[Probleem] PC onverklaarbaar erg traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 21:59
Hoihoi, ik erger me al een tijdje aan het feit dat ik bakken met geld heb uitgegeven voor een goede PC en dat deze vervolgens erg teleursteld. Het ding is al een jaar of 3 oud maar in de tussentijd wel ge-upgrade.

Het probleem is dat games soms haperen (en traag laden). En overdracht snelheden van HDD1 naar HDD2 of vice versa is om te janken. Als ik het goed begrijp hoort dit 3GB/s (dit kan ik ook verkeerd begrepen hebben) te zijn maar ik zit eerder tussen de 25 en de 50 MB/s. Dat is volgens mij geen normale snelheid.

Het is echter vooral het traag laden en haperen van games dat me irriteert, dit zou met zo'n videokaart en processor en 4GB Ram echt niet mogen :X

Ik draai overigens een kersverse Windows Vista Home Premium 64-bit met nog geen anti-virus e.d. dus daar ligt het ook niet aan.

Specs:
Mobo: Asrock K10N780SLIX3
Voeding: Hyper MX2 880Watt
Processor: AMD Phenom II Quadcore 965 (4x 3.4 GHz)
MB-RAM: 2x2GB DDR2-667
Video: Ati Radeon HD 4870 x2 (2GB)
HDD1: Samsung HD501LJ 500 GB SAT2
HDD2: Seagate ST31000333AS 1 TB SAT2
DVD: NEC AD7170A

Misschien is de RAM wat verouderd, maar zou dat uberhaubt al deze problemen op kunnen leveren? En nogmaals, ook bij verse installaties van zowel XP, Vista, en Win7 doet dit probleem zich voor dus aan software ligt het niet. Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

50MB/sec is mogelijk wat laag afhankelijk van de lees/schrijfsnelheden van de schijven en de methode, maar 3GB/sec ga je echt never nooit halen :)

Maar wat concrete voorbeelden over het haperen? Is het nog tijdens inladen (of juist nog niet ingeladen data), of tijdens een tijdje idle spelen? Hou je taakmanager eens op de achtergrond open en kijk of er tijdens zo'n 'hapering' ook bijzondere activititeit is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ter info: 3Gbps geldt voor SATA2 en 1.5Gbps geldt voor SATA. Theoretisch komt dat neer op ongeveer 380MB/s of 180MB/s. Schijven zelf halen dat veelal alleen in burst-mode of in snelle RAID-configs; een single disk bij random write/read doet inderdaad maar iets van 5 tot 40MB/s

Ik mag aannemen dat je voor je moederbord (en dus je controller) alle correcte drivers hebt draaien en dat je, met behulp van de handleiding, in de BIOS de SATA-settings correct hebt staan?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2010 17:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Controleer nog even of je bios up tp date is. Verder is die Samsung T166 al een vrij oude schijf, moderne schijven halen door de hogere data dichtheid gauw een wat hogere snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 30-06-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Bedankt voor jullie vlotte suggesties.

BIOS is up to date. Moederbord drivers zijn inderdaad geinstalleerd en up to date. Maar dat ik SATA instelling in de BIOS moest doen wist ik niet.. daar zal ik eens naar gaan kijken. Maar 50 MB/s is dus blijkbaar zo slecht nog niet?

Ik heb Warhammer Online gestart terwijl ik taakbeheer open had. Tijdens het laden waren CPU gebruik en Fysiek geheugen rond de 30%. Na het laden (tijdens het haperen) waren beide rond de 50%.. niets opvallends dus. Het haperen gebeurt dus ook meestal direct na het laden, na een tijdje idle of na een cutscene of soortgelijke "events" die het spelen even onderbreken.

Echter, in bijvoorbeeld world of warcraft is het haperen constant met alle video settings op z'n hoogst. Dit vind ik dus echter vreemd want zo'n grafisch feest is WoW helemaal niet. Dit zou mijn PC gemakelijk aan moeten kunnen. Pas als ik texture details en een setting die bepaalt hoe ver je kan zien omlaag zet, houd het haperen op. Hier kan ik dus uit opmaken dat bij teveel dingen in beeld het haperen begint. Is dat een videokaart probleem of toch die RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Crankyslap schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 18:20:
BIOS is up to date. Moederbord drivers zijn inderdaad geinstalleerd en up to date. Maar dat ik SATA instelling in de BIOS moest doen wist ik niet.. daar zal ik eens naar gaan kijken. Maar 50 MB/s is dus blijkbaar zo slecht nog niet?
Waar oa MAX3400 op doelt is ws of je de AHCI mode van de s-ata controller gebruikt, inclusief de daar bij behorende drivers. Is meestal wat sneller dan de s-ata controller in IDE mode aangezien je dan geen gebruik kunt maken van functies zoals NCQ. De mode van de controller achteraf veranderen zal je ws een bsod 0x7b opleveren in Windows, dit is echter wel te omzeilen. Als ik zo even snel zoek ligt de leessnelheid van je T166 ongeveer tussen 45 en maximaal 80MB/s, als je dus kopieert van de T166 naar de Seagate terwijl je OS ook nog vanaf de T166 draait vind ik 50MB/s nog wel meevallen. En kan ook nog dat de schrijfsnelheid van de Segate de beperkende factor is.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 30-06-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Nou dat van die HDD snelheid zit wel goed dan :D

Nog iets opvallends op het game-gebied: Bij het op vol scherm spelen van World of Warcraft met alle settings op z'n hoogst, loopt de PC vast. Krijg geen error ofzo, hij loopt gewoon vast en dan kan ik alleen nog maar herstarten door de power knop van de pc ingedrukt te houden.

Nu heb ik er 1 RAM staafje uitgehaald (nu zit er nog 2GB in) en dan krijg ik tijdens het spelen de melding dat er onvoldoende geheugen beschikbaar is, maar hij loopt dus niet meer vast. Ik ga zodra ik weer wat money heb dus toch maar de RAM vervangen want het begint er sterk op te lijken dat dit het probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heb je dat getest dan?
Meten is weten. ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
"Pass complete, no errors"

Niet de RAM dus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

1 Pass is niet genoeg.
Om je geheugen uit te kunnen sluiten moet je eigenlijk minimaal 6 uur lang memtest laten draaien, maar langer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Dan zal ik hem vannacht een aanzetten en wat langer laten draaien. 't zal me in ieder geval niets verbazen als hij wat errors tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Resultaat: 6 Passes, 0 Errors in 6.5 uur
Is dat voldoende zekerheid?

Het "out of memory"probleem bleek overigens aan World of Warcraft zelf te liggen, dit is inmiddels gefixed.

Nu echter dit; ik speel WoW altijd windowed, en nu blijkt het dat als ik dit venster maximaliseer (met het knopje rechtsboven) of het spel in vol scherm speel, vriest mijn pc vast. Zelfs met WOW op de aller aller laagste grafische settings. Zolang ik windowed speel zonder het venster te maximaliseren is er niks aan de hand...

Waar slaat dit dan weer op? :o

Ik heb trouwens gehoord dat je ergens in de "logboeken" van vista dan kan zien waar zo'n pc crash door komt maar ik wordt er niet wijzer van, er staat namelijk gewoon zoiets als dit: "De vorige afsluiting van het systeem om 8:57:03 op 1-7-2010 is onverwacht gebeurd."

Iemand ideeen over hoe ik er nou achter kan komen wat er gebeurt? 1 voor 1 hardware vervangen zit er niet in ben ik bang want ik heb geen vervangingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PC crashed met zo'n blauw scherm ofzo?

Google maar eens op "BSOD + WinDbg"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Geen blauw scherm.. vriest gewoon vast :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Tja, nu ga je gewoon systematisch moeten testen om de oorzaak te vinden:

• Memtest heb je dus al redelijk lang gedraaid, dat is goed.
• HDTune, SMART-waardes, en een volledige Error Scan voor kapotte sectors
• Drivers up to date? Anders met driversweeper bijv. de oude graka-driver verwijderen en de nieuwste installeren
• Blijft P95/OCCT stabiel draaien (6+ uur)?

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 02-07-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Ghost Dog schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:01:
Tja, nu ga je gewoon systematisch moeten testen om de oorzaak te vinden:

• Memtest heb je dus al redelijk lang gedraaid, dat is goed.
• HDTune, SMART-waardes, en een volledige Error Scan voor kapotte sectors
• Drivers up to date? Anders met driversweeper bijv. de oude graka-driver verwijderen en de nieuwste installeren
• Blijft P95/OCCT stabiel draaien (6+ uur)?
HDTune:
Bij "Health" stond:

Oude 500GB schijf:

ID: (C5) Current Pending Sector
Current: 99
Worst: 99
Treshold: 0
Data: 12
Status: Warning

Nieuwe 1TB schijf (hier draait windows op):

ID: (0A) Spin Retry Count
Current: 100
Worst: 100
Treshold: 97
Data: 2

Bij de rest was alles "Status: ok"

De error scans zijn nu nog bezig, drivers zijn up-to date.

OCCT is dit toch? http://www.techspot.com/d...rclock-checking-tool.html
En wat is P95? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Nou dan is het toch wel duidelijk dat jouw schijven een probleem hebben.
Meestal zodra de SMART een warning geeft is er wel echt iets mis voor zover ik weet.

[ Voor 6% gewijzigd door PerfectLight op 03-07-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 13:47:
HDTune:
Bij "Health" stond:

Oude 500GB schijf:

ID: (C5) Current Pending Sector
Current: 99
Worst: 99
Treshold: 0
Data: 12
Je oude schijf heeft dus 12 kapotte sectoren; dat kan voor die crashes/hangs zorgen.
Wat staat er op deze schijf?
Nieuwe 1TB schijf (hier draait windows op):

ID: (0A) Spin Retry Count
Current: 100
Worst: 100
Treshold: 97
Data: 2

Bij de rest was alles "Status: ok"
Dit betekent dat de schijf niet kon opspinnen, dat kan wijzen op een probleem met je voeding. Normaal gesproken zou dit er niet voor moeten kunnen zorgen dat je pc crasht als deze al aan is/was.
De error scans zijn nu nog bezig, drivers zijn up-to date.

OCCT is dit toch? http://www.techspot.com/d...rclock-checking-tool.html
En wat is P95? :)
Dat is inderdaad OCCT, ook hier te downloaden. P95 is Prime95, die doet ongeveer hetzelfde, maar OCCT is uitgebreider (o.a. ook Linpack, GPU-test en PSU-test).

Draai eerst OCCT met een 'Small Data Set' zodat alleen de CPU belast wordt, daarna evt. ook met 'Medium Data Set' en/of 'Large Data Set'. Als de pc al crasht bij een kleine set, krijgt of je CPU te weinig voltage of wordt hij te warm; of kan je voeding het niet aan.

Je hebt een Hyper-voeding, en dat is geen geweldig merk, dus het zou best daaraan kunnen liggen.

Je kan om dit te testen ook de OCCT PSU-test draaien, die draait de CPU- en GPU-test tegelijkertijd.
PerfectLight schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 14:12:
Meestal zodra de SMART een warning geeft is er wel echt iets mis voor zover ik weet.
Niet altijd. Ik heb hier ook bij de SMART-waaren staan: Ultra-DMA CRC count Error: data: 1, warning. Waarschijnlijk zat het kabeltje een keer niet helemaal goed vast, waardoor een bestand niet helemaal overkwam. Kabeltje aandrukken, en dan is dat helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Op de oude schijf staat een vorige versie van windows maar de belangrijke bestanden daar op kan ik wel gewoon backuppen. Moet de HDD daarna de prullenbak in of is de te maken door b.v. te formateren?

Wat betekent het dat een HDD niet kan "opspinnen" ? En is dit wel echt een probleem?

Nu nog even OCCT draaien dus.

EDIT:

OCCT geeft aan het begin aan dat hij bepaalde dingen neit kan doen omdat DIrect X 9 niet correct is geïnstalleerd (logisch want ik heb 10) en dat m'n kaart geen "CUDA" ondersteund. Maar ik heb wel gewoon de Small Data Set kunnen starten.

EDIT 2:

Hield er naar 2.5 minuten al mee op.. weet iemand hier raad mee?
Afbeeldingslocatie: http://img693.imageshack.us/img693/7240/2010070319h55volt3.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img693.imageshack.us/img693/7858/2010070319h55vcore.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/6357/2010070319h55gpu1.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/7960/2010070319h55cpu4.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/2016/2010070319h55cpu3.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/7175/2010070319h55cpu2.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/2826/2010070319h55cpu1.th.png

Ziet er naar uit dat de cpu dus te warm wordt? En kan dit het "vriezen" van de pc veroorzaken?

[ Voor 79% gewijzigd door Crankyslap op 03-07-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:43:
Op de oude schijf staat een vorige versie van windows maar de belangrijke bestanden daar op kan ik wel gewoon backuppen. Moet de HDD daarna de prullenbak in of is de te maken door b.v. te formateren?
Dit is niet te repareren zonder de platter te vervangen, en dat kan alleen door een professioneel bedrijf gedaan worden voor veel geld. Je kan deze schijf nog gebruiken, maar alle data die je erop zet loopt een erg groot risico corrupt te raken omdat deze HDD zijn einde nadert. Ik zou deze schijf dus niet zomaar meer gebruiken, en eventueel vervangen door een nieuwe.
Wat betekent het dat een HDD niet kan "opspinnen" ? En is dit wel echt een probleem?
Dit betekent dat de platters in de HDD niet gaan draaien. Dit kan aan de servomotor in de HDD liggen, maar ook aan de voeding, omdat een HDD tijdens spinup opeens vrij veel stroom trekt over de 5V- en 12V-lijn (een paar Ampere).
Nu nog even OCCT draaien dus.

EDIT:

OCCT geeft aan het begin aan dat hij bepaalde dingen neit kan doen omdat DIrect X 9 niet correct is geïnstalleerd (logisch want ik heb 10) en dat m'n kaart geen "CUDA" ondersteund. Maar ik heb wel gewoon de Small Data Set kunnen starten.

EDIT 2:

Hield er naar 2.5 minuten al mee op.. weet iemand hier raad mee?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er naar uit dat de cpu dus te warm wordt? En kan dit het "vriezen" van de pc veroorzaken?
Je CPU wordt inderdaad aardig heet met zo'n 83°C. Heb je de standaard boxed koeler op je CPU? Is deze stofvrij? Staat in de BIOS Cool 'n Quiet misschien ingesteld op een te hoge richttemperatuur?

Ik zou inderdaad in eerste instantie proberen de CPU koeler te krijgen (60°C moet ongeveer het maximum zijn wat deze met normaal gebruik haalt), want zulke temperaturen kunnen voor thermal shutdown zorgen (de CPU schakelt zichzelf dan uit omdat deze te warm wordt).
De temperaturen kan je buiten OCCT in de gaten houden met HWMonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Crankyslap schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:43:
Euh, ja, die wordt wel héél duidelijk te warm :+ Hoewel ik eerder verwacht dat de PC uit zal slaan (afhankelijk van BIOS settings) dan stotteren zou ik hier toch héél snel iets aan doen, want je bent je processor aan het bakken. In dit geval zou ik doen: ventilatie er af halen, nieuwe koelpasta, ventilator ontstoffen en terug er op monteren. Waarom ook koelpasta vervangen? Aan deze temperaturen is die koelpasta volgens mij helemaal gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Hmm gebakken processor :D

Ok maar het koelpaste idee heb ik nooit zo begrepen.. toch eens opzoeken hoe dat moet voordat ik er mee aan de haal ga :P

DIe hdd doe ik dan maar gewoon weg.. en toch eens kijken of de CPU idd te warm wordt tijdens het gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door Crankyslap op 03-07-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
een cpu (en je koeler ook overigens) is nooit helemaal vlak, er zitten miniscule putjes in het oppervlak.
koelpasta zorgt ervoor dat deze putjes worden opgevuld, en daardoor het koelvermogen wordt verbeterd.

wat je moet doen als je de koeler loshaalt, is zowel de bovenkant van de cpu, als onderkant van koeler goed schoonmaken (wat papier met eventueel schoonmaakalcohol werkt prima), en daarna wat nieuwe koelpasta aanbrengen op de cpu.

neem hiervoor geen merkloze koelprut, AS5 is bijvoorbeeld veel beter, of arctic cooling mx-2 bijvoorbeeld.

aanbrengen zou ik als volgt doen:
klein druppeltje (formaat rijstkorrel is genoeg) in het midden van de cpu aanbrengen, koeler erop plaatsen.

goed aandrukken, en zorgen dat de koeler ook weer goed vast zit (pushpins of schroeven, afhankelijk van je systeem en koeler).

door de druk die op de koeler gezet wordt, wordt de overtollige koelpasta er tussenuit gedrukt, als je ziet dat dit gebeurt, moet je de restanten weghalen, deze kunnen schade aanbrengen bij inschakelen van het systeem (elektrische geleiding).

succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Klinkt gevaarlijk :/ Zal het spul zowieso eerst moeten kopen.

Dit is echter volgens mij helemaal niet het probleem (hoewel het natuurlijk niet goed is).

Weer met gemaximaliseerd scherm gespeeld. PC vastgevroren met temperaturen:

System: 61
CPU: 60
AUX: 52
Core: 62

Dit zijn toch zeker normale temperaturen?

De koelpasta die nu op de cpu/koeler zit lijkt overigens op een soort van poeder (niet pasta xD) is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
dat valt wel mee ja.

dat je koelpasta er niet meer uit ziet als pasta is niet zo vreemd :P dat is helemaal uitgedroogd... daarom moet je ook eigenlijk je koeler niet meer met diezelfde koelpasta terugplaatsen nadat deze los is geweest (slechter contact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Ik heb er om te testen een oude sempron cpu op gezet van 1.7GHz en de pc crasht nu niet meer bij spelen op vol scherm...

Wat raar is is dat deze CPU precies dezelfde temperatuur heeft. Zou het kunnen dat m'n quad core gewoon kaduk is gegaan door de slechte koeling? Dat zou echt ziekelijk zonde zijn >.>

Wat me ook op valt is dat de "core" temperatuur (wat dat ook zijn mag) nu ineens op -49C staat. Dat kan toch niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:45:
Ik heb er om te testen een oude sempron cpu op gezet van 1.7GHz en de pc crasht nu niet meer bij spelen op vol scherm...

Wat raar is is dat deze CPU precies dezelfde temperatuur heeft. Zou het kunnen dat m'n quad core gewoon kaduk is gegaan door de slechte koeling? Dat zou echt ziekelijk zonde zijn >.>
Dat zou kunnen. Het kan ook dat je X4 te weinig voltage krijgt om stabiel te draaien.
Op welk voltage heb je je X4 draaien?

Heb je trouwens wel (nieuwe) koelpasta tussen de Sempron en de koeler zitten?
Waarmee lees je de temperaturen uit? HWMonitor?
Wat me ook op valt is dat de "core" temperatuur (wat dat ook zijn mag) nu ineens op -49C staat. Dat kan toch niet kloppen?
De 'core-temperauur' is de temperatuur van de CPU-kern zelf, de CPU-temperatuur uiteraard die van de CPU als geheel.
Dat die op -49°C staat kan komen door een defecte sensor, of door een niet volledige compatibiliteit met het moederbord. Ik zou me in elk geval niets van aan trekken als de CPU als geheel wel een acceptabele temperatuur heeft.

Wat is er uit de Error Scans van HDTune gekomen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 04-07-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Um, hoe kan ik zien op welk voltage een processor draait?

Ik heb helemaal geen koelpasta, dus nee er zit geen nieuwe tussen. Ik heb er overigens sinds het aanschaffen van de PC nooit nieuwe koelpasta tussen gedaan, en ik hem hem nu een jaartje of 4 volgens mij. Ik wist helemaal niet dat dat moest joh :/ Dus ook toen ik mijn dualcore heb vervangen met de quadcore heb ik er geen koelpasta tussen gedaan. Ik denk d'r zit een koeler op dus dan is het wel goed -.-

Temperaturen worden gelezen met SpeedFan. Het is overigens ook zo dat mijn moederbord origineel de quadcore helemaal niet ondersteunde, ik heb hier een bios update voor uit moeten voeren. Misschien dat er daarom iets mis gaat?

De error scans met HDtune waren voor beide schijven helemaal oké, geen fouten aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Zonder koelpasta kan een CPU al gauw 10°C warmer worden dan met.
Koelpasta is niet echt duur, en scheelt dus een hele dikke slok op een borrel in de temperaturen. Deze koelpasta is een van de besten (naast de duurdere MX-3 en AS5) en heeft als voordeel dat het niet geleidt, dus als je een beetje morst hoef je niet meteen bang te zijn dat je kortsluiting krijgt.

Ook is SpeedFan niet echt het meest betrouwbare monitorprogramma. Beter gebruik je hiervoor HWMonitor, zoals ik eerder al aangaf ;) :
Ghost Dog schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 20:25:
De temperaturen kan je buiten OCCT in de gaten houden met HWMonitor.
Het CPU-voltage kan je daarmee ook in de gaten houden, maar ik zou ook even in de BIOS kijken waar deze op ingesteld staat (met de X4). De X4 zou normaal gesproken (geloof ik) in de BIOS op 1.35V moeten staan.
Als hij lager staat ingesteld kan je het voltage met bijvoorbeeld 0.05V verhogen (of meteen op 1.35V zetten) en kijken of je pc dan wel stabiel blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door Ghost Dog op 04-07-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Oké, ga ik doen! Wat me nu al wel opvalt met HWMonitor is dat GPU Core 1 op 85 graden staat... dat is toch veel te warm voor een videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Onder load mogen GPU's prima tegen de 90°C aan zitten. Idle is dat wel een beetje warm.
Ik vermoed dat er een aardige lading stof in de koeler van de grafische kaart zit, omdat je de pc al 4 jaar hebt. Komt er wel luchtstroom uit de achterkant, zeker als de fan harder draait?

Je kan het stof eruit halen door met een busje perslucht (geen stofzuiger ivm statische elektriciteit!) het stof eruit te halen, maar nog beter werkt het als je de kap van de koeler er even afschroeft en het stof tussen de koelvinnen uitpielt. Dat gaat makkelijk 10°C schelen.

Over het koelpasta verhaal:
Heb je niet gewoon de standaard boxed koeler die je bij de 965 kreeg erop gedaan? Daar zit namelijk wel standaard koelpasta op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Die heb ik er inderdaad opgedaan ja. In de bios stond overigens max. 1.5500 volt en in HWmonitor geeft hij 1.41 aan. De grafische kaart heb ik nog geen 4 jaar, die is nieuwer (maand of 8?). De enige ventilator in mijn pc is overigens die van de CPU, want de ventilator aand e achterkant kan niet aangesloten worden omdat de aansluiting op het moederbord te ver weg zit voor het draadje..

De grafische kaart was overigens geen 85 graden idle.. ik zat te gamen :P

Maargoed, voltage is dus normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dan zou ik sowieso voor een verlengkabeltje of een andere fan zorgen, want nu kan de warmte van de CPU niet goed je pc uit, waardoor je CPU onnodig warm wordt. Een verlengkabeltje kost bijna niets, en een nieuwe fan ook niet.

De temperatuur van je grafische kaart is inderdaad doodnormaal, en het voltage van je CPU is ook niet te laag, dus het probleem moet ergens anders liggen, zoals bij:

• het moederbord
• de voeding
• het geheugen (maar die lijkt het na 6,5 hr memtesten niet te zijn)

Ik heb nog wel een vraagje:
Je hebt toch wel memtest vanaf gebrande CD gedraaid, en niet vanuit Windows? Vanaf CD/floppy/USB-stick is namelijk de enige betrouwbare manier, omdat je daarmee al je geheugen kan testen, en vanuit Windows alleen het vrije geheugen.

Het stofvrij maken en houden van je pc is dan een aanbeveling voor de toekomst. ;)
Na verloop van tijd hoopt zich namelijk stof op in heatsinks, en dat isoleert en belemmert de luchtstroom, dus moet je deze eens in de zoveel tijd schoonmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Ghost Dog op 04-07-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Ja ik heb memtest vanuit boot gedraaid via gebrande cd.

Ik heb overigens toen ik de oude cpu er in zette ook meteen de oude HDD ontkoppelt.. en volgens mij lag het dus aan die HDD want nu ik de quadcore er in heb gezet heb ik een half uur op gemaximaliseerd scherm kunnen spelen. Dus ik weet niet 100% zeker of hij het nu normaal doet maar daar begint het wel op te lijken.

Ik krijg trouwens wel weer die error die ik eerder ook kreeg.

-----------------------------------

This application has encountered a critical error:

Onvoldoende opslagruimte beschikbaar om deze opdracht te verwerken.

Program: C:\Program Files (x86)\World of Warcraft\Wow.exe
Object: .E

Requested 919040 bytes of memory

-----------------------------------

Deze error gaat weg zodra ik alle settings op zijn laagst zet, heeft niets met vol scherm ofzo te maken. Maar 919040 bytes is minder dan 1MB dus toch raar :/

Ik dacht dus dat dit gefixed was maar blijkbaar niet.. mij wordt verteld door mensen dat dit een probleem is met WoW en vista 64-bit. Dat WoW denkt meer geheugen te kunnen gebruiken dan beschikbaar is ofzo dus dit zal ik nog uit moeten vogelen.

Mijn CPU wordt nu max. 64 graden.. dat is toch *redelijk* normaal? Iig niet gevaarlijk? Zal sowieso koelpasta kopen dus het zal wel verbeteren maar ik vraag me toch af of het wel of niet gevaarilijk is de cpu op deze temperatuur te gebruiken.

EDIT:
http://www.helpmij.nl/for...WOW-wil-niet-meer-starten

Hier heeft iemand met hetzelfde probleem het op kunnen lossen met een nieuwe HDD.. zou het aan mijn HDD kunnen liggen? Want die gaf in de SMART scan wel een foutje aan?

[ Voor 11% gewijzigd door Crankyslap op 04-07-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op zondag 04 juli 2010 @ 17:37:
Ja ik heb memtest vanuit boot gedraaid via gebrande cd.
Mooi zo. :)
Ik heb overigens toen ik de oude cpu er in zette ook meteen de oude HDD ontkoppelt.. en volgens mij lag het dus aan die HDD want nu ik de quadcore er in heb gezet heb ik een half uur op gemaximaliseerd scherm kunnen spelen. Dus ik weet niet 100% zeker of hij het nu normaal doet maar daar begint het wel op te lijken.
Draait OCCT nu ook stabiel dan? :)
Mijn CPU wordt nu max. 64 graden.. dat is toch *redelijk* normaal? Iig niet gevaarlijk? Zal sowieso koelpasta kopen dus het zal wel verbeteren maar ik vraag me toch af of het wel of niet gevaarilijk is de cpu op deze temperatuur te gebruiken.
64°C is eigenlijk net boven de maximale temperatuur voor een CPU op dagelijks gebruik. Eigenlijk mag hij voor langere tijd maximaal 62°C worden van AMD, en aanbevolen wordt om hem niet boven de 60°C te laten komen.
Ik zou dus zo snel mogelijk zorgen voor een (werkende) outtake-fan, en degelijke koelpasta.
EDIT:
http://www.helpmij.nl/for...WOW-wil-niet-meer-starten

Hier heeft iemand met hetzelfde probleem het op kunnen lossen met een nieuwe HDD.. zou het aan mijn HDD kunnen liggen? Want die gaf in de SMART scan wel een foutje aan?
Maar die foutmelding was bij hem oneigenlijk, door die kapotte HDD.
Heb je al geprobeerd wat er in de reactie daarboven gezegd wordt?
Je moet de Cache folder in je wow directory verwijderen.
Deze word dan opnieuw aangemaakt en dan kan je weer spelen.

Staat op de wow forums: link

[ Voor 22% gewijzigd door Ghost Dog op 04-07-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Die suggestie had ik idd al geprobeerd. Ik begin nu te denken dat het aan de rechten van vista ligt.. even kijken of UAC uitschakelen helpt.

En met de OCCT test wordt de CPU nog steeds veel te heet, heb hem bij 70 graden maar stop gezet.

Volgende stappen zijn dus koelpasta en vent. verlengstuk kopen.

EDIT:
PC vroor weer vast op gemaximaliseerd scherm. Na reboot niet meer maar dit begint echt op een probleem tussen WoW en vista te lijken want dit keer vroor alleen WoW vast.. kon nog wel de cursor bewegen maar voor de rest hing het scherm stil. Ga nu wachtende op de koelpasta enzo eerst het updaten van vista en als dat niet werkt een upgrade naar win7 proberen.. wie weet werkt dat.

[ Voor 39% gewijzigd door Crankyslap op 04-07-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
wacht wacht wacht... daar zeg je net iets vrij belangrijks...

als je zegt dat de cursor wel blijft bewegen, maar de rest niet verder wil, lijkt het toch echt behoorlijk op een software probleem.

op het moment dat je zegt dat alles "bevriest" komt het over alsof de pc NERGENS meer op reageert.

je zou even een andere hdd kunnen aansluiten, schone vista installatie, drivers en WOW erop zetten, kijken wat er dan gebeurt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Doordat de muis wel blijft bewegen lijkt het inderdaad toch heel erg op een softwareprobleem.

Iets minder rigoureus dan Windows, drivers en WoW opnieuw installeren op een andere HDD (ik weet ook niet of TS zomaar een andere HDD heeft, gezien de (bijna) overleden 500GB HDD) is om met DriverSweeper de drivers te verwijderen en daarna de laatste versies opnieuw te installeren.
Dat zou het probleem ook al kunnen verhelpen.

Zorgen voor koelpasta is natuurlijk nog steeds zeer aan te raden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Nee nee, normaal gesproken vriest de pc ook 100% vast, alleen die ene keer kon ik de cursor nog bewegen. Waarom weet ik niet.

Het begint nu erger te worden lijk het wel, want net voor de pc weer 100% vast op windowed scherm, dat is dus nog nooit eerder gebeurt. Dit na het resetten van de rechten op de World of Warcraft map en het uitschakelen van UAC.

Ik heb de oude processor er weer in gezet, als de pc nu helemaal niet meer vast loopt mag ik er toch wel vanuit gaan dat de quadcore kapot is ben ik bang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het lijkt me (ook al werd de CPU vrij heet) sterk dat de CPU kapot is; dat heb ik namelijk nog nooit gezien, en nieuwe CPU's klokken terug of schakelen zichzelf uit als ze te warm worden.
Nog steeds lijkt het me waarschijnlijker dat het ligt aan:

• het moederbord
• het geheugen
• de voeding.

Om uit te sluiten dat het ligt aan de koeling zou ik wel eerst zorgen dat je goede koelpasta hebt, en zorgt voor een outtake-fan, en daarna weer testen.

Ik zou ook eens een andere game proberen dan WoW, want deze kan het RAM bijvoorbeeld wel redelijk vol trekken bij grotere Raids, en in de drukkere gebieden.
Ook zou ik eens kijken of Ubuntu wel langere tijd stabiel draait (ander OS) om algmeen softwarefalen helemaal uit te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Ghost Dog op 04-07-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Nou, windows doet het ook gewoon 24/7 tenzij ik WoW draai dus een andere OS testen lijkt me overbodig. De crashes gebeuren echt tijdens het spelen van WoW. Ik zal eens een 3D Mark test draaien om te kijken of hij dat wel aankan. En morgen ga ik langs bij de computerboer om te vragen of die me verder kunnen helpen. Koop ik meteen koelpasta en verlengstuk voor de fan :D

[ Voor 53% gewijzigd door Crankyslap op 05-07-2010 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op maandag 05 juli 2010 @ 00:32:
Nou, windows doet het ook gewoon 24/7 tenzij ik WoW draai dus een andere OS testen lijkt me overbodig.
Weten we dat ook weer. ;) Dit wijst redelijk duidelijk op een defect in de grafische kaart, of op slechte drivers.
De crashes gebeuren echt tijdens het spelen van WoW. Ik zal eens een 3D Mark test draaien om te kijken of hij dat wel aankan.
Good call. :)
En morgen ga ik langs bij de computerboer om te vragen of die me verder kunnen helpen. Koop ik meteen koelpasta en verlengstuk voor de fan :D
Probeer daarna nog eens CPU te stressen met OCCT.

Voor mij de beste methode voor het aanbrengen van koelpasta is een beetje koelpasta op de CPU, (de spreekwoordelijke 'rijstkorrel' - ik doe meestal iets meer en anders, omdat een rijstkorrel in mijn ervaring niet genoeg is) in de vorm van een kruis op de CPU, zodat de koelpasta mooi gelijkmatig over de gehele CPU verdeeld wordt als je de koeler erop drukt.

Zoiets:

|_/______\_|
(lol @ ACII-art 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrashie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 16:46
kan me ook wel voorstellen dat tijdens het gamen die ati (is me niet helemaal duidelijk of je nou de x2 hebt of 2 losse kaarten) behoorlijk op temp komt.. wat ook niet bevordelijk is voor de temp in een fanloze behuizing

mijn 4870x2 ging iig aardig rond de 90c hangen met gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Psst:
Crankyslap schreef op zondag 04 juli 2010 @ 16:02:
De grafische kaart was overigens geen 85 graden idle.. ik zat te gamen :P
;)

En die temperatuur is voor een GPU prima acceptabel (zeker voor een dual-GPU-kaart). :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ghost Dog op 05-07-2010 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
DIe 3Dmark test moet ik nog draaien maar ik heb nu wel windows 7 geinstalleerd.

De OUDE cpu zit er nu in en alles werkt 100% perfect!

Het is dus geen GFX probleem ofzo. Nu weer even met de quadcore proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrashie
@ghost
snap ook wel dat die temp voor de kaart geen probleem is... maar lijkt me stug dat hij die warmte in zijn geheel naar buiten gooit en niet een gedeelte vrolijk richting de cpu die er vlak boven hangt stuurt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
D'oh! Ik dacht even dat hij het deed want ik heb een flink half uur kunnen spelen op vol scherm met max. settings met de quadcore, maarja, hij vroor weer vast.

Wat ik morgen dus ga doen is even koelpasta en een verlengstuk voor fan halen maar als dat nou niet werkt.. moet ik dan de CPU vervangen of het moederbord? Het zou logisch zijn cpu te zeggen omdat de oude sempron het wel doet maar dit kan evengoed een compatibilteits probleem zijn met tussen het moederbord en de CPU, ik weet het dus niet :/

EDIT:
http://forums.amd.com/for...catid=319&threadid=124667

Hmm.. klinkt bekend,z elfde moederbord.. deze persoon heeft het echter ook zonder te gamen dus nu weet ik het nog niet zeker :/

Is er ook een manier om te testen of de voeding genoeg stroom levert?

EDIT2:
3DMark Vantage Resultaten (doorliep hem prima)
http://img266.imageshack.us/img266/7316/resultsb.png
Dit resultaat is bovengemiddeld (80% ofzo) volgens 3DMark zelf.

EDIT3:
Nog maar eens gewoon geprobeerd WoW te draaien en dit keer crashte hij met een soort van statisch geluid.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=611281

Hier heeft iemand dit kunnen fixen door voltages te verhogen voor DRAM, North Bridge en South Bridge ofzoiets.. hoe doe je dit? :o

EDIT4:
het is geen hitte probleem. Tijdens het spelen van Call of Duty 4 werd de CPU 71 graden, en geen crashes/freezes. Het spel werd er zelfs niet trager van op z'n hoogste settings. Gezond is het niet dus koelpasta is nogsteeds nodig maar dit is dus niet het probleem.. lijkt me net als het onvoldeonde geheugen gebeuren een WoW-only probleem.. dat spel is echt niet gemaakt voor high end PC's :X

Ik wil nog steeds graag proberen wat ik in EDIT3 al aangaf, iemand die weet hoe dit (veilig) moet?

EDIT5 (ja echt)
Ik zit hier met trial and error gewoon het probleem op te lossen volgens mij want ik heb nu uren kunnen spelen zonder problemen. Als het probleem terug komt kom ik hier weer klagen :D

Tip voor mensen die hier via google terechtkomen met een soortgelijk probleem: Zorg dat je geluidskaart drivers up to date zijn!

In ieder geval allen bedankt voor de hulp tot zover!

[ Voor 68% gewijzigd door Crankyslap op 05-07-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Zoals ik al dacht, te vroeg gejuicht. PC net weer vastgelopen, nogmaals met zo'n statisch geluid uit de speakers. Bah -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De vraag is nog niet eerder voorbijgekomen, maar: Welk BIOS heb je erop staan? De 965 wordt (afhankelijk van de stepping (C2/C3) namelijk pas vanaf BIOS versie 1.60/1.70 ondersteund, en de meeste Semprons door alle versies.
Dat is dus het eerste wat ik nu na zou gaan, want een CPU incompatibel met het BIOS kan voor allerhande vreemde foutmeldingen zorgen.

Verder lijkt het met slim om met DriverSweeper (zoals eerder genoemd) alle drivers te verwijderen, en overal de laatste versie weer van terug te zetten, zodat driverconflicten niet de oorzaak meer kunnen zijn.

Verder heb ik wel vaker gezien dat WoW soms rare fouten geeft, dus daar zou de oorzaak inderdaad kunnen liggen, maar ik zou eerst de rest proberen uit te sluiten.

Kan je ook een keer de OCCT GPU-test draaien, om echt helemaal je grafische kaart uit te sluiten?
Crankyslap schreef op maandag 05 juli 2010 @ 04:27:
Is er ook een manier om te testen of de voeding genoeg stroom levert?
Ja, door hem met een erg duur apparaat te laten meten, zoals JonnyGuru en HardwareSecrets doen.
Zelf kan je wel makkelijker kijken of de geleverde voltages binnen de ATX-specs zijn, door een multimeter op je voeding aan te sluiten. Hiermee meet je echter geen AC ripple, dus je voeding kan nog steeds stuk of gewoon slecht zijn zonder dat je het kan meten.

Zoals eerder gezegd ken ik Hyper als merk niet, en kan ik er ook weinig over vinden, dus ik twijfel wel aan de betrouwbaarheid daarvan. Je pc trekt echter maximaal zo'n 450W, dus zelfs als je voeding niet 880W kan leveren, lijkt het me dat hij 450W nog wel moet trekken. (Zelfs Huntkeys van 800W moeten dat nog wel net kunnen.)
EDIT3:
Nog maar eens gewoon geprobeerd WoW te draaien en dit keer crashte hij met een soort van statisch geluid.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=611281

Hier heeft iemand dit kunnen fixen door voltages te verhogen voor DRAM, North Bridge en South Bridge ofzoiets.. hoe doe je dit? :o
Door die settings in de BIOS aan te passen, maar dat zou ik voor het laatst bewaren, zeker omdat je zoals je zelf aangeeft niet zo thuis bent in BIOS settings en overklokken, en omdat je nog niet zeker weet dat het niet ergens anders aan ligt.
EDIT4:
Tip voor mensen die hier via google terechtkomen met een soortgelijk probleem: Zorg dat je geluidskaart drivers up to date zijn!
Zorg dat alle drivers up to date zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Bios versie is 2.0 - voor 1.7 wilde hij niet eens booten, daarvoor heb ik toen ook die sempron aangeschaft, om de bios te updaten.

OCCT GPU test is voor mij niet beschikbaar omdat deze iets niet ondersteund (alleen nvidia kaarten doen dit blijkbaar). Ik weet de naam niet meer en de error verscheen maar eenmaal :/

Dat het aand e voeding ligt lijkt me wel heeeel sterk want grafisch veel zwaardere games zoals call of duty 4 doen het gewoon. Duid dus echt op een WoW probleem.

Wel heb ik nu dus de CPU teruggeklokt naar 2.2GHz met ~1.00 voltage en de temperatuur blijft nu tijdens het gamen rond de 50 graden hangen. Ik was vandaag al de stad in gegaan maar geen van de 3 computerwinkels die op maandag open waren hadden koelpasta op voorraad, zal ik dus via internet moeten kopen. Tot die tijd werkt dit terugklokken prima voor de temperatuur.

Ik dacht dus ook dat ik de laatste drivers voor mijn onboard geluidskaart had omdat deze bij de nieuwste chipset waren inbegrepen maar er was blijkbaar toch een nieuwere versie op de website van Realtek zelf. Je moet er maar op komen :o

WoW draait nu al een tijdje prima op vol scherm met alle settings maxed out dus het is even afwachten of dat zo blijft. Zo ja, dan lag het toch aan de CPU temperatuur met een constante ~63 graden.

Vraagje tussendoor: hoe bereken ik welke voltage bij welke multiplier hoort? Ik had maar wat gegokt met "11x 200 -- 1.00 volt" maar voor hetzelfde geld was dat te weinig geweest.. is dit gewoon trial and error?

EDIT:
Weet het al weer, GPU ondersteund geen "CUDA"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:37:
Vraagje tussendoor: hoe bereken ik welke voltage bij welke multiplier hoort? Ik had maar wat gegokt met "11x 200 -- 1.00 volt" maar voor hetzelfde geld was dat te weinig geweest.. is dit gewoon trial and error?
Een beetje wel. Je begeeft je daarmee op het gebied van overklokken.
De beste aanpak is te beginnen met een laag voltage, en dat steeds met ongeveer 0.05V te verhogen totdat je CPU minstens 6 uur lang stabiel draait onder OCCT/P95.
Dat het aand e voeding ligt lijkt me wel heeeel sterk want grafisch veel zwaardere games zoals call of duty 4 doen het gewoon. Duid dus echt op een WoW probleem.
Het kan nog steeds aan de voeding liggen. Met OCCT danwel Furmark/OCCT GPU-test belast je één component erg zwaar (of met beide tegelijk zowel CPU als GPU) waardoor één lijn van de voeding heel zwaar belast wordt. Niet alle voedingen kunnen dat stabiel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrashie
in jou geval zou ik de behuizing openzetten en evt een ventilator in de buurt.. dan heb je iig nog wat airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Volgens mij is het nu echt voorbij (godzijdank :d)

De CPU dus teruggeklokt naar 2.2GHz met 1.00 volt = 50 graden tijdens gamen
Met RivaTuner de PSU teruggeklokt naar 375 Mhz core / 450 MHz Memory en de fan van de kaart op 100% gezet = ~65 graden tijdens gamen

WoW werkt op vol scherm en max. settings met 60FPS en tot zover geen crashes. Temperatuur blijft netjes op bovenstaande waarden hangen, ook als er veel gebeurt op het scherm. Ik hoop dus dat zodra de koeling van de kast wat meer op orde is ik de GPU en CPU weer wat hoger kan clocken met dezelfde temperaturen, maar op het moment werkt dit prima.

Nu alleen nog hopen dat het probleem nu ook weg blijft :P

Vraagje tussendoor (en in de hoop dat modjes dat niet erg vinden): Is het het waard om voor 180 euro op een DDR3 Moederbord met 4GB DDR3 geheugen over te stappen? Zou ik hier daadwerkelijk iets van merken bij bijvoorbeeld de laadtijden in WoW of is dit echt minimaal (of zelfs slechter?)?

Moederbord:
pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3
RAM:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Uit de best buy guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crankyslap schreef op maandag 05 juli 2010 @ 16:57:
Volgens mij is het nu echt voorbij (godzijdank :d)

De CPU dus teruggeklokt naar 2.2GHz met 1.00 volt = 50 graden tijdens gamen
Met RivaTuner de PSU teruggeklokt naar 375 Mhz core / 450 MHz Memory en de fan van de kaart op 100% gezet = ~65 graden tijdens gamen
Tja, hogere temperaturen wordt een CPU ook instabiel van. Hopelijk blijft het nu echt weg inderdaad. :)
Vraagje tussendoor (en in de hoop dat modjes dat niet erg vinden): Is het het waard om voor 180 euro op een DDR3 Moederbord met 4GB DDR3 geheugen over te stappen?
Zeer zeker niet. Het verschil in prestatie tussen DDR2-800 en DDR3-1333 is ongeveer 2-4%, dus daar ga je echt niets van merken, en voor het snelheidsverschil is het het dus sowieso niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrashie
voor die 180 euro kan je een SSD kopen, lijkt me stuk nuttiger als je perse snellere laad tijden wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
Thrashie schreef op maandag 05 juli 2010 @ 20:51:
voor die 180 euro kan je een SSD kopen, lijkt me stuk nuttiger als je perse snellere laad tijden wil
En voor een kleine €100 kan je een 40GB Intel SSD kopen, als je geen geld hebt / wilt uitgeven voor de 80 Gb variant. 40 GB is zat genoeg voor Windows + Veel kleine programma's + een game.

En inderdaad, met een SSD ga je spellen veel sneller laden dan door een geheugen upgrade. Ook Windows 7 is al voorbereid op SSD's en zal een stuk sneller opstarten en reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Het is vervolgens dus de bedoeling dat ik die SSD op de SATA aansluit en hier World of Warcraft op zet? Of is het de bedoeling dat ik hier World of Warcraft én Windows op zet om de hogere snelheid te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrashie
40GB kan redelijk krap worden denk... mijn win7 map is al 15gig hier.. en mijn oude wow map met 2 expansions is 17 gig.. dan hebben we het nog niet over swapfile en program files

als het je echt alleen om wow te doen is kan je ervoor kiezen om alleen dat erop te zetten
maar windows op ssd is toch ook wel heerlijk hoor.. snellere boot en alle andere desktop taken reageren ook een stuk rapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Toch maar een grotere nemen dan, als ik er al een ga kopen.

Dat weet ik niet zo zeker omdat het probleem zich weer voor doet.. weer een crash met zo'n statisch geluid en complete freeze-up. Met de CPU nog teruggeklokt op 2.2GHz dus.

Met DriverSweeper nu alle onboard audio drivers er afgegooid en een PCI-geluidskaart geinstalleerd.. ik hoop dat dat wel werkt :X

Temperaturen bleven netjes rond de 50 graden dus daar ligt het niet aan.

EDIT:
Na 2 keer proberen te booten met de pci geluidskaart kreeg ik telkens een blue screen na het laden van windows, kon niet eens inloggen.. dan maar een tijdje zonder geluid proberen. Kreeg deze error te zien op de bluescreen: IRQL not less or equal

[ Voor 26% gewijzigd door Crankyslap op 06-07-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heeft je moederbord geen onboard geluidskaart?
En ik zou niet alleen de onboard audio drivers erafgooien, maar ook (juist) de drivers van de grafische kaart, en die ook opnieuw installeren. Echt zoveel mogelijk uitsluiten, dus zoveel mogelijk eraf gooien of uit je pc halen, en met het minimum proberen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
PC is al een tijdje niet meer gecrashed, maar ook toen ik de geluidskaart er uit haalde is het nogmaals gebeurd, ik twijfel er niet aan dat het nog meerdere keren zal gebeuren maar als het echt minimaal is leer ik er wel mee leven :P De afgelopen crash na het gamen zonder geluid deed overigens het volgende: een solide paarse kleur op scherm 1 en licht blauw op scherm 2. Dat lijkt me op een videokaart probleem?

Zodra ik weer geld heb een voor een de onderdelen vervangen dus. Want er zit iig iets niet helemaal lekker!

EDIT: Ga de processor terugsturen naar Alternate want na wat hardware vervangen lijkt het me daar aan te liggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Crankyslap op 09-07-2010 07:14 ]

Pagina: 1