Uitrijden uit een ondergrondse parking: handrem of pedalen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Ik zit me ineens af te vragen wat eigenlijk beter is als je uit een ondergrondse parking(of iets anders met een hoge helling) rijdt. Ik neem als voorbeeld de ondergrondse parking aan de schouwburg in Kortrijk(België). Die is aardig stijl en als ik daar uit rijdt, dan doe ik dit altijd met mijn pedalen.

Alleen volgens mij is dit toch niet echt gezond voor zowel motor als koppeling omdat je de motor vlug tot boven de 2500 toeren trekt met slippende koppeling.

Met handrem eigenlijk nog nooit geprobeerd en dit zal ik de volgende keer wel doen, het zal alleen wel raar doen denk ik.

Maar wat is beter voor de auto? Met handrem vertrekken of gewoon pedalen? Ik vermoed met handrem, maar mensen die dit ontkrachten?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik neem even aan dat je op die helling moet stoppen om bv een kaartje in te voeren/wachten op voorgangers?
Dan gebruik ik altijd mn handrem.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:19

Wish

ingwell

Heel flauw wellicht, maar in mijn automaat gebruik ik alleen mijn pedalen. Als je de handrem ook niet echt nodig hebt... waarom zou je dan ook?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Gutteguttegut schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:23:
Ik neem even aan dat je op die helling moet stoppen om bv een kaartje in te voeren/wachten op voorgangers?
Dan gebruik ik altijd mn handrem.
Je moet inderdaad midden op de helling stoppen om het kaartje in te voeren. Snap ook niet waarom ze die automaat niet 2 meter ervoor op het vlak stuk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

skelleniels schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:25:
[...]
Je moet inderdaad midden op de helling stoppen om het kaartje in te voeren. Snap ook niet waarom ze die automaat niet 2 meter ervoor op het vlak stuk zetten.
Waar was die parkeer garage ook alweer :+

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Tja België :+ Kan ik ook niet helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Handrem sowieso omdat je toch al iets achteruit gaat -> eerst opvangen van achteruit rollen door de koppeling + voorwaartse versnelling.

Als je echter de auto eerst goed in de handrem trekt met de koppeling stook je daar iets van je koppeling 'extra' mee weg.

Met andere woorden het hangt er vanaf, al rijd jij weg zonder hem heftig in de handrem te trekken van te voren maar gelijk de handrem er af te halen als je voelt dat hij trekt zal dit voor je koppeling beter zijn.

Wat echt slecht is voor je koppeling is 'm op zijn plaats houden met de koppeling zoals je mensen voor een stoplicht wel eens ziet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 18:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

De 'hellingproef' heeft meer voordelen zoals dat je achterligger geen last heeft van constant remlichten in z'n gezicht, alsmede dat je bij het wegrijden niet eerst nog een stukje achteruit rijdt omdat je een pedaal moet loslaten alvorens naar het gas te gaan: geen verrassingen voor jou én je achterligger. Handrem verdient dan altijd de voorkeur wat mij betreft.

Ook zie je af en toe filmpjes voorbijkomen van mensen die niet goed bij het kaartje zouden kunnen en dan iets meer uit het raam gaan hangen, daarmee het contact van de pedalen verliezend met flinke gevolgen. Slecht voorbeeld misschien, maar dit soort dingen zijn makkelijk te voorkomen met een handrem.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:59

BrZ

Scheelt nogal per auto wat ik doe. In m'n BMW 320d (diesel dus) doe ik het zonder de handrem, dat ding rijdt stationair in z'n 1 nog wel zo'n heuvel op, maar in m'n vorige (benzine) auto's vond ik het prettiger met de handrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-06 02:48
DUX, in het eerste geval lijkt het me juist goed voor de doorstroming, omdat het doven van de remlichten een teken is dat je voorganger gaat rijden (en je zelf alvast je koppeling op kunt laten komen).

[ Voor 17% gewijzigd door Z-Dragon op 21-06-2010 00:38 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
GoldenSample schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:31:

Wat echt slecht is voor je koppeling is 'm op zijn plaats houden met de koppeling zoals je mensen voor een stoplicht wel eens ziet doen.
Hiermee bedoel je geloof ik de koppeling half ingedrukt voor een stoplicht dat lichtjes afhelt? Das idd flink stom... Voor een stoplicht heb ik mijn koppeling wel ingedrukt en mijn versnelling al in zijn 1, ik geloof dat dit ook niet zo goed was, maar goed ik vind het irritant om nog te moeten schakelen als het groen wordt.

Sowieso als ik uit de ondergrondse rijdt is dit max een seconde met slippende koppeling hoog in toeren, maar ik geloof niet dat dit goed is. Toch maar eens die hellingproef proberen met handrem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
In principe is het een hellingproef, dus lijkt het me logisch dat je gewoon de handrem gebruikt. En als je wilt weten wat 'beter' is, kan je kijken wat 'beter' is voor jezelf. Ofwel: Wat duurder is om te vervangen als het kapot gaat? :P Nee, ik zou er niet eens over nadenken en automatisch m'n handrem al gebruikt hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Nelicquele op 21-06-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nelicquele schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:40:
In principe is het een hellingproef, dus lijkt het me logisch dat je gewoon de handrem gebruikt. En als je wilt weten wat 'beter' is, kan je kijken wat 'beter' is voor jezelf. Ofwel: Wat duurder is om te vervangen als het kapot gaat? :P Nee, ik zou er niet eens over nadenken en automatisch m'n handrem al gebruikt hebben.
Ik heb de hellingproef juist eerst zonder handrem geleerd. (en eigenlijk nooit met)
Bij een steile helling is het natuurlijk anders, maar als je gewoon op een klein heuveltje staat vind ik het een beetje knullig om je handrem te gebruiken. Als je stil staat heb je gewoon de koppeling en de rem ingedrukt. Op het moment dat je weg rijdt laat je de koppeling opkomen en geef je gas zodat je naar voren gaat. Dat moet je even oefenen, maar als je dat kan heb je die hele handrem niet meer nodig, ook al is dat misschien wel makkelijker.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Z-Dragon schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:37:
DUX, in het eerste geval lijkt het me juist goed voor de doorstroming, omdat het doven van de remlichten een teken is dat je voorganger gaat rijden (en je zelf alvast je koppeling op kunt laten komen).
Kijken of iemand wegrijdt? Daar heb je toch (meestal) twee ogen voor? Remlichten zijn voor afremmende voortuigen, niet andersom. Je kunt bijna altijd anticiperen of iemand weg gaat rijden of niet; dat heet actief meedoen in het verkeer. Koppeling op laten komen is secondenwerk dus daar hoeft het ook niet voor.

Bovendien zijn remlichten in je gezicht bijzonder kut. Op een (sterke) helling vind ik het zelfs bijna gevaarlijk om achter iemand te moeten staan die de remmen gebruikt in plaats van de handrem: dan blijf ik wel even op extra afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:47
fsfikke schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:45:
[...]

Ik heb de hellingproef juist eerst zonder handrem geleerd. (en eigenlijk nooit met)
Bij een steile helling is het natuurlijk anders, maar als je gewoon op een klein heuveltje staat vind ik het een beetje knullig om je handrem te gebruiken. Als je stil staat heb je gewoon de koppeling en de rem ingedrukt. Op het moment dat je weg rijdt laat je de koppeling opkomen en geef je gas zodat je naar voren gaat. Dat moet je even oefenen, maar als je dat kan heb je die hele handrem niet meer nodig, ook al is dat misschien wel makkelijker.
Het ligt maar net aan je auto of die dat trekt. Lang niet alle auto's kunnen met stationair draaiende motor voorkomen dat je naar beneden zakt, of slaan dan af.
Ik heb auto's gereden die trokken stationair draaien nog in de 2de versnelling de Brienenoord op. Ik heb ook auto's gereden die al op een vlakke weg afsloegen als je geen gas bij gaf.

