Asrock 890gx met phenom x6 1055t: Early CPU init exit

Pagina: 1
Acties:

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Ben net klaar met mn eerste PC bouwen, maar krijg helaas geen beeld.
Ik heb de main ATX met 24 pins aabgesloten en de CPU power met 2xP4 (hopende dat dit gelijk is aan 1xP8). cpu fan op de goede 4pins fan aansluiting. Fan werd geleverd bij hyper 212 koeler.

De 1055T is alleen compatible met een firmware update, maar ik krijg helemaal geen beeld, laat staan de "press F2 to enter BIOS"

MOBO heeft onboard graphics (HDMI geprobeerd)
verder zit er een hd 5770 in, ook via HDMI geprobeerd.

Ik heb voor de ATX en cpu power ook resp. de 20 pins en 4 pins aansluiting geprobeerd. Dit veranderd niets.

Het moederbord heeft een status LCD. De volgende codes komen steeds achtereenvolgens voorbij:
00 - (handleiding zegt: "passing control to OS loader". In dit geval lijkt het me gewoon dat de LCD nog niet wordt aangestuurd.
d0 - Go to flat mode with 4gb limit and GA20 enabled. Verify bootlock checksum
d1 - perform keyB controller BAT test
d2 - disable cache before memory detection
d3 - if mem size module not exectued, start memory refresh .... re-enable chache, verify that flat mode is enabled
C7 - Early cpu Init exit (hier blijft hij even habgen en begint dan opnieuw).

Ik ben niet hardhandig geweest met de cpu, maar het koelpasta smeren ging wel heel slecht en er is ook wat op het MB terecht gekomen. Heb het er met een papieren zakdoekje vanaf gehaald. Hoop dat de coolermaster pasta niet geleidt!

Weet iemand wat ik hiermee aanmoet? Zonder BIOS kan ik het MB toch ook niet flashen?
het geheugen is kinston value ram wat op de comopatability lijst staat.
Hardeschijf is een samsung F3 waar een firmware flash voor nodig is om met het MB overweg te kunnen. Is in dit stadium niet relevant denk ik...

[ Voor 7% gewijzigd door The Underminer op 19-06-2010 16:15 ]

Verwijderd

The Underminer schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 16:13:
Zonder BIOS kan ik het MB toch ook niet flashen?
Je moet een CPU zoeken die wel wordt ondersteund door het huidige bios.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:39

epic_gram

undercover moderator

Als het mobo de cpu niet ondersteund werkt hij toch altijd op 1 keer 800 MHz? Daarmee zou je hem dan kunnen flashen. Probeer hem eens met alleen cpu, mobo en 1 rambankje.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Nee hoeft niet, kan ook zijn dat de PC gewoon niet boot en aangezien die op Early CPU Init Exit blijft hangen lijkt het mij wel duidelijk.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
laat je mb gewoon flashen naar de laatste versie in de zaak waar je je spullen gekocht hebt, das het makkelijkst denk ik.
of je kan eerst nog proberen je harde schijf te flashen in een andere pc, dan is dat ook uitgesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Goofy1978 op 19-06-2010 18:51 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Maar dat zal de zaak vast niet voor niets doen. Misschien een vriend/tweaker in de buurt wonen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefanovic45 op 19-06-2010 19:16 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• The Underminer
hmm das jammer, moet ik de koeler weer ontmantelen, andere processor vinden, daar een koeler opzetten, flashen, die weer ontmantelen en mn eigen cpu+koeler er weer op zetten.

Daarvoor kan ik beter naar een computershop denk ik. Zal iig eerst even met 1 reepje ram proberen en zonder videokaart (en daarvoor in de plaats onboard vga).
Echt een tegenvaller, had verwacht dat het op een of andere low level manier (1 herkende core ofzo) wel zou werken.

