TwOkkie schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 11:35:
[...]
Maar de speling tussen zuiger en cylinderwand is maar een fractie van de afstand tussen twee zuigerveren of zelfs de hele hoogte van de zuiger. De ontbranding oefent een druk uit op de bovenkant van de zuiger die over het hele oppervlak verdeeld wordt. Om te kantelen zou die druk toch aan een van de uiterste kanten moeten aangrijpen.
Nee, de kracht hoeft niet aan de uiterste aan te grijpen, slechts naast het midden (naast de plek waar de borg-pin zit bij een normale motor). Dat de ruimte maar een fractie is van de diameter of hoogte van de zuiger belemmert het kantelen gelukkig zo goed als, maar de zuigerveren zijn (de naam zegt het al) veren en kunnen dus ingedrukt worden. De zuiger kan nog steeds scheef gedrukt worden.
[...]
En hier raak ik je kwijt. Ik ben dan wel geen hoogleraar natuurkunde, maar ik weet wel dat ontbrandingen niet zo gehoorzaam zijn als jij nu beweert. Ze moeten wel meer kracht produceren, maar doen ze dat ook?
Maar goed, zelfs al zal de ontbranding evenveel kracht produceren, het feit dat de zuiger veel trager naar beneden gaat dan was bedoeld, kan wel invloed hebben op het totaalplaatje. Dat is wat je bedoelt, denk ik.
De kracht van de ontbranding is afhankelijk van de hoeveelheid brandstof (bij een benzinemotor is eigenlijk altijd een overdaad aan zuurstof aanwezig). Bij stationair krijgt de motor precies genoeg brandstof om draaiend te blijven en produceerd daarmee net genoeg kracht om de interne weerstand te overwinnen (bij injectie motoren gaat dit overigens niet meer op, vooral oude carburateurmotoren werden zo afgesteld, een injectie wordt afgesteld om een bepaald toerental te handhaven, bijv. 800rpm).
Meer kracht bij gelijk toerental, betekent dus meer brandstof. Meer brandstof betekent een "bigger bang". Dit is gewone natuur/scheikunde. Die hardere klap kan genoeg zijn om bijv. de druk van de zuigerveren te overwinnen en de zuiger scheef te drukken. Maar het geeft ook een sterkere puls op de lagers.
[...]
Ehmm.. Zet in D. Geef gas. ;-)
Maar ik heb ook 20 jaar handbakken gereden. Ik ben niet zo'n kluns als jullie nu suggereren. Alleen de term 'kantelende cylinders' en het idee dat je direct schade toebrengt aan de motor als je 'm laat bokken, daar heb ik wat moeite mee. Vooral omdat de meeste motoren (niet de mijne) ook min of meer bokken als je hem start. Maar dan loopt ie inderdaad onbelast.
Het brengt direct schade aan in de cilinder, namelijk krasjes op de cilinderwand.
Bij starten bokt de motor eigenlijk niet, want dan komt de kracht niet uit de zuigers, maar via de krukas vanaf de startmotor. Op het moment dat de motor aanslaat (en dus zelf de kracht gaat opwekken), zijn de krachten nog zo laag dat ze geen schade kunnen aanbrengen. Schade ontstaat als de motor meer kracht produceert dan ze kwijt kan (zoals in het filmpje, waarbij iemand de koppeling op laat komen met blijkbaar nog de (hand)rem er volop). Expanderende gassen (de drijvende kracht in een ontbrandingsmotor) zoeken een weg naar buiten, en daarbij de weg van de minste weerstand. Als de kleppen dicht zitten en de zuiger te langzaam daalt, kan het dus de zuiger in onbalans brengen en doen kantelen.
Nu kan je zeggen dat een motor die sputterent start wel bokt, maar hij kan als het goed is de krachten van de ontbrandingen gewoon kwijt, omdat de motor vrij loopt en deze energie simpelweg in het vliegwiel wordt opgeslagen in de vorm van een hoger toerental.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier