NAS voor kleinzakelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik zoek voor een kleinzakelijk bedrijf een NAS waarmee ik alles in RAID-1 kan opslaan, welke ook back-ups naar een externe schijf kan maken (liefst automatisch dagelijks zonder omkijken hiernaar). 1 of 2 TB is zat. Wie heeft een idee voor een stabiele NAS? Als hier nog geen schijven inzitten, welke zijn geschikt voor het gebruik in een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:28
pssst :o waar heb je zelf al naar gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen verstand van een NAS. Zag op www.norrod.nl allerlei verschillende types. Gevoelsmatig leek een LaCie of een Synology mij wel prima. Verder had ik ook de LG gezien, een vrij complete oplossing, maar ik zou zelf niet direct LG verwachten als leverancier van kwaliteitschijven. Vandaar dat ik de vraag stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, de LG die ik gezien had was de N2R1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brrr hoe vaak moet hier nog worden uitgelegd dat een externe disk geen backup is en dat je hier misschien wel eens naar moet omkijken. Als je een serieus bedrijf runt en geen verstand van ICT hebt laat je dan voorlichten door een expert en niet de computer boer om de hoek die zijn NAS wil verkopen met hoogste winstmarge. Echte expert willen je graag langer als klant houden en draaien je over een langere termijn een poot uit maar da's meestal wel een stuk betrouwbaarder en zo zal je bedrijf ook langer blijven bestaan.

Je zal niet de eerste zijn die zijn server met externe backup disk op marktplaats tegenkomt omdat deze gestolen is of wanneer je maandag op je werk komt de server heeft besloten om van zijn (bezem) hok een sauna te maken.

Denk dat je data een stuk meer waard is dan de paar euto die je bezuinigd door deze tja poging tot automatiseren wil ik het niet eens noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat een vriendelijke reactie. Daar kan ik zeker wat mee. Gelukkig veel opbouwende woorden. Ik heb niets gezegd over een server. Alleen over het redundant opslaan van data in een NAS. Er wordt slechts data uitgewisseld tussen een PC en twee laptops. De gegevens worden gesynchroniseerd en staan dus op zowel de PC als op de NAS. De back-up van de NAS-gegevens zijn meer voor de zekerheid.

Ik begrijp dat de NAS van LG dus geen goede NAS is? Het volstaat om dat te zeggen dan om iemand die net nieuw hier is gelijk af te branden. Suggesties tot wat wel goed is zijn meer welkom dan een reactie zoals saleattweak geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou naar Synology kijken maar hiervoor is ook een speciaal NAS topic. [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Synology heeft ook een leuke NAS to NAS backup, dus twee van die dingen met 1-1,5TB schijven in RAID1 kan een mooi systeempje zijn. Wat ook leuk kan zijn is nog een externe hardeschijf erbij voor een offsite backup of eventueel een backup provider daarvoor inschakelen.

Bedenk een paar dingen goed:
Wat kost het me als ik een dag niet kan werken?
Wat kost het me als ik al mijn data kwijt ben?

Dat eerste is een goede indicatie voor het budget voor je onsite backup, dat tweede geeft aan hoeveel je kan investeren in een offsite backup.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 24-06-2010 22:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 22:20:
Wat een vriendelijke reactie. Daar kan ik zeker wat mee. Gelukkig veel opbouwende woorden. Ik heb niets gezegd over een server. Alleen over het redundant opslaan van data in een NAS. Er wordt slechts data uitgewisseld tussen een PC en twee laptops. De gegevens worden gesynchroniseerd en staan dus op zowel de PC als op de NAS. De back-up van de NAS-gegevens zijn meer voor de zekerheid.

Ik begrijp dat de NAS van LG dus geen goede NAS is? Het volstaat om dat te zeggen dan om iemand die net nieuw hier is gelijk af te branden. Suggesties tot wat wel goed is zijn meer welkom dan een reactie zoals saleattweak geeft.
Nu de hamvraag ,Wat voor zekerheid zoek je ? waar probeer je jezelf tegen te verzekeren ?

[ Voor 80% gewijzigd door Fish op 24-06-2010 22:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien wat onvriendelijk maar waar het in het kort op neerkomt is dat je een stukje meer data beveiliging wil creeeren en dat doe je mbv een NAS. Ik zou persoonlijk voor een andere methode kiezen, echter alles heeft zijn voor en nadelen.

Ik licht even een tipje van de sluier op. Je wil 2 laptops laten syncen met je NAS. Ik ga er vanuit dat dit windows machines zijn anders had je wel een timecapsule gekocht. Nu ga je daar een systeem voor bedenken om ervoor te zorgen dat je data welke leading (laatst gewijzigd/meest uptodate) wordt gesynct met je NAS.

Leuke programma's om dit automatisch te doen zijn bv de meest recente versie van Synctoy (microsoft).

De grote problemen hierbij zijn ... wat is uptodate en overschrijf je dan niet de verkeerde files (nieuwere versies) ? hoe maak je je backup's zodat je in geval van verkeerd overschrijven je de correcte files kan terug halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf werkzaam bij andere partijen. Heb alleen de boekhouding lokaal staan. Hiervan wordt al een backup naar Mozy gemaakt. Dus op zich is er al sprake van een backup tool. Echter vind ik het prettiger om ook zelf wat lokaal te back-uppen. Heb nu een harde schijf gekoppeld aan mijn PC, welke als 1TB backup dient.

Ik heb ook een laptop en soms is het handig om gegevens snel beschikbaar te hebben, zonder hiervoor de PC te starten. Door de data te sharen op de NAS, kan ik dit volgens mij bewerkstelligen.

Wat ik wil bereiken.

- Synchronisatie van data tussen NAS en PC (dus wijzgingen vanaf laptop komen ook op PC via een synch tool)
- Het direct beschikbaar hebben van een backup zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een Mozy.
- Als de data een week niet beschikbaar is, geen probleem, als ik het maar terug kan halen binnen een maand.
- Nas kunnen backuppen ivm driedubbele backup.

Spannender hoeft het voor mij niet te zijn. Ik ga eerst even naar de Synology kijken, goede tip, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, saleattweak, daar kan ik wel wat mee :)
Je stelt dat ik beter het synchen zelf in handen kan houden en volgens mij kan ik ook net zo goed rechtstreeks op de NAS werken en een oneway synch naar de PC hanteren. Door altijd te werken op de NAS heb ik direct een backup naar de PC automatisch ingeregeld (alleen voor de boekhoudgegevens acht ik dit noodzakelijk). Daarnaast wil ik dagelijkse backups van de NAS maken zodat ik wel ongewenste wijzigingen eventueel terug kan halen. Overigens biedt Mozy dat ook tot een maand terug.

Ik heb een Macbook met zowel Snow Leopard als Win7. De PC is echt een Windows-bak, met Win7 en Win2008 Server. Is de Time Capsule dan nog een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Synology DS210 spreekt me wel aan, wat ik zo snel even lees. I.c.m. TrueCrypt lijkt me dit een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Daar dacht ik ook aan. Ik heb hem zelf net een paar dagen in gebruik. Review volgt nog binnenkort.
Je kunt met een externe SATA schijf ook RAID5 draaien, maar misschien wil je dan toch liever een 4bay NAS.

Ikzelf heb al een groot deel van mijn data op de NAS staan. De transferspeeds zijn dusdanig dat dat geen enkel probleem is. Denk dan aan snelheden oplopend tot meer dan 90MB/s bij grote bestanden. Áls je dan eens wat wilt backuppen dan gaat het ook rap.

[ Voor 38% gewijzigd door REDFISH op 24-06-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Lees er graag over. Welke schijven heb je er overigens ingekocht? Of wordt die geleverd met twee schijven? Raid-5 is voor mij niet nodig, 1 is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb ze zelf erin gezet. Installatie is een eitje. Ik heb ook nog nergens een winkel gezien waar je de werkelijke prijs van de harde schijven betaalt als je een NAS met schijven bestelt, dus zelf erin zetten vind ik voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik zie hier commentaar over verschillende oplossingen, maar waar ik niks over zie is externe backup.
Bij een brand is het wel prettig dat je de gegevens nog hebt. Dan weet je tenminste hoe je de klanten op de hoogte kunt stellen waar je (tijdelijk) nieuwe kantoor ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:55:
Ok, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Lees er graag over. Welke schijven heb je er overigens ingekocht? Of wordt die geleverd met twee schijven? Raid-5 is voor mij niet nodig, 1 is voldoende.
Ik zou even de HCL van Synology checken. Niet elke schijf werkt in een NAS.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dura Ace
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10-2020
Is het voor jou niet verstandig om een systeem met sledes te nemen zodat je je data off-site kan bewaren. Misschien een systeem met 1 of meerdere extra sledes. zie: Het grote Deonet topic ~ Deel 1.

Core i7 930 @3500MHz | ASUS P6X58D Premium | Corsair Dominator 6G | eVGA 8800 GTS 512 KIA - RMA ---> HD6950 CFX | Dell U2711

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkel boekhoudinggegevens die ook via mozy online backup bewaard worden. Ben 't wel met de stelling eens dat het verstandig is om de gegevens ook elders te bewaren. Ik zal ook eens kijken hoe om te gaan met extreme situaties zoals brand. Ik heb overigens een HD aan mijn desktop hangen waarop ook alles gebackupped wordt. Nas is niet puur voor backup, maar ook voor delen met andere laptops.

Kortom, ik heb de belangrijkste files online gebackupped, en er worden wekelijks images van mijn desktop naar een handzame externe schijf geplaatst. Ik hoop dat ik in geval van brand die schijf nog wel kan pakken, maar je weet 't niet hoe zo een situatie verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een verlate reactie maar lees het topic nu pas omdat ik zelf ook op zoek ben naar een NAS.

Ik geval van brand zijn er ook brandwerende NAS systemen leverbaar. Deze zijn echter verre van betaalbaar.

Een andere optie is om aan je NAS een ioSafe te hangen. Een ioSafe is een externe HD die brandwerend en waterdicht is. Deze zal de brand en naderhand het blussen wel overleven. Hij kan ook nog verankerd worden tegen diefstal.

Zo'n ioSafe is uiteraard wel duurder dan de gewone conventionele externe hd maar we hebben het hier dan wel over een brandwerende en waterdichte HD. Rightprijs ligt geloof ik rond de € 250,-

Hij bevalt mij in ieder geval meer dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar hoe lang kan hij brand overleven? En tot welke temperaturen?
Bovendien, in zulke gevallen wil je gewoon een off-site backup.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Hij is 30 minuten brandwerende bij 850 graden. Met de response tijd van de Nederlandse brandweer is dat geen probleem. Daarnaast is een off-site natuurlijk ook een goede optie maar dan heb je nog steeds geen bescherming tegen brand op 1 van die plekken, en dat is waar het nu precies om gaat.

Het zal natuurlijk wel heel toevallig zijn als daar ook brand uitbreekt. Maar als onsite opslag uitbrandt heb je op dat moment nog maar 1 back-up.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Responsetijd is leuk maar wat als het druk is en het is een vrij grote brand? Ik heb zelfs meegemaakt dat de responsetijd op ruim 45 minuten lag terwijl de brandweer letterlijk 1 kilometer rijden verwijderd was en de brandweer stand-by stond in een pand op het terrein waar de brand uit brak.

Je moet gewoon nooit uit gaan van brandwerend materiaal voor je data, zeker niet bij zulke 'slechte' specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De officiële responstijd van de brandweer is 8 minuten en in sommige gebieden 15 minuten. En geloof me, ik kan het weten. Het verhaal van die 45 minuten lijkt mij een broodje aap verhaal.

Een huisbrand (daar ga ik vanuit in dit geval) brand niet langer dan 15 a 20 minuten op dezelfde plek. Binnen die periode is een kamer volledig uitgebrand. Er is uiteraard nog wel een enorme hitte aanwezig maar lang niet zo erg als in de piek. En dat kan dit apparaatje zeker wel aan. Uiteraard moet je gewoon kijken naar je eigen situatie. Als je in een houten huis woont met een rieten dak zou ik het zeker niet doen maar wanneer alles van beton is, is dat minder van belang.

Je zou het dan bijvoorbeeld in een icm een offsite opslag kunnen gebruiken voor maximale veiligheid.

Ik heb in dit geval gekeken naar mijn eigen situatie, ik kan dat natuurlijk niet voor iemand anders bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Broodje aap verhaal? Ik stond erbij te kijken.

Maar mijn punt is dat je in deze situatie gewoon enorm afhankelijk bent van bijvoorbeeld de brandweer en apparaten die garanderen dat ze zo lang tegen brand kunnen. Wat als achteraf blijkt dat het niet zo was? Dan ben je alle data kwijt.

Pagina: 1