[ Voor 10% gewijzigd door croxz op 21-06-2010 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DUX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:33:
De 'hellingproef' heeft meer voordelen zoals dat je achterligger geen last heeft van constant remlichten in z'n gezicht, alsmede dat je bij het wegrijden niet eerst nog een stukje achteruit rijdt omdat je een pedaal moet loslaten alvorens naar het gas te gaan...
Dan heb je dus gefaald voor de hellingproef :) Je dient niet achteruit te rollen.

Verder is mijn mening: handrem! Want je moet nl even een kaartje in de automaat stoppen. Stel dat je om wat voor reden ook iets uitschiet dan rol je naar achteren, geeft per ongeluk een dot gas en je blijft ook nog hangen met je arm achter de automaat ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

skelleniels schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:20:
Die is aardig stijeil en als ik daar uit rijdt, dan doe ik dit altijd met mijn pedalen.
FTFY
Alleen volgens mij is dit toch niet echt gezond voor zowel motor als koppeling omdat je de motor vlug tot boven de 2500 toeren trekt met slippende koppeling.

Met handrem eigenlijk nog nooit geprobeerd en dit zal ik de volgende keer wel doen, het zal alleen wel raar doen denk ik.

Maar wat is beter voor de auto? Met handrem vertrekken of gewoon pedalen? Ik vermoed met handrem, maar mensen die dit ontkrachten?
NOFI, maar het is maar weer eens duidelijk dat er in België geen fatsoenlijke rijopleiding plaatsvindt.
Zoals je zegt: als je dit met een slippende koppeling probeert op te lossen dan mag je na een paar keer je koppeling laten vervangen. Zeker als je tot 2500 toeren gaat met een slippende koppeling.

In Nederland is de hellingproef een standaard onderdeel van de rijopleiding en het rijexamen. Niet voor niets, want dat is de enige goede manier om op een helling vanuit stilstand weg te rijden.
De meeste mensen moeten dat even oefenen, maar je zult er veel plezier van hebben.
Wish schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:24:
Heel flauw wellicht, maar in mijn automaat gebruik ik alleen mijn pedalen. Als je de handrem ook niet echt nodig hebt... waarom zou je dan ook?
Een automaat heeft dan ook geen koppeling maar een koppelomvormer. Bij een automaat krijg je alleen maar opwarming van de automaatolie als je zo stil staat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Is de hellingproef in Belgie niet een standaardonderdeel dan?

Dat verklaart een hoop :X Nee niet doen Lennart, dat is flauw ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik heb alvast een hellingproef moeten doen eer ik mijn rijbewijs kreeg in België.
Maar zelf moet ik ook bekennen dat ik op zo'n helling ook met de voetrem werk en niet met de handrem. Ik zie het nut niet van de handrem hierbij, als je een beetje deftig met de pedalen kan werken rol je niet achteruit en zoveel extra slijtage zal het wel niet geven op je koppeling. Bij mijn mercedes is het gewoon omslachtig om steeds die voethandrem erop te zetten en extra slijtage voel ik niet veel van want doe al 370k km met dezelfde koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

gewoon pedalen joh, zeker helling naar beneden.

kleine helling naar boven, dan gewoon licht koppelen zodat de auto genoeg toeren maakt dat ie stil blijft staan.

grote helling naar boven, handrem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou gewoon een handrem gebruiken. De koppeling lijkt me niet makkelijk in dit geval. Met benzineauto zeker en diesel is een andere vraag. Een handrem lijkt mij makkelijker te vervangen (in geval van slijtage) en een koppeling lijkt me iets duurdere kwestie te worden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 10:51
Mijn Alfa heeft zoiets als Hill Assist ofzo. Die houdt zelf de remdruk erop tot er genoeg kracht is om weg te rijden. Dus ik heb handrem niet nodig. Maar als je dat dus niet hebt, dan is handrem de enige juist oplossing.
Nooit met de koppeling spelen op heuvels, ding fikt weg onder je ogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
601jean schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:23:
Ik heb alvast een hellingproef moeten doen eer ik mijn rijbewijs kreeg in België.
Maar zelf moet ik ook bekennen dat ik op zo'n helling ook met de voetrem werk en niet met de handrem. Ik zie het nut niet van de handrem hierbij, als je een beetje deftig met de pedalen kan werken rol je niet achteruit en zoveel extra slijtage zal het wel niet geven op je koppeling. Bij mijn mercedes is het gewoon omslachtig om steeds die voethandrem erop te zetten en extra slijtage voel ik niet veel van want doe al 370k km met dezelfde koppeling.
Ik moest hier ook een hellingproef doen, maar tegenwoordig is die geen onderdeel meer van het examen :X Overigens mocht je inderdaad niet achteruit bollen bij het vertrekken, dus gewoon met de handrem.

Bij kleine hellinkjes gebruik ik ook de handrem niet, maar bij iets steilere gaat hij zeker wel op. Dat vertrekt gewoon comfortabeler, en je hebt inderdaad minder slijtage op je koppeling. Mogelijk dat je met een zwaardere motor niet zo gemakkelijk in een situatie komt waarbij je de koppeling op hoge toeren moet laten slippen om te kunnen vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
Maasluip schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:49:
[...]
In Nederland is de hellingproef een standaard onderdeel van de rijopleiding en het rijexamen. Niet voor niets, want dat is de enige goede manier om op een helling vanuit stilstand weg te rijden.
De meeste mensen moeten dat even oefenen, maar je zult er veel plezier van hebben
Neem aan in Belgie ook wel toch? Juist aangezien het daar vziw veel heuveliger is.

Maar zolang de helling niet idioot steil is doe het ook gewoon met de voetrem, als je een beetje timing hebt zal de auto niet terug lopen. En voor de mensen die bang zijn dat de koppeling slijt; dat ding is er op gemaakt om te kunnen slippen, niet te moelijk over doen. Hoewel het soms tenenkrommend is om te zien hoe mensen vol gas menen te moeten geven om een helling op te komen, blijkbaar bang dat de auto stil valt of afslaat |:( Schakel meestal halverwege nog even naar z'n twee (diesel dat dan weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Handrem is alleen voor de A.P.K. Derhalve mag de handrem alleen worden gebruikt voor het kontroleren van de werking tijdens de A.P.K. Oke, tijdens een noodremming wanneer de remdruk is weggevallen mag de handrem natuurlijk ook worden gebruikt :P
Waarom zou je trouwens de handrem gebruiken? Veel te veel moeite. Autorijden moet makkelijk blijven.
skelleniels schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:20:
Waarom zou je 2500 toeren gebruiken om op een helling weg te rijden als het ook met 800 toeren kan? Onnodige belasting op de koppeling is onnodige belasting van de auto en het milieu.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 21-06-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Laatst online: 07-06 09:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Hellingproef komt bij mij nooit een rem bij kijken.
Ik speel altijd met gas en koppeling, zo dat ik amper toeren maak, maar dat de auto net blijft staan, kun je gelijk weg rijden door je rechtervoet omlaag te drukken, zonder dat je achteruit rolt. En de mensen achter je zitten niet de hele tijd in je remlichten te staren.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verbaast me dat er in BE zo weinig met handrem gewerkt wordt, aangezien het toch doorgaans heuvelachtiger is dan NL...

