Anoniem: 204015

Topicstarter
Een kennis van mij waarvoor ik het computergebeuren regel heeft zich een aantal jaren geleden door zijn provider een Speedtouch 560 (niet draadloos) laten aansmeren...
Hij kreeg dat "aanbod" van zijn provider en wist destijds niet dat draadloos handiger kan zijn. Inmiddels heeft hij meerdere computers/laptops en zijn kinderen willen wel graag draadloos werken, maar hij zegt geen geld te hebben om een nieuw draadloos modem kopen.
Goed, ik oordeel niet over de financiele status van anderen, dus ik heb een draadloze router voor hem geregeld.
Het is een zogenaamde ZIO (van leverancier Conrad Electronic).
Nu doet zich het bizarre probleem zich voor dat als beide apparaten op elkaar zijn aangesloten, de ZIO kennelijk wel in de gaten heeft dat de Speedtouch er is, maar andersom ziet de Speedtouch de ZIO niet.
Ik heb ook al geprobeerd de IP range van de Speedtouch te veranderen, maar dat lukt me niet. Hoe dan ook, een verbinding met internet komt niet tot stand.
Het uiteindelijke idee is dat de Speedtouch alleen modem moet zijn en dat de ZIO fungeert als draadloos toegangspunt voor de computers.
Er staan genoeg verhalen op Internet hoe je zoiets oplost, maar de combinatie Speedtouch en ZIO is op een of andere manier geen echt gelukkige.

Kan iemand uitleggen hoe je dit aanpakt?

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 204015 op 03-07-2010 01:15. Reden: typefoutje]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:41
Bedoel je niet een 516 of 546?

Het is heel makkelijk:
- Download de juiste Configuratie Wizard via http://www.speedtouch.nl/software.html
- Voer het programma uit en kies voor Bridged of DHCP Spoofing, afhnakelijk van wie je provider is. In het geval van KPN, kies je voor DHCP Spoofing. Op deze manier wordt de Speedtouch enkel een modem en sluit je de ZIO router aan op de LAN poort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Chim0, bedankt voor je antwoord.
Ik heb het nog even nagekeken en je hebt gelijk: het is een 546.
Heb je ervaring met deze software? Het komt zo te zien neer op een firmware upgrade.
Dat zou dan mijn "probleem" oplossen? Dit maakt misschien wel dat de SpeedTouch als alleen modem kan fungeren maar ik heb het gevoel dat het probleem eerder iets te maken zou kunnen hebben met een configuratie fout van de ZIO. Als ik de ZIO aansluit op mijn eigen FritzBox dan lukt het ook niet. Sluit ik een Belkin 54g router aan op mijn FritzBox dan werkt het prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chim0
Met die configuratie wizard kan je de 546 op allerlei manieren instellen voor alle nederlandse providers. Je moet hem dus als bridge of DHCP spoofing instellen en dan kan je hem aansluiten op je ZIO en werkt ie enkel als modem.

Wie is je provider en welke opties heb je bij de configuratie wizard? Let op dat je het modem rechtstreeks op je PC aansluit tijdens de installatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
De provider van mijn kennis is KPN (voorheen Planet Internet).
En welke opties ik bij de configuratie wizard heb, weet ik niet. De Speedtouch heb ik op het moment niet ter beschikking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

chim0 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 06:30:
Met die configuratie wizard kan je de 546 op allerlei manieren instellen voor alle nederlandse providers. Je moet hem dus als bridge of DHCP spoofing instellen en dan kan je hem aansluiten op je ZIO en werkt ie enkel als modem.

Wie is je provider en welke opties heb je bij de configuratie wizard? Let op dat je het modem rechtstreeks op je PC aansluit tijdens de installatie.
De SpeedTouch is nu zijn router hé, als je die op bridged zet heeft hij geen Internet meer. Dat ZIO ding moet op bridged komen te staan, op een LAN poort van de SpeedTouch en dan zou het OK moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chim0
Exorcist schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:21:
[...]

De SpeedTouch is nu zijn router hé, als je die op bridged zet heeft hij geen Internet meer. Dat ZIO ding moet op bridged komen te staan, op een LAN poort van de SpeedTouch en dan zou het OK moeten zijn.
Nee, de ZIO is juist de router dus moet de Speedtouch bridged/spoofed zodat ie enkel modem wordt.
dus ik heb een draadloze router voor hem geregeld.
Het is een zogenaamde ZIO (van leverancier Conrad Electronic).

[Voor 13% gewijzigd door chim0 op 06-07-2010 15:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

chim0 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:28:
[...]

Nee, de ZIO is juist de router dus moet de Speedtouch bridged/spoofed zodat ie enkel modem wordt.

[...]
Leuk dat die ZIO een router is, maar twee routers gaan bijten. De Speedtouch kun je dus prima als router laten fungeren (en dus niet zn netwerk overhoop gooien!), en de ZIO vervolgens in bridged modus op het LAN aansluiten. Het is het snelst, makkelijkst en meest effectief imho.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chim0
Exorcist schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:03:
[...]

Leuk dat die ZIO een router is, maar twee routers gaan bijten. De Speedtouch kun je dus prima als router laten fungeren (en dus niet zn netwerk overhoop gooien!), en de ZIO vervolgens in bridged modus op het LAN aansluiten. Het is het snelst, makkelijkst en meest effectief imho.
Nee, de ST als modem met een router erachter werkt het best.

Geloof me, ik heb voor Alcadis gewerkt (distri Speedtouch) en niks anders gedaan dan dit soort combi's, vanaf de ST 510. De config wizards zijn daarop nog eens als kers op de taart uitermate geschikt om je modem eenvoudig middels een softwareinstallatie om te toveren tot wat je maar wilt. Een kind kan de was doen!

Topicstarter
Hmm, ik ga maar even optreden als "moderator" van deze door mij gestarte topic (sorry, echte moderator, no offense, natuurlijk...).

Het zit zo:

De Speedtouch is een modem-router en is niet draadloos.
De Zio is alleen een router en is wel draadloos.

Goed, die zaken zijn we het wel over eens.

Het netwerk van mijn kennis moet draadloos worden (zonder de aanschaf van een nieuwe modem-router).
Dus de ZIO moet als draadloos access point fungeren, terwijl de Speedtouch als modem fungeert.
Welke van de twee al of niet als router fungeert kan me niet schelen, zolang het maar gaat werken.

Het verhaal van chim0 zie ik wel iets in.
Het verhaal van Exorcist kan ik momenteel niet helemaal volgen als het gaat om voors en tegens van die constructie.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 204015 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 15:35:
Hmm, ik ga maar even optreden als "moderator" van deze door mij gestarte topic (sorry, echte moderator, no offense, natuurlijk...).

Het zit zo:

De Speedtouch is een modem-router en is niet draadloos.
De Zio is alleen een router en is wel draadloos.

Goed, die zaken zijn we het wel over eens.

Het netwerk van mijn kennis moet draadloos worden (zonder de aanschaf van een nieuwe modem-router).
Dus de ZIO moet als draadloos access point fungeren, terwijl de Speedtouch als modem fungeert.
Welke van de twee al of niet als router fungeert kan me niet schelen, zolang het maar gaat werken.

Het verhaal van chim0 zie ik wel iets in.
Het verhaal van Exorcist kan ik momenteel niet helemaal volgen als het gaat om voors en tegens van die constructie.
Mijn verhaal is zo moeilijk niet, en mijns inziens het snelst en makkelijkst voor de "leek". De ZIO kan prima als draadloos AP fungeren, mits je hem bridged instelt en de wifi configureert. Dan hoef je dus ook niets op je SpeedTouch aan te passen, die kan prima modem zijn en routeren.

ZIO in LAN poort van de SpeedTouch (geef de ZIO een IP in de range van de SpeedTouch) en je bent good to go.

Topicstarter
Ik zei niet dat je verhaal moeilijk is, maar ik zie niet zo de voor- en nadelen wanneer je het vergelijkt met het verhaal van chim0, behalve dan dat diens verhaal wat extra handelingen vereist.

Ten eerste heeft die ZIO een nogal matige firmware. Je kan ongeveer next-to-nothing instellen.
Ten tweede is het zo dat als je de IPrange verandert dat ie in de meeste gevallen helemaal nergens meer op reageert (zelfs niet bij een rechtstreekse kabel verbinding). Dan rest alleen nog een harde reset.
Ten derde als het allemaal wel lukt dan gebeurd er hetgeen wat ik heb beschreven in de startpost.

