog laten aanvoelen als een pentium 3. ohja, en voeding, als dr n voeding van een bekend merk, of een bekende OEM in zit heeft die voorkeur boven een voeding van merk 'wokkietokkie' maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

anyway, maak ze open en vind onder stapels stof je 'nieuwe' onderdelen voor je knutselproject :) als je klaar bent, post wat je hebt gemaakt, of als je nog vragen hebt.. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Vragen over complete systemen horen (gek genoeg...) in Complete Systemen & Laptops.

Ik verplaats even: move OH -> CSL

Lees voor de goede orde ook eens deze topics:
HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Bedenk verder dat wij uiterst weinig kunnen melden over wat je het beste kunt doen zonder te weten welke onderdelen je daar allemaal hebt. Je zult toch echt moeten beginnen met identificeren wat je hebt, anders heeft een topic helemaal geen zin :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

tsja welke onderdelen bevatten de pc's?das wel het eerste wat we moeten weten :) en nog meer info.
Ik weet niet uit welke buurt je komt maar dit soort projecten vind ik wel leuk om te doen.
Dus stappen plan
0 wat wil ik ermee doen?
1 welke onderdelen heb ik.(moederborden processor's geheugen videokaarten hd's kasten enz enz.
2 welke kast ga ik gebruiken
3 Zoek de snelste componenten uit (ik ga der vanuit dat je der weer een game pc van wilt maken en niet een server)
4 zoek uit wat je met de onderdelen kunt en of het past indien het niet past een stapje terug of nieuw kopen

sucses ermee en google ook een beetje leer je het meest van alles voorgekauwd krijgen is makkelijk maar dan leer je nooit iets klinkt stom maar tis de waarheid

Verwijderd

En als je betere onderdelen dan beschikbaar mobo hebt zou ik gerust 's kijken voor 'n ander (2e hands) beter moederbord.
Je ken ook ff 'n tabelletje/overzichtje maken op papier, dan kun je je beschikbare onderdelen schikken naar 'mogelijk te bouwen computers'.

dat lijstje laat je dan beginnen met de beschikbare moederborden, dan zie je wat je allemaal hebt wat erin past.

je gaf aan dat je 'n paar ex-game pc's als donor had, doe zeker van de beschikbare mobo's de handleiding downloaden. Dan weet je welke randcomponente ondesteunt worden, en of je daarvoor jumpers moet instellen. Kijk in die handleiding ook zeker naar hoe het geugen geplaast moet worden. Het 'truukje' met gespiegelde geheugenbanken is regelmatig 'her-uitgevonden'.

Omdat je mogelijk toch verschillende generaties met misschien nog jongere snelle schijven aan elkaar gaat knopen, kan 'n bios-update vaak geen kwaad. Echter, if it ai'nt broke, do'nt try to fix it. Echter veel goede mobo-fabrikanten documenteren hun bios-update ook (zoek 'n bestand 'changes.txt oid). Als je daar nu meteen even naar kijkt als je die manual download, bespaar je je toch opvallend vaak zoekwerk en kopzorgen.
Vaak zie je zoiets staan als dat met die bios-update nu schijven van >x grootte ondersteund en dat soort dingen. Je weet dan zelf wel of je die biosupdate nu wel of niet uitvoert.

Verwijderd

en al wat gedaan?
Pagina: 1