Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:16:
[...]
Nee, natuurlijk niet. Wat is uberhaupt het nut van een handrem in een land zo plat als een pannenkoek?
Bokken is niet slecht voor een motor. Een krukas die de kracht niet aan kan is non conform.
Bokken is wel degelijk slecht voor een motor. Je krukas krijg onnodig klappen en je loopt zelfs het risico op kantelende zuigers, die daarmee de cilinderwand beschadigen. Hij zal niet accuut kapot gaan, maar de levensduur van de motor wordt verkort.
En een handrem in dit platte land is wel degelijk nuttig, simpelweg omdat hellingen overal voorkomen (nooit een dijk opgereden? Die zijn knap stijl. Of een gemiddelde vaste brug?). Je hebt maar een lichte helling nodig om te gaan rollen, en om de auto op een simpele manier stil te laten staan is de handrem uitgevonden. De engels/amerikaanse naam is wat dat betreft sprekend, want daar gebruiken ze naast handbrake ook parkingbrake voor hetzelfde onderdeel.
[...]
Een injectiesysteem zal niet afslaan maar juist extra brandstof geven als het merkt dat er meer vermogen nodig is om de motor draaiende te houden. Als je de koppeling maar rustig genoeg laat opkomen dan kun je prima zonder extra gas geven wegrijden. Afslaan gebeurt pas als je de koppeling zo snel laat opkomen dat het motormanagement geen tijd heeft om daarop te reageren.
Mag ik je uitnodigen in mijn erg mondale BMW 316i Compact? Zelfs op een vlakke weg krijg je hem maar met moeite aan het rollen op stationair toerental. Kruipen in de file met een snelheid die net onder z'n minimum snelheid in de eerste versnelling, is ook een ramp, want je moet continu gas bijgeven. Één rollend op de juiste snelheid, gaat het stationair wel goed, maar om de auto in gang te krijgen op een vlakke weg, heeft hij stationair gewoon te weinig kracht. Daar komt bij dat bij auto's waarvan de gasklep nog met een kabel bediend wordt (en niet elektronisch), het motormanagment wel benzine bij kan gaan geven, maar dat de luchttoevoer op een gegeven moment de beperkende factor zal worden.
CycloneX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:53:
Ik zet mijn auto ook nooit op de handrem maar ook gewoon in de versnelling. Ik heb overigens wel eens bij mensen in de auto gezeten die voor het verkeerslicht zelfs de auto op de handrem zetten
Ooit in de pauze bij een gozer ingestapt gingen we naar de Boogaard in Rijswijk. Hij parkeren in de garage. Voor de kenners als je daar wil wegrijden heb je een steile oprit als de garage wil uitrijden aan het einde heb je ook nog eens stoplichten dus de kans is groot dat je op de steile helling moet wachten. Nou toen hij daar stond ging het niet helemaal goed, roken en stinken die koppeling hij kreeg die wagen maar niet weg

Ben ik zo gek dat ik ook standaard mijn handrem aantrek bij een verkeerslicht? Zodra ik stilsta met draaiende motor, staat mijn auto op de handrem. Met afgezette motor staat hij standaard in de 1e versnelling, tenzij de helling zo is dat de motor door z'n compressie wordt gedrukt, dan trek ik de handrem erbij aan.
Het is voor mij een stukje gemakszucht (ik hoef de relatief zware rem niet ingetrapt te houden) en veiligheid (mocht mijn voet van de koppeling slippen, dan vangt de handrem genoeg op om mij tijd te geven de koppeling opnieuw in te trappen of om de motor af te laten slaan).
De hellingproef is een verplicht onderdeel, waarvoor geldt dat je niet achteruit mag rollen. Welke techniek je gebruikt, is aan jezelf. Mijn persoonlijke voorkeur gaat heel erg uit naar de handrem methode (ook handig als je bijv. een zware aanhanger achter de auto hebt hangen, waardoor je nog sneller gaat rollen), en zeker bij stijle hellingen zou ik de handrem-methode altijd aanraden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier