Compabiliteit van HDs op RAID controller stress testen

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:06
Hallo,

Ik heb een LSI MegaRAID 9260-8i SAS-SATA RAID Controller en daarop 4x Seagate Barracuda LP HDs (2TB 5900rpm).

Dit zijn consumenten HDs, welke natuurlijk niet officieel ondersteund zijn door LSI (anders zouden ze minimum dubbel zo duur zijn)

Nu wist ik op voorhand wel dat dit een risico was en dat je een beetje "geluk" moet hebben om consumenten HDs fatsounlijk aan de praat te krijgen op een degelijke RAID controller.
Sommige combinaties werken, anderen helemaal niet en sommigen "bijna"...
Zo weet ik dat Samsungs vaak lastig doen op Areca controllers en ook WD Green HDs vaak niet zo goed werken in een RAID5.

Nu lijkt het voorlopig wel goed te gaan eigenlijk...

Ik heb de Seagates succesvol in RAID5 kunnen steken en er een 6TB GPT NTFS partitie van gemaakt, welke tot nu toe goed zijn ding doet...

Ik heb bv al een consistency check gedaan en die was succesvol en de array heeft ook al vele uren geidled zonder dat de HDs uit hun array droppen... (vaak een probleem bij "green" HDs)

Nu wil ik, vooraleer de array vol te gooien met data, wel iets meer zekerheid hebben...

Vandaar dit topic met de vraag hoe ik de array het beste kan stress testen?
Het gaat me dus niet om benchmark testen, maar om (lange termijn) stabiliteits testen.

Alvast bedankt!

• Mastakilla
niemand?

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43

• Mastakilla

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:30
Ik zou minimaal een week of drie data op heen en weer kopiëren of stress tools als Bart's Stuff Test 5 op draaien (niet continue maar wel een periode van drie weken). Ook regelmatig warm en koud rebooten en de disken eens een nachtje uit laten staan.

Ik heb het zelf zowel met de schijven direct aangesloten op de SATA aansluitingen van m'n mainboard als op de RAID controller gedaan. Als je kunt regelmatig de SMART waarden van de individuele disks checken (weet je waar je op moet letten?).

Ik heb dit zelf met mijn nieuwe servertje ook gedaan, zelfs een aantal maanden omdat ik ondertussen nog aan het experimenteren en benchmarken was. Toch is er na ruim een half jaar normaal gebruik alsnog disk uit de RAID gevallen (zelfde type Seagate al jij hebt).

• B0B01985
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 21:25
ik heb bij mijn samsung (2tb f3) schijven in raid 5 op mijn perc er de Atto benchmark continu laten op loopen met random read/writes
Greetz B0B0

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Veel gelijktijdige I/O doen. Wij hebben hier eigenlijk alleen maar 3Ware controllers met desktopschijven. Sommige van die schijven staan op de supported disk list (Hitachi Deskstar 7K1000 1TB), maar veel ook niet. Sinds een firmware update is de standaard stripesize bij onze controllers 256K, maar daar zijn we inmiddels heel erg snel vanaf gestapt.
Terwijl oude arrays met 64K stripesize gewoon met NCQ en de hele rambam stabiel draaien zonder ook maar enig probleem, hangen diverse controllers met 256K stripesize zich een paar keer per dag op bij intensieve I/O. Ik heb NCQ inmiddels uitgeschakeld op die dingen waardoor de resets beperkt blijven tot een controller die zichzelf reset, met NCQ ingeschakeld resulteert het in een server die vastloopt vanwege een dood filesystem.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
Zelfs al doe je stresstesten en komt het voor dat er een schijf uitvalt, zegt dat iets over de compatibiliteit? Nee, je kan toevallig ook een slechte schijf hebben.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
aval0ne schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:28:
Zelfs al doe je stresstesten en komt het voor dat er een schijf uitvalt, zegt dat iets over de compatibiliteit? Nee, je kan toevallig ook een slechte schijf hebben.
Het zal m niet gaan om een slechte schijf, want dat kan natuurlijk gebeuren zoals je zegt (waarom zou je anders raid5 draaien). Het gaat m meer om de stabiliteit van z'n raid (bij de problemen waar TS naar verwijst is de raid naar de haaien en kan je fluiten naar je data).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Elke disk kan uitvallen ja, maar waar je niet op zit te wachten is een controller die zich 4x per dag ophangt waarbij I/O een minuut blijft wachten of random uitvallende schijven dankzij timeouts terwijl er niks met die disks aan de hand is.
Ik zou iig NCQ uitschakelen op niet-ondersteunde harddisks, performance is iets lager, maar de compatibiliteit is daarmee wel beter.

• Mastakilla
alvast bedankt voor de tips allemaal!

Ik zit momenteel nog even te sukkelen met een SSD RMA, maar daarna zal ik zeker wat gaan testen :)

• Mastakilla
Laatste weken heb ik zitten sukkelen met mijn RMA van de SSD en nadien met de RMA van mijn videokaart

Bij het opsturen van de videokaart voor RMA, heb ik echter een tijdelijk 30 euro videokaartje gekocht, zodat ik verder kon gaan met het testen van mijn RAID 5

Hier ben ik dan ook laatste paar dagen mee zoet geweest...

Op het eerste zicht lijkt het allemaal dik in orde (zelfs met NQC aan)

Volgende zaken zijn getest:
* Vele health checks en benchmarks met een hoop programmas
* Enkele maanden sporadisch gebruik (het OS staat nl op de SSD en veel data staat er nog niet op)
* Vele reboots en cold boots (s nachts staat mijn PC uit)
* Tijdens het testen van mijn videokaart is mijn pc ook regelmatig vastgelopen. Hoewel ik geen BBU heb, is de RAID5 steeds consistent gebleven (hoewel ik eigenlijk wel niet heb zitten schrijven naar de RAID5 tijdens deze vastlopers. Ik weet dat hetgeen ik dan schrijf corrupt kan geraken, maar daar ben ik bereid voor om mee te leven... Zolang de hele RAID5 maar niet verloren gaat)
* Laatste paar dagen ben ik iets extremer gaan testen. Ik heb nl tijdens het kopieren van een grote file op de RAID5, een SATA kabel van 1 vd 4 HDs uitgetrokken. Toen begon ie enorm hard te biepen... (alarm van LSI doet het dus goed :p)
Gewoon laten verder kopieeren en na een tijdje de SATA kabel opnieuw ingestoken. Dan de RAID5 rebuild, tijdens de rebuild nog wat dingen op de RAID5 zitten kopieeren en ten slotte een consistency check gedaan.
* Hierna heb een halve dag Barts Stuff Test gelopen
* En als kers op de taart heb ik het volgende gedaan:
- Hoopje grote files kopieeren
- DVD Rebuilde een DVD laten rebuilden
- Bart Stuff Test laten lopen
(allemaal tegelijk dus)
- Dan weer SATA kabeltje uitgetrokken (andere deze keer)
- Alles ff vrolijk laten verder doen
- SATA kabeltje weer in steken en rebuild starten
- Rebuild heeft vrij lage prioriteit, dus deed niet echt veel
- Na een nachtje lopen, waren de grote files gekopieerd, was DVD Rebuilder klaar en was Bart Stuff Test nog steeds hard bezig. De rebuild stond nog maar op 4%...
- Barts Stuff Test afgezet en rebuild laten finishen
- Consistency check laten lopen

Ben nu de RAID5 al een beetje aan het vullen. Als er iemand graag nog iets extra getest ziet worden, laat maar weten...
Wat mij betreft lijkt het iig wel "ok"
Pagina: 1