Toon posts:

Pc aansluiten op tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een oudere pc liggen (nog redelijke hardware) ik besloot om van deze pc een licht media center te maken. Ik van plan geexbox (linux distributie op te installeren). Maar nu zit ik met een probleem/vraag ivm de aansluiting naar de tv, Ik zou deze pc graag aansluiten op een tv. Deze tv heeft geen hdmi ingang maar wel een composite ingang. De grafische kaart heeft een vga, dvi en s video uitgang. Is het mogelijk om deze video kaart te verbinden met de tv? Hoe zit het ivm met de resolutie? Ik heb al even gegoogeld achter vga/dvi/s-video to composite converter kabeltjes welke is aan te raden?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Zonder te weten welke hardware je wilt gebruiken kunnen wij natuurlijk niets zeggen... :z

Je topicstart is ietwat mager, kijk hier anders eens.

Edit: ook kun je hier, en hier, even rond snuffelen.

[ Voor 31% gewijzigd door wasted247 op 29-06-2010 16:00 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:14

M2M

medicijnman

als er scart op de tv zit, scart blokje er aan hangen en S-videokabel van pc naar scart blokje trekken. Anders een S-video --> composite converter pakken (passieven dingen) en die direct aan de tv hangen.

Hoger dan 640 bij 480 zul je in beide gevallen niet halen. Misschien 800 bij 600, maar zelfs dat zal vaag te lezen zijn.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
wasted247 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:59:
Zonder te weten welke hardware je wilt gebruiken kunnen wij natuurlijk niets zeggen... :z

Je topicstart is ietwat mager, kijk hier anders eens.

Edit: ook kun je hier, en hier, even rond snuffelen.
Bedankt voor de links! Ik ben alles eens aan het lezen :) Ik zal zo eens kijken of ik nog wat informatie kan toevoegen, ik moet eerst nog de pc even in elkaar vijzen heb al de onderdelen hier liggen naast mij.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Veel van die standaard verloopkabeltjes van s-video naar composiet geven zwart-wit beeld is mijn ervaring. Beter is het een verloopje te gebruiken die bij jouw kaart werd meegeleverd. Of als je die kwijt bent, bij te bestellen van het merk videokaart die je hebt. De resolutie van een tv-out is maximaal 1024*768. De leesbaarheid van de letters is beter bij 800*600. Toen ik nog geen platte tv had, had ik hem meestal op 800*600 staan, dat is prima leesbaar en ook voldoende voor dvd-resolutie (720*576).

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:07:
Veel van die standaard verloopkabeltjes van s-video naar composiet geven zwart-wit beeld is mijn ervaring. Beter is het een verloopje te gebruiken die bij jouw kaart werd meegeleverd. Of als je die kwijt bent, bij te bestellen van het merk videokaart die je hebt. De resolutie van een tv-out is maximaal 1024*768. De leesbaarheid van de letters is beter bij 800*600. Toen ik nog geen platte tv had, had ik hem meestal op 800*600 staan, dat is prima leesbaar en ook voldoende voor dvd-resolutie (720*576).
Bedankt voor de informatie :) Ik heb geen verloopje gekregen bij de aankoop de grafische kaart is een nvidea geforce 6600. Maakt het echt uit van welk merk dat het verloopje is?

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:14:
[...]

Bedankt voor de informatie :) Ik heb geen verloopje gekregen bij de aankoop de grafische kaart is een nvidea geforce 6600. Maakt het echt uit van welk merk dat het verloopje is?
Als het een breedbeeld TV is kan je beter een vga -> RGB scart kabel gebruiken, met een simpele modeline pas je de resolutie aan naar 1024x576i@50hz of 1280x600i afhankelijk van je TV. Je krijg zo iig een stuk scherper beeld dan de cheapass composiet TV encoder die Nvidia op hun kaarten durft te plakken, en daadwerkelijk een breedbeeld resolutie. (alles word intern gescaled naar 720x576 ook al zet je hem op 800x600, 1024x786, etc.) En je behoud veel meer kleur en detail. Zie onderaan de pagina in de link voor voorbeelden. Afhankelijk van de dotpitch van je TV ziet zelfs 720p HD materiaal er schrikbarend beter uit dan SD materiaal.

http://digilander.libero.it/venturi1975/index.html

Als je op de engelse vlag bovenaan de pagina clickt word hij vertaald in het engels.

[ Voor 7% gewijzigd door gravitone op 29-06-2010 16:44 ]

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:14:
[...]

Je kunt het natuurlijk gokken, heb ik ook gedaan, met zwart-wit beeld als resultaat. Uiteindelijk wel de juiste erbij gekocht, dat ging wel goed.
gravitone schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:43:
[...]

Als het een breedbeeld TV is kan je beter een vga -> RGB scart kabel gebruiken, met een simpele modeline pas je de resolutie aan naar 1024x576i@50hz of 1280x600i afhankelijk van je TV. Je krijg zo iig een stuk scherper beeld dan de cheapass composiet TV encoder die Nvidia op hun kaarten durft te plakken, en daadwerkelijk een breedbeeld resolutie. (alles word intern gescaled naar 720x576 ook al zet je hem op 800x600, 1024x786, etc.) En je behoud veel meer kleur en detail. Zie onderaan de pagina in de link voor voorbeelden. Afhankelijk van de dotpitch van je TV ziet zelfs 720p HD materiaal er schrikbarend beter uit dan SD materiaal.

http://digilander.libero.it/venturi1975/index.html

Als je op de engelse vlag bovenaan de pagina clickt word hij vertaald in het engels.
Ik geef je gelijk, dit geeft de beste beeldkwaliteit. Eigenlijk vergelijkbaar met een normale crt monitor, behalve dan dat de verversingssnelheid niet erg hoog is. Het probleem is alleen, het instellen van exact de juiste resolutie en verversingssnelheid. Als het niet precies klopt, heb je geen beeld. Zo irritant dat je haast een 2e monitor ebrbij moet hebben om de settings (opnieuw) goed te zetten, als je weer eens geen beeld hebt.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• gravitone
als je powerstrip gebruikt wel idd. Maar een duitse mede tweaker heeft het programmatje soft15khz ontwikkeld om hoofdzakelijk mame een TV te laten gebruiken als arcade monitor, en die voegt modelines toe die de exact goede timing hebben, tot nu toe bij iedere tv in 1x werkend gehad. Eventueel front en backporch licht aanpassen om het beeld te centreren. Heb ook jaren met powerstrip gekloot, maar dit is toch wel een uitkomst. Je kan zelf gewoon modelines in linux/x format in een txt plakken en deze in het register laten toevoegen.

Verwijderd

http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=11672
voor als de vraag komt waar te kopen bijv. :P
http://www.shopwereld.nl/..._1620w_wl_televiewer.html

Met dit apparaat kan je VGA naar rgb stuuren en is niet al te duur(dagt rond de 20-30 eu), ook het is trust maar hij werkt best goed een maat van had er ook een op ze oude tv hangen.
Er zullen geheid wel alternatieven zijn op dit apparaat voor als het merk :F je niet aanspreekt of de prijs :o maar daarvoor moet je even Googlen of in de winkels snuffelen

Hoop dat je er wat aan hebt :)

• gravitone
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:00:
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=11672
voor als de vraag komt waar te kopen bijv. :P
http://www.shopwereld.nl/..._1620w_wl_televiewer.html

Met dit apparaat kan je VGA naar rgb stuuren en is niet al te duur(dagt rond de 20-30 eu), ook het is trust maar hij werkt best goed een maat van had er ook een op ze oude tv hangen.
Er zullen geheid wel alternatieven zijn op dit apparaat voor als het merk :F je niet aanspreekt of de prijs :o maar daarvoor moet je even Googlen of in de winkels snuffelen

Hoop dat je er wat aan hebt :)
Waar haal je vandaan dat hij RGB scart uitstuurt? Deze stuurt net als de brakke video encoders op videokaarten alleen composiet en S-video uit.

Verwijderd

zie onderstaande spec

Key features
•VGA to video (PAL) converter
•Ideal for playing PC games on large screen televisions and also perfectly suitable for presentational use
•((((((((((((Outlet for RGB)))))))))))))))), s-video and composite video
•All cables included, easy to connect
•Position and size of image adjustable with buttons on front
•Supports 640 x 480, 800 x 600 and 1024 x 768 resolution without any need for drivers

• gravitone
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 07:59:
zie onderstaande spec

Key features
•VGA to video (PAL) converter
•Ideal for playing PC games on large screen televisions and also perfectly suitable for presentational use
•((((((((((((Outlet for RGB)))))))))))))))), s-video and composite video
•All cables included, easy to connect
•Position and size of image adjustable with buttons on front
•Supports 640 x 480, 800 x 600 and 1024 x 768 resolution without any need for drivers
die RGB outlet is een standaard d-sub vga connector die alleen een 31khz VGA signaal uitspuugt zodat je je monitor niet los hoeft te halen voor het gebruik van dit apparaat.

Verwijderd

Het kan zijn dat ik verkeerd lees :9 maar ik heb onderstaande tekst gelezen en aangenomen dat het kastje uitgevoerd is met 1x vga in en 3x output beschikbaar is in de vormen RGB-video, S-video en video.

De Televiewer zelf is een klein kastje (10 x 5,5 x 2,7 cm) dat tussen je pc en tv geplaatst wordt. Het bevat een VGA-ingang waarop je de VGA-uitgang van uw pc aansluit, een ingang voor stroom en drie uitgangen: video, S-video en RGB-video.

het is toch zo dat RGB gewoon 3x tulp is 2x audio en 1x beeld :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2010 11:39 ]

• gravitone
Verwijderd schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:36:
Het kan zijn dat ik verkeerd lees :9 maar ik heb onderstaande tekst gelezen en aangenomen dat het kastje uitgevoerd is met 1x vga in en 3x output beschikbaar is in de vormen RGB-video, S-video en video.

De Televiewer zelf is een klein kastje (10 x 5,5 x 2,7 cm) dat tussen je pc en tv geplaatst wordt. Het bevat een VGA-ingang waarop je de VGA-uitgang van uw pc aansluit, een ingang voor stroom en drie uitgangen: video, S-video en RGB-video.

het is toch zo dat RGB gewoon 3x tulp is 2x audio en 1x beeld :P
Nope, composiet is 1x beeld (Tulp). RGB is indivdueel R,G,B,sync. + 2x audio. Dus in totaal 6 kabels. Omdat 6 losse kabels wat veel is hebben we daar scart voor uitgevonden. Je verward dit met component video dit is 5x tulp (YpBpRp + 2x audio). Omdat de connectoren voor video uitgevoerd zijn in de kleuren rood groen en blauw word dit wel verward met RGB, maar dat is het dus absoluut niet. Verder hebben alleen nieuw LCD tv's een component ingang, en ondersteund scart absoluut geen component.

Als je even de handeiding van deze video player erbij pakt, of een plaatje abzoekt op google zie je toch duidelijk dat er alleen composiet en svideo uit dit ding komt en met RGB de vga passthrougth voor de monitor bedoelt word. VGA is namelijk gelijk aan RGB scart behalve dat deze losse Horizontale en verticale sync heeft ipv. een samengestelde component sync of C-sync genoemd.
Pagina: 1