Ik ben bezig met een nieuwe meterkast-server samen te stellen. Het ding moet een paar virtuele machines hosten en voor fileserver spelen. Ik heb niet heel veel CPU-kracht nodig maar wil wel hardware ondersteuning voor virtualisatie (mbv KVM). De server gaat Linux draaien. Er komt geen monitor aan te hangen, onboard video is dus totaal niet interessant. Ik heb een AMD Athlon II X2 240 gekozen.
Nu heb ik hier nog een moederbord bij nodig. Ik ben niet erg bekend met AMD chipsets en zie door de bomen het bos niet meer. Na een voorselectie kom ik uit bij een AMD uit de 700 of 800 serie of een nvidia nForce 430.Ik heb een slechte ervaring met nvidia chipsets dus die valt af.
Concreet heb ik keuze uit de volgende chipsets: 740G 760G 770 785G 880G
Als ik het goed begrijp betekend de "G" toevoeging dat het ding een onboard GPU heeft.
Die GPU domineert de meeste reviews en benchmarks maar is voor mijn doel niet interessant.
Er zijn echter veel meer mobo's met onboard-video dan zonder dus ik wil ze niet bij voorbaat afschrijven.
Verder geloof ik dat het verschil tussen al die chipsets voornamelijk bepaald wordt door het aantal PCI banen en sloten. Klopt dat?
Zie ik nog een belangrijk verschil over het hoofd?
Alle bordjes die ik heb uitgezocht zitten binnen E15 van elkaar. Als er een goede reden is om een van de duurdere bordjes te kopen is dat geen bezwaar, maar ik zou niet weten waarom.
Is er een goede reden om _niet_ voor de 740G of 770 te kiezen?
PS. Levert AMD zijn (boxed) CPUs met koeler?
PS2. Ik maak geen gebruik van onbaord RAID.
Nu heb ik hier nog een moederbord bij nodig. Ik ben niet erg bekend met AMD chipsets en zie door de bomen het bos niet meer. Na een voorselectie kom ik uit bij een AMD uit de 700 of 800 serie of een nvidia nForce 430.Ik heb een slechte ervaring met nvidia chipsets dus die valt af.
Concreet heb ik keuze uit de volgende chipsets: 740G 760G 770 785G 880G
Als ik het goed begrijp betekend de "G" toevoeging dat het ding een onboard GPU heeft.
Die GPU domineert de meeste reviews en benchmarks maar is voor mijn doel niet interessant.
Er zijn echter veel meer mobo's met onboard-video dan zonder dus ik wil ze niet bij voorbaat afschrijven.
Verder geloof ik dat het verschil tussen al die chipsets voornamelijk bepaald wordt door het aantal PCI banen en sloten. Klopt dat?
Zie ik nog een belangrijk verschil over het hoofd?
Alle bordjes die ik heb uitgezocht zitten binnen E15 van elkaar. Als er een goede reden is om een van de duurdere bordjes te kopen is dat geen bezwaar, maar ik zou niet weten waarom.
Is er een goede reden om _niet_ voor de 740G of 770 te kiezen?
PS. Levert AMD zijn (boxed) CPUs met koeler?
PS2. Ik maak geen gebruik van onbaord RAID.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.