In UK gaan ze wat verder - je krijgt daar standaard aangeleerd om bij verkeerslichten ook de handrem aan te trekken. Deels komt dat doordat die dingen daar vaak zat niet vlak zijn, deels ivm aansprakelijkheid bij aanrijding van achteren en doorrollen naar de volgende (daar schijn je zelf aansprakelijk te zijn als je je voorligger raakt tgv aanrijdign van achteren).

Hoe dan ook goede gewoonte. Ergens een paar weken na behalen rijbewijs rolde ik in een onbewaakt ogenblik naar achteren bij een verkeerslicht die lang op rood stond, en tikte ik mijn achterligger aan. Gelukkig ging dat zodanig langzaam dat er geen schade ontstond, maar de schrik zat er goed in, en sindsdien gaat de handrem dus ook altijd aan bij verkeerslichten. Zo ook bij hellingen uit ondergrondse parkeergarages ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:37:
Waarom zou je 2500 toeren gebruiken om op een helling weg te rijden als het ook met 800 toeren kan? Onnodige belasting op de koppeling is onnodige belasting van de auto en het milieu.
Een steile parkeergarage kom je niet met alle auto's gemakkelijk uit zonder handrem hoor. Niet iedereen heeft één of andere dikke diesel :P Dus: vertrekken met handrem in zo'n geval.

Ohja: in België is het lang onderdeel van het rijexamen geweest, maar nu dus niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25

St@m

@ Your Service

Heeft er iemand wel eens achteruitgereden en een auto geramt? :D
Ik had het vorige week bijna.. (bijna 9 jaar mijn rijbewijs :X ) mijn voet stond verkeerd op de koppeling en kreeg hem niet goed :P Begon te rollen, toen maar opgelost met de handrem. En aangezien ik het altijd met de pedalen doe was het even lastig wegkomen met de handrem :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

fsfikke schreef op maandag 21 juni 2010 @ 00:45:
[...]

Ik heb beiden geleerd, bij een lichte helling (waarbij de auto dus net niet stil blijft staan), gewoon met de voetrem opvangen en bij wegrijden de koppeling op laten komen tot de auto begint te trekken (en dus ook kort op de koppeling kan blijven hangen, zodat je tijd hebt om het gas in te trappen), en bij steile hellingen de handrem erop.
De reden was ook simpel, ik had les in een auto op gas, en dat ding sloeg zelfs al af op een helling naar beneden 8)7 De handrem was in veel situaties gewoon bittere noodzaak. Nu trek ik de handrem heel vaak aan, ik vind het net wat ontspannender (je kan alle pedalen los laten) en minder gedoen bij het wegrijden (je hoeft geen 3 pedalen te bedienen met 2 voeten).

Zeker op een erg steile helling (5% of meer) zou ik gewoon de handrem pakken als je in een auto met handbak rijdt en het geen diesel is die genoeg koppel heeft om de aarde tot stilstand te brengen :p

De voet "hand"rem van MB is in dit geval een beetje raar ding. Maar eigenlijk ook simpel:
Stoppen op een steile helling: voetrem + koppeling -> versnellingsbak in z'n vrij -> koppeling los en met de linkervoet de "handrem" intrappen.
Wegrijden op een steile helling: Koppeling intrappen met links -> versnelling kiezen -> gas geven en koppeling op laten komen tot de auto begint te "trekken" -> hendel van de handrem lostrekken en wegrijden.

Het enige verschil met een "normale" auto is dat je bij een "normale" auto niet eerst de bak in z'n vrij moet zetten om de koppeling los te kunnen laten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:17
Ook ik heb de hellingproef zowel met de pedalen als met de handrem geleerd. Met de pedalen gewoon de koppeling laten komen totdat'ie 'n beetje trekt, rem los en gas bij. Wellicht dat dat in'n kleiner bemotoriseerde auto niet zo handig is, maar ik gebruik de handrem zelf nooit, en rol ook niet terug :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Admiral Freebee schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:45:
[...]

Een steile parkeergarage kom je niet met alle auto's gemakkelijk uit zonder handrem hoor. Niet iedereen heeft één of andere dikke diesel :P Dus: vertrekken met handrem in zo'n geval.

Ohja: in België is het lang onderdeel van het rijexamen geweest, maar nu dus niet meer!
Ik kan in parkeergarages doorgaans op een helling wegrijden met 800 toeren. De auto heeft slechts 90 pk en loopt op benzine en is gebouwd in de vorige eeuw. Moderne auto's hebben veel meer vermogen en veel meer koppel dan mijn auto, dus het moet mogelijk zijn om met bijna alle moderne auto's met 800 toeren weg te rijden op een helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:58
Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:37:
[...]

Ik kan in parkeergarages doorgaans op een helling wegrijden met 800 toeren. De auto heeft slechts 90 pk en loopt op benzine en is gebouwd in de vorige eeuw. Moderne auto's hebben veel meer vermogen en veel meer koppel dan mijn auto, dus het moet mogelijk zijn om met bijna alle moderne auto's met 800 toeren weg te rijden op een helling.
Precies! :) Een helling is gemakkelijk te bedwingen met de koppeling 8) Stationair of net iets erboven is genoeg om de auto op de plek te houden.

Een kaartjes-automaat halverwege een helling heb ik nog nooit gezien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:37:
Ja, je houdt hem eerst op zijn plek met de koppeling zeker? Lijkt me ook een killer voor je koppeling :P Kan je evengoed die handrem gebruiken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Admiral Freebee schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:49:
[...]

Ja, je houdt hem eerst op zijn plek met de koppeling zeker? Lijkt me ook een killer voor je koppeling :P Kan je evengoed die handrem gebruiken lijkt me.
Hoezo een killer voor je koppeling? De auto houd je op de plaats met de voetrem, daar heeft de koppeling niks van te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan vind ik de handrem relaxter. Eenvoudiger om de pedalen te bedienen dan. Bij kleine hellingen niet nodig, maar bij steile dingen is het wel handig (letterlijk dan :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik gebruik altijd de handrem in zo'n geval. Pas had ik een vervangende auto waar een elektronische handrem in zat, dat was echt gevaarlijk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wormaap schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:33:
Ook ik heb de hellingproef zowel met de pedalen als met de handrem geleerd. Met de pedalen gewoon de koppeling laten komen totdat'ie 'n beetje trekt, rem los en gas bij. Wellicht dat dat in'n kleiner bemotoriseerde auto niet zo handig is, maar ik gebruik de handrem zelf nooit, en rol ook niet terug :)
Ik doe hetzelfde in een Ford Ka met 70PK en een 1.3 Standaard motorisering. Dus met kleine motortjes in kleine autootjes wil het ook prima.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:40:

In UK gaan ze wat verder - je krijgt daar standaard aangeleerd om bij verkeerslichten ook de handrem aan te trekken. Deels komt dat doordat die dingen daar vaak zat niet vlak zijn, deels ivm aansprakelijkheid bij aanrijding van achteren en doorrollen naar de volgende (daar schijn je zelf aansprakelijk te zijn als je je voorligger raakt tgv aanrijdign van achteren).
Ik erger me daar aan, het duurt al 5 seconden voor dat ze zien dat het groen is, dan nog een paar seconden om de handrem te lossen en tegen dat ze goed en wel op weg zijn springt het al weer op oranje.
Niet echt bevorderlijk voor vlot verkeer. Ik sta altijd op de rem voor een rood licht. Parkeergarage's zijn hier meestal nooit op een hellend vlak.

[ Voor 5% gewijzigd door SlasZ op 21-06-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:04:
Ik gebruik altijd de handrem in zo'n geval. Pas had ik een vervangende auto waar een elektronische handrem in zat, dat was echt gevaarlijk.
Ohja, dat zijn echt krengen. "Press brake to release handbrake" :X Zoiets wil ik echt niet, tenzij de auto zelf de remkracht kan doseren voor het vertrekken op een helling. Maar de (huur)auto in kwestie kon dat dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:09:
[...]

