Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Arbo inschakelen / informeren ?
Hier staat in ieder geval iets:
http://www.arbeidsinspect..._gestelde_vragen/#alinea1
Iets over 40 graden afhankelijk van werkzaamheden
[ Voor 66% gewijzigd door Hoyden op 29-06-2010 21:04 ]
http://www.arbobondgenote...ch/klimaat/zomerhitte.htm
Ik werk nu in een fabriek waar de temperatuur richting de 40 graden gaat (de lassers en spuiterij zitten er al boven), het enige wat er vanuit de directie aan gedaan wordt is het beschikbaar stellen van bouillon en soms een ijsje. Bouillon dan met Gods gratie, want dat is wel duur
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
Veel drinken, evt. tussen de middag een frisse douche (als de mogelijkheid bestaat) en gewoon een stapje langzamer werken en langere pauzes in verband met de warmte. En af en toe je chef de deur uit sturen voor 'gratis' ijsjes voor het personeel.
Waarom loopt je vrindin niet naar de blokker en haalt zelf ff een FAN? Dat kost de kop nou ook weer niet.

Edit: Als het echt te erg word kan de baas, als hij accoord gaat maar waar het niet op lijkt bijvoorbeeld bij Boels Mobiele airco's huren voor magazijnen en hallen.
Voor de rest, als zij en haar collega's hier echt een probleem mee hebben moeten ze de OR (OndernemingsRaad) aanspreken/aankaarten. Die moeten het 'probleem' dan maar bij het management neerleggen.
[ Voor 32% gewijzigd door BAS80 op 29-06-2010 21:37 ]
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Verwijderd
Bij dit soort temperaturen? Modebewustzijn opgeven, luchtige sportzooi aan en gaan. We hebben het hier niet over belachelijke temperaturen. Ja, voor Nederland misschien wat warm, maar dat je deo niet meer zo goed werkt is geen geldige reden. Ik neem aan dat je weet wat werkzaamheden inhouden als je begint.zonoskar schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:59:
Bij mijn vriendin op het werk is het momenteel 28 graden (overdag dan). Ze moet redelijk inspannend werk doen, niet gewoon op kantoor achter een pc. Ze heeft al een paar keer gevraagd aan de leiding of er iets gedaan kan worden in de trend van ventilatoren of mobile airco's. Telkens krijgt ze nul op haar rekest. De argumenten varieeren van 'kan niet, de gebouwen zijn gehuurt' tot 'kan niet, we hebben er geen stroom voor'. Mij lijken dit gewoon BS argumenten. Is het niet zo dat de werkgever moet zorgen voor werkbare omstandigheden? Is hier regelgeving voor?
In Dubai is een wettelijke grens dat er niet gewerkt mag worden boven 45 graden in de schaduw. Daar hebben ze dat nog regelmatig, dus opgelost door controle over de media: het is nooit boven 45 graden.
Maarrem, klagen over 28 graden?!? Minder blij dan met 10 graden? Ja. Zeiken? Nee of een vak leren...
Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien er allerlei banen zijn waarbij je wel in de hitte moet werken. Toen ik een zomerbaantje in de kas had, stonden we van 10:00 tot 14:00 in 35-40 graden te werken. Kwestie van genoeg drinken en even doorbijten.zonoskar schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:59:
Is het niet zo dat de werkgever moet zorgen voor werkbare omstandigheden? Is hier regelgeving voor?
Natuurlijk, maar 'we hebben geen zin daar geld aan uit te geven' komt een stuk slechter over dan een slecht excuus. Ventilatoren helpen niet: die maken de ruime alleen maar warmer doordat ze stroom in warmte omzetten. De luchtstroom die ze op gang brengen, brengt de, net zo warme, buitenlucht binnen. Het voelt misschien iets koeler, maar dan mag je wel forse ventilatoren hebben en overal een luchtstroom. Niet heel praktisch. Mobiele aircos zijn, om begrijpelijke redenen, schreeuwend duur.De argumenten varieeren van 'kan niet, de gebouwen zijn gehuurtd' tot 'kan niet, we hebben er geen stroom voor'. Mij lijken dit gewoon BS argumenten.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Maarja wat doe je er aan
Bij ons is het buiten soms zelfs koeler dan binnen
Ook bij ons is er airco in de kantine
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
/edit: oja, een ventilator van thuis meenemen is niet toegestaan. Heck, ze mag niet eens een MP3 speler meenemen. Op batterijen wel te verstaan.
[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 29-06-2010 21:54 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Daar zit zout in en dat helpt je om vocht vast te houden om minder snel uit te drogen...King Nothing schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:03:
... beschikbaar stellen van bouillon en soms een ijsje. Bouillon dan met Gods gratie, want dat is wel duur
Niet zo'n gekke suggestie dus.
[ Voor 4% gewijzigd door aZuL2001 op 29-06-2010 21:54 ]
Abort, Retry, Quake ???
[ Voor 10% gewijzigd door Ghost Dog op 29-06-2010 22:12 ]
Gewoon iets (of veel) rustiger aan gaan werken, veel drinken, af en toe even naar buiten om uit dat benauwde kantoor te ontsnappen,....
...want werk dat 'niet gewoon op kantoor achter een pc' gedaan wordt is voor ongeschoolden?Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:31:
Zeiken? Nee of een vak leren...
Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld is.RemcoDelft schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:52:
Airco, desnoods met noodaggregaat, is een kleine kostenpost voor een bedrijf.
[ Voor 6% gewijzigd door 8088 op 29-06-2010 22:07 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Dit is precies wat ik bedoel, je gaat langzamer werken. Is het dan ook niet in het belang van de baas om er voor te zorgen dat er een aangename temperatuur heerst op het werk? Verloren productiviteit afzetten tegen de kosten van verkoeling moet toch niet zo'n probleem zijn.Dennahz schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:57:
Gewoon iets (of veel) rustiger aan gaan werken
Verder.. botte opmerking maar inderdaad met de opleiding komt de werkplek (al is dat ook niet altijd een garantie). Veel meer dan even doorbijten zit er dan ook niet in.
Mocht je met 'werkplek' de eerder genoemde plek op kantoor achter een pc bedoelen, dan is het niet zozeer een botte, als wel een domme, kortzichtige opmerking.n4m3l355 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:22:
Verder.. botte opmerking maar inderdaad met de opleiding komt de werkplek (al is dat ook niet altijd een garantie).
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Idem op Cyprus, daar is de grens blijkbaar 40 graden. Het officiele weerbericht geeft dus nooit meer dan 40 graden aan, heb ik me laten vertellen.Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:31:
In Dubai is een wettelijke grens dat er niet gewerkt mag worden boven 45 graden in de schaduw. Daar hebben ze dat nog regelmatig, dus opgelost door controle over de media: het is nooit boven 45 graden.
Trouwens maakt de luchtvochtigheid extreem veel uit. In Nederland vind ik het vaak ook niet te houden bij 28-30 graden, omdat het dan meestal ook erg vochtig is (op Cyprus is dat nog erger overigens). Maar in Zuid-Frankrijk ofzo is die temperatuur geen enkel probleem.
Een mobiele airco kost 400 euro, als ze daar (smoesje?) de stroomconnectie niet voor hebben, kost een aggregaat 200 euro.
Prima om een klein kantoortje met 4 mensen te koelen. Die 4 mensen kosten pp 100+ euro per uur voor de klant. Hitte maakt de productiviteit lager, de terugverdientijd is dus bar kort.
Daarnaast 600 euro investeren voor 2 weken mindere productie per 4 personen is nog steeds het overwegen waard, iets verteld me dat de desbetreffende werkgever daar ook over nagedacht heeft en hetzelfde concludeerde als menig hier. Even doorbijten maar het investeren weegt niet op tegen een mogelijk verlies in productie.
Vier mensen, waar de klant € 400 of meer per uur voor betaalt, zijn leuke, uit de lucht gegrepen gegevens, maar niet van toepassing op elk bedrijf.RemcoDelft schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:41:
Een mobiele airco kost 400 euro, als ze daar (smoesje?) de stroomconnectie niet voor hebben, kost een aggregaat 200 euro.
Prima om een klein kantoortje met 4 mensen te koelen. Die 4 mensen kosten pp 100+ euro per uur voor de klant. Hitte maakt de productiviteit lager, de terugverdientijd is dus bar kort.
Verwijderd
* Voor kantoorwerk / denkwerk beroepen is een temperatuur van circa 20 tot 24 graden de hoogste productiviteit. Daarboven neemt productiviteit af (verlies loopt op bij hogere temperaturen, circa 10% productiviteit verlies)
* Voor fysieke beroepen neemt de productiviteit juist toe bij hogere temperaturen (in de 28-30 graden range) en neemt pas bij nog wat hogere temperaturen ligt af.
Referenties niet bij de hand, maar je kan hier eens op zoeken om meer onderbouwing te vinden.
Verwijderd
Ja, ik vind het ook wat kort door de bocht. Wel denk ik dat in bepaalde werkomgevingen er zeer veel te winnen is aan productiveit en motivatie door klimaat te verbeteren. Een andere factor die de productiviteit verlaagd is de geluidsoverlast die je hebt op grote open kantoortuinen die erg populair zijn in het bedrijfsleven. Hier kan soms best meer in geinvesteerd worden.8088 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:53:
[...]
