overstap naar HDTV canal digital de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• maurits187
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09-2024
Omdat mijn oude topfield decoder een beetje brak is en kuren vertoond, zit ik er sterk over na te denken om een HDTV decoder te kopen.

Nu vraag ik mij af of HDTV echt een hele verbetering is, aangezien het beeld van de schotel op een plasma al goed is. Ik vermoed dat je het niet kan vergelijken met de kwaliteit van een goede blu ray.

Moet ik met een HDTV ontvanger ook de kabels van mijn duo lnb vervangen voor andere kabels?

groeten maurits

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 14:27

pinodambini

Dr. Z. Vago

HDTV is een zeer grote verbetering tov het standaard beeld. Vooral bij bijvoorbeeld de BBC en Discovery is het beeld echt prachtig.

Om HDTV te ontvangen via CD is het vervangen van de decoder voldoende. Alle overige hardware hoeft niet vervangen te worden.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Persoonlijk zou ik het wel doen, het is echt de moeite waard en ook bijv. Nederland 1-3 zien er veel beter uit bij programma's die in HD worden uitgezonden.

Je schotel e.d. hoeven niet vervangen te worden, maar er zijn wel een paar requirements
1. Je TV moet HDTV (720p en liefst ook 1080i) ondersteunen
2. Je moet voor HDTV geschikte kabels gebruiken, dit zijn component (3 gekleurde kabels, ook wel aangeduid als YCbCr) en HDMI (er zijn wat anderen, maar die zijn vrij exotisch) en je TV moet uiteraard ingangen daarvoor hebben (moderne decoders hebben vrijwel allemaal minimaal SCART, YCbCr en HDMI). Ongeschikt zijn: composiet (één geel kabeltje), S-Video (zwart kabeltje) en SCART (dikke kabel met brede stekker). Of analoog component (YPbPr en RGB) geschikt is weet ik niet.
3. Je decoder moet HDTV signalen kunnen decoden, maar daar was je zelf ook al achter.

edit:

Analoog component kan tot 1080i aan. Digitaal component ook 1080p maar dit wordt in consumentenelektronica bijna niet ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door dtech op 26-06-2010 14:48 ]

• maurits187
bedankt allemaal voor de tips,

Het is dus toch de moeite waard, ik had zelf zoiets van dat er misschien maar een minimaal verschil is omdat ze toch niet in 1080P uitzenden.

Dus de kabels die nu van de lnb lopen naar de decoder kunnen dan gewoon blijven zitten, dat scheel mij een hoop werk want ze lopen bij ons onder de grond door.

Heeft iemand misschien nog een goede tip wat een goede hdtv ontvanger is met hardeschijf + 2 tuners? ik heb zelf al gekeken maar diegene die ik steeds vond hadden allemaal een prijskaartje van rond de 500 euro.

Mijn tv is trouwens 1080p

• Michiel737
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 19:49
Ik ben er zelf ook over na aan het denken, het wordt steeds betaalbaarder en het HD aanbod groter.

Je hebt er idd wel de Duo LNB van CD voor nodig omdat de HD zenders op nieuwe astra positie zitten (ik heb zelf nog een gewone enkele kop).

Icm met internet van Online kost het goedkoopste totaalpakket (4mb internet, bellen en HDTV) 37,50 per maand. Lijkt me echt niet duur. En voor 100 euri een HD ontvanger erbij (koop, dus niet in bruikleen).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Ik zit er ook over te denken, maarja welke HD ontvanger te kiezen...

My favorite programming language is solder.

• dtech
maurits187 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 17:56:
Heeft iemand misschien nog een goede tip wat een goede hdtv ontvanger is met hardeschijf + 2 tuners? ik heb zelf al gekeken maar diegene die ik steeds vond hadden allemaal een prijskaartje van rond de 500 euro.
2 tuners + hd is idd erg prijzig. voor hd + 1 tuners kun je misschien wat goedkopers vinden, je kunt dan je oude decoder aanhouden om tv te kijken als je hoofd-decoder iets opneemt. (vooropgesteld dat je 2 ingangen op je TV hebt en je de sattelietkabel kunt splitten of doorlussen)

Verwijderd

Ik heb zelf net de samsung smt-c7140 gekocht, geweldig ding voor 230 euro. Je kunt ook de humax 5050c aanschaffen, die prijs ligt een paar tientjes hoger geloof ik.

Verschillen tussen de 2 zijn de meningen nogal over verdeeld, mijn voorkeur ging uit naar de samsung dus :-)

/edit: het maakt overigens wel uit of je een kabel- of satelliettuner nodig hebt natuurlijk...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2010 11:06 ]

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 14:27

pinodambini

Dr. Z. Vago

Zelf heb ik deze Azbox: http://azbox.com/index.php?id=3&tbl=registos&id2=14
Bevalt zeer goed, je kan deze ook uitbreiden met meerdere tuners, en kan ook gebruikt worden als mediacenter.

• maurits187
ik zit ook te denken aan de azbox premium hd+, het is een van de enigste (of enige) decoders die 1080p ondersteunt. Maar zijn er wel eens uitzendingen in1080P?

Zou er ook verschil zitten tussen HDTV via de schotel en HDTV via de kabel? Ik heb laatst bij een kennis van mij hdtv gezien van ziggo en dat ziet er ook strak uit.

Nog een vraag een collega van mij beweerd dat ik een andere LNB nodig ben voor hdtv, hij had het over een hdtv duo lnb. Ik heb zelf ook een duo lnb, maar heb nog nooit gehoord van de speciale lnb voor hdtv.

[ Voor 24% gewijzigd door maurits187 op 29-06-2010 16:54 ]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Een speciale LNB voor HD is ook klinkklare onzin.
Het is wel zo dat de meeste HD-zenders bij CanalDigitaal op de Astra 3 (23,5) zitten, ipv de Astra 1 (19,2). Om beide satellieten te kunnen ontvangen, kan je een Duo-LNB aanschaffen. Maar die is niet speciaal voor HD gemaakt :)

PS. HD is bij CDS wel prachtig hoor. Voor €5,- per maand extra krijg je de NL zenders erbij (muv RTL 8; Ned 1, 2 en 3 zijn 'gratis'). Bovendien zijn er op de satelliet al diverse HD-kanalen FTA te ontvangen zoals BBC-HD en ARD en ZDF. Bij het HD-pakket van CanalDigitaal krijg je ook nog wat extra HD-zenders.

Zolang de uitzendingen opgenomen zijn in HD, is de uitzendkwaliteit ook top. Het upscaled-SD beeld is mooier dan 'gewoon' SD, maar haalt het niet bij HD.

Ik gebruik al meer dan twee jaar de Topfield 7710HDPVR, en dat naar volle tevredenheid. Een erg goede beeldkwaliteit, HDD erin en twee tuners.

[ Voor 52% gewijzigd door Arjan A op 29-06-2010 17:00 ]

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• maurits187
@arjan

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Een hd lnb is onzin dus, dat vermoeden had ik al. Ik heb al een duo lnb dus dat komt mooit uit. Hoef ik alleen mijn decoder te vervangen.

Zou het met het oog op de toekomst ook zinvol zijn om een decoder te kopen die 1080 ondersteund?

Verder vraag ik mij af of het makkelijk is om de lnb uit te richten, ik heb dat zelf nog nooit gedaan. De meeste bedrijven vragen er 50 euro voor. Misschien wel zonde van het geld als je het ook makkelijk zelf kan doen.

• dtech
Op dit moment zend geen enkele zender op 1080p uit. Het is allemaal 720p of 1080i, ook omdat voor 1080p geen standaard bestaat (of de 720p mpeg-4 en 1080i mpeg-2 iig een stukje ouder zijn). En als je de snelheid van ontwikkelingen op TV's een beetje volgt (vooral in Nederland, waar Ned1 bijv. pas sinds een paar jaar breedbeeld is) zou ik me voorlopig geen zorgen maken, en er zeker niet op selecteren.

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-01 17:52
Denk eraan dat je Cam ook HD geschikt moet zijn; dus naar ik meen mpeg4 kan decoderen. Als je een Aston hebt moet je deze mogelijk updaten. Oudere CD cams doen het ook niet.

Zelf zeer tevreden kijker; absoluut beter beeld als bij UPC en belangrijk goedkoper ( ik heb settopbox pakket + 5 euro per maand extra voor HD); dus kijk voor iets van 13 euro per maand

• Michiel737
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 19:49
Als je al een uitgerichte schotel hebt (ontvangst = uitgericht dacht ik zo) met dus die duo LNB, hoef je aan die kant niets meer te doen. Alleen de decoder (-s) vervangen dus.

1080P lijkt me toekomstmuziek... Hier is weer veel meer bandbreedte voor nodig dan de huidige i variant. Als het er al gaat komen, dan denk ik dat het nog zeker een paar weg is. Gezien de prijsontwikkeling van de decoders de afgelopen jaren (flinke prijsdalingen) zou ik er niet te veel extra aan spenderen. Over twee jaar koop je voor de helft van het geld een kastje dat twee keer zoveel kan bij wijze van spreken.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
Michiel737 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:23:
Als je al een uitgerichte schotel hebt (ontvangst = uitgericht dacht ik zo) met dus die duo LNB, hoef je aan die kant niets meer te doen. Alleen de decoder (-s) vervangen dus.

1080P lijkt me toekomstmuziek... Hier is weer veel meer bandbreedte voor nodig dan de huidige i variant. Als het er al gaat komen, dan denk ik dat het nog zeker een paar weg is. Gezien de prijsontwikkeling van de decoders de afgelopen jaren (flinke prijsdalingen) zou ik er niet te veel extra aan spenderen. Over twee jaar koop je voor de helft van het geld een kastje dat twee keer zoveel kan bij wijze van spreken.
Mee eens.
Ik heb zelf een duo LNB omdat ik vooral ook de HD kanalen van Astra 3 wil ontvangen, de meeste HD kanalen zitten op Astra 3 ipv Astra 1.

Ik heb het basispakket van CanalDigitaal + het 5 euro HD pakket erbij.
Voor € 14,95 per maand ben je dus klaar en de kwaliteit is geweldig goed. Daarvoor keek ik overigens ook al via de schotel maar dan met een losse satelliettuner (SD) en CRT TV.
Ik kijk nu met een plasma (42V20, Panasonic), deze TV heeft een ingebouwde satelliettuner. Hiermee kun je dus zonder extra losse decoder alles prima ontvangen.
Wel moet er in de TV een CI-Module bijgekocht worden (ca 70 Euro), in die module zit de CanalDigitaal smartcard die je voor het abonnement nodig hebt.

Als 'bonus' kun je nog wat gratis HD kanalen kijken zoals ZDF, Arte enz.
Niet de BBC HD want die zit op een andere satelliet.

• maurits187
[quote]Michiel737 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:23:

klopt, ik heb ontvangst maar hij staan niet gericht op astra 23.5. Ik heb jaren geleden een duo lnb gekocht omdat ik een reciever heb met 2 tuners. Maar toen speelde dat van astra 23,5 nog niet zo.

Kan ik met een duo lnb ook kijken en iets anders opnemen van de zelfde sateliet? of kan je alleen iets kijken en opnemen van een andere sataliet? Het is toch ook zo als hij gericht staat op astra 23.5 dat ik dan astra 19 ook gelijk heb, maar dat het niet anders om werkt?

Momenteel kan ik astra 23.5 niet vinden dus hij zal wel bijgesteld moeten worden.

• maurits187
zegel schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:17:
Denk eraan dat je Cam ook HD geschikt moet zijn; dus naar ik meen mpeg4 kan decoderen. Als je een Aston hebt moet je deze mogelijk updaten. Oudere CD cams doen het ook niet.
goeie tip, ik heb idd de aston crypt 2 module. Zou deze deze module ook werken in de azbox premium hd+?
Of moet het altijd werken na een update?

[ Voor 21% gewijzigd door maurits187 op 30-06-2010 16:27 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52

Tazzios

..

maurits187 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:22:
[quote]Michiel737 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:23:

klopt, ik heb ontvangst maar hij staan niet gericht op astra 23.5. Ik heb jaren geleden een duo lnb gekocht omdat ik een reciever heb met 2 tuners. Maar toen speelde dat van astra 23,5 nog niet zo.

Kan ik met een duo lnb ook kijken en iets anders opnemen van de zelfde sateliet? of kan je alleen iets kijken en opnemen van een andere sataliet? Het is toch ook zo als hij gericht staat op astra 23.5 dat ik dan astra 19 ook gelijk heb, maar dat het niet anders om werkt?

Momenteel kan ik astra 23.5 niet vinden dus hij zal wel bijgesteld moeten worden.
Even wat verhelderen(er lijkt wat spraak verwarring):
De kop
er is verschil tussen duo en duo.
  1. Duo als 2 aansluitingen voor een decoder
  2. Duo als in 2 satellieten kunnen ontvangen
Er zijn ook combinaties deze heet de duo twin LNB.

Opnemen
met duo 1: indien er tussen de decoder en de kop 2 kabels lopen zijn er geen beperkingen wat betreft tegelijk opnemen en kijken.
met duo 2: kun je alleen kijken en opnemen binnen dezelfde transponder.(kan ook maar 1 kabel)

MPEG4 heeft niks met de smartcard/reader te maken. de smartcard geeft een sleutel zodat de data van de satelliet door de decoder als MPEg4 wordt herkent.Deze wordt vervolgens door de decoder gedecodeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 30-06-2010 16:41 ]

• Michael Knight
  • Laatst online: 12:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De LNB`s zijn al jaren geschikt voor HD-ontvangst..

Ik heb gisteren bij Conrad een LNB ter vervanging gekocht (€10) en zelfs daar staat op, dat het geschikt is voor HDTV. Als je naar de specs kijkt, zit er ook geen verschil in (dezelfde freqs..).

Bij het kiezen van een tuner; houd wel rekening met de 'gecertificeerd voor Canal Digitaal', aangezien ze flink zitten rotzooien af en toe met smartcards en bijbehorende coderingen. Voor het HD-aanbod van Canal Digitaal heb je een nieuwe smartcard nodig. Je huidige card is enkel voor SD televisie (tenzij je de afgelopen 3 maanden toevallig een nieuwe hebt ontvangen).

Bij het uitrichten, kun je de duo lnb gewoon op de 19,2 instellen via het uitrichtmenu van je tuner. Vervolgens aangeven, dat er (via diseq bijvoorbeeld) een tweede lnb aanwezig is. Als het goed is, zit er op dat signaal de 23* transponder van CD :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
Michael Knight schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 21:19:
De LNB`s zijn al jaren geschikt voor HD-ontvangst..

Ik heb gisteren bij Conrad een LNB ter vervanging gekocht (€10) en zelfs daar staat op, dat het geschikt is voor HDTV. Als je naar de specs kijkt, zit er ook geen verschil in (dezelfde freqs..).

Bij het kiezen van een tuner; houd wel rekening met de 'gecertificeerd voor Canal Digitaal', aangezien ze flink zitten rotzooien af en toe met smartcards en bijbehorende coderingen. Voor het HD-aanbod van Canal Digitaal heb je een nieuwe smartcard nodig. Je huidige card is enkel voor SD televisie (tenzij je de afgelopen 3 maanden toevallig een nieuwe hebt ontvangen).

Bij het uitrichten, kun je de duo lnb gewoon op de 19,2 instellen via het uitrichtmenu van je tuner. Vervolgens aangeven, dat er (via diseq bijvoorbeeld) een tweede lnb aanwezig is. Als het goed is, zit er op dat signaal de 23* transponder van CD :)
Bijna goed.
Er zit wel degelijk verschil in kwaliteit en ruisgetal in LNB's. Met dit verschil verschilt de prijs ook.
Met beiden kun je HD ontvangen maar een beetje gevoelige LNB geeft over het algemeen een beter resultaat doordat je een sterker signaal binnen krijgt.

Een gecertificeerde oplossing is wel aan te bevelen, dat klopt.
Dat kan een ontvanger zijn of een CI-module van CanalDigitaal.
Voor HD heb je echt geen nieuwe smartcard nodig. Ik heb mijn gewone (oranje) smartcard nu ook in gebruik voor HD. Wel moet je natuurlijk een HD pakket extra nemen a 5 euro per maand.

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-02 14:42
maurits187 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:24:
[...]
goeie tip, ik heb idd de aston crypt 2 module. Zou deze deze module ook werken in de azbox premium hd+?
Of moet het altijd werken na een update?
In de Azbox heb je geen module nodig, het ingebouwde CI slot pakt zonder problemen de CD smartcard.

Als je geintreseerd bent in de Azbox, waarom bekijk je het zeer professioneel opgezette Azbox topic :+ hier op GoT niet?

Beetje weinig activiteit, maar lees het even door... Het is zeker geen beginnersbox als je er alles uit wilt halen :P

• Michael Knight
  • Laatst online: 12:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

HoppyF schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 21:42:
[...]

Bijna goed.
Er zit wel degelijk verschil in kwaliteit en ruisgetal in LNB's. Met dit verschil verschilt de prijs ook.
Met beiden kun je HD ontvangen maar een beetje gevoelige LNB geeft over het algemeen een beter resultaat doordat je een sterker signaal binnen krijgt.

Een gecertificeerde oplossing is wel aan te bevelen, dat klopt.
Dat kan een ontvanger zijn of een CI-module van CanalDigitaal.
Voor HD heb je echt geen nieuwe smartcard nodig. Ik heb mijn gewone (oranje) smartcard nu ook in gebruik voor HD. Wel moet je natuurlijk een HD pakket extra nemen a 5 euro per maand.
Die duurdere LNB`s zijn dan ook echt alleen aan te raden bij mindere omstandigheden (hoge bomen, weersomstandigheden e.d.). Een standaard LNB voldoet echt in 85% van de gevallen (heb er echt veel opgehangen voor mensen).

Van Canal Digitaal heb ik een mail ontvangen met daarin de mededeling, dat ik voor de HD zenders een nieuwer type smartcard nodig heb. Linkje: http://www.canaldigitaal....smartcard-omwisselen.aspx

Zij beweren dus van wel.. Maar als jij aangeeft, dat het met een gewone kaart ook werkt, geloof ik je meteen natuurlijk. (Het zou niet de eerste grap van CD zijn).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Die oranje smartcard waar HoppyF het over heeft is die "nieuwe" smartcard, gewoon de Seca 3 kaart dus!

My favorite programming language is solder.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Puch-Maxi schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 23:46:
Die oranje smartcard waar HoppyF het over heeft is die "nieuwe" smartcard, gewoon de Seca 3 kaart dus!
En dat is de enige smartcard waarmee de HD-kanalen werken, want die kanalen zijn SECA3-gecodeerd.

Dan nog even wat verduidelijken mbt Tazzios' post:
Tazzios schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:35:
[...]

Even wat verhelderen(er lijkt wat spraak verwarring):
De kop
er is verschil tussen duo en duo.
  1. Duo als 2 aansluitingen voor een decoder
  2. Duo als in 2 satellieten kunnen ontvangen
Er zijn nogal wat verwarringen met getallen/vermenigvuldigingsfactoren e.d. mbt LNB's
Monoblock: Een dubbele LNB om twee satellieten mee te ontvangen. Populair was vroeger de monoblock voor Astra 1 (19,2) en Hotbird (13).
Twin LNB: Een enkele LNB om één satelliet mee te ontvangen, maar om aan te sluiten op twee verschillende ontvangers of tuners.
Duo LNB: Een term die monoblock overlapt, maar technisch beter is. De Duo LNB is een monoblock, maar de naam is bedacht door CanalDigitaal. Er zal dan ook wel copyright oid op rusten.

Je kan dus een monoblock in een twin of zelfs quad uitvoering kopen, of een Duo LNB in twin of quad. Dat is dan een LNB met de ontvangst voor twee satellieten, maar geschikt gemaakt voor twee (twin) of vier (quad) ontvangers of tuners.

Om nog even verder uit te wijden: Er zijn dus ook standaard twin of quad LNB's om zodoende het signaal naar meerdere tuners te verspreiden.

Bovendien is er niet alleen een quad LNB, maar ook nog een quattro LNB. Quad en quattro betekenen allebei vier, maar de quattro doet iets geheel anders.
De frequentiespectra zoals uitgezonden door de satellieten zijn onderverdeeld in een hoge en lage band, met een horizontale en verticale polarisatie. Een LNB moet tussen die modi schakelen (laag verticaal, laag horizontaal, hoog verticaal, hoog horizontaal). Een quattro LNB doet dat niet; die geeft elk spectrum op een aparte uitgang door. Er zijn speciale switches die met die signalen kunnen omgaan, en worden vooral gebruikt in GSO-installaties.

Canon EOS | DJI M2P

• maurits187
Bedankt voor alle goeie tips en uitleg.

Door al deze benamingen wordt het lastig om te zeggen wat voor een lnb ik heb.

Op de stikker van mijn lnb staat:

AP82-XT2
10.7-12.75 GHZ
Universal twin
40 mm - 0.6 DB

Is hij nu ook geschikt om astra 1 en 3 te ontvangen?

Verwijderd

ook gebruiker(s) ervaringen er even op na lezen evt. met google geavanceerd zoeken op de gewenste receiver met canal digitaal met probleem, problemen. Voor je dan besluit tot aankoop, zijn er vrienden/bekenden die ook canaal digitaal kijken ga het dan eens bij hen bekijken. kijkplezier, zoals zappen en het reageren van de kaart op het open zetten van het kanaal: zwart blijven tussen kanaal wissel als dit 3 seconden duurt, ... Blijf weg van oplossingen met de Common Interface van canal digitaal, is niet te harden.

Zelf ben ik een ex-Telenet (belgische kabel) gebruiker en mij krijgen ze nooit meer op kabel of op VDSL TV, heb dus wel een VDSL om te surfen en te bellen.
Sat schotel: maak dat je deze opstelling hebt met meerdere LNB's op 19.2°E (basis aanbod canal digitaal), 23.5° E (canal digitaal HD kanalen) en 28.2°E voor de Engelse kanalen vrij te ontvangen in nederland.
BBC1,2,3,4 & HD, BBC Redbutton (6 kanalen: Wimbledon, F1, sport en grote evenementen zoals Glastonbury Festival) ITV 1,2,3,4 & HD, Channel 4, E4, More 4, Five, CBS- Drama, Reality, Action, ...

AZbox: niet iedereen is gelukkig met deze aankoop
zet voor jezelf op papier wat je wil, wat je eigen mogelijk heden zijn: Linux gebruiker: tekst commandos, ... en vergelijk en probeer het in de praktijk of werkend.
niet gecertificieerde toestellen: verwacht geen hulp van canal digitaal
gecertificieerde toestellen: geven je niet altijd de volle vrijheid: opnames bewaren en later bekijken (codes wijzigen), andere satellieten bekijken, ....

Verwijderd

maurits187 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 06:14:
AP82-XT2
10.7-12.75 GHZ
Universal twin
40 mm - 0.6 DB
met deze LNB kan je ofwel Astra 1 of Astra 3 (niet simultaan) ontvangen met 2 receivers

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52

Tazzios

..

verschil moet te zien zijn ;)
ter illustratie.
2 satellieten ( en 2 decoders):
http://www.ideamaster.com/budget/twin.jpg
1 satelliet ( en 2 decoders):
http://satelliet.altin-ba...alog/images/vizyontwn.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Tazzios op 01-07-2010 15:45 ]

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:30
maurits187 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 06:14:
Bedankt voor alle goeie tips en uitleg.

Door al deze benamingen wordt het lastig om te zeggen wat voor een lnb ik heb.

AP82-XT2
Helemaal niet lastig je hebt een MTI AP82-XT2 twin lnb op zich een prima lnb maar helaas er zit maar een enkele kop op dus niet geschikt voor zowel Astra1 en Astra3.

Je moet er dus één hebben met dubbele koppen zoals op het plaatje daar staat een twin op met twee uitgangen en een quad met vier uitgangen.

http://www.wikselaar-sate.../lnb/afbeeldingen/duo.gif

Verwijderd

als je die met dubbele kop neemt (duo LNb) beperk je de toekomstige uitbreiding van je installatie. Kijk of je een multifeed houder kunt krijgen en neem er nog een extra Twin LNB bij voor Astra 3 met voor elke tuner een diseqc switch (4 ingangen, een uitgang) voor het schakelen tussen de LNB's. Duo LNB's hebben een ingebouwde diseqc switch die problemen heeft bij het uitbreiden van je installatie. Met een 80 CM schotel zijn Astra 1,2,3 met drie LNB's haalbaar. uitbreiden naar 28.2° oost is dan nog mogelijk, als je het al niet direct doet.
Overzicht van satelliet kanalen kan je hier vinden: http://nl.kingofsat.net/satellites.php

• maurits187
Bedankt allemaal voor alle hulp in dit topic. Ik heb dus toch geen duo lnb, ik had dit vermoeden al maar wist het dus niet zeker. Van het weekend eerst maar even een andere lnb kopen.

Tja.... astra 2 is idd een optie. Maar ik vraag mij af of ik veel gebruik ga maken van deze sateliet. Qua kosten zal het niet zoveel schelen. Het is natuurlijk ook een leuk idee of een duolnb te kopen met 4 aansluitingen. Maar wel weer veel gedoe, qua nieuwe kabels trekken onder de vloer door, gaten in vloer groter maken, kabels wegwerken buiten in een grotere pvc buis.

Aan de andere kant kan ik natuurlijk (zo`n beetje) alles kijken in HD op astra 3 en wat ik niet kan kijken SD opnemen via astra 1.

Ik las dat de firmware van de azbox nog de beta versie heeft, ik weet niet of de gebruikers tegen veel problemen aanlopen, het is natuurlijk wel de enigste reciever met 1080P, maar wat heb je eraan als niemand 1080 uitzend?

Weten jullie misschien nog goede alternatieven voor de azbox waar jullie goede ervaringen mee hebben? (2 tuners, HDTV+ interne HD).

maurits

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-02 14:42
Dreambox 800Hd of 8000HD, IPBOX

Maar om eerlijk te zijn vind ik de Azbox altijd prima werken, vroeger vergat hij nog wel eens een opname, maar sinds de nieuwere firmware (ongeveer 3x per maand nieuwe firmware nu) worden heel veel problemen opgelost.

• aart44
maurits187 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:42:

Weten jullie misschien nog goede alternatieven voor de azbox waar jullie goede ervaringen mee hebben? (2 tuners, HDTV+ interne HD).

maurits
Buiten de Dreambox heeft de VU+ duo ook alles wat je wilt en is de helft goedkoper als de DM8000 de VU+ kan dan weer iets minder maar als je het toch niet gebruikt.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

maurits187 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:42:
[..]

maurits
Topfield TF7710HDPVR / TF7750HDPVR. Ondanks de vele aanloopproblemen is het nu redelijk stabiel apparaat met aparte firmware voor CanalDigitaal. Het is een HD PVR met 2 tuners, hij is leverbaar met en zonder HDD. Sowieso heb ik nog geen ontvangers gezien met een mooier beeld dan de Topfields leveren. Op dat punt staat Topfield wel bovenaan.

Canon EOS | DJI M2P

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:16

BCC

Je moet idd wel even oppassen met de settop box. De eerste die Canaal digitaal meeleverde met hun HD pakket was er eentje van Philips, met alleen Scart uitgang :X

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• aart44
BCC schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:29:
Je moet idd wel even oppassen met de settop box. De eerste die Canaal digitaal meeleverde met hun HD pakket was er eentje van Philips, met alleen Scart uitgang :X
Welke was dat dan?? In ieder geval gaat dan nu niet meer op.
De HD ontvangers van CanalDigitaal zijn Pace/Philips ontvangers en hebben allemaal HDMI aansluiting.
Dat Philips is alleen het plaatje wat er op zit Philips heeft een paar jaar geleden het satontvangers gedeelte verkocht aan het Engelse Pace.

• maurits187
niet te geloven, vorige week donderdag ben ik nog voor een ontvanger aan het kijken geweest. Afgelopen vrijdag hebben we kortsluiting gehad in de meterkast en is mijn topfield kadoek (plus cv ketel, magnetron, blu-ray). Dus Ik zal nu toch wel een nieuwe ontvanger moeten kopen.

Qua specificaties ben ik er wel uit wat ik graag wil hebben,

ik zoek een hdtv ontvanger, met 2 tuners, 500 gb interne hd of groter, mogelijkheden voor afspelen divx, xvid mp3 etc.

Misschien ligt de azbox het meest voor de hand, maar ik las op verschillende forums dat hij problemen kan hebben met 2 tuners? Weet iemand of dit nog speelt of als dit een oud probleem is.

Verder dacht ik misschien aan SetOne TX 9900 Twin HD of Vu+ duo. Hebben deze ontvangers nog veel problemen? ik hoef niet perse het maximale uit een ontvanger te halen.

Ik heb nog gedacht aan topfield, maar de firmware updates zijn toch ontzettend traag, dat was bij mijn oude topfield wel het geval, en volgens mij heeft de topfield geen mogelijkheid tot het afspelen van divx etc?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

maurits187 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:27:
[..] en volgens mij heeft de topfield geen mogelijkheid tot het afspelen van divx etc?
De TF7710HDPVR kan wel divX afspelen, maar ondersteuning voor ondertitels heeft-ie dan weer niet. Bovendien ben ik zelf neit tevreden over de weergavekwaliteit.
Mijn LG BD370 blu-ray speler kan dat veel beter, en ondersteunt meer codecs.

Ik gebruik de HDPVR voor tv-kijken, opnemen en tegelijk. Daar is-ie voor gemaakt en dat werkt met de laatste firmware prima. Nogmaals: ik vind de beeldkwaliteit ongeëvenaard.

Canon EOS | DJI M2P

• maurits187
zit er zoveel verschil in de beeldkwaliteit dan? ik dacht altijd dat de beeld kwaliteit van elke ontvanger zo`n beetje gelijk was.

Hoe zit het met de firmware van de topfield? komen er nog regelmatig updates uit?

het hoeft geen probleem te zijn dat de topfield geen ondetitels pakt, bij de meeste divxs die ik kijk zijn de ondertitels ingebakken.

Heeft jouw topfield nog andere features die hem speciaal maakt ivm andere receivers?

[ Voor 34% gewijzigd door maurits187 op 06-07-2010 12:51 ]

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

maurits187 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:49:
zit er zoveel verschil in de beeldkwaliteit dan? ik dacht altijd dat de beeld kwaliteit van elke ontvanger zo`n beetje gelijk was.

Hoe zit het met de firmware van de topfield? komen er nog regelmatig updates uit?

het hoeft geen probleem te zijn dat de topfield geen ondetitels pakt, bij de meeste divxs die ik kijk zijn de ondertitels ingebakken.

Heeft jouw topfield nog andere features die hem speciaal maakt ivm andere receivers?
Een tijdje geleden was mijn receiver kapot (model uit 2007 heeft slechtere voeding dan de huidige modellen) en die moest gerepareerd worden (uiteindelijk zelf gedaan). In de tussentijd heb ik een oude Philips-receiver gebruikt. Ik schrok gewoon van het slechte beeld. Enerzijds ben ik HD gewend op een full-HD tv. Maar de SD-kwaliteit was echt om te janken zo slecht.

De laatste NL-firmware staat op de site van Rebox, de importeur. Desondanks zijn er veel mensen (waaronder ik) die een 'omgekatte' firmware gebruiken. Twee versies zijn populair: De Tsjechische die bij de TF7750 hoort (is de laatste versie), de andere is een iets oudere Duitse versie.

Features die wel en niet aanwezig zijn, zijn afhankelijk van de firmware, zoals Diseqc 1.2 of Usals (meestal 1 van de 2), CanalDigitaal fastscan-mogelijkheid, autodecoding van gecodeerde opgenomen programma's etc.
Dingen die er sowieso wel in zitten zijn: Via LAN-toegang tot de box; zowel via FTP als http, RS232-communicatie om kanalen makkelijker te beheren, USB-aansluiting voor externe opslag.

Bovendien is er een vrij actieve community die zich bezighoudt met het (door)ontwikkelen van Enigma2, een alternatieve linux-firmware, gebaseerd op de Dreambox.

Ik heb mijn keuze indertijd ook nog best lang uitgesteld, en heb zelfs gezocht naar handleidingen, screenshots van menu's e.d. voordat ik een uiteindelijke keuze hd gemaakt. Daarvan heb ik nog steeds geen spijt.

Canon EOS | DJI M2P

Pagina: 1