Ohja, dat zijn echt krengen. "Press brake to release handbrake" :X Zoiets wil ik echt niet, tenzij de auto zelf de remkracht kan doseren voor het vertrekken op een helling. Maar de (huur)auto in kwestie kon dat dus niet :P
Meestal wordt de elektrische handrem automatisch gelost als je genoeg gas geeft om vooruit te komen. Moet je wel je gordel dragen dan, anders moet je inderdaad de rem intrappen. Ik vind het een goede oplossing om op een helling te vertekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:33:
Probeer dat maar eens in de auto van mijn vader (vele tonnen op de teller en originele koppeling). Of de motor slaat af, of je rolt naar achter, zo sterk is die koppeling niet meer :P

Overigens geef ik met mijn auto gewoon gas (automaat) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SlasZ schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:09:
[...]

Ik erger me daar aan, het duurt al 5 seconden voor dat ze zien dat het groen is, dan nog een paar seconden om de handrem te lossen en tegen dat ze goed en wel op weg zijn springt het al weer op oranje.
Niet echt bevorderlijk voor vlot verkeer. Ik sta altijd op de rem voor een rood licht. Parkeergarage's zijn hier meestal nooit op een hellend vlak.
Wtf heeft dat er nou mee te maken :?

Als je stilstaat met je rechterhand op de handrem kun je zelfs sneller optrekken dan als je eerst je voet van rempedaal richting gaspedaal moet verplaatsen. Gewoon bij groen omlaag die hendel en gassen.

Mensen met de aandacht elders hebben trekken laat en en/of traag op, maar het maakt daarbij niets uit welke rem ze gebruiken.

* dion_b rijdt een non-turbo diesel en is toch meestal sneller op 50km/u dan degene naast hem - gewoon een kwestie van zien wanneer het groen is en dan ook gelijk beginnen rijden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Eusebius schreef op maandag 21 juni 2010 @ 08:43:
Dan heb je dus gefaald voor de hellingproef :) Je dient niet achteruit te rollen.
Dat staat er toch? Of lees ik mijn eigen tekst nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:48
Voordat ik rijles kreeg deed ik het met de handrem, bij rijles werd me geleerd om het met pedalen toe doen. Nu doe ik gewoon waar ik zin in heb, soms pedalen, soms handrem, ligt er maar net aan :P Maar volgens mij overheerst de handrem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23
dion_b schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:40:
Het verbaast me dat er in BE zo weinig met handrem gewerkt wordt, aangezien het toch doorgaans heuvelachtiger is dan NL...

Hoe dan ook goede gewoonte. Ergens een paar weken na behalen rijbewijs rolde ik in een onbewaakt ogenblik naar achteren bij een verkeerslicht die lang op rood stond, en tikte ik mijn achterligger aan. Gelukkig ging dat zodanig langzaam dat er geen schade ontstond, maar de schrik zat er goed in, en sindsdien gaat de handrem dus ook altijd aan bij verkeerslichten. Zo ook bij hellingen uit ondergrondse parkeergarages ;)
Ik heb 2x een halfjaar in Noorwegen doorgebracht, ook standaard handrem bij stilstaan hier. Al lijkt het vlak, als ik langere tijd stil moet staan gaat de handrem erop. Voor flinke hellingen is het juist makkelijker om met de handrem een hellingproef te doen: je kunt gas en koppeling gebruiken en vervolgens de handrem lossen als je genoeg kracht hebt om niet achteruit te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Juist weer de ondergrondse uitgereden en ditmaal met handrem. Even wennen, maar ik kon gewoon optrekken zonder de motor asociaal veel toeren te moeten laten maken.

Mijn vader moet het echter doen zonder handrem, want die heeft een elektrische.

[ Voor 20% gewijzigd door skelleniels op 21-06-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

skelleniels schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:30:
Juist weer de ondergrondse uitgereden en ditmaal met handrem. Even wennen, maar ik kon gewoon optrekken zonder de motor asociaal veel toeren te moeten laten maken.

Mijn vader moet het echter doen zonder handrem, want die heeft een elektrische.
Dat is ook gewoon mogelijk met de voetrem, het vereist misschien wat meer ervaring of gevoel. In NL is het stilstaan dmv handrem onderdeel van de Hellingproef tijdens het rijexamen. Of dit ook uitgevoerd moest worden met de voetrem weet ik niet meer. Maar het is beide prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Xander2000 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:40:
[...]

Dat is ook gewoon mogelijk met de voetrem, het vereist misschien wat meer ervaring of gevoel. In NL is het stilstaan dmv handrem onderdeel van de Hellingproef tijdens het rijexamen. Of dit ook uitgevoerd moest worden met de voetrem weet ik niet meer. Maar het is beide prima mogelijk.
Daar gaat het hele topic juist over 8)7 . Ik kan het ook met de voetrem, maar het lijkt mij gezonder voor de koppeling en motor om het juist met de handrem te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:14
Handrem is toch alleen voor het parkeerterrein wanneer je nieuwe banden wilt?

ontopic: ik gebruik nooit mijn handrem (behalve bij parkeren en bij spoorovergangen als ik lang moet wachten) en doe het altijd met mijn koppeling. Het stukje dat ik dan achteruit rijd is max 5 centimeter en ik moet de eerste henkie nog tegenkomen die zo dicht achter mij gaat staan.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

skelleniels schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:00:
[...]

Daar gaat het hele topic juist over 8)7 . Ik kan het ook met de voetrem, maar het lijkt mij gezonder voor de koppeling en motor om het juist met de handrem te doen.
Maar wat maakt het voor de koppeling uit of de auto stil blijft staan omdat de handrem een van de wielen afremt of omdat alle vier de wielen geremd worden door de normale remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

skelleniels schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:00:
[...]

Sorry, voor mijn ontopic!1 Je kan wel een "Handrem is beter" statement maken. Maar als je daarbij niet vertelt waarom jij dat exact beter vindt, wordt dit een topic zonder einde. Gezonder is nogal weinigzeggend. Ik ben benieuwd wat jij in deze situatie het praktische verschil vindt tussen remmen met voetrem en handrem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Op een steile helling gebruik je de handrem voor de hellingproef. In Nederland verplicht onderdeel van het rijexamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RemcoDelft schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:16:
Op een steile helling gebruik je de handrem voor de hellingproef. In Nederland verplicht onderdeel van het rijexamen.
Ik heb het nooit met handrem hoeven doen, niet tijdens de rijlessen en niet tijdens het examen. Gewoon met de pedalen, als je auto kan rijden heb je geen handrem nodig ;) alleen bij echt steile hellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hellingproef is verplicht onderdeel van je rij-opleiding ja, maar of je dat nou doet door voetrem, handrem of door het automatisch wegtrekken van een blokje achter je wielen boeit niet.
Tijdens mijn examen heb ik het niet hoeven doen, iig niet bewust. Bij de lessen is me beiden geleerd, gewoon zodat je het met beide kunt. Welke je gebruikt is dan eigen voorkeur.
Alhoewel ik een diesel rijd die stationair nog wegkart in de 2e gebruik ik bij voorkeur gewoon de handrem. Heb je je voeten gewoon vrij om gas en koppeling te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
fsfikke schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:22:
[...]

