Dag tweakers
ik wil al een hele tijd een eigen pc samen stellen en ik had graag jullie professionele raad gehad bij het lijstje dat ik tot nu toe opgesteld heb. Bij enkele componenten heb ik zo nog mijn vragen of er een betere keuze zou zijn.
Ik heb mij grotendeels gebaseerd op de BBG budget gamesysteem van deze maand met hier en daar wat aanpassingen. Hopelijk is alles nog met elkaar compatibel.
Dit systeem zal gebruikt worden voor zowel adobe programmas, games en minder belastende software (office, internetten, muziekplayers,..). Wat games betreft zal dit voornamelijk MMOs zoals guild wars 2, TERA en StarWars TOR zijn. Dat dit soort games en toekomstige games van dit genre goed draaien is dus een prioriteit, maar het zou uiteraard wel fijn zijn als ook shooters op een behoorlijke manier speelbaar zijn.
Ik zou de bestelling vanuit België doen bij
www.cool-prices.nl, deze webshop heeft over het algemeen ongeveer de laagste prijzen en heeft positieve reviews van andere forumleden. Ook de vaste verzendingskosten van €17 naar België leken mij vrij voordelig.
Indien hier andere meningen over zijn had ik die graag gehoord
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 57,95 | € 57,95 |
1 | Samsung Syncmaster P2370 | € 169,- | € 169,- |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,27 | € 18,27 |
1 | Antec Nine Hundred Two | € 93,42 | € 93,42 |
1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 13,47 | € 13,47 |
1 | Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000 | € 13,17 | € 13,17 |
1 | Sharkoon FireGlider | € 20,- | € 20,- |
1 | Corsair CX400W | € 41,15 | € 41,15 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 94,50 | € 94,50 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 151,80 | € 151,80 |
1 | MSI 770-G45 | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Club3D HD5770 (CGAX-57724I) | € 145,14 | € 145,14 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 877,82 |
Interne HD: Wordt in de meeste threads aangeraden, ik neem aan dat hier niet veel mis mee is.
Scherm: De Samsung P2270 verkopen ze niet bij cool-prices, de p2370 leek mij het beste alternatief voor een degelijk 1080p scherm. Zijn er nog betere alternatieven?
cd/dvd-drive: Staat bij alle BBG
Case: Ik heb voor de antec 900 two gekozen omwille van het uiterlijk en goede reviews. Is deze case nog steeds een goede keuze of is er inmiddels al beter op de markt. Is het aangeraden om in deze case nog aanpassingen te doen of zijn de 4 ingebouwde ventilatoren voldoende?
cpu-koeler: Uit de BBG, ik neem aan dat een cpu koeler als deze sowieso wel aan te raden is en een vereiste is om te kunnen overklokken?
Toetsenbord+muis: standaard goedkoop keyboard, is die wat te doen voor gaming?
Muis is van de BBG, leek me wel een goeie aankoop.
Voeding: Uit de BBG, ik neem aan dat dit voor dit systeem ook voldoende is? En is dit nog steeds voldoende indien er overclocked zou worden?
RAM: Persoonlijk goede ervaring met Kingston, net iets duurder dan die uit de BBG. De specs lijken mij hetzelfde? Is er een betere keuze? Levert 1600 Mhz RAM voor dit systeem iets extra op?
CPU: De 955 is maar een klein beetje duurder dan de 945 dus leek dit mij toch een betere keuze, of overschat ik hier de meerwaarde van een de extra 0.2GHz in snelheid? Ik overweeg ook wel de 1055t maar denk dat dit voor games toch een beduidend tragere cpu is en het verschil tussen 4 en 6 cores bij andere programma's toch niet zo enorm is. Of vergis ik mij hierin? Hoeveel sneller gaan de cores bij de 1055t werken met de turbo mode?
Moederbord: Eerlijk gezegd versta ik weinig van de verschillen tussen moederborden, heb bijgevolg de BBG gevolgd. Moest er iemand kort en bondig kunnen uitleggen waarom net dit moederbord voor de BBG is gekozen en welke extra's een duurder moederbord zoal kan geven zou ik dat erg op prijs stellen.
GPU: BBG gevolgd en het lijkt me erg goede kaart voor deze lage prijs. Wat ik me wel afvroeg is of de normale HD5850 nog steeds de beste prijs kwaliteit heeft of heb ik mij deze informatie ingebeeld? Als ik het juist heb is de HD5850 niet echt meer leverbaar voor de prijs die deze initieel had en wordt er daarom door de meeste een HD5770 aangeraden?
Een gpu van rond de €300 is mij in ieder geval toch wat te duur dus denk ik dat crossfire of een betere HD5xxx niet echt een optie is.
Wat ik mij wel afvroeg is of ik in de toekomst bijvoorbeeld deze gpu zou kunnen vervangen door eentje uit de toekomstige HD6xxx serie of is dit onmogelijk (ik neem aan dat zoiets nog niet met zekerheid te zeggen valt)
externe HD: Ik had graag bij dit systeem nog een externe HD gekocht om zo mediabestanden op te slaan en te kunnen delen met ander personen.
Nu is mijn oog gevallen op
http://www.cool-prices.nl...d-1tb,elements-3.5-586111
Volgens de specificaties wordt deze HD gevoed via de USB aansluiting, heeft dit enige nadelen?
En is deze externe HD een goeie keuze of is er beter te vinden?
extra vraag: Op dit moment lijkt mij SSD nog wat te duur en denk ik eerder om dit op een later tijdstip aan te schaffen. Nu heb ik wel al ergens gelezen dat er in de nabije toekomst (als in eind dit jaar) de prijzen van SSD sterk zouden dalen tot zelfs de helft van de prijs, klopt daar iets van of is dit puur giswerk?
Ik hoop dat jullie me al wat verder kunnen helpen met mijn vragen.
Alvast bedankt
[
Voor 1% gewijzigd door
3l1m1n4t0r op 04-07-2010 16:55
. Reden: extra vraag ]