Bedankt voor jullie suggesties.
Als er nog verdere suggesties zijn hoor ik die natuurlijk graag. Iemand ervaring met deze mobo/cpu combi?
Kan geen 'lotgenoot' vinden op internet...
[edit]
Op http://kostakiss.com/blog...r-extreme-cpu-init-error/ staat een vergelijkbaar probleem met een asus bord beschreven. Ga dat ook eens proberen misschien.

kan een pc-shop een bios niet "extern" flashen via een serieele/debug poort ofzo?

[ Voor 18% gewijzigd door The Underminer op 19-06-2010 21:53 ]

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

The Underminer schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 21:23:
kan een pc-shop een bios niet "extern" flashen via een serieele/debug poort ofzo?
volgens mij niet, maar waarom zou je dat in hemelsnaam willen? :?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 16:57
Volgens mij is er een "webservice" die je een bioschip kan toesturen met de juiste versie.

Bespaart je mogelijk wat ergenis?

Zal even zoeken of ik dat adresje nog kan vinden

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

jantje112 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:47:
Volgens mij is er een "webservice" die je een bioschip kan toesturen met de juiste versie.

Bespaart je mogelijk wat ergenis?

Zal even zoeken of ik dat adresje nog kan vinden
ja die bestaan maar dan moet je wel een losse bioschip hebben, eentje die je eruit kan halen. tegenwoordig hebben moederborden dat niet meer omdat het te duur is. Maar een biosflash is zo gebeurd als je een werkende cpu hebt. :)

Verwijderd

hey,

ik heb een soortegelijk probleem, heeeeeel misschien kan je dit proberen:
Mits de fans gaan draaien bij het aanzetten van de pc. Zoja, wacht eens 2-5 minuten. Kan zijn dat de pc die tijd nodig heeft, omdat de cpu niet ondersteund wordt. Daarna zou de pc kunnen opstarten en kan je eventueel de bios flashen.

Kleine kans dat het lukt, maar ik heb hetzelfde op dit moment (maar bij mij is er geen bios die de cpu wel ondersteunt).

Succes, hopelijk werkt het!

Ramon

• The Underminer
@Ramon: klinkt vaag, maar kan geen kwaad om het te proberen natuurlijk

@Jantje: Bedoel je http://cgi.ebay.nl/BIOS-C..._CPUs&hash=item27b20911b8?

Dat zou ook nog een optie kunnen zijn, als de bios los te halen is zonder soldeerbout oid.

Maandag maar es wat proberen. Ik laat jullie weten hoe het gaat.

• The Underminer
Het probleem was heel sbel opgelost, gewoon wat geheugen wisselen...
Op stock settings werkt alles nu goed, al heb ik bij overklokken nog last van een cold boot probleem. Het systeem geeft daarbij geen beeld, maar naar een reset is hij 100% stabiel. Maar daar heb ik een ander topic voor lopen. Dank voor jullie suggesties.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

The Underminer schreef op zondag 25 juli 2010 @ 18:05:
Het probleem was heel sbel opgelost, gewoon wat geheugen wisselen...
Op stock settings werkt alles nu goed, al heb ik bij overklokken nog last van een cold boot probleem. Het systeem geeft daarbij geen beeld, maar naar een reset is hij 100% stabiel. Maar daar heb ik een ander topic voor lopen. Dank voor jullie suggesties.
Leg is wat beter uit aub ;) , was je geheugen niet ondersteund door het moederbord of was het gewoon kapot? :?

• The Underminer
Super late reactie: Ik heb dezelfde 2 reepjes in andere volgorde in het bord geprikt (A1->A2, A2->A1) en toen werkte het gewoon. Misschien maakte het geen goed contact o.i.d. Memtest is 100% stabiel op stock settings zonder fouten. Ik kan nog steeds niet overklokken; Asrock heeft al 4 maanden geen nieuwe bios meer geplaatst.

Dat andere topic waar ik het over had was http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1418507

Verwijderd

Ik had dezelfde probleem "Early CPU init exit" met de AsRock 890FX deluxe 4 - oplossing was om de geheugen reepje iets aan te drukken. 8)7
Pagina: 1