RAID 0 via BIOS of via Windows Schijfbeheer Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-07 21:56
Nu mijn systeem eindelijk in orde is kan ik proberen RAID 0 in te stellen! Ik heb gezien dat je in windows 7 via schijfbeheer zogenaamde raid-striped volumes kunt aanmaken. Aantal vraagjes:
  • Is dat hetzelfde als dat je een raid array zou instellen via de bios?
  • Als ik met mijn huidige installatie, via schijfbeheer dat volume zou aanmaken, blijft dat dan als raid ingesteld wanneer ik windows herinstalleer?
  • Heeft er iemand ervaring met windows schijfbeheer en raid volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Volgens mij heb je zelf nog niet zo veel gezocht:

Raid (via schijfbeheer) in Windows kan NOOIT met de raiddisk waar windows opstaat, moet altijd hardwarematig zijn.
Wel kun je in schijfbeheer andere schijven/partities een raidoplossing geven.

[ Voor 24% gewijzigd door rdfeij op 30-06-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Windows kan als ik het goed heb niet booten van een raid 0, dus zul je hiervoor een bios of hardware raid moeten gebruiken.

^^ dat dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 30-06-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Windows kan overigens wel booten van een mirror raid. Dat maakt Windows echter wel enorm traag, omdat Windows dan na het bootproces de disks gaat syncen.

Welke systeembestanden zijn er eigenlijk nodig voor een software raid? Als dat alleen NTLDR / BOOTMGR is dan kun je wellicht een partitie van 1 MB maken en daar de BOOTMGR op zetten. De rest van de schijf maak je dan in raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
rdfeij schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:48:
Raid (via schijfbeheer) in Windows kan NOOIT met de raiddisk waar windows opstaat, moet altijd hardwarematig zijn.
Wel kun je in schijfbeheer andere schijven/partities een raidoplossing geven.
Mijn windows draait op een 3de schijf, van daaruit wilde ik proberen de twee andere schijven in raid te zetten. En daarna windows op die raid array te installeren.
Nielson schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:49:
Windows kan als ik het goed heb niet booten van een raid 0, dus zul je hiervoor een bios of hardware raid moeten gebruiken.
Misschien dat ik dan maar via de bios nog een poging waag om de raid in te stellen, vorige keer was dat mislukt en werd mijn schijfruimte verkeerd herkend. vandaar dat ik het via windows had willen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
5v3n schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 17:57:
Misschien dat ik dan maar via de bios nog een poging waag om de raid in te stellen, vorige keer was dat mislukt en werd mijn schijfruimte verkeerd herkend. vandaar dat ik het via windows had willen doen..
Welke hardware gebruik je precies dan (hd, mobo, etc)? Mochten het grote schijven zijn moet je er op letten dat je array niet groter dan 2TB kan zijn, anders kan Windows er met een normale bios niet van booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
Nielson schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 18:08:
[...]
Welke hardware gebruik je precies dan (hd, mobo, etc)? Mochten het grote schijven zijn moet je er op letten dat je array niet groter dan 2TB kan zijn, anders kan Windows er met een normale bios niet van booten.
Het moederbord is al zo een 4 jaar oud en is een gigabyte GA-8I945P-G,
De schijven zijn 2 Samsung Ecogreen F3 2TB schijven, die in hun eentje dus al aan de limiet van de array komen. Ik denk dat ik beter zonder raid verder ga dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Zover ik kan zien op de Gigabyte site ondersteunt dat mb helemaal geen raid op de s-ata poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
Nielson schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 18:22:
Zover ik kan zien op de Gigabyte site ondersteunt dat mb helemaal geen raid op de s-ata poortjes.
inderdaad, de pro versie van mijn bord wel. Ik had geprobeerd in te stellen in de bios dat SATA schijven behandelt moeten worden als gewone PATA schijven, want raid met PATA kan hij wel. Helaas is er toen vanalles mis gegaan met die harde schijven ( ik moest hun native size resetten ) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
In dat geval emuleert de s-ata controller alleen een p-ata controller, ze hangen nog steeds aan de s-ata controller van de chipset. Raid met p-ata kan ook alleen doordat er een losse raid chip op zit die nog twee extra p-ata kanlen aanstuurt, aansluitingen van de chipset (s-ata en enkele p-ata) staan hier los van.
Pagina: 1