De ZIO is er kennelijk puur op gebouwd dat ie aan een modem moet hangen. Er wordt ook in de handleiding gesteld dat je het modem moet aansluiten op de WAN-poort. Maar het werkt uberhaupt niet als je de Speedtouch op de WAN-poort aansluit; die moet echt op een LAN-poort zoals al is gezegd.

Voorzover ik het op dit moment zie is de enige werkbare oplossing dat de ZIO alleen access point is en ook niet meer dan dat.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 204015 op 08-07-2010 02:28]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 12:08
Het kan allebei, maar wat is nog je vraag? Als je je ZIO als accesspoint gebruikt (op LAN poort en DHCP server uit) dan hoef je toch helemaal geen ip range in te stellen? Of ben je nog met 2 DHCP servers aan het worstelen?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 204015 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 02:24:
Ik zei niet dat je verhaal moeilijk is, maar ik zie niet zo de voor- en nadelen wanneer je het vergelijkt met het verhaal van chim0, behalve dan dat diens verhaal wat extra handelingen vereist.

Ten eerste heeft die ZIO een nogal matige firmware. Je kan ongeveer next-to-nothing instellen.
Ten tweede is het zo dat als je de IPrange verandert dat ie in de meeste gevallen helemaal nergens meer op reageert (zelfs niet bij een rechtstreekse kabel verbinding). Dan rest alleen nog een harde reset.
Ten derde als het allemaal wel lukt dan gebeurd er hetgeen wat ik heb beschreven in de startpost.

De ZIO is er kennelijk puur op gebouwd dat ie aan een modem moet hangen. Er wordt ook in de handleiding gesteld dat je het modem moet aansluiten op de WAN-poort. Maar het werkt uberhaupt niet als je de Speedtouch op de WAN-poort aansluit; die moet echt op een LAN-poort zoals al is gezegd.

Voorzover ik het op dit moment zie is de enige werkbare oplossing dat de ZIO alleen access point is en ook niet meer dan dat.
Voordelen? Wat dacht je van minder configuratie? Prikken en gaan?

Ondertussen had je wellicht 's wat kunnen gaan proberen om het aan de praat te krijgen, ik heb al meerdere posts gemaakt met dezelfde suggestie. Probeer 's wat.

• chim0
Het kan allebei, het is aan jou welke van de twee jij liever als router hebt maar normaliter als je een Speedtouch op een router aan wilt sluiten, configureer je hem als modem/bridge. Dat is de makkelijkste en meest logische oplossing en vereist helemaal niet veel handelingen, alleen eenmalig die config wizard draaien en het is zo gepiept. De andere optie is idd de DHCP van de ZIO uit en aansluiten op de LAN poort van de Speedtouch, dan fungeert ie als access point.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:15
Wat mij het meest handig/safe lijkt is het volgende:
1. Noteer van een pc die momenteel op de modem zit en waarop internet werkt het eigen IP adres en de gateway.
2. Doe een harde reset van de ZIO.
3. Sluit de ZIO aan op een aparte pc/laptop en laat een IP adres toewijzen door de ZIO.
4. Ga naar de configuratie pagina in de ZIO en stel een vast IP adres in voor de ZIO in de range van de modem. Verander de DHCP instelling als het kan op DHCP-forwarder. De ZIO kan gewoon als router ingesteld blijven.
5. Sluit de ZIO aan op de modem en laat de pc/laptop ook op de ZIO aangesloten.
6. Doe op de pc/laptop ipconfig /renew of start deze opnieuw.
7. Als het goed is heb je nu internet, ga dan verder met instellen van wireless.

edit: typo

Topicstarter
OK, bedankt mensen voor jullie suggesties.
Ik ga de ZIO ophalen bij mijn kennis en dan jullie suggesties proberen en dan kom ik er wel op terug. Als ik nu niets doe dan negeer ik als het ware jullie suggesties en dat geeft me een vervelend gevoel. Bovendien kan ik nu niet precies inhoudelijk reageren en dat is eigenlijk ook niet echt handig.

Wordt binnenkort vervolgd, mijnerzijds. Intussen blijf ik de reacties hier natuurlijk wel volgen.

Topicstarter
Ok, De ZIO heb ik inmiddels weer.
Ik heb eerst maar eens de procedure gedaan die JW1 beschrijft.
Dat draait al uit op problemen. De ZIO is goedkope Koreaanse hardware en hij blijkt niet bij machte om een Windows 7 machine een fatsoenlijk IP adres uit te reiken. De ZIO volstaat met een matige poging door een adres in de 169.254.x.x range uit te delen.
Ja, daar hebben we dus niets aan.