Ik heb het nooit met handrem hoeven doen, niet tijdens de rijlessen en niet tijdens het examen. Gewoon met de pedalen, als je auto kan rijden heb je geen handrem nodig ;) alleen bij echt steile hellingen.
Ik had het over steile hellingen ;)

Op de motor doe ik dit trouwens precies andersom: daar gebruik ik m'n voet op de achterrem om wegrollen naar achter te voorkomen. Linkervoet aan de grond dus :)

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 21-06-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Xander2000 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:15:
Sorry, voor mijn ontopic!1 Je kan wel een "Handrem is beter" statement maken. Maar als je daarbij niet vertelt waarom jij dat exact beter vindt, wordt dit een topic zonder einde. Gezonder is nogal weinigzeggend. Ik ben benieuwd wat jij in deze situatie het praktische verschil vindt tussen remmen met voetrem en handrem .
Als je de handrem gebruikt, dan heb je beide voeten vrij voor je gaspedaal en je koppeling. Met de voetrem moet je nog je rechtervoet verplaatsen naar je gaspedaal, waardoor je waarschijnlijk een stukje achteruit bolt. En ja, niemand gaat doorgaans zo dicht staan, maar je hebt wel een stukje extra weerstand dat je moet overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:22:
[...]

Ik heb een auto met vrij weinig koppel (Opel Kadett C uit 1977), dus gebruik ik sowieso de handrem wel.

Sowieso een beetje vaag topic. Ieder z'n ding eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Admiral Freebee schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:58:
[...]

Als je de handrem gebruikt, dan heb je beide voeten vrij voor je gaspedaal en je koppeling. Met de voetrem moet je nog je rechtervoet verplaatsen naar je gaspedaal, waardoor je waarschijnlijk een stukje achteruit bolt. En ja, niemand gaat doorgaans zo dicht staan, maar je hebt wel een stukje extra weerstand dat je moet overwinnen.
Die "extra" voet bij handrem heb je helemaal niet nodig. Zowel bij voetrem als handrem speel je voor vertrekken zodanig met de koppeling dat de auto stil blijft staan zodra de rem wordt gelost. Als je achteruit rolt koppel je niet voldoende en dat is zowel bij handrem als voetrem niet de bedoeling. Het is zelfs nog erger als je niet voldoende koppelt en daarbij nogeens het gaspedaal (over)bedient. Dan vlam je je koppeling helemaal op (zoals TS al aangeeft).

Als je het gaspedaal nodig hebt terwijl je de koppeling bedient en de auto op de handrem staat doe je iets niet helemaal goed. Het gaspedaal heb je pas nodig zodra je wilt versnellen. Zowel voor diesel als benzine. Bij benzine is de marge wel wat kleiner (tijd / helling) en is het afhankelijk van de karakteristiek van de motor hoelang je het vol kan houden. Deze periode is weliswaar vaak niet erg lang.

[ Voor 13% gewijzigd door Oyster op 21-06-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Pedalen, handrem (parkeerrem/voetrem) is niet goed te doen. koppeling + rem + parkeerrem indrukken is moeilijk met 2 voeten, zou natuurlijk wel eerst rem + koppeling dan in zijn vrij zetten en dan de parkeerrem indrukken en dan weer in zijn versnelling zetten en aanrijden maar heb daar nooit zin in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xander2000 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:19:
[...]

Als je het gaspedaal nodig hebt terwijl je de koppeling bedient en de auto op de handrem staat doe je iets niet helemaal goed. Het gaspedaal heb je pas nodig zodra je wilt versnellen. Zowel voor diesel als benzine.
Dat hangt dus af van zowel auto als helling. Bij een te steile helling slaat de motor zelfs stationair af als je de koppeling genoeg op laat komen om het achteruitrollen tegen te gaan. Wat "te" steil is hangt weer af van je motor - en dan vooral de tuning ervan. Op een zeer lichte helling zou je hooguit een probleem hebben met een iele motor die ook nog eens getuned is voor max vermogen ipv max koppel (smalle, hoge powerband). Op een steile helling bereik je vroeg of laat het moment dat zelfs een dikke diesel het niet trekt zonder gas bij.

Zoek voor de grap eens een zo steil mogelijke helling en probeer het. Ik kan er bij Nijmegen in de buurt iig een paar noemen waar geen auto waar ik in gereden heb het stationair kan trekken. Niet geheel toevallig zijn dit ook de plekken waar ik tijdens rijles de hellingproef moest doen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Er moet een Semaphore komen op posts die worden geedit. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb een gerobotiseerde bak (rijdt dus als een automaat).

Steile helling:
- stoppen met de voet op de rem
- handrem aantrekken
- voet op rem houden omdat dan de koppeling ook aangetrokken blijft door de bakbesturing

Mogen we weer rijden?
- voet van rem
- beetje gas geven totdat je voelt dat dat de auto in de rem begint te trekken
- handrem lossen en meer gas geven (denk om spinnende wielen)

Ik kan de auto ook stil laten staan door het gas goed te doseren terwijl ik op de helling sta. Echter slipt dan de koppeling steeds en dat is niet echt gezond. Op een niet al te steile helling lukt bovenstaande ook wel zonder de handrem, voet van rem en meteen gasgeven, motor slaat toch niet af (dieseltje).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 09:37:
Handrem is alleen voor de A.P.K. Derhalve mag de handrem alleen worden gebruikt voor het kontroleren van de werking tijdens de A.P.K. Oke, tijdens een noodremming wanneer de remdruk is weggevallen mag de handrem natuurlijk ook worden gebruikt :P
Waarom zou je trouwens de handrem gebruiken? Veel te veel moeite. Autorijden moet makkelijk blijven.

[...]

Jij zet je auto bij parkeren nooit op de Handrem? of ben je zo bang dat ie vast vriest dat je 'm in een versnelling zet?

Verder waarom meer toeren vaak beter is omdat een motor begint te bokken bij te kort toeren. Verder is al lang voordat ie begint te bokken het al niet goed voor de krukas & lagers omdat die relatief veel kracht te verwerken krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
GoldenSample schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:09:
[...]

Jij zet je auto bij parkeren nooit op de Handrem? of ben je zo bang dat ie vast vriest dat je 'm in een versnelling zet?

Verder waarom meer toeren vaak beter is omdat een motor begint te bokken bij te kort toeren. Verder is al lang voordat ie begint te bokken het al niet goed voor de krukas & lagers omdat die relatief veel kracht te verwerken krijgen..
Nee, natuurlijk niet. Wat is uberhaupt het nut van een handrem in een land zo plat als een pannenkoek?
Bokken is niet slecht voor een motor. Een krukas die de kracht niet aan kan is non conform.
dion_b schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:25:
[...]

Bij een te steile helling slaat de motor zelfs stationair af als je de koppeling genoeg op laat komen om het achteruitrollen tegen te gaan.
Een injectiesysteem zal niet afslaan maar juist extra brandstof geven als het merkt dat er meer vermogen nodig is om de motor draaiende te houden. Als je de koppeling maar rustig genoeg laat opkomen dan kun je prima zonder extra gas geven wegrijden. Afslaan gebeurt pas als je de koppeling zo snel laat opkomen dat het motormanagement geen tijd heeft om daarop te reageren.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 21-06-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Steile helling op de handrem. Anders met de voetrem en snel rem los en dan gas en dan koppelen.
Tenzij ik in een Discovery diesel rij. Die trekt stationair heuvels op waar je je over verbaast dat ie überhaupt omhoog rijdt :D

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik zet mijn auto ook nooit op de handrem maar ook gewoon in de versnelling. Ik heb overigens wel eens bij mensen in de auto gezeten die voor het verkeerslicht zelfs de auto op de handrem zetten :X

Ooit in de pauze bij een gozer ingestapt gingen we naar de Boogaard in Rijswijk. Hij parkeren in de garage. Voor de kenners als je daar wil wegrijden heb je een steile oprit als de garage wil uitrijden aan het einde heb je ook nog eens stoplichten dus de kans is groot dat je op de steile helling moet wachten. Nou toen hij daar stond ging het niet helemaal goed, roken en stinken die koppeling hij kreeg die wagen maar niet weg :D

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CycloneX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:53:
Ik zet mijn auto ook nooit op de handrem maar ook gewoon in de versnelling. Ik heb overigens wel eens bij mensen in de auto gezeten die voor het verkeerslicht zelfs de auto op de handrem zetten :X
Na een halfjaartje Noorwegen doe ik dat standaard ook. Ik zie het nut niet in van mijn achterligger verblinden met 2x21W (of 4x21W bij sommige auto's) + 3e remlicht. Er zijn hier in NL nogal wat stukjes vals plat: het lijkt vlak, maar zodra je stilstaat rol je vooruit of achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Plekken in NL waar je echt niet vooruitkomt zonder hellingproef-achtige situaties zijn zeldzaam, plekken waar je achteruit tegen achterliggers aan kunt rollen als je even afgeleid bent zijn echter legio.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Trommelrem schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:16:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Wat is uberhaupt het nut van een handrem in een land zo plat als een pannenkoek?
Bokken is niet slecht voor een motor. Een krukas die de kracht niet aan kan is non conform.
Bokken is wel degelijk slecht voor een motor. Je krukas krijg onnodig klappen en je loopt zelfs het risico op kantelende zuigers, die daarmee de cilinderwand beschadigen. Hij zal niet accuut kapot gaan, maar de levensduur van de motor wordt verkort.

En een handrem in dit platte land is wel degelijk nuttig, simpelweg omdat hellingen overal voorkomen (nooit een dijk opgereden? Die zijn knap stijl. Of een gemiddelde vaste brug?). Je hebt maar een lichte helling nodig om te gaan rollen, en om de auto op een simpele manier stil te laten staan is de handrem uitgevonden. De engels/amerikaanse naam is wat dat betreft sprekend, want daar gebruiken ze naast handbrake ook parkingbrake voor hetzelfde onderdeel.
[...]

Een injectiesysteem zal niet afslaan maar juist extra brandstof geven als het merkt dat er meer vermogen nodig is om de motor draaiende te houden. Als je de koppeling maar rustig genoeg laat opkomen dan kun je prima zonder extra gas geven wegrijden. Afslaan gebeurt pas als je de koppeling zo snel laat opkomen dat het motormanagement geen tijd heeft om daarop te reageren.
Mag ik je uitnodigen in mijn erg mondale BMW 316i Compact? Zelfs op een vlakke weg krijg je hem maar met moeite aan het rollen op stationair toerental. Kruipen in de file met een snelheid die net onder z'n minimum snelheid in de eerste versnelling, is ook een ramp, want je moet continu gas bijgeven. Één rollend op de juiste snelheid, gaat het stationair wel goed, maar om de auto in gang te krijgen op een vlakke weg, heeft hij stationair gewoon te weinig kracht. Daar komt bij dat bij auto's waarvan de gasklep nog met een kabel bediend wordt (en niet elektronisch), het motormanagment wel benzine bij kan gaan geven, maar dat de luchttoevoer op een gegeven moment de beperkende factor zal worden.
CycloneX schreef op maandag 21 juni 2010 @ 19:53:

Ooit in de pauze bij een gozer ingestapt gingen we naar de Boogaard in Rijswijk. Hij parkeren in de garage. Voor de kenners als je daar wil wegrijden heb je een steile oprit als de garage wil uitrijden aan het einde heb je ook nog eens stoplichten dus de kans is groot dat je op de steile helling moet wachten. Nou toen hij daar stond ging het niet helemaal goed, roken en stinken die koppeling hij kreeg die wagen maar niet weg :D
Ben ik zo gek dat ik ook standaard mijn handrem aantrek bij een verkeerslicht? Zodra ik stilsta met draaiende motor, staat mijn auto op de handrem. Met afgezette motor staat hij standaard in de 1e versnelling, tenzij de helling zo is dat de motor door z'n compressie wordt gedrukt, dan trek ik de handrem erbij aan.
Het is voor mij een stukje gemakszucht (ik hoef de relatief zware rem niet ingetrapt te houden) en veiligheid (mocht mijn voet van de koppeling slippen, dan vangt de handrem genoeg op om mij tijd te geven de koppeling opnieuw in te trappen of om de motor af te laten slaan).
De hellingproef is een verplicht onderdeel, waarvoor geldt dat je niet achteruit mag rollen. Welke techniek je gebruikt, is aan jezelf. Mijn persoonlijke voorkeur gaat heel erg uit naar de handrem methode (ook handig als je bijv. een zware aanhanger achter de auto hebt hangen, waardoor je nog sneller gaat rollen), en zeker bij stijle hellingen zou ik de handrem-methode altijd aanraden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 18:07

TwOkkie

Tweakin' Okkie

deepbass909 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:20:
Bokken is wel degelijk slecht voor een motor. Je krukas krijg onnodig klappen en je loopt zelfs het risico op kantelende zuigers, die daarmee de cilinderwand beschadigen.
Wat moet ik me in Linus'naam voorstellen bij kantelende zuigers?

En waar komen de klappen op de krukas vandaan die zwaarder zijn dan de klappen van de ontbranding van benzine?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26
De hellingproef is dan wel een standaard onderdeel van het rij-examen in Nederland, maar ik heb ze tijdens mijn rijlessen toch allebei geleerd (zoals het hoort vind ik). Mijn voorkeur (maar ik rijd diesel) is gewoon met de pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 19:13

B-lennium

Volvo 164 1975!

TwOkkie schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:34:
[...]

En waar komen de klappen op de krukas vandaan die zwaarder zijn dan de klappen van de ontbranding van benzine?
Kantelende zuiger Afbeeldingslocatie: http://www.flyinghy.nl/images/kantelen%20HY_symetrisch.jpg

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 09-06 16:41

[...]

Ben ik zo gek dat ik ook standaard mijn handrem aantrek bij een verkeerslicht? Zodra ik stilsta met draaiende motor, staat mijn auto op de handrem. Met afgezette motor staat hij standaard in de 1e versnelling, tenzij de helling zo is dat de motor door z'n compressie wordt gedrukt, dan trek ik de handrem erbij aan.
Het is voor mij een stukje gemakszucht (ik hoef de relatief zware rem niet ingetrapt te houden) en veiligheid (mocht mijn voet van de koppeling slippen, dan vangt de handrem genoeg op om mij tijd te geven de koppeling opnieuw in te trappen of om de motor af te laten slaan).
Gek is een groot woord, maar ik doe het in ieder geval niet. Een extra en in mijn ogen onnodige handeling. Met name het risico dat de voet van de koppeling slipt zie ik niet zo gebeuren. Als dat gebeurt dan ben je gekke dingen aan het doen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Met een diesel lukt het prima op de pedalen altijd :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Ik rij een Prius, daar heb je dat soort "problemen" niet :p

Als je de rem loslaat op een helling, blijft de auto gewoon staan. De electroaandrijving houdt de auto op de plaats. Overigens is dit alleen bedoeld voor het wegrijden; als je de e-motor structureel gebruikt ipv de rem, kan die oververhit raken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Ik vind het inderdaad een gekke gewoonte en het nut is me niet duidelijk. Is het niet handiger om de auto gewoon in de vrij te zetten, dan hoef je ook niet bang te zijn voor het laten schieten van de koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik het door elkaar. De handrem is relaxter als je lang stil staat maar meer werk als je kort stil staat. Nodig is het nooit, je kan vrij gemakkelijk wegrijden voordat je auto achteruit gaat rollen zonder dat je de handrem gebruikt (hier zit altijd wel een vertraging in als je de rem loslaat). En ik heb een kleine benzinemotor, met een flinke diesel is het alleen maar simpeler :)

De auto laten schieten ben ik niet zo bang voor. Je kan ook nog wat afstand bewaren met je voorganger natuurlijk maar in de 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb is een keer mijn voet van de koppeling gegleden en dat was niet bij een stoplicht of op een helling maar gewoon op een parkeerplaats waar ik vanalles aan het doen was wat vrij weinig met autorijden te maken heeft :P

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 22-06-2010 11:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik heb serieus tijdens mijn rijlessen (ver verleden) alleen maar de handrem gebruikt bij het laten instappen en uitstappen van personen. "ja voor de veiligheid van de personen" zei de instructeur.

Hellingproef leerde ik met gas en koppeling, goede beheersing van de koppeling was belangrijk volgens hem. Ik weet niet hoe rijlessen nu zijn maar ik ga er vanuit dat mensen die bij het verkeerslicht de handrem gebruiken dat ook geleerd hebben :?

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CycloneX schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:41:
Ik heb serieus tijdens mijn rijlessen (ver verleden) alleen maar de handrem gebruikt bij het laten instappen en uitstappen van personen. "ja voor de veiligheid van de personen" zei de instructeur.

Hellingproef leerde ik met gas en koppeling, goede beheersing van de koppeling was belangrijk volgens hem. Ik weet niet hoe rijlessen nu zijn maar ik ga er vanuit dat mensen die bij het verkeerslicht de handrem gebruiken dat ook geleerd hebben :?
Je maakt een grapje? Je verbrandt namelijk je koppeling op die manier.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Marzman schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:52:
[...]

Ik heb het ook zo geleerd... Handrem heb ik uiteindelijk mijzelf moeten aanleren... In sommige situaties is dat wel handig...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Marzman schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:52:
[...]

Als je het goed doet, dan zou je elke keer dat je wegrijdt je koppeling verbranden 8)7 Je kan de koppeling op het aangrijppunt gewoon eventjes vasthouden niets ergs aan hoor.

In feite wijkt de handeling zonder handrem niet veel af van die met handrem. Afhankelijk van de instructie zet je de auto stil/stopt en houdt de voet op de rem, in plaats van het aantrekken van de handrem.

[ Voor 35% gewijzigd door CycloneX op 22-06-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je moet hem gewoon zo min mogelijk laten slippen

Tegen een heuvel op heb je meer koppel nodig dus de kans dat die slipt is groter.
Dus het beste is met de handrem, wanneer hij goed genoeg aangrijpt voel je dat wel of zie je de auto omhoog komen aan de voorkant. dat is het moment om de handrem probleemloos los te laten

maar ja voor een tam heuveltje doe ik het niet
en ook niet op de gewone rem als ik achteruit de parkeer rijd en vooruit wil rijden, gewoon schakelen en op de koppeling remmen en doorrijden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

TwOkkie schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:34:
[...]

Doordat de motor geen soepele rondgang meer heeft, zijn de impulskrachten hoger. Daarnaast, lager toerental maar gelijke energievraag = meer kracht per ontbranding. Je kant beter veel kleine krachtimpulsen hebben, dan weinig grote.
argro schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:56:
[...]
Gek is een groot woord, maar ik doe het in ieder geval niet. Een extra en in mijn ogen onnodige handeling. Met name het risico dat de voet van de koppeling slipt zie ik niet zo gebeuren. Als dat gebeurt dan ben je gekke dingen aan het doen.
Het is inmiddels automatisme en niet echt meer een extra handeling. Het risico van met de voet van de koppeling slippen is iets wat ik vooral in mijn eigen auto heb. Het pedaal is vrij glad (15 jaar oud rubber) en dan met schoenen met een relatief gladde zool en een koppeling die veel tegendruk geeft. Zeker als ik om wat voor reden mijn voet net niet lekker op het pedaal heb drukken.
Daarnaast is het gewoon een extra veiligheid, misschien overbodig, misschien ook niet ;)
Femme schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:04:
[...]

Ik vind het inderdaad een gekke gewoonte en het nut is me niet duidelijk. Is het niet handiger om de auto gewoon in de vrij te zetten, dan hoef je ook niet bang te zijn voor het laten schieten van de koppeling?
Ligt eraan of ik vooraan sta of niet. De eerste versnelling gaat af en toe moeilijk (soms moet ik hem eerst in de 2de trekken om de 1e te kunnen kiezen, tja, oude auto ;) ), dus heb ik hem altijd in de versnelling staan bij een stoplicht als ik vooraan of als 2de in de rij sta.
Zoals ik al zei, het is inmiddels automatisme, en volgens mij ontstaan in de jaren dat ik vooral met de Transit van mijn ouders reed. Ik kan me in ieder geval niet anders herinneren dan dat ik het al doe.
Voordeel is ook, dat ik zeker weet dat ik stil sta, en niet toch ongemerkt langzaam vooruit of achteruit rol. In de meeste gevallen zal het dus zinloos zijn, maar zodra het wel nodig kan zijn, hoef ik er niet meer bij na te denken. Zie het net zoals richting aangeven. Al rij ik moederziel alleen op de snelweg, mijn richtingaanwijzer gaat gewoon aan als ik van baan wissel, uitvoeg of afsla. Rijdt er wel verkeer, dan hoef ik niet ineens na te denken dat ik wel richting aan moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Belg met 3 jaar rijbewijs presenteert zich.

Ik heb de hellingproef moeten doen met de ambreage en de gas. Het was een simpel heuveltje bij het uitrijden van het examencentrum.

Handrem leer je vanzelf toch. Maar ik heb het iig nooit nodig gehad, maar ik doe het wel altijd.

Maar nodig hebben, neen niet echt, m'n auto heeft 300NM koppel op 2000 toeren dus bij 800 toeren pakt hij goed genoeg ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CycloneX schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:54:
[...]

Als je het goed doet, dan zou je elke keer dat je wegrijdt je koppeling verbranden 8)7 Je kan de koppeling op het aangrijppunt gewoon eventjes vasthouden niets ergs aan hoor.

In feite wijkt de handeling zonder handrem niet veel af van die met handrem. Afhankelijk van de instructie zet je de auto stil/stopt en houdt de voet op de rem, in plaats van het aantrekken van de handrem.
Bij wegrijden belast je de koppeling maar heel even,dat is niet hetzelfde als minutenlang voor een stoplicht staan. En van wegrijden slijt je koppeling natuurlijk ook ja, op een helling nog ietsje meer.

Je handeling zonder handrem doe ik zelf ook, en dat is niet wat degene waar ik op reageerde deed. Die houdt zijn auto op de plaats met de koppeling ipv de rem.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Idd bij wegrijden fik je ook heeeel iets van je koppeling weg (je koppeling slijt echt niet weg doordat ie aangegrepen staat maar juist als ie frictie maakt like doh).

Wat verder nog een nadeel is van je voet op de rem houden, als je een auto hebt die snel kromme remschijven krijgt moet je vooral niet met je voet op de rem blijven staan als je even behoorlijk geremd hebt.

Verder over bokkende motor zie Deebbas, extra slijtage aan oa lagers en krukas, zuigerwanden, drijfstangen. Vooral die 1e 2 kun je gaan merken als je zelf een auto koopt en meer kilometers maakt dan een leasebak wat met 150k weg is :)

Vergelijk het met te zwaar trappen op de fiets, je frame begint te torderen, je trap as heeft het moeilijk en jij krijgt last van je rug, het gaat niet stuk maar je merkt dat 't niet goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Zitten de zuigers dan zo losjes in hun cylinder? Ik geloof er niks van...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik blijf op een helling meestal met slippende koppeling stilstaan, dus zonder rem of handrem alleen op de koppeling.

