Slechts helft opslagruimte van HD herkent Spinpont F3 2TB Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-07 21:56
Hey tweakers,

ik heb vorige week 2 harde schijven aangekocht en die werden vandaag geleverd.
De schijven zijn geïnstalleerd en werkten perfect ( er werd 2 keer 2TB herkent ) , maar nu niet meer.
Ik wilde de schijven in een raid configuratie zetten maar dat lukt niet, de schijven staan nog altijd niet in raid en er word van 1 schijf maar 1TB van de 2TB herkent, terwijl de andere de volledige 2TB herkent
Dat geld zowel in windows als in de bios..

Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan en hoe ik het kan opslossen?

Het gaat om 2 Samsung Spinpoint F3 2TB schijven
En het moederbord is een oude GA-8I945P-G van gigabyte

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.be/output/1277734154.jpg
De schijf waar maar de helft herkent wordt

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.be/output/1277734180.jpg
De schijf die helemaal herkent wordt

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.be/output/1277734201.jpg
Het gaat om 2 dezelfde schijven

Alvast bedankt

[ Voor 22% gewijzigd door 5v3n op 28-06-2010 16:11 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11-2024
Het eerste waar ik naar zou kijken is of je de laatste versie van je bios hebt geïnstalleerd. Is dat het geval, dan zou ik eens kijken naar de schijven, ik weet dat oude schijven nog wel eens jumpers erop hadden zitten, geen idee of dat bij deze schijven ook nog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Raar dat het eerst wel correct gezien werd, maar inderdaad, eerst je BIOS naar de laatste versie tillen (indien mogelijk/van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
@Exorcist: Ja alles werkte tot ik raid probeerde in te stellen, daarna ging het mis, een verkeerde instelling dus.

Ik heb ook nog een foto gemaakt van de plaats waar ik dat heb proberen te doen,
misschien ziet iemand iets verdachts..

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.be/output/1277809391.jpg

@Stormer: ik heb nog nooit gehoord van jumpers, maar een zoektocht op google leerde mij dat dat iets met pinnetjes is op de harde schijf. Er zitten geen jumpers op, ik ben er niet aangekomen. Ik heb de kast dichtgeschroefd voordat ik een eerste keer opstarte en alles correct werd herkent.

De bios was ook het eerste waar ik aan dacht, ik had hem een update van F5 naar F11 gegeven en het heeft niet geholpen, dus zette ik hem terug naar F5, zo heeft alles tot nu toe gewerkt. Omdat jullie beide dit idee hadden heb ik nogmaals een update naar F11 gedaan, zonder resultaat

Ik apprecieer jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:27
de 2tb hdd zijn met sata. sata kentgeen jumpers op de hardisks en en op de moederborden. stormer bedoeld idd hdd. maar jouw hdd is sata. heb je al een cmos reset uitgeprobeerd? Heb je nog data op de hdd staan, zo wel haal het eraf voor je het cmos gaat resten!!!!! 'k weet niet of je raid dan nog blijft staan.

vraagje, welke soort raid heb je/ wil je gebruiken?? Bij sommigen raid opstellingen wordt niet al je hdd ruimte gebruikt ( raid 0, 5 ,10, 6, 50, 60, en nog wat andere dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Misschien worden 2 TB schijven gewoon teveel voor het oude moedebordje?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
"reset harddisk size" met dit in google zoeken, heb er zelf geen ervaring mee, dus dit is je eigen risico indien iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
@StefanvanGelder: De schijven hebben wel gewerkt, dat is alle een hele opluchting

@Pindamaster: nee cmos reset heb ik nog niet geprobeerd, ik ken het niet eens. Ik denk dat iets gelijkaardigs was ik wel gedaan heb 'load safe settings' was, maar dat heeft ook niet geholpen. Dat gebeurde trouwens ook nog eens automatisch als ik de biosversie aanpas. 'load optimized settings' hielp evenmin. Ik heb alle data veiligheidshalve op een derde oude schijf staan en nog eens op een externe schijf. Om op je vraag te antwoorden, ik was van plan een raid 0 te nemen, puur voor wat meer snelheid. 2TB is misschien direct veel per schijf, maar ik heb ze op de groei gekocht ^^ dan kan ik ze later in een nieuwe pc als reserve opslagruimte gebruiken. Ze staan niet in raid omdat het niet gelukt is. Misschien komt dat nog als dit probleem is opgelost maar tot dan is zonder raid ook goed.

Het idee van jan99999 blijft dus over en daar ga ik morgen wat over opzoeken en uitproberen. Vandaag ga ik wat feesten voor mijn meegevallen rapport..

bedankt voor jullie moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormer
je zou ook nog kunnen proberen om de schijven op een andere sata poort aan te sluiten. Zo kun je misschien uitsluiten of het de schijf is, of dat het de sata poort is. Het lijkt me het makkelijkst om dit met 1 schijf te doen en te wisselen over de poorten.

Wel eerst onthouden welk stekkertje waarin ging. Overigens is Clear Cmos niet helemaal hetzelfde als 'load optimized settings', ik zou het niet zomaar uitsluiten. Het is een manier om alle settings te laten vergeten van je bios, misschien dus ook dit soort issues. Ik vraag me af of load optimized settings / default settings wel zó grondig is.

Blijkt nou dat het consequent 1 schijf is die weigert, dan zit er denk ik niets anders op dan m te RMA'en, gezien hij het wel goed heeft gedaan.

Andere optie, indien je in de gelegenheid bent, is om de schijven op een andere pc aan te sluiten, is misschien nog wel het snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Ik meende wel dat je voor 4TB niet meer genoeg had aan een MBR en GBT ofso moest gebruiken. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
mbr en gPt zijn beide manieren om je hdd in te delen. Heeft niks te maken met bios.

Ik zou ze gewoon is in een andere pc hangen (bij voorkeur met nieuwer moederbord). Als daar hetzelfde probleem is de probleemschijf rma'en. Als het daar wel werkt zul je moeten gaan kijken naar een nieuw mobo ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormer
TeXiCiTy schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:48:
Ik meende wel dat je voor 4TB niet meer genoeg had aan een MBR en GBT ofso moest gebruiken. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?
volgens mij ligt die grens bij 2TB al, maar volgens mij staan de schijven nog steeds niet in raid, dus dat is voor nu geen probleem.

overigens zou ik zelf nooit een raid0 van 2x 2TB willen hebben, als er 1 disk stuk gaat ben je in een keer 4TB kwijt aan data :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5v3n
Stormer schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:41:
je zou ook nog kunnen proberen om de schijven op een andere sata poort aan te sluiten. Zo kun je misschien uitsluiten of het de schijf is, of dat het de sata poort is. Het lijkt me het makkelijkst om dit met 1 schijf te doen en te wisselen over de poorten.
Helaas is mijn grafische kaart zo groot dat hij alle andere SATA poorten bedekt, het kan dus nooit een permanente oplossing worden
Stormer schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:58:
[...]

volgens mij ligt die grens bij 2TB al, maar volgens mij staan de schijven nog steeds niet in raid, dus dat is voor nu geen probleem.

overigens zou ik zelf nooit een raid0 van 2x 2TB willen hebben, als er 1 disk stuk gaat ben je in een keer 4TB kwijt aan data :'(
begrijp ik volkomen, maar nu dienen de schijven puur voor de snelheid, massaal veel data ga ik er nog niet opzetten. Later, in een volgende pc ga ik hen gebruiken voor extra opslag ( niet in raid ) aangezien de OS schijf waarschijnlijk een SSD wordt.

Het idee van jan99999 heeft het meeste uitgehaald, ik kwam via google terecht op een tool van samsung om via een bootable disk je harde schijf te resetten, formatteren, info te geven, .. Gelukkig zijn het 2 dezelfde schijven en moet ik gewoon de instellingen van de schijf die werkt ook toepassen op de schijf die half werkt. Het komt er op neer dat ik de schijf met problemen opnieuw moest formatteren (LBA instellen, iets met native size , .. ) Dit is volgens mij de oplossing voor het probleem. Het formatteren duurt lang en wordt ongeveer wanneer er al 120GB / 2000GB geformatteerd werd onderbroken met de melding 'Sector ID not found'. Het gevolg is dat de schijf herkent wordt als 120GB. Ik heb het 2 keer geprobeerd. Is de schijf kapot?

Aanpassing: Probleem opgelost!
Ik heb de handleiding op de website van dat tooltje van SAMSUNG geraadpleegd en grondig gelezen, vol goede moed de pc via het tooltje geboot en alles is nu in orde!

Voor andere gebruikers die hetzelfde probleem ervaren:

download deze tool, brand hem op cd en boot de pc op via de cd
http://www.samsung.com/be...0&model_cd=&menu=download
Selecteer de schijf met problemen, selecteer SET MAX ADDRESS en daarna RECOVER NATIVE SIZE. Als hij vraagt voor te bevestigen moet je dat natuurlijk doen ;)

Vond je deze uitleg kort door de bocht: http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

Dankuwel voor jullie support en proficiat met deze fantastische site, zo uitgebreid en toch is alles nutig!

[ Voor 20% gewijzigd door 5v3n op 30-06-2010 16:41 . Reden: Probleem opgelost ]

Pagina: 1