Vier mensen, waar de klant € 400 of meer per uur voor betaalt, zijn leuke, uit de lucht gegrepen gegevens, maar niet van toepassing op elk bedrijf.
Verwijderd
De stroom die ze in warmte omzetten is verwaarloosbaar (zeker in een ruimte met machines en computers), verder zuigen ze geen warme buitenlucht aan, maar laten ze de binnenlucht gewoon circuleren. Ik weet uit ervaring dat een ventilator veel helpt; de lichaamswarmte die je afgeeft zorgt normaal gezien voor een warme isolatielaag, wat met een ventilator meteen weggeblazen wordt. Op die manier is een ventilator efficiënt tot ongeveer 35 graden, vanaf die temperatuur begint de geblazen lucht warm aan te voelen.Confusion schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:36:
Ventilatoren helpen niet: die maken de ruime alleen maar warmer doordat ze stroom in warmte omzetten. De luchtstroom die ze op gang brengen, brengt de, net zo warme, buitenlucht binnen. Het voelt misschien iets koeler, maar dan mag je wel forse ventilatoren hebben en overal een luchtstroom. Niet heel praktisch.
Helaas is juist dat bij ons in het kantoorgebouw slecht geregeld, waardoor het vanmorgen al aan het begin van de dag binnen 31°C was.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Ten eerste kost jij je bedrijf veel meer dan hoeveel jij verdient. Ten tweede is het idee dat het bedrijf aan jou verdient, dus wat je opbrengt is nog meer dan wat je kost. You do the math.zonoskar schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:47:
Het gaat om een productie hal van een paar 100 m2 met een 60 tal werknemers. Ik weet niet wat de lonen zijn, maar niet richting de 100 euro .
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
We hebben wel ventilatoren staan. Die helpen ook wel iets, maar niet heel veel. Dat deze 'warme lucht' zouden blazen is niet waar, de luchtstroom die ik voel, voelt wel koel aan. Het is alleen jammer dat meer mensen van de ventilator willen genieten, dus dat de kop draait.
Wij kunnen hier ook geen ramen open zetten (of we moeten er een stoel doorheen gooien), dus dat schiet ook niet echt op.
In oktober gaat het bedrijf verhuizen, en in het nieuwe gebouw zit wel gewoon airco. Helaas ben ik dan weg.
Overigens klaag ik intern niet heel veel over de temperatuur omdat ik toch over 2,5 weken weg ben en m'n collega's, die nog wel de hele zomer in de hitte zitten, zelf al zat klagen.
Uitkomst:
Het komt er op neer dat er GEEN wetgeving is omtrent dit verschijnsel. Zelfs geen ARBO wet. De ARBO heeft richtlijnen, maar daar houdt het mee op. Simpelweg omdat het niet te doen is...je zou voor iedere soort werk een andere wet aan moeten nemen. Kantoorwerk <> werken in een wasserette, zou je daar dezelfde regels op loslaten wordt er geen was meer gedaan
Dus helaas...je zult het met de zaken moeten doen die je werkgever je aanbiedt.
Wij taaiden hem destijds af als het boven de 33 graden kwam op kantoor - dan kun je idd geen regel code meer kloppen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
gewoon rustig stil blijven zitten, veel drinken, weinig bewegen, veel drinken, nog minder bewegen en maar hopen dat de warmte snel voorbij gaat
Wabbawabbawabbawabba
KatirZan schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:46:
[..]
gewoon rustig stil blijven zitten, veel drinken, weinig bewegen, veel drinken, nog minder bewegen en maar hopen dat de warmte werkdag snel voorbij gaat
Toen ik een paar jaar geleden bij Bosch in Eindhoven werkte was het daar op kantoor ook 29C en na wat klagen hebben zij toen extra airco's geplaatst. Dus het lijkt aan de werkgever te liggen. Gelukkig zag Bosch wel in dat verlaagde productiviteit nadelig is voor het bedrijf en hebben ze er iets aan gedaan.
Verwijderd
Kijk, je mag het best niet leuk vinden ofzo, maar het is gewoon zo dat de betere werkplek (waar dan ook) dichterbij is met betere scholing en de juiste instelling. Niet alleen in IT, maar ook de aannemer zal minder in de zon of regen zitten dan de metselaar. De filiaalmanager meer kans hebben op een airco dan de winkelmedewerker. Scholing is in Nederland laagdrempelig genoeg, en zelfs bij ongeschoolde arbeid maak je een keuze op basis van voor- en nadelen van de job. Je weet bv als je in de kas gaat werken dat je je in de zomer met inspanning in het zweet werkt.8088 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:28:
[...]
Mocht je met 'werkplek' de eerder genoemde plek op kantoor achter een pc bedoelen, dan is het niet zozeer een botte, als wel een domme, kortzichtige opmerking.
Bij 28 graden dan ineens stellen dat de werkgever maar wat moet regelen: *dat* is pas dom en kortzichtig. Ik heb respect voor ieder soort werk en eenieder die werkt, maar ga mij niet kortzichtig noemen als *jij* ervoor kiest job A te doen waar nadeel B aan kleeft: dan moet je een andere job kiezen, je omscholen, of niet zeiken inderdaad.
Goede isolering met bijvoorbeeld HR++ glas is juist killing m.b.t. warmte door zon.LauPro schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:50:
Weer een argumentje om in Nederland eens wat beter te gaan isoleren en ventileren, daar heb je zowel in de winter als in de zomer wat aan.
Warmte komt binnen en niet meer buiten, doordat het hr++ glas zo is gebouwd dat het de warmte weer terugkaatst naar binnen...
Als je dan ook nog redelijk veel glas hebt, is het meteen 27-29 graden binnen. En dan hebben we alleen in de namiddag-zonsondergang zon.
Toch maar denken aan een zonnescherm, nadeel is de prijs en dat je er vanaf de avond nog niets aan hebt, want hij schijnt vrolijk onder het zonnescherm door.
Verwijderd
Je hebt ook warmtewerend HR++ glas.dfrenner schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:34:
[...]
Goede isolering met bijvoorbeeld HR++ glas is juist killing m.b.t. warmte door zon.
Warmte komt binnen en niet meer buiten, doordat het hr++ glas zo is gebouwd dat het de warmte weer terugkaatst naar binnen...
Als je dan ook nog redelijk veel glas hebt, is het meteen 27-29 graden binnen. En dan hebben we alleen in de namiddag-zonsondergang zon.
Toch maar denken aan een zonnescherm, nadeel is de prijs en dat je er vanaf de avond nog niets aan hebt, want hij schijnt vrolijk onder het zonnescherm door.
Houd veel zon buiten en voorkomt dat er veel warmte binnenkomt..
bij mij in huis is het nu 21 graden..
Gewoon alles dichthouden en gordijnen dicht doen..
Tuurlijk kan je je daar wat luchtiger kleden, maar het is momenteel in de kassen niet 30 graden, maar eerder 45-48 graden, en ook nog eens meer fysieke inspanning. Ook geen pretje hoor kan ik je vertellen uit vroegere ervaring.pim89 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:32:
Het is hier gisteren 30°C geworden. Dat is voor een kantoorbaan echt niet relaxed. Ik weet dat het in een kas en dergelijke ook heel warm is. Maar daar kan je je volgens mij nog wat luchtiger kleden.
Bij ons op kantoor hebben we gelukkig goed werkende airco, 't is bijna jammer als ik weer naar huis moet
'Betere werkplek' is nogal subjectief. Voor de een kan dat een plek zijn waar 'ie zo min mogelijk beweegt, voor de ander is 't een plek waar 'ie zo veel mogelijk verdient, et cetera. Dat scholing een middel kan zijn om op een plek terecht te komen die zoveel mogelijk aan je eisen voldoet ben ik met je eens, maar dat rechtvaardigt ongenuanceerde opmerkingen als 'had je maar een vak moeten leren' absoluut niet.Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 13:12:
Kijk, je mag het best niet leuk vinden ofzo, maar het is gewoon zo dat de betere werkplek (waar dan ook) dichterbij is met betere scholing en de juiste instelling.
Dit strookt niet met wat je eerder zei (en waar ik tegen ageerde). Of je zou van mening moeten zijn dat de metselaar (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de callcentermedewerker) geen vak heeft geleerd. Een verband leggen tussen de af-/ of aanwezigheid van air conditioning en (gebrek aan) opleiding getuigt van weinig realiteitszin.Niet alleen in IT, maar ook de aannemer zal minder in de zon of regen zitten dan de metselaar. De filiaalmanager meer kans hebben op een airco dan de winkelmedewerker.
Ik geloof niet dat ik je dom en kortzichtig noemde om deze redenen. Sterker nog, ik verbaas me ook over het feit dat mensen zich zo druk om een beetje mooi weer kunnen maken en verongelijkt en als een Calimero reageren als blijkt dat de werkgever niet verplicht wordt maatregelen te treffen.Bij 28 graden dan ineens stellen dat de werkgever maar wat moet regelen: *dat* is pas dom en kortzichtig. Ik heb respect voor ieder soort werk en eenieder die werkt, maar ga mij niet kortzichtig noemen als *jij* ervoor kiest job A te doen waar nadeel B aan kleeft: dan moet je een andere job kiezen, je omscholen, of niet zeiken inderdaad.
Waar ik werk is het één grote urenfabriek. En de redenatie is: "Als de mensen zich aangenaam voelen, dan zijn ze productiever.". Ik zit alleen op een kantoor waar weinig zon op valt. De (centrale) airco koelt daar soms iets te extreem. Ik heb het vaak koud terwijl het buiten dan 30+ is..... En dat voelt ook niet lekker.
Maar kou kun je je nog op kleden. En zo is er altijd wel wat te klagen.
Carpe Diem
Verwijderd
Ik zit komend weekend lang in het vliegtuig - warm er naartoe, warm voor opstijgen, fris onderweg, en nog warmer waar ik aankom. Je kán je er niet op kleden. Maar, ik wist wat de taak in zou houden, en met de juiste instelling overleef je het prima zonder jezelf op te vreten.
En dan een week in een hotel: met airco kan je bijna niet slapen door lawaai, uitgedroogde lucht en luchtstroom. Met raam open wordt je tig keer gewekt door nooddiensten in de straten, met raam dicht is het te warm. Nog even een jetlag erbij om het compleet te maken. Het is al veel dragelijker als je je er niet aan ergert of iemand zoekt die je de schuld kan geven. It's all part of the deal... En als het goed is weeg je dat af voor je aan het werk gaat
Ik zal kijken of ik die grafiek kan vinden en dan zal ik hem hier morgen eens neerzetten.
Verwijderd
Hierdoor ga je steeds vaker en steeds meer van deze spullen innemen waardoor je last krijgt van de vele bijverschijnselen hiervan. Daarnaast helpt het dan ook niet als je een keer hoofdpijn hebt voor een andere reden.
Gewoon goed veel drinken en zorgen dat je niet uitdroogt. Dan zul je ook echt geen hoofdpijn krijgen (al zijn er bij de Mac wel meer redenen om hoofdpijn te krijgen, daar niet van, maar ook daar zal een pijnstiller niet direct helpen).

Hier is zoals beloofd de relatie tussen productiviteit en temperatuur. Zoals je kunt zien gaat de productiviteit bij hogere temperaturen snel omlaag.
Gordijnen zijn leuk, maar je wil het buiten al tegenhouden. Als het door je raam heen is, is het al binnen de warmte...Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:32:
[...]
Je hebt ook warmtewerend HR++ glas.
Houd veel zon buiten en voorkomt dat er veel warmte binnenkomt..
bij mij in huis is het nu 21 graden..
Gewoon alles dichthouden en gordijnen dicht doen..
Investeer in buitenzonwering, daar kun je wat mee.
Warmtewerende beglazing hebben we niet, maar lijkt me ook vrij duur, om achteraf in te laten bouwen. Ik wil denk ik een zonnescherm, dan ga je het echt tegenhouden. Eerder niet.
Je kunt er voor kiezen om een screen (ook wel vlakhangende zonwering genoemd) te nemen. Houd warmte redelijk goed tegen, zon komt er wel wat doorheen. Maar echt storend is het niet (tenzij je er recht tegenaan kijkt). Weet je zeker dat heel het raam bedekt is.dfrenner schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:34:
[...]
Goede isolering met bijvoorbeeld HR++ glas is juist killing m.b.t. warmte door zon.
Je schrijft relative productiviteit, relatief tegen wat dan? Tegen je max ooit gemeten? En wat meet je als productiviteit? Als iemand met zo'n Excel grafiekje bij mij zou aankomen zou ik er niet warm of koud van worden....Azer schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:10:
[afbeelding]
Hier is zoals beloofd de relatie tussen productiviteit en temperatuur. Zoals je kunt zien gaat de productiviteit bij hogere temperaturen snel omlaag.
Dit is niet iets wat we zelf hebben verzonnen, het komt uit de ISSO handleiding 901 (http://www.isso.nl/produc...catie-info/publicatie/79/) en is wel degelijk ergens op gebaseerd.
Ik moet zo nu en dan naar een bouwproject toe om wat dingen te installeren.
Tegen de eerste beste persoon die ik tegen kwam, zei ik: pff zat ik nog maar in de auto met de airco aan.
Nou.... ik werd nog net niet van het terrein afgeschopt.
Blijkbaar was hij een kraanmachinist. Hij komt boven alle gebouwen uit, pal in de zon dus.
En zijn werkgever vind het ook niet nodig om er een airco in te zetten voor (zoals al een paar keer gezegd is hier) die paar weken per jaar...
Ik had begrepen dat de temperatuur makkelijk boven de 45 graden komt.
Ach ja, in de winter heeft hij het weer beter dan de andere bouwvakkers
Verwijderd
Relatief ten opzichte van een andere temperatuur? Nu ga ik gelijk met je mee dat een dergelijk onderzoek niet universeel is, maar het idee over het algemeen van een ideale temperatuur voor productiviteit is toch vailde?swtimmer schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 18:15:
[...]
Je schrijft relative productiviteit, relatief tegen wat dan? Tegen je max ooit gemeten? En wat meet je als productiviteit? Als iemand met zo'n Excel grafiekje bij mij zou aankomen zou ik er niet warm of koud van worden....
Volgens mij heb je de grafiek óf niet goed bekeken, óf niet begrepen
Dat weet ik, gaat me alleen om dat we per werkdag 1 kopje krijgen omdat het zo duur is.aZuL2001 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:53:
[...]
Daar zit zout in en dat helpt je om vocht vast te houden om minder snel uit te drogen...
Niet zo'n gekke suggestie dus.
Beste vrind wette dat
Dat bepaalde temperaturen geen positieve invloed hebben op de productie is logisch de vraag blijft dan nog of een investering opweegt tov een bepaald verlies in productie. Zeker bij seriematige productie wat in bedrijfshallen gebeurd doorgaans niet met als gevolg dat je dus ook een matige tot geen klimaatregeling ziet in dergelijke hallen.Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:35:
Relatief ten opzichte van een andere temperatuur? Nu ga ik gelijk met je mee dat een dergelijk onderzoek niet universeel is, maar het idee over het algemeen van een ideale temperatuur voor productiviteit is toch vailde?
Hmm, misschien niet helemaal goed gekeken en stond mijn Daily Mail bullshit filter nog aan ;-)Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:35:
[...]
Relatief ten opzichte van een andere temperatuur? Nu ga ik gelijk met je mee dat een dergelijk onderzoek niet universeel is, maar het idee over het algemeen van een ideale temperatuur voor productiviteit is toch vailde?
Misschien off topic, maar hoe kwantificeer je productiviteit in je onderzoek? Dit lijkt me toch ook verbonden aan soort beroep? En niet elk beroep heeft meetbare input/output? Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe 'meet' je in jouw onderzoek productiviteit en is er een reden waarom je geen SD weergeeft binnen je grafiek of is je sample size 1?
Dat klopt, de grafiek geldt eigenlijk alleen voor kantoorwerkzaamheden. Over de methodiek en het onderzoek dat erachter zit kan ik je niet veel meer vertellen, aangezien ik zelf niet aan dat onderzoek heb meegewerkt. Ik was 'slechts' de programmeur die er een module omheen heeft geschreven.swtimmer schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 01:05:
[...]
Hmm, misschien niet helemaal goed gekeken en stond mijn Daily Mail bullshit filter nog aan ;-)
Misschien off topic, maar hoe kwantificeer je productiviteit in je onderzoek? Dit lijkt me toch ook verbonden aan soort beroep? En niet elk beroep heeft meetbare input/output? Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe 'meet' je in jouw onderzoek productiviteit en is er een reden waarom je geen SD weergeeft binnen je grafiek of is je sample size 1?
[ Voor 14% gewijzigd door Azer op 02-07-2010 11:51 ]
Hij kan toch wel een raampje open zetten zodat het lekker doorwaait?streamnl schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 19:43:
Blijkbaar was hij een kraanmachinist. Hij komt boven alle gebouwen uit, pal in de zon dus.
En zijn werkgever vind het ook niet nodig om er een airco in te zetten voor (zoals al een paar keer gezegd is hier) die paar weken per jaar...
Ik had begrepen dat de temperatuur makkelijk boven de 45 graden komt.
Maar draai korte diensten vandaag van 10.00 tot 16.00 uur.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
hij was niet echt in de stemmig om bijdehand te doenThinkPadd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:23:
[...]
Hij kan toch wel een raampje open zetten zodat het lekker doorwaait?
Ik kon op zeer korte termijn geen fatsoenlijk stille vinden die betaalbaar is en uiteindelijk is een airco voor dit pand niet echt handig.
Dus maar even twee grote ventilators gescoord bij de bouwmarkt. 2 uur aan het shoppen geweest (das pas duur haha)
Stadia was beter....
[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Awesome op 02-07-2010 14:34 ]
hyptonize schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:34:
Ik werk in een restaurant en ik blijf met deze temperaturen nét wat langer in de koeling dan nodig.(7°C max)
toch zijn we een mooi volk.
regent het, klagen we.
sneeuwt het, klagen we
vriest het, klagen we
en nu schijnt een paar dagen de zon.............
Dit dus.
nee, bij deze hitte klagen de mensen die een hekel hebben aan hitte, in de winter bij -20 hoor je mij niet klagenstreamnl schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:49:
[...]
![]()
regent het, klagen we.
sneeuwt het, klagen we
vriest het, klagen we
blup
FunkyTrip schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:49:
Ons bedrijf maakt klimaatregelingsystemen, dus het bedrijfsgebouw is ons visitekaartje. Ergo, enorme kantoortuinen met een stuk of 15-16 blokken van 4 bureaus en overal strak 22.5 graden met 35% luchtvochtigheid. Redelijk fris voelt dat zelfs. En nergens een verwarming te vinden. We hebben zelfs een website waarbij het gehele gebouw in kaart is gebracht met luchtvochtigheid en temperatuur per blok (is ook instelbaar). Wat ik hier in dit topic doe? Beetje patsen
Wel goed geregeld, maar het zal dan ook wel een paar centen hebben gekost.
Mij hoor je dan ook nieteendje schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:59:
[...]
nee, bij deze hitte klagen de mensen die een hekel hebben aan hitte, in de winter bij -20 hoor je mij niet klagen
(ik snap ook niet hoe mensen dit weer "lekker" kunnen vinden. Je voelt je sloom, alles plakt en wanneer je je beweegt gutst het zweet je bilnaad in
Het enige leuke aan de zomer is mooie dames met bijzonder weinig kleding, maar daar blijft het ook wel bij..
[ Voor 32% gewijzigd door Standeman op 02-07-2010 16:10 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
1 man een dag aan productiviteit kwijt is al gauw 1K kwijt, aan directe kosten, vervolg niet meegenomen (voor devwerk hier). Vergelijk het met een kutstoel die je minder productief maakt, of een brak scherm. Ja, het lijkt duur, maar "verloren" tijd is dat ook. Je ziet het minder snel onder de streep, terwijl 1000 euro voor een stoel directer in het budget snijdt.Standeman schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:59:
![]()
Wel goed geregeld, maar het zal dan ook wel een paar centen hebben gekost.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Lichtelijk overdreven lijkt me deze stelling. Een goed lopend bedrijf maakt een kleine 100.000 euro omzet per kop wat dan per uur uitkomt op een euro of 50 a 60 bruto. Daar moet vervolgens alles en iedereen nog van betaald worden.Hillie schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:38:
[...]
1 man een dag aan productiviteit kwijt is al gauw 1K kwijt, aan directe kosten, vervolg niet meegenomen (voor devwerk hier). Vergelijk het met een kutstoel die je minder productief maakt, of een brak scherm. Ja, het lijkt duur, maar "verloren" tijd is dat ook. Je ziet het minder snel onder de streep, terwijl 1000 euro voor een stoel directer in het budget snijdt.
Verder lijkt me het vergelijken van een devver (hier zul je ook wel een wereld van verschil tussen de ene ontwikkelaar en de ander hebben) met productie medewerker ook lichtelijk scheef. Daar zal de omzet eerder terug gaan richting de 35 euro per uur. Daardoor dat investeringen leuk klinken maar eer je van je 100.000 euro omzet even 1% kan afschrijven naar een goede stoel dat tikt best wel aan.
Als je dan kijkt naar een kantoor is het investeren voor een goede installatie vaak een grote stap en wordt dit verrekend bovenop een basis huurprijs. Logischerwijs dat menig bedrijf daar dan ook geen trek in heeft.
Verwijderd
Alleen jammer dat ik vaak de plant rond moet in een ovenhete auto en in sommige gebouwen een overall over mijn kleren moet dragen, wat het bepaald niet frisser maakt.
Da's het nadeel van werken op een fabrieksterrein met serverrooms en patchcabinets in productiehallen.
Tussendoor kan ik wel even uitwaaien in een serverruimte.
Dat doe ik dus met serverruimtes. Temperatuur zo'n 18 graden, maar de airco droogt je lekker op en het waait natuurlijk ook goed.hyptonize schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:34:
Ik werk in een restaurant en ik blijf met deze temperaturen nét wat langer in de koeling dan nodig.(7°C max)
[ Voor 26% gewijzigd door Hyp Hyper op 03-07-2010 12:43 ]
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Mijn hoek is iets anders, maar als hier iemand een dag uit z'n neus baggert, dan moet die dag ergens vandaan komen. Die kosten zijn aanzienlijk (zit niet alleen in loon overigens).n4m3l355 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 22:29:
[...]
Lichtelijk overdreven lijkt me deze stelling. Een goed lopend bedrijf maakt een kleine 100.000 euro omzet per kop wat dan per uur uitkomt op een euro of 50 a 60 bruto. Daar moet vervolgens alles en iedereen nog van betaald worden.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Wil je mijn chef worden?Verwijderd schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 22:45:
Ik geef leiding aan 18 man in produktie (fabriek). Heb iedereen gezegd na de schaft naar huis te gaan. Airco is onmogelijk door de enorme afzuigingen (75.000 kuub/uur). Met thermometer door de afdelingen gelopen en overal waar het 35+ was de mensen direkt laten stoppen met werken.
Beste vrind wette dat
Volgens mij koel je normaliter 5 tot 7 graden beneden de buitenlucht. En met 22,5 dan is het gewoon kou lijden. Ik heb zelf een kantoorbaan, en als je de hele dag op je reet zit, dan is dat koud met deze temperaturen!
FunkyTrip schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:49:
Ons bedrijf maakt klimaatregelingsystemen, dus het bedrijfsgebouw is ons visitekaartje. Ergo, enorme kantoortuinen met een stuk of 15-16 blokken van 4 bureaus en overal strak 22.5 graden met 35% luchtvochtigheid. Redelijk fris voelt dat zelfs. En nergens een verwarming te vinden. We hebben zelfs een website waarbij het gehele gebouw in kaart is gebracht met luchtvochtigheid en temperatuur per blok (is ook instelbaar). Wat ik hier in dit topic doe? Beetje patsen
Carpe Diem
Oplossing: op je gemak alles doen, veel relaxen en ouwehoeren plus een aantal keer ijsjes eten
Hopelijk maandag gefixt.
We klagen dan ook regelmatigPatten schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:04:
Lekker ongezond. Een bedrijf dat dat soort systemen maakt zal ook zelf wel weten dat als het buiten +35 is, dat je dan binnen niet op 22,5 moet gaan zitten. Die overgangen zijn erg gezond voor het menselijk lichaam....
Volgens mij koel je normaliter 5 tot 7 graden beneden de buitenlucht. En met 22,5 dan is het gewoon kou lijden. Ik heb zelf een kantoorbaan, en als je de hele dag op je reet zit, dan is dat koud met deze temperaturen!
Het is niet overal zo koel hoor. Op veel plekken is het 23-24 graden, zeker bij de zonkant.
Dit dus.
Ik denk dat je nogal overdrijft. Bij mijn werk op het bureau is het 20-22 graden. 22 is lekker met een bloesje zonder onderhemd. Niemand hier die klaagt dat het te koud is, sterker nog: er zijn er die klagen dat het binnen te warm is.Patten schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:04:
Lekker ongezond. Een bedrijf dat dat soort systemen maakt zal ook zelf wel weten dat als het buiten +35 is, dat je dan binnen niet op 22,5 moet gaan zitten. Die overgangen zijn erg gezond voor het menselijk lichaam....
Ik zie nu op de thermometer 20 graden staan, en dat is echt niet koud.
Ik weet wel zeker dat je hard zit te zweten als het binnen 25-30 graden is. Ik vind het bij mij thuis al niet aangenaam als het tegen de 25 graden aan loopt.
Signatures zijn voor boomers.
Ik denk dat je je hier een beetje in vergist.streamnl schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:49:
[...]
![]()
regent het, klagen we.
sneeuwt het, klagen we
vriest het, klagen we
De meeste mensen die erover klagen zijn onder te verdelen in twee groepen:
De groep die helemaal niet van hitte houdt en dan ook niet klaagt als het -10 graden is in de winter. (al het recht om nu te klagen dus)
De mensen die het totaal niet erg vinden dat het buiten warm is, maar tijdens het werk wel wat frissere lucht willen om een beetje door te kunnen werken. Deze mensen genieten er vaak ook van om in hun pauzes naar buiten te gaan om van het lekkere (warme) weer te genieten. Binnen in een kantoorpand wordt het ook al vrij snel benauwd als het warm is.
Ik bedoel het als 1 groep.
Ik wil ermee zeggen, dat het niet uit maakt waar het over gaat, dat er altijd div. mensen klagen.
Edit:
En er zijn mensen die van de warmte houden (ze gaan zelfs naar landen waar het nog warmer is) en het bewust gaan opzoeken.
Hoe vaak hoor je niet dat er een aantal klagen?
En dit hoor ik vaak op strand locaties.
[ Voor 41% gewijzigd door streamnl op 05-07-2010 09:21 ]
25 graden zegt niets als je niet weet wat de luchtvochtigheid is hoor. 60% luchtvochtigheid en het is snikheet. 30% en het is een prima temperatuurtje voor de mensen die 23 graden frisjes vinden in een droge kantooromgeving met veel airco-luchtcirculatie.Maasluip schreef op maandag 05 juli 2010 @ 08:16:
Ik weet wel zeker dat je hard zit te zweten als het binnen 25-30 graden is. Ik vind het bij mij thuis al niet aangenaam als het tegen de 25 graden aan loopt.
Dit dus.
In de winter zeur ik niet, tenzij ik op een gladde straat op m'n muil ga
En hier op kantoor was het 32 graden vorige week vrijdag. We zijn maar in de kantine gaan werken, waar het een stuk frisser is (kelder, geen ramen, airco.) in plaats van op de kamer met 8 ramen in een kwart cirkel van 1 meter breed bij 3 meter hoog, met plat dak (uitstekend gedeelte in het pand) en zwarte bedekking. Ondanks ventilatoren was 't niet te harden..