Doe ik al jaren, en nog nooit een kapotte koppeling gehad.

@admiraal vrijbij hieronder.

Gebeurd idd paar keer per week en niet zo heel lang meestal. grappige is is dat mijn mijn Caddy nu al 6 jaar oud is en de koppeling nog nooit vervangen is. Schakel ook regelmatig zonder koppeling (alleen op schakelen terug is me te veel werk) dus misschien dat ik dan de koppeling weer spaar. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Flagg op 22-06-2010 15:15 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een koppeling gaat ook niet direct stuk, maar hij gaat wel steeds minder goed "pakken". En aangezien de slijtage geleidelijk aan gebeurt, merk je dat niet direct. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak jij op een helling stilstaat natuurlijk. Mocht je een Oostenrijker zijn, zou je al lang aan een nieuwe koppeling toe zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb de helling proef, 12 jaar geleden geleerd met de handrem erop.
Heuveltje op rijden,op de handrem zetten en vervolgens de auto in de 1 en met de koppeling spelen totdat je de auto voelt opkomen.Vervolgens de handrem los en dan hoort ie een aantal seconden te blijven staan zonder de rem te gebruiken.En vervolgens weer verder rijden.
Wanneer ik stil moet staan op een hellend vlak,dan gebruik ik altijd de handrem.
Er werd bij bij juist op gehamerd om dat nooit met het rempedaal te doen.Je hebt je voeten namelijk nodig om het gas en de koppeling te bedienen.Je moet überhaupt niet op de rem blijven staan terwijl je stil staat.(het verstoord de warmte afvoer van de remmen)

[ Voor 23% gewijzigd door kendo op 22-06-2010 19:37 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TwOkkie schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 14:51:
[...]

Zitten de zuigers dan zo losjes in hun cylinder? Ik geloof er niks van...
Ik geloof er ook niets van. Een motor is natuurlijk wel op dergelijke krachten gebouwd, anders is de zuiger gewoon non conform. Bovendien loopt een cilinder echt heel strak langs de cilinderwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kendo schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:30:
Ik heb de helling proef, 12 jaar geleden geleerd met de handrem erop.
Heuveltje op rijden,op de handrem zetten en vervolgens de auto in de 1 en met de koppeling spelen totdat je de auto voelt opkomen.Vervolgens de handrem los en dan hoort ie een aantal seconden te blijven staan zonder de rem te gebruiken.En vervolgens weer verder rijden.
Wanneer ik stil moet staan op een hellend vlak,dan gebruik ik altijd de handrem.
Er werd bij bij juist op gehamerd om dat nooit met het rempedaal te doen.Je hebt je voeten namelijk nodig om het gas en de koppeling te bedienen.Je moet überhaupt niet op de rem blijven staan terwijl je stil staat.(het verstoord de warmte afvoer van de remmen)
Als je net daarvoor door een plas gereden bent waardoor de temperatuur op je remmen niet rondom gelijk is kunnen ze inderdaad krom trekken als je de rem ingetrapt blijft houden. Al komt dat bij het ene merk meer voor als bij het andere (heb het zelf nog nooit gehad). Zoals jij het doet heb ik het ook geleerd, al heb ik die seconde stilstaan nooit gedaan. Gewoon de handrem omhoog als je de koppeling voelt aantrekken en dan snel wegrijden.

Maar ik gebruik de voetrem ook tegenwoordig, het is maar net waar ik zin in heb.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Trommelrem schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:46:
[...]

Ik geloof er ook niets van. Een motor is natuurlijk wel op dergelijke krachten gebouwd, anders is de zuiger gewoon non conform. Bovendien loopt een cilinder echt heel strak langs de cilinderwand.
Er valt niks aan te geloven. Kantelende zuigers bestaan gewoon. Ondertoeren en bokken is gewoon slecht voor je auto, dat merkt iedereen met een beetje verstand toch.
Overigens hoor je meestal over schade aan je lagerschalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Repeat op 22-06-2010 21:42 ]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Repeat schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:33:
[...]

Er valt niks aan te geloven. Kantelende zuigers bestaan gewoon. Ondertoeren en bokken is gewoon slecht voor je auto, dat merkt iedereen met een beetje verstand toch.
Overigens hoor je meestal over schade aan je lagerschalen.
En een opgeblazen koppakking schijnt ook nog wel eens voor tekomen. Maar verder hoef je een auto echt niet met een fluwelen handschoentje te berijden, we hebben het hier voor normale slijtageonderdelen (koppeling, remmen, etc) die gewoon voor dit gebruik ontworpen zijn, niet van dat benauwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Repeat schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:33:
Er valt niks aan te geloven. Kantelende zuigers bestaan gewoon.
Ook bij auto's van na de tweede wereldoorlog?

Je argumentatie heeft me nog niet helemaal overtuigd...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

:') Ontken je de maanlanding soms ook :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Nee hoor, maar "geloof me, het is zo" bij iets onwaarschijnlijks vind ik niet echt overtuigend. Jij wel?

Geef dan eens 1 voorbeeld van een geval van kantelende zuigers bijeen redelijk recente zuigermotor. Een posting op een forum, een klacht in de media, een opmerking in een werkplaatshandboek, whatever.

Dat de aandrijflijn wat anders belast wordt door een bokkende motor, geloof ik best. Dat dat schade kan opleveren wat minder; dat de zuigers kunnen kantelen werkelijk helemaal niet.

Edit: ja, google zit vol met hits. Ik zal eens kijken...

Edit2: Mmmm, vooralsnog vooral over "kantelende zuigers" gelezen als gevolg van extreme slijtage. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar het idee dat je zuigers kunnen kantelen als je je motor laat bokken, vind ik nog steeds bizar.

[ Voor 22% gewijzigd door TwOkkie op 22-06-2010 23:52 . Reden: post-google comment ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TwOkkie schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 22:35:
Ook bij auto's van na de tweede wereldoorlog?
Sterker nog, racemotoren hebben een negative pin offset. Zodat deze nog meer kantelen (maar dan in de juiste richting voor meer vermogen maar kortere levensduur)
TwOkkie schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 23:46:
Edit2: Mmmm, vooralsnog vooral over "kantelende zuigers" gelezen als gevolg van extreme slijtage. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar het idee dat je zuigers kunnen kantelen als je je motor laat bokken, vind ik nog steeds bizar.
Omdat jij het bizar vindt maakt het nog niet dat het effectief bizar is.

[ Voor 57% gewijzigd door Chevy454 op 23-06-2010 00:00 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het plaatje is overdreven, je zuigers hebben wel degelijk heeeel iets speling anders zou 't niet gesmeerd kunnen worden, nogal stroef heen en weer gaan en nogal heet worden van de wrijving.
Als het zo fijn in elkaar zou zitten zouden olieschraapveren ook niet nodig zijn :P
Kantelende zuigers is dus als er door de grote kracht de zuiger dus heeeel iets kantelt waardoor je extra slijtage krijgt.
Verder het probleem zit _niet_ in de aandrijflijn, gewoon de grote klappen die het geheel van zuiger, drijfstang en krukas krijgt..

Verder heeft Hildo ook last van een kantelende zuiger gehad dus het moet wel waar zijn!
Overigens heeft Hildo's Harley nu weer 'gewoon' een 96" (1570cc) blok want het kantelende zuiger probleem met het stroker Sputhe blok leek eindeloos. Gewone 3 5/8" big bore carters van S&S en een setje bijpassende cilinders met gesmede zuigers erin met een krappe zuigerspeling van 4/100mm en het leed was geleden.
Pagina: 1 2 Laatste