Toon posts:

Mijn Ati Radeon 5770 Overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou mijn videokaart graag een kleine boost geven. Wel zo dat jet het merkt, maar niet zo dat de levensduur drastisch vermindert.

Ik heb een Ati HD 5770 full HD 1GB
Een moederbord van Asus, Rampage Extreme II
Windows 7 64-Bit
8 GB Werkgeheugen.

Hoe pak ik dit aan? Graag stap voor stap.

• smeetsmeister
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07-2025
Ati overdrive? Google is your friend..

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:45

Herman

FP ProMod
ruwweg 2 opties:
1) De GPU heeft een bios. Die bios kun je bereiken maar dat is vrij lastig. In de bios kun je de kloksnelheden handmatig aanpassen. (Google kan je daarbij verder helpen) (NiBiTor is bijvoorbeeld software die je helpt om je bios uit te lezen)
2) Er is veel software die vanuit de OS je GPU-kloks aanpassen. EVGA heeft een tooltje (precision) en zo zijn er veel meer. Op het internet staat ook wel tips hoever je kunt gaan etc.
Wel zo dat jet het merkt, maar niet zo dat de levensduur drastisch vermindert.
Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk. Als je OC't dan zal altijd de belasting en de temps van je gpu omhoog gaan. Dit zal altijd gepaard gaan met een vermindering van de levensduur. Hoeveel dat is, dat hangt van veel factoren af.

Edit:
NiBiTor is enkel voor nVidia-kaarten :|

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 22-06-2010 13:21 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 18:03
[...]

Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk. Als je OC't dan zal altijd de belasting en de temps van je gpu omhoog gaan. Dit zal altijd gepaard gaan met een vermindering van de levensduur. Hoeveel dat is, dat hangt van veel factoren af.
maar niet drastisch, als je hem 10 procent overklocked zul je daar niet veel van merken in de levensduur.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:09
Zolang je niet met voltages gaat spelen zul je bijna niks merken qua levensduur als je overclocked.
Trouwens, dit is wel een vraag die je zelf makkelijk had kunnen beantwoorden via google, maar om je maar even op weg te helpen: in de ATI catalyst control centre heb een optie genaamd ATI overdrive, daarmee kan je door middel van sliders je core/mem snelheid en fan speed aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Alles is grijs bij Ati overdrive, en ze laten me er niet aan. Hoe kan ik het wijzigen? En wat moet ik hoever veranderen?

• smeetsmeister
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07-2025
er staat een slotje waar je op moet klikken, daar kun je instellen dat je ati overdrive gebruikt. dan kun je alles los bewegen en instellen.

• yukikaze89
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-12-2021
Het hangt af welke 5770 je hebt, want als je de MSI 5770 Hawk hebt kan je die kaart tot 20% tot 25% overclocken vanwege zn koeler. Als je de XFX 5770 ZNEA hebt of vergelijkbare 5770 kan je GPU clock tot 920-930 Mhz maximum overclocken hoger dan dat zou ik niet gaan en memory clock op 1250 Mhz zetten.

Om het te gaan overclocken moet je op die vergrendellaar. Kijk het hier maar voor meerdere info

http://benchmarkreviews.c...d=72&limit=1&limitstart=7

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-01 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

ATI overdrive doen en dan Autotune aanklikken, dit gewoon een uur/twee uur laten lopen totdat hij zegt dat het werkt. (In de tussentijd krijg je een beeld met rare kleuren, gewoon door laten gaan) De autotune functie geeft je kaart een boost welke nog tot acceptabele temps blijft.. (bij mij was dat 960/1288) meestal kan je hem nog wat hoger klokken.

Levensduur? Deze is van een normale videokaart ongeveer 4 tot 5 jaar. Een OC verkort deze tijd met misschien 3 maanden..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu op 930 en 1250. Is het ook nog slechts als ik de fan op zijn allerhardst zet, of kost dat enkel stroom? Het lijkt me wel goed, tenzij die fan ook snel kan aftakelen.

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

Wanneer je de fan sneller laat draaien, is dat wel goed voor de temperatuur, maar de fan kan dan wel sneller slijten, qua stroom kost het iets meer. Maar als ik jou was zou ik hem gewoon op "auto" laten, dan past ie het automatisch aan, als de temperatuur dan te hoog wordt, gaat de ventilator automatisch harder draaien.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:50:
Ik heb hem nu op 930 en 1250. Is het ook nog slechts als ik de fan op zijn allerhardst zet, of kost dat enkel stroom? Het lijkt me wel goed, tenzij die fan ook snel kan aftakelen.
Heb je ook getest dat hij goed stabiel is? dat is namelijk iets wat je beter wel kunt doen namelijk.
Ik zou het testen door 3dmark06 te draaien en kijken of er rare flikkeringen komen en ik zou furmark draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Redblader op 22-06-2010 20:33 ]

Verwijderd

Furmark , 3D mark 06, Rivatuner ... allemaal utils om je kaart mee te clocken en te testen ... :)

Er is nog veel meer software beschikbaar via o.a Techpowerup.

Opzich binnen de perken blijven levert geen permanente schade op. Succes :)
Pagina: 1