Wetende wat het adres van de ZIO zelf is heb ik de PC maar statisch geconfigureerd (heb ik in mijn regulier netwerk ook), en dan blijkt de ZIO zowaar mee te werken.
Ik ben er ook in geslaagd om de ZIO een adres te geven die past bij de adres range van de modemrouter.
Aangezien ik de Speedtouch van mijn kennis niet kan krijgen (dan heeft ie geen Internet meer), moet ik in de weer met mijn eigen FritzBox.

Goed, de FritzBox heeft het adres 10.0.0.140 en ZIO is nu 10.0.0.18. Bij beide is nu de DHCP server uit (de ZIO gedraagt zich namelijk niet en bij de FritzBox is ie sowieso uit zoals ik beschreef omdat ik graag statisch configureer.

Wat is volgens jullie nu een volgende geeigende stap?
Dat omprogrammeren van de Speedtouch bekijk ik wel even bij een geschikte gelegenheid als ik bij de kennis ben voor andere werkzaamheden.

Mochten jullie hier echt in willen duiken dan kan je meer informatie vinden over de ZIO op dit adres:
http://www.globalzio.com/product_list.asp?cat=2
De firmware die daar wordt aangeboden heb ik ook proberen te installeren, maar de ZIO oordeelt dat deze fout is en weigert om te upgraden.

Het maken van een wireless verbinding naar de ZIO werkt trouwens vlekkeloos, nu moet de ZIO dus alleen nog op een juiste manier communiceren met het modem.

Het is nu wat laat, dus ik ga op een beter tijdstip verder.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 204015 op 10-07-2010 02:27]

• chim0
Nogmaals, de meest logische oplossing is dat de ZIO router blijft en wat ervoor komt modem wordt, of dat nou een Fritzbox is of een Speedtouch. De enige keer dat je kan zeggen ik wil hem niet als router, is als je hem gebruikt als draadloos access point (dus DHCP uit en aansluiten op LAN poort).

Ik weet niet hoe de webinterface van de ZIO eruit ziet maar er moet iets zijn van "Dynamic IP" of "Automatic" ofzo, daar moet ie op staan, en de Speedtouch/Fritzbox moet je instellen als modem/bridge. Bij de Speedtouch kan dat middels de softwarematige configuratiewizard en de Fritzbox weet ik niet, zou je even op moeten zoeken.

Welk model is het trouwens? Want ik zie er meerdere.

• _H_G_
Anoniem: 204015 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 02:19:
Dat draait al uit op problemen. De ZIO is goedkope Koreaanse hardware en hij blijkt niet bij machte om een Windows 7 machine een fatsoenlijk IP adres uit te reiken. De ZIO volstaat met een matige poging door een adres in de 169.254.x.x range uit te delen.
Misschien eens een plaatje maken hoe je het nu aangesloten hebt, want het is niet meer goed te volgen: een dergelijk adres maakt Windows zelf als DHCP niet lukt. De ZIO heeft dat niet gegeven. Als DHCP niet lukt, lijkt het me eerder dat je apparaten nog niet goed aangesloten zijn (of je kabel niet goed is).

Of, in je statische situatie: toch niet de WAN poort van de ZIO aangesloten?

Topicstarter
@chim0:
Sorry, daar had ik even geen rekening mee gehouden.
De ZIO is de X11 (derde plaatje van boven op de genoemde pagina).

@_H_G_:
De aansluitconfiguratie is niet zo moeilijk:
- Je hebt de modemrouter, Er loopt een netwerkkabel van diens poort LAN1 naar poort LAN1 van de ZIO.
- Er loopt een netwerkkabel van poort LAN2 (of 3 of 4 maakt niet uit) naar de laptop. Of en dat is de bedoeling de verbinding tussen ZIO en de laptop is draadloos, maar dat werkt wel.
Het gaat met name om de bij het eerste punt genoemd gebeuren.

En ik heb even gegoogled op het verbinden van een niet-draadloze (modem)router met een draadloze router en de meeste antwoorden komen neer op kabeltje prikken en gaan met die handel.
Ik snap niet waarom Speedtouch of ZIO of allebei zo moeilijk doen.
Ik heb een andere draadloze router (een Belkin) en dan is het inderdaad prikken en gaan.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 204015 op 10-07-2010 14:09]

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik had het als volgt,
Bij de Speedtouch doe je de routing en dhcp, en dan de ZIO sluit je erop aan. Maar niet via de WAN, maar met de lan aansluitingen. Schakel de DHCP op de ZIO eerst wel uit.

Ik heb zelf namelijk ook zo'n ZIO geval. Best stabiele routertjes overigens. Samen met de 546 was het best stabiele combinatie hier.

[Voor 9% gewijzigd door jessewillem op 10-07-2010 14:34]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jessewillem schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 14:32:
Ik had het als volgt,
Bij de Speedtouch doe je de routing en dhcp, en dan de ZIO sluit je erop aan. Maar niet via de WAN, maar met de lan aansluitingen. Schakel de DHCP op de ZIO eerst wel uit.

Ik heb zelf namelijk ook zo'n ZIO geval. Best stabiele routertjes overigens. Samen met de 546 was het best stabiele combinatie hier.
Ja, dat probeer ik al tig posts uit te leggen, maar dat is veeeeel te moeilijk. :z

Topicstarter
@Exorcist:
Ja, dat zal best. Ik zeg al vanaf het begin (dat is de reden om dit topic te starten) dat het NIET werkt.
Toen niet en nu nog niet.
I.c.m. een andere router werkt het wel, i.c.m. een Speedtouch NIET.
Je zal dus met wat beters moeten komen en niet constant hameren op iets wat we al weten en wat niet werkt.
(No offense, overigens...)

Het verhaal van chim0 lijkt me nog steeds het beste, maar die Speedtouch heb ik momenteel dus even niet, dus kan dat ook niet testen.
Het verhaal van jessewillem klinkt ook wel goed, dat werkt kennelijk zonder iets met de Speedtouch te doen.

@jessewillem:
Heb je iets specifieks ingesteld met de routing of zo?
Als het bij jou werkt zou ik het toch ook goed moeten kunnen krijgen.

• _H_G_
Anoniem: 204015 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 14:08:
Het gaat met name om de bij het eerste punt genoemd gebeuren.
Dus je kan 10.0.0.18 wel pingen, maar 10.0.0.140 niet? netmasks op 255.255.255.0 en gateways goed ingesteld? Dat bedoelde ik eigenlijk met het "plaatje" (ip/netmask/gateway/dns erbij). Daar je van statische instellingen houdt, maar we kunnen niet beoordelen of je het ook wel goed hebt gedaan. Niks persoonlijks: misschien weet je er wel meer van dan ik :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 204015 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:15:
De provider van mijn kennis is KPN (voorheen Planet Internet).
Zet 'm uit, bel KPN, zeg dat de modem 't niet doet en dat alle lampjes uit staan, krijg een nieuwe opgestuurd. Ze doen inmiddels niet meer aan modems zonder wireless.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@_H_G_:
Correct. 10.0.0.18 is te pingen en 10.0.0.140 niet. De ZIO houdt het kennelijk tegen. Netmasks moeten wel goed zijn, de gateways, tja, daar ben ik niet zo zeker van. Wat moet die op de computer zijn: 10.0.0.18 of 10.0.0.140? Ik heb beide geprobeerd (geloof ik, het is alweer een tijdje geleden...), maar dan is er kennelijk nog iets mis.

@CyBeR:
Nee, KPN bellen is geen goede suggestie. Zonder extra router doet de Speedtouch het prima. Er is sprake van een configuratieprobleem i.c.m. de ZIO.

[Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 204015 op 11-07-2010 01:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chim0
CyBeR schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:09:
[...]

Zet 'm uit, bel KPN, zeg dat de modem 't niet doet en dat alle lampjes uit staan, krijg een nieuwe opgestuurd. Ze doen inmiddels niet meer aan modems zonder wireless.
Waardeloze oplossing want het modem is niet kapot.

Ik zal nog 1 keer reageren en dan stop ik ermee want het is dwijlen met de kraan open. Er is maar 1 beste manier en die heb ik ondertussen al tig keer herhaald: Speedtouch configureren als bridge/spoof en aansluiten op de WAN poort van de ZIO, de ZIO moet gewoon strandaard op Dynamic/Automatic DHCP of iets in die geest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:38
@zL4cQxssNRiCVp, ik had alleen de DHCP uit, en dan het kabeltje van de Speedtouch in een van de lan poorten van de ZIO. Als het goed is moet het dan werken. (Je kunt niet twee DHCP servers op een netwerk hebben, anders pakt die de instellingen van de ZIO, die geen internet connectie heeft via de WAN, want ik ga er vanuit dat de Speedtouch routing en DHCP en dergelijke doet.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _H_G_
Anoniem: 204015 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 01:06:
@_H_G_:
Correct. 10.0.0.18 is te pingen en 10.0.0.140 niet. De ZIO houdt het kennelijk tegen. Netmasks moeten wel goed zijn, de gateways, tja, daar ben ik niet zo zeker van. Wat moet die op de computer zijn: 10.0.0.18 of 10.0.0.140? Ik heb beide geprobeerd (geloof ik, het is alweer een tijdje geleden...), maar dan is er kennelijk nog iets mis.
140 (dat is je NAT): als je dat niet zeker weet, dan toch chim0's suggestie? Zo te zien kan je niet pingen met de ZIO?

Statisch klinkt verder allemaal goed: de ZIO is zo een domme switch en kan niks tegenhouden. Als dat wel zo is, dan is ie niet goed geconfigureerd (terug naar fabrieksinstellingen), je kabels zijn niet goed (misschien een crosskabel waar die ZIO niet meer overweg kan?), met MAC adressen zitten rommelen (je kan het op routers aanpassen, maar die moeten wel uniek zijn) of accepteren dat het een belabberd product is (Al is dat puur persoonlijke nasmaak na het zien van de site en handleiding).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

chim0 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 07:11:
[...]

Waardeloze oplossing want het modem is niet kapot.
Und? Doe alsof en KPN stuurt je gratis een nieuwe. Als je geluk hebt en je hebt een modem dat ze niet meer ondersteunen (ik weet niet of dat geldt voor het gebruikte) hoef je niet eens te doen alsof. Mijn Speedtouch Home hebben ze vervangen omdat ik zei dat ik een Speedtouch Home had, toen een keer de verbinding (zonder dat 't iets met die ST te maken had) het niet deed.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• chim0
CyBeR schreef op zondag 11 juli 2010 @ 23:12:
[...]

Doe alsof en KPN stuurt je gratis een nieuwe.
Sorry maar dit soort dingen vind ik eigenlijk erg laag. Ik heb zelf in een winkel gewerkt en heb dit zo vaak meegemaakt. Mensen proberen een werkend product als zijnde kapot te ruilen voor een nieuwe terwijl het gewoon pure onkunde is bij hen.

Topicstarter
Hmm, nee. Ik ga niet de KPN misleiden. Dat is niet zo netjes en bovendien ook niet zo handig.
Mijn kennis (de eigenaar van de Speedtouch) weet weinig relevants over modems en zo. Als KPN hem toevallig gaat bellen of zo en vragen gaat stellen, dan loopt ie snel vast.

Los daarvan:
De ZIO hangt nu aan mijn FritzBox en de zaak werkt inmiddels.
Of het werkt i.c.m. de Speedtouch weet ik nog even niet. Mijn kennis gaat binnenkort op vakantie (en gebruikt dan zijn Speedtouch niet) en in die tijd ga ik de zaak verder configureren.

Voorzover ik het nu kan bekijken kwamen de problemen niet door verkeerd configureren, maar puur omdat de ZIO nogal eigenzinnig blijkt te zijn. Soms moet je dezelfde handelingen meerdere keren achter elkaar opnieuw doen voordat de ZIO ze daadwerkelijk opslaat. Dat geldt ondermeer zo nu en dan voor het veranderen van de IP range (zoals ik al zei werkt dat soms niet). Als je het meerdere keren herhaalt dan komt het wel goed.

Overigens heb ik tot nu toe niets bijzonders gewijzigd. Het enige wat eigenlijk gebeurd is het aanpassen van het IPadres van de ZIO zodat deze in de juiste range zit. DHCP is op beide apparaten uit (maar als DHCP aan is op de ZIO werkt het even goed).

Maar goed: ik verwacht dat het wel gaat los lopen nu.
Alle meedenkende tweakers hier reuze bedankt voor jullie suggesties tot zover. d:)b
Het was erg verhelderend om er met jullie over van gedachten te kunnen wisselen.

Ik blijf de discussie in dit topic overigens gewoon volgen als deze doorloopt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee