Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Voor een klein bedrijfje waar ik stage loop wil ik de infrastructuur gaan upgraden. We hebben twee gigabit switches, een Synology DS1010+ met 5x2TB schrijven en een TP-LINK TL-WR1043ND aangeschaft.
Wat we willen is de WR1043ND inzetten als router en een van de huidige modem/routers inzetten als enkel modem.
We hebben een Speedtouch 780WL en een LevelOne FBR-1161, dit zijn beide routers met ingebouwd modem.
Het gaat om een zakelijke lijn van KPN waarmee we verbinding maken via PPPoA.

Wat we nu dus willen is een van die twee routers met modem inzetten als enkel modem en alle andere zaken (DHCP, portforwarding, NAT, wireless,...) door de WR1043ND af laten handelen omdat die meer opties heeft, gigabit is en wireless N heeft.

Nu is dit volgens mij met de Speedtouch 780WL onmogelijk, ik heb ruim 3 uur met de KPN helpdesk aan de lijn gehangen (0800, thank god!) en hun conclusie was dat de Speedtouch een waardeloos ding is en ze kwamen er niet uit. Van alles geprobeerd en ik kreeg achter de WR1043ND gewoon geen internet.

Nu lijkt het mij dat het met de LevelOne wel moet kunnen maar daar ontbreekt elke vorm van handleiding en na vandaag 8 uur zonder internet te hebben gezeten willen we niet nog meer gaan proberen maar moet het nu direct goed gaan.

Daarom mijn vraag, is dit überhaupt mogelijk met deze apparaten en hoe moet ik dit dan voor elkaar gaan krijgen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Aangezien het een klein bedrijf is zal het gebouw waarin je je bevindt wel niet zo hoog zijn, maar probeer toch maar het hoogste raam in de buurt te vinden en gooi de Speedtouch daar uit.

Dat is gewoon geen apparatuur voor gebruik binnen een bedrijf. Koop voor een paar tientjes een fatsoenlijk modem dat je als bridge kunt instellen en zet daar een degelijke router achter. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Daar kwam ik inderdaad ook al achter ja. Ik heb in die LevelOne een bridge mode (ik kan kiezen uit static ip, dynamic ip, pppoa, bridge), alleen in de router kan ik geen PPPoA verbinding instellen, enkel een PPPoE verbinding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je modem bridge is, moet de router als DHCP-client werken afaik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dus modem in bridged mode zetten en dan zou de router een ip adres bij KPN moeten opvragen dus. Maar omdat ik via PPPoA moet verbinden naar KPN en de router dit niet kan, moet ik dan een PPPoE verbinding opzetten of een ander soort?

Normaal zou ik blijven proberen maar in dit geval is dat niet mogelijk, zit het bedrijf nog langer zonder internet en e-mail (ja, klein bedrijf dat z'n eigen mailserver heeft, er compleet afhankelijk van is maar geen enkele backup heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je de Speedtouch (of dat andere modem) dus als bridge instelt, zal hij zelf verbinding met KPN maken (PPPoA) en het externe IP-adres naar binnen bridgen. Dit kun je testen door één PC aan de modem te hangen nadat je deze als bridge hebt ingesteld en te kijken of je een intern (192.168- of 10.0.0-range) of extern IP krijgt.

Als het inderdaad zo is dat je een extern IP krijgt dan stel je de router volgens de handleiding in als DHCP-client:
If your ISP provides the DHCP service, please choose Dynamic IP type, and the Router will automatically get IP parameters from your ISP.
"Your ISP" moet je dan als "je modem" lezen :)

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 30-06-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Met de Speedtouch is het niet mogelijk hem als bridge in te stellen, dat hebben we geprobeerd maar jezelf klonen is nog makkelijker. Die LevelOne bied wel die optie maar daar kan ik geen PPPoA (niet PPPoE, dat gebruiken ze niet) instellen als ik hem op bridge mode zet volgens mij. Neem aan dat de DHCP functie van de LevelOne dan gewoon uit moet?

Ik zal het morgen nog eens bekijken aangezien ik in mijn haast remote desktop niet geforward heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ah, dus het ene modem kan niet bridgen en de ander ondersteunt het vereiste protocol niet... Lijkt me duidelijk! :P

pricewatch: Netgear DM111P ADSL2+ Ethernet Modem
Tsurany schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 21:56:
Neem aan dat de DHCP functie van de LevelOne dan gewoon uit moet?
Ik neem aan, maar dat weet ik dus niet zeker, dat een modem in bridge-modus automatisch zijn DHCP-server uitzet, omdat hij de IP-adres(sen) die hij van de provider krijgt naar binnen stuurt :)

[ Voor 41% gewijzigd door CodeCaster op 30-06-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het andere ondersteund het vereiste protocol wel, die draait nu namelijk prima. Alleen als ik in bridge mode draai kan ik, volgens mij, niet het protocol kiezen. Maar kan ook zijn dat ik me dit verkeerd herinner. Was zo hectisch vandaag en was allang blij dat het weer werkt. Ik zal het morgen nog eens bekijken, maar PPPoA en bridge mode is de oplossing dus?

En volgens mij zette hij zijn DHCP modus niet uit, maar dat moet ik dan ook even nakijken. Hopelijk daar morgen tijd voor wanneer het lunchpauze is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

hopelijk maken ze dan gebruik van batched SMTP anders verliezen ze aardig wat e-mails op deze manier zolang ze niet online komen....
wat je wel kan doen is tijdelijk de router aansluiten met de mailserver er achter zodat je in iedergeval mail ontvangt en met korte tussenpozen het andere modem proberen om te kijken of je de configuratie werkend heb gekregen.... op dit manier kan je dus wel emails ontvangen waar het bedrijf zo afhankelijk van is

is het niet makkelijker om bij KPN een modem aan te vragen die precies doet wat jij wilt dat ie doet waarvan zij garanderen dat het werkt omdat zij het aanraden
mochten ze het budget ter bespreking stellen dat zo'n modem mogelijk ontzettend duur kan zijn dan is een goed argument hun afhankelijkheid van de mail waarmee de kosten toch wel enigzins verantwoord kunnen worden

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hm, blijkt nu dat ik bridging en DHCP spoofing door elkaar haal. Wat ik noemde, dus dat het modem naar KPN verbinding maakt en het "inbellen" afhandelt, is DHCP spoofing. Dan krijg je aan de interne kant van het modem dus een extern IP-adres en moet je zelf de routering afhandelen.

Bij echte bridging moet de router "inbellen" en moet je zelf via de router inloggen via PPPoA, daarvoor zijn bij KPN een gebruikersnaam (kpn) en wachtwoord (kan ik zo snel niet vinden) nodig. De Speedtouch als bridge instellen is volgens de handleiding mogelijk (pagina 18, 24 van de PDF), maar waarschijnlijk is die mogelijkheid door KPN dichtgetimmerd.

Wellicht kun je via telnet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik hoop het ook maar ik denk het niet. Het is een Freebsd server met OpenWebMail erop. Ik loop er ook al op aan te dringen over te stappen naar Google Apps en dat lijkt ook wel te gaan gebeuren. Het bedrijf is gewoon opgezet zonder IT'ers en er is eenmaal gekozen voor een totaal oplossing die eigenlijk vrij slecht in elkaar zit en waar je geen controle over hebt.

Momenteel draait het wel weer gewoon en de e-mails kunnen volgens mij gewoon binnenkomen. Het heeft inderdaad aangetoond hoe groot de afhankelijkheid is van de eigen verbinding en dat het gewon extern geregeld hoort te worden.

Overigens is de fileserver welliswaar in een vorm van Raid opgezet maar is sinds 2008 niet gebackupped dus wanneer die defect raakt zijn ze ook al hun data kwijt. Wel van bewust, nooit wat aangedaan voordat ik het heb aangekaart. Wij zijn ook niet aangenomen voor het netwerk beheren of opzetten dus eigenlijk een geluk dat wij dit eens bekijken.

Gebruikersnaam en wachtwoord zijn volgens de helpdesk van KPN gewoon kpn1 en kpn1. Ik zal die handleiding nog eens doornemen maar wij kwamen er zelf niet uit en de KPN helpdesk kon ons ook niet helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Volgens mij is de standaard instellingen van kpn zakelijk-adsl modems toch dat een dhcp client gewoon één van de vijf publieke ip-adressen krijgt? Dat is in principe toch genoeg voor wat je ermee wilt doen? Als je 'm nog tranparanter instelt moet de router ook de verbinding en tunnel op gaan bouwen, maar wat is daar het voordel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nielson schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 22:15:
Volgens mij is de standaard instellingen van kpn zakelijk-adsl modems toch dat een dhcp client gewoon één van de vijf publieke ip-adressen krijgt? Dat is in principe toch genoeg voor wat je ermee wilt doen? Als je 'm nog tranparanter instelt moet de router ook de verbinding en tunnel op gaan bouwen, maar wat is daar het voordel van?
Hm, anders lees ik even over het "KPN Zakelijk" heen. Van de 780WL's die thuis worden afgeleverd weet ik dat die behoorlijk dicht staan qua configuratie.

Een andere mogelijkheid zou overigens nog zijn om de router in DMZ te zetten, als de routingfunctionaliteit van de Speedtouch te wensen over laat?

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 30-06-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nee via DHCP krijg ik gewoon een 192.168.1.x ip adres. Er zijn inderdaad wel 5 publieke ip adressen over maar hoe ik die kan opvragen? Hij noemde het wel vaag maar hij zou mij nog terugbellen en dat gebeurde ook niet en erg veel vertrouwen had ik niet omdat het al 5x daarvoor ook zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Mijn ervaring met deze modems is juist dat ze af fabriek de publieke ip's geven en als je ze echt als router wilt laten werken je eerst handmatig nat/napt e.d. moet inschakelen, maar neem aan dat je een reset al geprobeerd hebt? In dat geval was 't namelijk makkelijk geweest, je hangt je eigen router eraan, stelt de wan in op één van je vijf ip's en je gateway en 't zou moeten werken.

[ Voor 41% gewijzigd door Nielson op 30-06-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Als je ze reset dan heb je enkel de mogelijkheid zelf je instellingen in te geven, ik kan kiezen uit het volgende in de speedtouch setup:
PPPoA - IPCP - DHCP
PPPoA - IPCP - No DHCP
PPPoA - IPCP - NAT (DHCP on/off)
Met de helpdesk heb ik zowel optie 1 als optie 2 doorgenomen maar ik kreeg geen internet als ik achter de router zat, wat ik ook probeerde.

Edit: Is het een mogelijkheid dat ik via telnet een vast ip toewijs aan een DHCP client van de speedtouch? Dan zet ik daar mijn eigen router achter en dan komt al het verkeer van een van de vaste ip adressen toch enkel binnen op die router waardoor ik eigenlijk de speedtouch kan omzeilen?

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Nee, volgens mij werkt het bij zakelijk-adsl niet zo makkelijk. Misschien heb je hier wat aan:
Router van KPN
Maakt u gebruik van een router welke is geleverd in combinatie met uw
Zakelijk ADSL-verbinding? Dan bevat deze router de volgende standaardinstellingen:
􀂡 Authenticatie is ingesteld
􀂡 De router ontvangt automatisch een uniek, vast, publiek IP-adres van KPN
􀂡 De router zal via het DHCP-protocol automatisch de resterende publieke
IP-adressen uitdelen aan de computers die via de ethernet-poorten zijn
aangesloten
􀂡 Uitgaand verkeer vanaf het LAN naar het internet wordt toegelaten zonder
filtering
􀂡 Inkomend verkeer van het internet naar het LAN wordt alleen toegelaten
indien het een reactie betreft op een uitgaand verkeer (LAN-innitiated).
Overig verkeer wordt gefilterd door de firewall (behalve bij gebruik van
Cisco 800-series)

Uiteraard is het mogelijk om deze instellingen te wijzigen, bijvoorbeeld om de
firewall-instellingen of de interne IP-reeks aan te passen. Raadpleeg de KPN
handleiding van de bij u geleverde router voor meer informatie. Deze kunt u
eventueel ook terugvinden op kpn.com, trefwoord ‘Zakelijk ADSL handleidingen’
of op de bijgeleverde CD-ROM.

Uw eigen router aansluiten?
Het is uiteraard ook mogelijk om gebruik te maken van een eigen DSL-router
op uw Zakelijk Internet-aansluiting. De installatie van een eigen router zonder
kennis van DSL-netwerken is in veel gevallen redelijk complex. De instellingen
die hieronder staan beschreven, kunnen een andere benaming hebben, afhankelijk
van het gebruikte type router.
􀂡 Protocol: PPPoA
􀂡 Gebruikersnaam: kpn
􀂡 Wachtwoord: kpn
􀂡 VPi: 2
􀂡 VCi: 32
􀂡 Encapsulation: VC Multiplexing (VC-Mux)
􀂡 Traffic Class: Unspecified Bit Rate (UBR)
􀂡 WAN IP adres: Kan zowel statisch als dynamisch via DHCP worden ingesteld.
Bovenstaande gegevens zijn van toepassing op alle routers die bij Zakelijk ADSL
gebruikt kunnen worden. KPN kan echter niet de garantie geven dat uw eigen
router goed zal functioneren en bij eventuele problemen kan onze Business
Servicedesk u ook geen ondersteuning bieden. Wij adviseren u daarom gebruik
te maken van een door KPN geleverde DSL-router.

IP-adressen
Zakelijk ADSL wijkt op een aantal punten af van een reguliere ADSL-aansluiting
bestemd voor consumenten. Dit heeft voornamelijk betrekking op de publieke
IP-adressen en eventuele routeringen naar het interne netwerk. Zakelijk ADSL
wordt standaard opgeleverd met een IP-reeks van 8 of 16 publieke IP-adressen.
Hiervan zijn drie adressen al in gebruik, het eerste en het laatste adres voor
routering van het subnet, het tweede adres voor gebruik op de DSL-router.

De overige adressen zijn vrij door u te gebruiken, bijvoorbeeld voor het hosten
van een eigen server of het op afstand bereikbaar maken van werkplekken,
netwerkcamera’s, VPN-routers of ander apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Als je de 780 in wilt gaan stellen moet je dat met de bijgeleverde cd doen. Daarop staat een setup wizard die je er gewoon doorheen kan leiden. Je moet dan zonder nat, met of zonder dhcp instellen. Weet zeker dat het op die manier moet want heb die dingen een jaar lang geinstalleerd en deed er afgelopen jaar ook storingen op. (Monteur kpn ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ja ik heb dat dus samen met de KPN helpdesk gedaan en dat heeft zeker 3 uur geduurd en toen is het alsnog niet opgelost. Zo vaak alles gereset en opnieuw begonnen en afgewisseld tussen alles, dat kan ik niet nog een dag doen want er komt gewoon geen mail of wat binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Hoe heb je getest dat er na het configureren geen internet is?
Branden de goede lampjes op het modem na het configureren?
Heb je de laptop/pc waarmee je op internet wilt niet toevallig op een vast ip staan ipv dhcp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nou laptop aan de router hangen, ip adres krijgen en het internet niet op kunnen. Lampjes op het modem branden en als ik mijn laptop met DHCP aan het modem hang werkt het prima. Echter kan ik niet testen of het modem internet doorgeeft want die geeft bij de no DHCP instelling geen internet door aan mijn laptop, dat schijnt zo te horen. Dan moet de router dat regelen.
Aan mijn laptop ligt het niet, die ontvangt alles keurig automatisch en werkt eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Als je de no DHCP instelling gebruikt moet je dus zelf het ip adres instellen op het apparaat erachter.
Je kunt dus de instellingen die je krijgt via dhcp ook handmatig inkloppen en dan het modem op nodhcp zetten. Dan moet het gewoon werken. De 8 ip adressen die je krijgt kun je er 5 van gebruiken voor apparaten de rest (3) wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het modem en de gateway.

[ Voor 7% gewijzigd door Hurricane op 01-07-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

misschien een rare vraag of heb ik er in de snelheid overheen gelezen hierboven:

heb je op de router, die je achter de (toch wel werkende) modem, wel op de wan port aan staan dat deze een dhcp adres krijgt??

bij mij thuis heb ik een cisco modem staan voor UPC die ik vandaag aangesloten heb op mn router, gister getest met mn laptop en kreeg ik direct een public ip.... aan de router in de wan port gehangen en ingesteld dat de wan port een DHCP adres krijgt.....

edit: lees net van de no dhcp.... zoals de (voormalig) monteur van kpn (hurricane) al zegt (zie zijn post dus)

[ Voor 10% gewijzigd door WPN op 01-07-2010 00:04 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hurricane schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:01:
Als je de no DHCP instelling gebruikt moet je dus zelf het ip adres instellen op het apparaat erachter.
Je kunt dus de instellingen die je krijgt via dhcp ook handmatig inkloppen en dan het modem op nodhcp zetten. Dan moet het gewoon werken. De 8 ip adressen die je krijgt kun je er 5 van gebruiken voor apparaten de rest (3) wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het modem en de gateway.
Dat heb ik samen met de helpdesk ook gedaan. Het modem configureren via de setup exe en daar voor no dhcp gekomen en als IP adres het externe ip adres invullen (staat ook in de setup.exe dat het zo moet, volgens helpdesker moest dat ook) en daar zat nog een in stelling bij die ik volgens mij vergeten ben. Dan moest ik als gebruikersnaam kpn en wachtwoord kpn gebruiken.
Vervolgens handmatig de router configureren met het externe ip adres, als subnet mask 255.255.255.248 en als default gateway 62.12.4.60.
Peluso schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:01:
misschien een rare vraag of heb ik er in de snelheid overheen gelezen hierboven:

heb je op de router, die je achter de (toch wel werkende) modem, wel op de wan port aan staan dat deze een dhcp adres krijgt??

bij mij thuis heb ik een cisco modem staan voor UPC die ik vandaag aangesloten heb op mn router, gister getest met mn laptop en kreeg ik direct een public ip.... aan de router in de wan port gehangen en ingesteld dat de wan port een DHCP adres krijgt.....

edit: lees net van de no dhcp.... zoals de (voormalig) monteur van kpn (hurricane) al zegt (zie zijn post dus)
Ja ik heb zelf UPC met cisco modem en ook deze router en daar werkt alles perfect. Inderdaad public ip wanneer ik aan het modem hang en router er aan en hij krijgt via automatic setup alles keurig binnen qua instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

De router die je aan je modem hangt moet als default gateway het ip adres van je modem hebben! Weet je externe reeks niet maar dat is het 2e ip adres uit die reeks! Rest lijkt zo snel te kloppen. Externe ip adres van de router moet dan het 3e ip adres zijn en niet de 2e!

@Peluso
Ben nog steeds monteur bij KPN maar zit nu bij een andere afdeling

Hier nog een uitgebreid stuk tekst wat ik net tegenkwam op een website:
IP-adressen
Iedere klant krijg standaard al 8 IP adressen bij Zakelijk DSL.
U kunt als u een goede reden heeft, ook kiezen voor 16 IP adressen.

Let op! De 1e, de 2e en de laatste IP adres vallen af.

Deze kunt u niet gebruiken.
1e IP adres is het Subnet adres.
2e IP adres is de Gateway (Router)
Laatste IP adres is de Broadcast adres.

Default gateway
Dit is de 2e IP adres uit de range.
Oftewel, dit is het IP adres van uw Router aan de buitenkant.

Subnetmask
Het standaard Subnet adres wat wij leveren is:
255.255.255.248

Heeft u echter 16 IP adressen van ons, dan is uw Subnet adres:
255.255.255.240

[ Voor 62% gewijzigd door Hurricane op 01-07-2010 00:20 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dan zou het prima kunnen dat het daar mis ging, dat ik dus het 3e ip adres in moest stellen en niet de tweede. Ik zal eens kijken of ik het morgen kan uitproberen, moet wel lukken als ik die levelone die nu draait snel kan terugzetten bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

als je je laptop aan de router hangt krijg je een public IP zeg je....
als je daarvan de complete setup overneemt (ip, subnet, gateway, dns) en op de wan port van de router plaatst ?

edit: zit niet mee vanavond, telkens weer spuit elf.....

[ Voor 14% gewijzigd door WPN op 01-07-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Gewoon eerst alle instellen voordat je het omgooit. En backup eerst de instellingen die nu in de apparaten staan als dat kan.! Succes ermee en laat ff weten of dat gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:53
stuur me anders een mail of bericht.
Ben nogal bekend met kpn zakelijk internet, helemaal in de support.

edit: dan kan ik je morgen eventueel wel bellen, vanuit (diezelfde) zaak

edit2: kpn zakelijk internet heeft 8 publieke ip adressen 5, bruikbaar voor lanzijde.
corporate internet heeft 16 ip adressen.

ps ALS we er niet uitkomen, misschien wel met een speedtouch 787 of 789

[ Voor 62% gewijzigd door rikm op 01-07-2010 00:34 ]

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik zal morgen eens kijken of de suggestie van Hurricane werkt en zal daarna laten weten hoe het is verlopen. Morgen wel even een goed moment uitpikken en hopen dat de baas er mee akkoord gaat, geen internet is nogal een erg vervelend iets int bedrijf.
Bedankt voor het aanbod rikm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN

WPN

tijdens de lunch pauze.....
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb het nu als volgt ingesteld (nog niet aangesloten):

Speedtouch
PPPoA - IPCP - No DHCP
Username: kpn1
Password: kpn1
Confirm Password: kpn1
Modem IP-Adress: 92 .66 .32 .145
IP Mask: 255.255.255.248

Router
Static ip
IP: 92.66.32.146
Subnet Mask: 255.255.255.248
Default gateway: 92.66.32.145
Primary DNS: 213.75.63.36
Secondary DNS: 213.75.63.70

Dat zou dus betekenen dat de router zal werken op IP adres 92.66.32.146? Echter hebben we wel de mailserver en de MX record wordt geforward naar 92.66.32.145, deze mail zal dus niet aankomen. We moeten dus wel hebben dat het netwerk van de router ook dat 145 ip adres krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Als x.145 het 2e ip-adres uit je reeks is dan moet je je mx-record aanpassen naar één van de vijf bruikbare adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ja maar voor dat geregeld is zijn we een flinke tijd verder. Dan lijkt het me handiger direct over te stappen naar Google Apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Je moet je mx records gewoon even laten aanpassen. Dat is een werkje van 1 minuut.
Je modem zal altijd dat ip adres gebruiken dus een ander apparaat/server kan het gewoon niet gebruiken.

Of je moet de speedtouch in nat modus zetten en dan de poorten voor de mailserver forwarden naar je mailserver intern. Je moet dan wel een intern ip adres op je mailserver zetten en je kan de rest van je externe ip adressen niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Vandaag niet kunnen testen, we wilden eerst het netwerk naar gigabit upgraden door twee switches te vervangen maar hierdoor lag het netwerk er een half uur uit omdat de iNode lag te bokken. Dat is een fileserver, mailserver, webserver en DHCP server gebaseerd op freebsd, en dat ding is vreselijk om fatsoenlijk in te stellen en zodra je ook maar iets veranderd bokt hij gelijk. We gaan niks meer aan het netwerk aanpassen tot dat ding volledig weg is. Baas wilt dat er niks meer gebeurt omdat hij het zich niet kan veroorloven dat we weer een tijd zonder e-mail en internet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
rikm schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:29:
KPN zakelijk internet heeft 8 publieke ip adressen 5, bruikbaar voor lanzijde.
corporate internet heeft 16 ip adressen.
Beide standaard 8, 16 is nog steeds een optie.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Speedtouch 560 en ZIO

Zie mijn reactie, hetzeflde geldt voor de ST 780.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Een update: Eindelijk is de e-mail volledig over gezet naar Google Apps (nee kon niet sneller, nameservers waren niet in eigen beheer) en we hebben alles ingesteld zoals hierboven staat en dat werkte direct. Dus uiteindelijk is het wel keurig opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08-2022
Ik wil het topic niet stelen, maar ook ik wil mijn speedtouch uit het raam gooien.
en een Apple Time Capsule kopen, maar ik heb internet+bellen
kan dat? of heb ik dan nog andere dingen nodig behalve de Time Capsule.
Ik snap hier vrij weinig van. Kan iemand me uit de brand halen :G

Edit:
Dit is het nu:
Router/Modem: KPN Experiabox ST780
Laptop: Sony VGN AR61M
Desktop: HP met een aangesloten HP printer
Overig draadloos: Ipod Touch

Dit zou het moeten worden
Router: Apple Time Capsule
Laptop + Desktop + Ipod (blijft er natuurlijk gewoon :P)
Printer word vervangen door een draadloze printer.

Reden dat ik het anders wil: Router is nog al slecht in cobinatie met gamen en heb veel lag. Ook wil ik dat alle computers(incl. Ipod) gebruiken kunnen maken van een HDD die draadloos te benaderen is. En dat zelfde geld voor de printer die eigenlijk ook wel een beetje aan vervanging toe is.

PS: Moet ik dan een nieuw topic openen? Voor de topicstarter is het probleem toch opgelost? En ik heb een verwante vraag. Dus dacht ik dan kan het gewoon in het zelfde topic. Of doe ik nu iets fout?

[ Voor 65% gewijzigd door martijn2008 op 02-08-2010 15:06 . Reden: meer informatie was nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
martijn2008 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:23:
Ik het topic niet stelen, maar ook ik wil mijn speedtouch uit het raam gooien.
en een Apple Time Capsule kopen, maar ik heb internet+bellen
kan dat? of heb ik dan nog andere dingen nodig behalve de Time Capsule.
Ik snap hier vrij weinig van. Kan iemand me uit de brand halen :G
Tja, dat doe je dus eigenlijk wel, daarnaast geef je ook veel te weinig informatie. Maar makkelijkste oplossing om een (wifi)router achter een modem/router te gebruiken om deze eerste in te stellen als accesspoint. Hierdoor blijft je modem/router gewoon functioneren als voorheen, dus incl telefonie, en hoef je maar op één plek evt portforwardings in te stellen.

edit:
Reden dat ik het anders wil: Router is nog al slecht in cobinatie met gamen en heb veel lag. Ook wil ik dat alle computers(incl. Ipod) gebruiken kunnen maken van een HDD die draadloos te benaderen is. En dat zelfde geld voor de printer die eigenlijk ook wel een beetje aan vervanging toe is.
Neem aan dat je niet draadloos gamed, want dan zal dat ws de oorzaak zijn van de lag. Er zijn sommige providers die de instellingen voor bellen niet vrijgeven, waardoor je dus geen ander modem kan gebruiken, durf alleen niet te zeggen of dat bij kpn ook zo is. Er zijn draadloze routers met ingebouwde samba server waar je zo een usb hdd aan kunt sluiten en zo deze via het netwerk kunt sharen. Ook is een hdd met netwerkaansluiting niet zo duur meer, de goedkopere hebben echter meestal geen erg hoge netwerkdoorvoer.
PS: Moet ik dan een nieuw topic openen? Voor de topicstarter is het probleem toch opgelost? En ik heb een verwante vraag. Dus dacht ik dan kan het gewoon in het zelfde topic. Of doe ik nu iets fout?
Mja, weet het ook niet precies, maar een nieuw topic was denk wat overzichtelijker geweest.

[ Voor 41% gewijzigd door Nielson op 02-08-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08-2022
Ja ik game draadloos, gelukkig stoor ik me niet heel erg aan de lag. Ik heb ook al rond gekeken op het forum van kpn, daar was het probleem ook maareen echte oplossing was er niet. Apple is inderdaad redelijk duur. Maar ik wil hwt liefst wel 1 apparaat. O, en het internet vapt ook gewoon soms uit waardoor we helemaal geen internet hebben zowel bedraad als niet bedraad. Zouden er dan geen losse modems zijn? Nou, morgen ga ik mijn speurtocht vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

martijn2008 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:23:
Ik wil het topic niet stelen, maar ook ik wil mijn speedtouch uit het raam gooien.
Dat doe je dus idd wel :P
Graag zelf een topic aanmaken in plaats hier verder te gaan.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1