Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Bij mij is 's nachts alleen mn wekker nog aan (en met dit weer een ventilator). Monitoren en versterker zitten achter klik-aan/klik-uit. Werkt heel relaxt, kan ik vanuit mn bed alles uitzetten, heb alleen nog geen goede oplossing om mn pc vanuit bed aan te zetten...

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
Raar eigenlijk. Tegenwoordig willen alle merken zo groen mogelijk zijn en dan stoppen ze er geeneens een echte aan- uitknop meer op als ik zo de berichten hier lees. Kunnen jullie het ding dan echt alleen met de afstandsbediening / knop op de tv in standby zetten (ledje brandt dan bij de meeste tv's) en niet verder uit?
Mijn tv heeft dat wel. Met de afstandsbediening kan ik 'm in standby zetten en aan de zijkant zit een aanraakgevoelige strip met een I/O tekentje er op waardoor het ledje aan de voorkant uit gaat en de tv nog meer uit zou moeten zijn. Alleen kun je hem wel weer aanzetten met diezelfde aanraakgevoelige strip die volgens mij toch echt stroom nodig heeft om te detecteren dat je de tv aan wilt hebben.
Ik trek 's-avonds de stekker eruit waar tv, modem, PS3, geluidsinstallatie aan zitten. Alle kleine beetjes helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dancing_Animal op 03-07-2010 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zet hem echt uit. Voornamelijk omdat deze in standby-mode een kleine 40W verbruikt. :X Overigens heb ik een standby-killer liggen, maar die werkt niet omdat die niet doorheeft dat de TV in standby staat met die 40W.
BdK9001 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 10:37:
... heb alleen nog geen goede oplossing om mn pc vanuit bed aan te zetten...
In je BIOS heb je waarschijnlijk een optie dat je PC aan moet springen als de stroom eraf is geweest. Als je daar zo'n op-afstand-bedienbare-stekker tussen propt, dan heb je het volgens mij voor elkaar. :Y)

[ Voor 80% gewijzigd door pven op 03-07-2010 10:45 ]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

Als je iets bij wilt dragen aan dit topic doe dat dan op een normale manier...

[ Voor 65% gewijzigd door FeaR op 04-07-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 12:59
stand-by, de aan/uit knop op de tv zelf is kapot en zit met ducktape vast ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

Laatste keer, volgende keer zijn de consequenties groter...

[ Voor 172% gewijzigd door FeaR op 05-07-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op standby en als ik klaar met tv kijken gaat het spul (tv,dvd,cd,wii,versterkers,htpc,switchje) uit. Ik heb een stekker met ingebouwde schakelaar aan een verdeeldoos gezet. De wcd aan de muur is goed toegankelijk de contactdoos op de vloer achter het kastje niet.

Mijn vorige sat. ontvanger at aardig wat stroom in standby stand, de huidige tv is netjes zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik laat mijn tv altijd op standby staan. Het verbruik is minimaal (rond de 0w), maar dat Ziggo Cisco 8455 vreet nog stroom. Eigenlijk moet die uit want die staat met standby nog 20w te verbruiken en aan gaat het gauw naar 60w. Mijn tv verbruikt rond de 100w en met mijn versterker aan en ziggo cisco 8455 met de tv ga ik gauw richting de 180w/200w. Maar als alles op standby gaat en die cisco uit dan ben ik al bij 0w. Dus voor mij hoeft het niet lager.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 18:33
Uit! Alle apparatuur zit via een stekkerblok met daarvoor een rf blokje. zo zet ik met een druk op de rf-afstandbediening alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 15:10
hier gaat alles snachts echt uit. overdag een snelle standy op alle apparaten als ik naar de winkel snel moet of de kids ophaal van school.
als ik langer weg ben overdag dan druk ik het meeste wel uit.
(de warmtelampen en uv lamp van de baardagamen staan wel hele dag aan (ja "kleine" stroomvreter in huis))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat trouwens lastig is: dat Ziggo-kastje vreet bij mij in standby dus ook zo'n 20W per uur. Nu kan ik dat kastje natuurlijk uitzetten als ik het niet gebruik, maar dan wordt er niets meer opgenomen op de harde schijf en dan krijg ik ruzie met de vrouw. :$ Daarbij: als dat kastje dan weer aangaat, dan is het geluid veel te zacht. :S

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661307

Het is allemaal heel leuk en aardig over de verhalen betreft je televisie uitschakelen en totaal van de stroom af te halen.Om zo energie te besparen. Een ding is zeker en dat heb ik ondervonden . Als je jou televisie dagelijks van de stroom afhaalt om geld te sparen dan is er toch een misverstand. Een televisie is ontwikkeld om bij normaal gebruik, dit wil zeggen dat de stekker in het stopcontact zit deze te bedienen door de aanwezige aan uit schakelaars op of in het toestel. Tegenwoordig hebben de nieuwe modellen een standby functie waardoor deze een minimaal aan stroomverbruik hebben en dat de televisie deels uitgeschakeld is Dit stroomverbruik is zo weinig en is nodig om je televisie optimaal te kunnen gebruiken. Bij het totaal uitschakelen van de stroom kunnen je opgeslagen zender kanalen en ingestelde functies verloren gaan en zal je deze opnieuw moeten instellen. Ook gebruikt je televisie méér aan energie om weer opnieuw op te starten als dat hij van uit de standby modus wordt opgestart. Verder en dat weten de meeste niet, alle fabrikanten van televisies raden het uitschakelen via schakelapparaten tijdklokken ,timers (tenzij ingebouwd op je toestel) en stopcontacten met een afstand bediening af om deze te gebruiken. Verder kan door het gebruik hiervan grote schade aan je televisie toestel brengen en door het onjuist gebruik vervalt hierdoor ook nog de Garantie van je televisie toestel. Ook kan dit als je zeker weet dat de antenne signalen goed zijn, storingen in je geluid en beeld vormen bij digitaal televisie kijken. En dan maar klagen over je provider dat deze slecht zijn terwijl je dit allemaal zelf kweekt door het onjuiste gebruik van je televisie toestel door het op een alternatieve weg uit te schakelen via boven genoemde schakel apparaatjes die er voor in de handel zijn. Om energie te besparen. Door al dit gebeuren verkort je de levensduur van je televisie toestel en als je gaat uit rekenen wat je dan verdient en je moet binnen een korte periode een nieuw toestel kopen en het is ook nog zo dat "ook" de schakel apparaatjes soms nog meer energie verbruiken dan het je tv toestel dat in de standby modus staat verbruikt. Mijn advies is gewoon gebruik het Televisie-toestel op een normale manier dan ben je nog altijd voordelig uit en bespaar je meer aan geld dan dat je aan energie besparen doet voor naar je televisie te kijken. Levensduur van een televisie ligt al gauw rond de 10 jaar . Het is dan ook gewoon jammer dat over dit laatste niet gesproken word en de kosten die kunnen ontstaan niet mee genomen worden. Ik doe ook mee aan energie besparing maar niet ten kosten van mijn eigen beurs zodat ik op korte tijd een apparaat moet vervangen dat op deze wijze om zeep word geholpen. Dit is mijn mening over het uitschakelen van je televisie via allerhande apparaatjes. Nogmaals omgerekend kan dit veel geld kosten dan geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Naast m'n idee dat je er nogal ouderwetse gedachtes bij haalt is het misschien verstandig om je post eens wat duidelijker in alinea's op te splitsen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 23:51
Anoniem: 661307 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:46:
Dit stroomverbruik is zo weinig en is nodig om je televisie optimaal te kunnen gebruiken.
Stroomverbruik is om de RF/IR ontvanger aan te laten staan.
Bij het totaal uitschakelen van de stroom kunnen je opgeslagen zender kanalen en ingestelde functies verloren gaan en zal je deze opnieuw moeten instellen.
Verschillende TV's gehad gedurende de laatste 15 jaar en geen van alle vergat instellingen. Ook niet na meerdere maanden uit te hebben gestaan.
Ook gebruikt je televisie méér aan energie om weer opnieuw op te starten als dat hij van uit de standby modus wordt opgestart.
Interessant. Heb je hier een bron van?
Verder en dat weten de meeste niet, alle fabrikanten van televisies raden het uitschakelen via schakelapparaten tijdklokken ,timers (tenzij ingebouwd op je toestel) en stopcontacten met een afstand bediening af om deze te gebruiken. Verder kan door het gebruik hiervan grote schade aan je televisie toestel brengen en door het onjuist gebruik vervalt hierdoor ook nog de Garantie van je televisie toestel.
Externe apparatuur wordt altijd afgeraden zodat de fabrikanten zo min mogelijk verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Welke schade zou kunnen optreden? Waarom is dit onjuist gebruik?
Ook kan dit als je zeker weet dat de antenne signalen goed zijn, storingen in je geluid en beeld vormen bij digitaal televisie kijken.
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Uit.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
Anoniem: 661307 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:46:

Heel lang verhaal zonder indeling ...
Ik heb mijn tv al ruim 6 jaar en deze gaat gewoon elke avond van het stroom door middel van een klik-aan-klik-uit systeem. De tv werkt nog hartstikke prima. Zelfs na vakanties zijn nog gewoon alle zenders netjes onthouden. Heb nog nooit gehoord dat het ontkoppelen van je tv van het stroomnet slecht zou zijn. :?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

BtM909 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:50:
Naast m'n idee dat je er nogal ouderwetse gedachtes bij haalt is het misschien verstandig om je post eens wat duidelijker in alinea's op te splitsen :)
En een topic van 5! jaar oud omhoog schoppen... :D Maaruhh uit kan niet meer met mijn huidige tv's zonder aan de stekker te zitten...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
M2M schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:14:
[...]
En een topic van 5! jaar oud omhoog schoppen... :D [..]
Hahaha had ik niet eens gezien joh. :P

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1

LOL

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zet hem uit, in de vorige setup zette ik zelfs een knop om dat de stroom er af ging omdat sommige apparaten in mijn tvhoek niet echt uit kunnen. Momenteel is dat niet echt nodig, maar ik denk dat die knop wel weer terug komt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:56
Hier is de satellietontvanger (toendertijd al 2 jaar oud, in al die tijd gewoon aan of op standby gezet) ermee gestopt, nadat we eens besloten om sluipverbruik tegen te gaan. Na een stuk of 30 keer aan en uit met klikaanklikuit te hebben gedaan, kon de receiver de LNB's niet meer zien... toen maar besloten om alle receivers gewoon op standby te laten aangezien we een nieuwe receiver van 100 euro moesten kopen.

Maar hedendaags hebben moderne TV's verschillende tuners ingebouwd, waardoor je sommige kastjes (DVB-T, DVB-S en DVB-C) niet meer nodig hebt. Alle beetjes helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Exor op 10-03-2015 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Tv staat uit. (Philips)
Monitor/Tv staat op standby. want Samsung P2470HD heeft geen fysieke aan/uit knop.
DVD-speler staat op standby
Gamecube staat uit.
Versterker staat uit. (anders produceert ie een enorme hitte, zelf als geluid uit staat)
Wii is ontkoppelt

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 18:51

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Ik laat hem gewoon in standby, als ik hem namelijk kill via het verdeelblok heb ik namelijk een veel langere opstarttijd, en moet ik soms nog dingen opnieuw instellen ook.

Wel heb ik volgens mij een tel. die zogenaamd 'zuiniger' dan ander apparaten moet zijn in standby. Ergelijk gezegd niet echt in verdiept ofzo. Het is een soort gewoonte die dingen gewoon aan te laten, slecht, ik weet.

[ Voor 63% gewijzigd door TVH7 op 10-03-2015 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Televisie, receiver, switch, lader laptop, adapter vaste telefoon (bedraad, telefoon heeft een antwoordapparaat wat ik nooit gebruik), lader mobiel en een secundair geschakeld lampje gaan allemaal met het zelfde stekkerblok uit.

Sluipverbruik televisie alleen zal wel te verwaarlozen zijn, maar in totaal toch 15W wat ik uitschakel.

