Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb sinds vrijdag een NAS gekocht.

Na wat reviews en nalezen kwam ik al snel uit bij de QNAP TS-439 Pro II. Via Smallnetbuilder kwam ik er op uit dat deze NAS een troughput van 73 MB zou moeten hebben.

Ik heb deze NAS uitgerust met 4 Seagates: pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB

Als ik nu van mijn PC: gallery: HyperBart (Asterix) een file-copy doe van mijn WD naar de NAS dan komt de snelheid niet boven de 55.3 MB/s met een HP Procurve 1810G-8 (niets mee gebeurd, geen VLAN's, geen Jumboframes oid...). De snelheid zit nu gemiddeld tussen de 50 en 55 MB/s.

Doe ik een copy van de NAS naar de PC: rond de 40 MB/s

Deze test is gedaan met een file van een kleine 5GB...

Nu vroeg ik me even af: is dit normaal? Is dit gewoon de bottleneck van mijn PC? Of zou hij toch hoger moeten scoren?

Het vreemde is dat als ik test met een RAM-drive dat ik ongeveer dezelfde results krijg...

EDIT: Hmm, als ik dezelfde file van een map op mijn HDD naar een andere HDD kopieer begint de snelheid aan 100MB/s en een klets, maar die zakt uiteindelijk naar een 40 MB/s...

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 20-06-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ondersteunt je switch wel Jumbo frames? En je NAS? Ik heb hier met 9k Jumbo frames een 70/80 MB/sec snelheid, geen NAS maar wat PC's en servers onderling op simpele 3COM Gbit switches (die wel Jumbo frames ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet een switch jumboframes dan ondersteunen om zijn volle gigabit te trekken? Lijkt me sterk...

De switch ondersteunt in ieder geval jumboframes...
http://www.procurve.com/p...witch_Series/overview.htm
Bij features

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 20-06-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 16:12
Mijn zelfgemaakt NAS ([zelfbouw] NAS obv freeNAS) met een simpele ATOM CPU haalt via een eenvoudige unmanaged gigabit netgear switch een troughput van ruim boven de 80MB/s.
als ik een copy van mijn PC naar de NAS start, bijvoorbeeld een DVD ISO, dan zie ik op mijn PC de volledige bandbreedte vol getrokken worden.
kortom, sneller kan het niet, 80 MB/s is zo ongeveer wel de maximale snelheid welke je zult halen met gigabit.
gigabit = 1.000mbit = 1.000.000bit / 8 = 125.000byte = 125MB - 20% overhead = ~ 100MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:14
Gelukkig is de overhead met grote pakketten (dus als je grote bestanden heen-en-weer kopieert) n stuk minder.
Ik haal hier gemiddeld zo'n 115 Mbyte/s naar mn zelfbouw NAS, zonder jumboframes.
Afbeeldingslocatie: http://www.inleveren.nu/images/nas.jpg

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, maar hoe kan ik bepalen waar mijn bottleneck zit? Ik heb net even met de NASPT van Intel getest (die trouwens maar een bepaald aantal testen kan uitvoeren, omdat hij hier een foutmelding geeft). Deze geeft aan dat mijn snelheid 125 MB/s is, maar dat deze wel incorrect zou kunnen zijn omdat mijn systeem meer als 2GB ram heeft en daardoor de resultaten wat vertekend zouden kunnen zijn...

Ik hoop dat ik met dit ding geen miskoop heb gedaan...

Ik had toch graag op zijn minst zijn 72 à 73 MB willen halen...

@FatalError: Sinds wanneer ben jij mod? Dat heb ik even gemist? ;)
Wat voor zelfbouw-nas heb je thuis staan? Kan je me even DM'en?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 20-06-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt af je type netwerkkaart ook maar +/- 40 a 50 voor je NAS is zeker niet slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu heb ik thuis een setup gebouwd met twee verschillende disks (Seagate + WD) van 250 GB in RAID 0. Ik wou mijn disks uitsluiten als bottleneck.

Met write cache enabled (ext 4) op de NAS haal ik nu snelheden tussen 50 à 55 MB/s (read copy naar NAS). Ik had toch graag geweten wat nu mijn bottleneck nog is.

Zijn mijn schijven toch nog te traag? Ik kan nu echt niets meer bedenken... Het enige wat ik mss nog kan doen is jumbo frames enablen en dat eens apart testen, maar Smallnetbuilder lijkt dit ook niet te doen...

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 04:16

VIPER2001

[GOT]The Source

Ik haal met m'n QNAP TS-439 Pro ong 100 tot 110 MB, met een spinpoint f2 schijf in single mode.

hoe kopieer je dan ??

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met Windows 7 32-bit van mijn NAS naar de PC op een aparte partitie (wel deel uitmakend van hetzelfde raidvolume als de bootpartitie) met SMB dus...

Van RAID 0 naar RAID 5 dus...

offtopic:
Wel goed laat online ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 21:07

Gé Brander

MS SQL Server

aha raid 5... Kopieer eens naar wat anders.

Parity berekeningen kunnen de boel goed traag maken ten opzicht van RAID 0 of RAID1/0

[ Voor 50% gewijzigd door Gé Brander op 25-06-2010 01:43 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Agree, RAID5 (=parity berekeningen) maken het boeltje wat trager, maar waarom zijn reference tests bij Smallnetbuilder dan vaak 20 tot 30 procent beter?

Plus, een Atom D410 in een echte NAS (geen zelfbouw) die de parity berekeningen niet kan doen en bijgevolg geen gigabit kan voltrekken :?

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan wel gelijk hebben, maar test het even. Dan weet je meer. Misschien moet je wel RAID 0 doen om die snelheid te kunnen krijgen of zelfs RAID 10. Maar zonder het getest te hebben kan je geen conclusies trekken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat vrij moeilijk worden, mijn data staat al op de NAS...

Net ook even geprobeerd met Jumboframes, maar doet ook niet veel verschil...

[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Als je disk configuratie het probleem is dan zal jumboframes ook niet veel verschil maken nee. Ik mag aannemen dat je ook een backup van je NAS maakt. Dan kan je dus ook testen en later je backup terugzetten...

Als je nog een aantal extra schijven hebt, dan kan je natuurlijk ook die schijven er in zetten en de verschillen tussen de diverse RAID configuraties daarmee testen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gé Brander op 25-06-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak inderdaad een backup, van mijn belangrijke data, maar niet van bulkdata zoals films voornamelijk. En dat is toch ook heel wat, en die backup ik dus niet...

Maar het is dus niet zo dat het daarom aan mijn disks ligt, dat die Seagates te traag zijn?

Wat ik me dan vooral nog afvraag is waarom de leessnelheid ook lager ligt... Zit nu zo net aan de 90 MB/s

Bij Smallnetbuilder halen ze dan wel lagere readsnelheden, maar hun schrijf ligt hoger:

http://www.smallnetbuilde...p-ts-439-pro-ii-turbo-nas

Afbeeldingslocatie: http://www.smallnetbuilder.com/images/stories/nas/qnap_ts439pro2/qnap_ts439pro2_benches.jpg

Writen met compleet nieuwe data gaat nu aan een 27 à 30 MB/s, van PC naar NAS
Readen van compleet nieuwe data gaat aan een 96 à 101 MB/s

Voornamelijk de write die dus nog wat wat bokt, maar dit is zonder write-back cache enabled...

[ Voor 61% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FatalError schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:31:
Gelukkig is de overhead met grote pakketten (dus als je grote bestanden heen-en-weer kopieert) n stuk minder.
Ik haal hier gemiddeld zo'n 115 Mbyte/s naar mn zelfbouw NAS, zonder jumboframes.
[afbeelding]
JA ok, maar wat zijn de specs van je 'zelfbouw NAS' dan? Is dat al vaak niet een stuk sneller dan de gemiddelde HTK NAS? Mijn Synology DS410 doet met RAID5 ook niet meer dan 55Mb/sec schrijven en daar ben ik persoonlijk best tevreden over.

Alles valt en staat natuurlijk met specificaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 28-06-2010 10:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar hoe haalt smallnetbuilder dan uiteindelijk de 75MB/s? Zijn dat dan die iozone tests? Want mijn performance ligt zomaar even een dikke 30 procent te laag?
Pagina: 1