Ik denk ook dat daar de basis van de problemen zit, die multitasking staat niet echt uit op de 3G maar wordt tegen gehouden ipv uitgezet.
Volgens mij werkt het intern nu zo. App doet request voor multitask, bij verlaten van app wordt de hele geheugen state bevroren en opgeslagen, en een hook gelanceerd wat de heartbeats/thread in de lucht houd en wordt het springboard terug getoond. Bij een 3G met relatief weinig geheugen is het hele bevriezen van die state overbodig omdat er toch niets mee gedaan wordt, maar het wordt toch gedaan omdat het nu eenmaal zo in de SDK memory manager gebakken is. Gevolg, iPhone gaat swappen naar relatief traag storage geheugen ipv het snellere werk geheugen.
Het viel mij namelijk op dat de traagheid vooral gebeurt bij memory intensieve applicaties als SMS, maar ook mijn RSS reader, iBooks etc. Niet bij simpele apps als calculator enzo.
Als er een oplossing komt, vrees ik dus ook dat er een SDK update aan vast moet zitten, en dus applicaties opnieuw gecompileerd en in de store gezet moeten worden met alle keuringen enzo die daarbij horen.
Kan dus wel ff duren voor het opgelost is.. Dus mocht je er echt last van hebben is de oplossing gewoon terug naar 3.1.x gaan.
Driving a cadillac in a fool's parade.