Nu ik er over nadenk: de televisie in de werkkamer, een oud CRT gevalletje van 15", kan ik wel 'hard' uitzetten met de schakelaar op de TV, maar de televisie in de slaapkamer hangt 24/7 aan de stroom, die moet ik nog een schakelaar geven, samen met mijn bedbodem (volgens mij is dat ook een grote sluipverbruiker, moet ik nog een keer meten omdat het gewoon grappig is om te weten)

Geen televisie, wel grappig: ik heb een UPS, en die verbruikt gewoon 60W, ook al staat hij 'uit' :X (die gaat dus ook met een geschakelde stekkerdoos hard 'uit', computer staat uit als ik er niet ben)

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 10-03-2015 07:14 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-05 16:44
7 Jarig oude topic, nu meest geïnteresseerd of ik alles veilig alles "uit" kan zetten i.c.m een smart plug met de huidige energieprijzen om de stand-by in het huis lager te houden.

Gaat om het volgende aangesloten op 1 stekkerdoos:

- Sony TV 65XH9505 - (Zat te denken aan stand-by -> dan uit)
- Onkyo Surround Receiver, heeft alleen een on/standby knop aan de voorkant.
- NVidia Shield (kan ik stroom hiervan zomaar er af halen?)
- Switch oplaad station - Daar zie ik geen problemen in.

Stand-by gebruik van alle apparaten gaat om ongeveer 65w.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Het is geen OLED tv, dus ik zou niet weten waarom het niet zomaar kan @Skyrider

Vermoed dat het grootste deel in de Onkyo zit vwb sluipverbruik.

[ Voor 29% gewijzigd door hjs op 24-09-2022 10:49 ]

• Skyrider
Ik ben helaas niet bekend of je zulke apparaten direct van het stroom af kan halen (meerdere keren per dag) zonder enige nadelige gevolgen voor in de toekomst. Zijn dure apparaten :).

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
Skyrider schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:45:
Lijkt mij wel wat aan de hoge kant. Hoe is dit gemeten? Ik weet bijvoorbeeld van mijn tv dat hij in standby de eerste zoveel minuten nog meer vermogen trekt om daarna pas in de echte standby te gaan.

• Skyrider
Ik gebruik de HomeWizard Wi-Fi Energy Socket om het bij te houden. Gebruikte het voor mijn wasmachine om het "slim" te maken, soort van i.c.m home assistant (vandaar dat er staat wasmachine). Maar nu was ik benieuwd naar mijn TV setup stand-by gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NHnaJJU.png

60/65w in stand-by totaal. En als ik de tv eruit haal, dropt ie met +- 30w.

• hjs
  • Niet online

hjs

Stand-by 30w de tv?
Dat is raar hoog voor een moderne tv, zou ik eens in de instellingen kijken of er een andere setting is voor stand-by.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:12
@Skyrider Sony heeft al een behoorlijke tijd (lees: jaren) last van een wifi bug die voor een verhoogd sluipverbruik zorgt.
Ook remote/ip management zorgt ervoor dat 'ie niet naar een laag verbruik zakt.
Als je ip besturing, afstand bedienen, starten op afstand uit zet zal je sluipverbruik naar normale waarden zakken na een korte tijd.

- knip -

• Skyrider
@Raymond P ik heb wifi, remote en dergelijk uitgeschakeld. Verbruik blijft hetzelfde, zelfs na een uur.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:32
...
Met de huidige prijzen tikt dat lekker door, 65 × 24 × 365 ≈ 570 kWh ? 400 €, bij het prijs plafond van 0.70 €/kWh

Maar wat de Nvidia betreft, ik las ergens dat de laatste of recente firmware wel de opstarttijd verminderd.

[ Voor 15% gewijzigd door The_Vice op 24-09-2022 14:21 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

7 Jarig oude topic, nu meest geïnteresseerd of ik alles veilig alles "uit" kan zetten i.c.m een smart plug met de huidige energieprijzen om de stand-by in het huis lager te houden.

Gaat om het volgende aangesloten op 1 stekkerdoos:

- Sony TV 65XH9505 - (Zat te denken aan stand-by -> dan uit)
- Onkyo Surround Receiver, heeft alleen een on/standby knop aan de voorkant.
- NVidia Shield (kan ik stroom hiervan zomaar er af halen?)
- Switch oplaad station - Daar zie ik geen problemen in.

Ik ben de laatste tijd ook al even bezig met het verbruik van diverse apparaten in beeld te brengen, sinds deze week de TV hoek.

Daar staan;

- LG Oled 55" 4k TV
- Marantz NR1606
- Nvidia Shield TV Pro
- Google Hub
- Ambilight clone
- Actieve subwoofer

Als de Oled klaar is met zijn schoonmaak programma na het in standby zetten, dan komt het volgende standby verbruik tevoorschijn;

(op het laatst is de spanning er volledig afgegaan, vandaar 0).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPZVonQWmcF9LVQF58TCh0CrV28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4bd6mg9x8wS0dvkFs2Dswhwg.png?f=fotoalbum_large
(Shelly stopcontact)

Alles bij elkaar nog geen 10Wh dus (vergeleken met die 65Wh).

[ Voor 1% gewijzigd door hardware-lover op 25-09-2022 19:02 . Reden: werd schijnbaar niet goed begrepen ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
The_Vice schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:16:
[...]

Met de huidige prijzen tikt dat lekker door, 65 × 24 × 365 ≈ 570 kWh ? 400 €, bij het prijs plafond van 0.70 €/kWh

Maar wat de Nvidia betreft, ik las ergens dat de laatste of recente firmware wel de opstarttijd verminderd.
Idd. En 65w is alleen mijn tv installatie. Volledige stand-by gebruik is ongeveer 142w door het hele huis. Ik kan hier en daar een paar dingen aanpassen. Maar ik kan moeilijk mijn CV ketel uitzetten. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel die gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:32
Skyrider schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:54:
[...]

Idd. En 65w is alleen mijn tv installatie. Volledige stand-by gebruik is ongeveer 142w door het hele huis. Ik kan hier en daar een paar dingen aanpassen. Maar ik kan moeilijk mijn CV ketel uitzetten. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel die gebruikt.
Bedoel je met standby verbruik het gemiddelde van zeg maar nacht verbruik? Of het laagste wat je afleest. Daar ketels, en koelkasten etc af en toe aanslaan.

CV ketel is niet zoveel, beetje water rondpompen, fan voor rookgassen en de temperatuur in de gaten houden. Las ergens rond de 30 kWh per jaar, dat is dan 3½ W gemiddeld. Koelkast doet 40 W gemiddeld.
Mijn computer setup doet gemiddeld 70 W, maar dat is inclusief 8 uur aan per dag, en verder de router, en adapters die er her en der aanhangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
hardware-lover schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:20:
[...](op het laatst is de spanning er volledig afgegaan, vandaar 0).
Alles bij elkaar nog geen 10Wh dus.
Je zegt het alsof het niet uitmaakt dat je alsnog 10Wh verbruikt, waarschijnlijk omdat het niet zoveel is.
Maar, wanneer er een paar miljoen mensen zijn die ook zo denken dan moet er alsnog een energiecentrale blijven draaien om al de apparatuur te voeden die op standby staat.
En dat terwijl het absoluut onnodig is, je staat niet midden in de nacht op om je TV snel uit standby te kunnen halen om het laatste nieuws te bekijken bijvoorbeeld.
Wanneer iedereen al zijn stroomslurpende meuk nou eens achter een stekkerblok zou gooien en voor het slapengaan of het verlaten van het huis van de spanning af zou zetten dan scheelt dat toch weer een aardige slok op een borrel. Ikzelf doe dit al jaren en er is nog geen enkel apparaat stuk gegaan vanwege het feit dat de spanning er vaak af gaat.
Eigenaren van zonnepanelen zullen wel claimen dat ze hun sluipverbruik zelf opwekken, maar ik blijf het vreemd vinden dat je dus energie opwekt en vervolgens ergens in stopt waar je op dat moment geen gebruik van maakt. De beste manier om energie te besparen is nog steeds nadenken hoe je de beschikbare (dure) energie zo doelmatig mogelijk in kunt zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 18:52
Beneden een Oled TV daar gaat de spanning niet af ivm pixels refreshen, boven een LCD TV en daar gaat de spanning wel af.

Wel staat de Oled TV ingesteld op maximaal energiebesparing en dat helpt zeker met zijn sluipverbruik, Wake on WiFi / Wake on Lan staat uit die standaard aan staat en ik gebruik de netwerkkabel.

Ik heb ook zonnepanelen maar ga daardoor niet onnodig energie verspillen.

[ Voor 77% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2022 13:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Yaksa schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:58:
[...]

Je zegt het alsof het niet uitmaakt dat je alsnog 10Wh verbruikt, waarschijnlijk omdat het niet zoveel is.
Maar, wanneer er een paar miljoen mensen zijn die ook zo denken dan moet er alsnog een energiecentrale blijven draaien om al de apparatuur te voeden die op standby staat.
En dat terwijl het absoluut onnodig is, je staat niet midden in de nacht op om je TV snel uit standby te kunnen halen om het laatste nieuws te bekijken bijvoorbeeld.
Wanneer iedereen al zijn stroomslurpende meuk nou eens achter een stekkerblok zou gooien en voor het slapengaan of het verlaten van het huis van de spanning af zou zetten dan scheelt dat toch weer een aardige slok op een borrel. Ikzelf doe dit al jaren en er is nog geen enkel apparaat stuk gegaan vanwege het feit dat de spanning er vaak af gaat.
Eigenaren van zonnepanelen zullen wel claimen dat ze hun sluipverbruik zelf opwekken, maar ik blijf het vreemd vinden dat je dus energie opwekt en vervolgens ergens in stopt waar je op dat moment geen gebruik van maakt. De beste manier om energie te besparen is nog steeds nadenken hoe je de beschikbare (dure) energie zo doelmatig mogelijk in kunt zetten.
Ik haak even in, fabriekanten moeten kappen met standaard alles aan te zetten zoals wake on WiFi want daardoor blijft de TV de hele dag/nacht luisteren of er een signaal binnen komt dat de TV aan moet gaan en blijft de WiFi module dus ook 24/7 aan, al die rommel staat hier uit, update,s komt die maar mee als ik de TV aan zet want zo vaak gebeurd dat niet.

Maar een OLED TV van stroom halen is niet zo goed idee.

Sluipverbruik van mijn OLED tv is 2 watt, in verleden met al die rommel aan was dat constant tussen de 50-100 watt, ik heb geen idee wat die allemaal aan het doen was de hele nacht, pixel refresh functie doet hij nog steeds om de x tijd als ik hem savonds uitzet, als hij ermee klaar is gaat die terug naar 2 watt.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:05:
[...]Maar een OLED TV van stroom halen is niet zo goed idee.
Dus in Israël worden geen OLED TV's verkocht omdat die binnen een jaar stuk zijn vanwege het feit dat de spanning daar meerdere keren per week door de overheid eraf gehaald wordt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
hardware-lover schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:20:
[...]
Als de Oled klaar is met zijn schoonmaak programma na het in standby zetten, dan komt het volgende standby verbruik tevoorschijn;

(op het laatst is de spanning er volledig afgegaan, vandaar 0).
[Afbeelding]
(Shelly stopcontact)

Alles bij elkaar nog geen 10Wh dus.
Rare eenheid op de Y-as, "Wh". Een "wattuur" is een maat voor energie (i.e.: 1 Wh = 3600 joule) en niet een maat voor "energie per tijdseenheid" (i.e.: 1 W = 1 J/s). Dan maakt het nogal wat uit of je 10 Wh per dag, 10 Wh per uur of wellicht zelfs 10 Wh per seconde verbruikt. Immers, 36000 joule (10 Wh) verdeeld over 86400 seconden (1 dag) komt neer op slechts 0,42 W, maar 36000 joule per seconde = 36000 W.

Kortom, je huidige Y-as zegt mij met de op dat plaatje aangeleverde informatie volstrekt niets :) Het ziet er niet uit als een grafiek die alleen maar toeneemt tot een maximum per tijdseenheid (bijv. aantal Wh per dag om vervolgens weer naar 0 te resetten) en golft een beetje, gezien het dipje in het begin. Lijkt dus wel een Wh per uur of wellicht zelfs aantal Wh per kwartier? Maar dus niet duidelijk uit de grafiek op te maken.

Als die Shelly een aantal Wh per uur vastlegt en in de grafiek zet, waarom dan niet gewoon "W" als eenheid? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 25-09-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Yaksa schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:16:
[...]

Dus in Israël worden geen OLED TV's verkocht omdat die binnen een jaar stuk zijn vanwege het feit dat de spanning daar meerdere keren per week door de overheid eraf gehaald wordt?
Ze gaan niet binnen een jaar stuk maar hebt meer kans op ingebrande pixels of dat je de melding krijgt dat de TV pixel refresh nu wil uitvoeren terwijl je net zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Osiris, hetgeen je daar ziet is enkel het totale standby verbruik, in Watt per uur, als reactie op een andere reactie mbt standby verbruik. Wat valt daar niet aan te begrijpen? Je mag met Shelly in conclaaf als je het niet eens bent met wat zij gebruiken aan informatie in hun grafieken 😏

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 25-09-2022 13:52 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mr_evil08 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:49:
Ze gaan niet binnen een jaar stuk maar hebt meer kans op ingebrande pixels of dat je de melding krijgt dat de TV pixel refresh nu wil uitvoeren terwijl je net zit te kijken.
Sterker, het kost je je garantie indien niet juist afgesloten (van aan naar direct spanningsloos).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Yaksa, ik schrijf het zo tov het andere standby verbruik wat flink hoger ligt dan dat van mij. Dus niet dat ik wil zeggen dat het erg weinig zou zijn, wel vergeleken met die 65Wh.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
hardware-lover schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:51:
@Osiris, hetgeen je daar ziet is enkel het totale standby verbruik, in Watt per uur, als reactie op een andere reactie mbt standby verbruik. Wat valt daar niet aan te begrijpen? Je mag met Shelly in conclaaf als je het niet eens bent met wat zij gebruiken aan informatie in hun grafieken 😏
De eenheid in je Y-as is geen "watt per uur", maar "wattuur", een compleet andere eenheid. Overigens is "watt per uur" ook een volstrekte kul-eenheid ;)

Overigens is "wh" strikt gezien ook helemaal geen "wattuur", omdat de "w" een hoofdletter "W" zou moeten zijn.

Zulke amateuristische troep komt er bij mij in ieder geval niet in, goed om te weten dus d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 25-09-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
hardware-lover schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:53:
[...]Sterker, het kost je je garantie indien niet juist afgesloten (van aan naar direct spanningsloos).
Bij een dergelijk boude uitspraak zou ik graag die specifieke garantiebepaling wel eens willen lezen. Vooral zodat ik een keuze heb welk merk TV ik in ieder geval niet aan ga schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Yaksa schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:20:
Bij een dergelijk boude uitspraak zou ik graag die specifieke garantiebepaling wel eens willen lezen. Vooral zodat ik een keuze heb welk merk TV ik in ieder geval niet aan ga schaffen.
Dat is geen boude uitspraak, dat is mij verteld door de monteur die mijn panel kwam vervangen. Die kijkt in het service menu of het afsluiten steeds goed is gegaan, belt vervolgens met het hoofdkantoor voor goedkeuring om het panel daadwerkelijk te mogen vervangen. Liegt deze het, dan ik ook.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

hardware-lover schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:00:
[...]

Dat is geen boude uitspraak, dat is mij verteld door de monteur die mijn panel kwam vervangen. Die kijkt in het service menu of het afsluiten steeds goed is gegaan, belt vervolgens met het hoofdkantoor voor goedkeuring om het panel daadwerkelijk te mogen vervangen. Liegt deze het, dan ik ook.
Bij LG en Philips iig maken ze een sommetje (draaiuren / refreshcycels), kom je boven een bepaalde waarde moet de monteur in overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
hardware-lover schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:00:
[...]Dat is geen boude uitspraak, dat is mij verteld door de monteur die mijn panel kwam vervangen. Die kijkt in het service menu of het afsluiten steeds goed is gegaan, belt vervolgens met het hoofdkantoor voor goedkeuring om het panel daadwerkelijk te mogen vervangen. Liegt deze het, dan ik ook.
Tja, hear-say, broodje aap, whatever.
Zolang er niks over in de garantiebepalingen staat (welke je bij de aankoop op schrift hebt gekregen) mag jij je TV ongestraft gewoon uitzetten zonder je zorgen te hoeven maken of dat invloed heeft op het apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 10:41
Ik laat mijn tv gewoon in standby, heb wel wifi en de hele meuk uit.
Ik heb trouwens 2 opties: tv in standby of uitschakelen. In het tweede geval sluit de tv compleet af en bij aanzetten moet dan ook eerst weer android worden gestart.

Wat er hier standby draait?

Salora 58UA330
Denon receiver
Xbox One S
Wii
PS2
T-mobile box
2x nest mini

Dan verder in huis:
Toon
DIY NAS met 4x 3,5 schijf (geen spindown) met Home Assistant en z2m stick
Intel i7 sff
4x router
1x 8 poorts switch
3x adapter voor 15 meter led in de vloer (900 RGB leds)
2 hue gu10, 3x lidl E27, 2x blitzwolf zigbee, 3x blitzwolf wifi

Met alles 's avonds in standby kom ik op 112W sluipverbruik, 180W als de koelkast even aanspringt.

Ik heb nog niet gekeken wat de tv doet als hij echt "uit" gaat.
Ik zit meestal tussen de 5,5 en 6 kwh per dag

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 07:12:
Televisie, receiver, switch, lader laptop, adapter vaste telefoon (bedraad, telefoon heeft een antwoordapparaat wat ik nooit gebruik), lader mobiel en een secundair geschakeld lampje gaan allemaal met het zelfde stekkerblok uit.

Sluipverbruik televisie alleen zal wel te verwaarlozen zijn, maar in totaal toch 15W wat ik uitschakel.

Nu ik er over nadenk: de televisie in de werkkamer, een oud CRT gevalletje van 15", kan ik wel 'hard' uitzetten met de schakelaar op de TV, maar de televisie in de slaapkamer hangt 24/7 aan de stroom, die moet ik nog een schakelaar geven, samen met mijn bedbodem (volgens mij is dat ook een grote sluipverbruiker, moet ik nog een keer meten omdat het gewoon grappig is om te weten)

Geen televisie, wel grappig: ik heb een UPS, en die verbruikt gewoon 60W, ook al staat hij 'uit' :X (die gaat dus ook met een geschakelde stekkerdoos hard 'uit', computer staat uit als ik er niet ben)
Heel wat jaren verder, en er is niet veel veranderd.
Rondom de 'tv woonkamer' blijft alleen de KPN ontvaner 24/7 aan (en na het jarenlang van de stroom halen heeft de BIOS batterij van de HTPC het begeven), en de telefoonlader heeft wat gezelschap gekregen van wat andere USB laders in een tussenstekker met schakelaar.

In de slaapkamer zitten PC, monitor, speakers, tv, kpn ontvanger en de bedbodem achter een schakelaar

Op de werkkamer is het alleen de pc en een lampje die niet geschakeld worden, de UPS heb ik weggedaan. PC niet omdat ook hier de BIOS batterij kapot is :$

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Skyrider
Met de TV systeem (tv, surround, switch hub) uit zit mijn stand-by gebruik nu tussen de 89 en 118W. Waar soms die jump vandaan komt kan ik (nog) niet achterhalen. Mijn NAS, Pi en router gebruiken ongeveer 25W. Denk niet dat ik totale gebruik nog lager kan zetten zonder de IP camera's en slaapkamer/shield TV (ik heb 2 shields) ook uit te zetten. Koelkast/CV ketel reken ik niet mee. Zal wel ongeveer 30W zijn in totaal.

Ik had ook 't leuke gedachten om met google nest makkelijk de woonkamer TV aan te zetten nadat die weer op stroom komt. Maar blijkbaar kan dat niet als hij uit stond (eerste boot-up), en moet met de afstandsbediening aan worden gezet voordat google nest weer werkt met de TV... wel jammer.

[ Voor 25% gewijzigd door Skyrider op 29-09-2022 16:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste