x6 1055t: Systeem draait stabiel maar start niet altijd

Pagina: 1
Acties:

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Titel klinkt misschien als een paradox. Ik bedoel hiermee dat als het systeem langs de post en in win7 komt, ik rustig een half uur (langer nog niet getest) prime95 kan draaien zonder hangen, hoge temp of BSOD.
De computer geeft echter niet altijd beeld als ik hem aanzet. Soms is een reset genoeg, maar soms moet ik ook 3x resetten, waarna de failguard ingrijpt en de default/auto bios settings terugzet.
Voor zover ik weet start het systeem wel altijd met default bios waarden.

Het gaat om:
amd phenom x6 1055t
asrock 890gx extreme 3
kingston valueram 1333 2x2gb
hyper 212+ koeler
xigmatek asgard kast (airflow wordt niet erg goed beoordeeld in reviews)

Ik ben een beginnende overklokker, maar heb wel het idee dat ik weet wat ik doe.

OC:
fsb 250 x 14 = 3500mhz
vCore = 1.44 (1.425 standaard)
HyperTransp. en NorthBridge = 9x250 = 2250mhz
vHT en NB = 1.175 (denk ik, heb ik niet aangezeten)
vDIMM = 1.53 (1.5 standaard)
geheugen: verhouding 1:2 500mhz CAS 6 (latencies allemaal auto,alleen snelheid aangepast)
turbo: uit
CnQ: uit (werd de cpu veel koeler van, door het uit te zetten :-) )

temperatuur: hoewel onder de 62c die de meesten als grens aanhouden zijn mijn temps niet echt om over naar huis te schrijven: tussen de 55 en 59. gezien sommigen de temperatuur onder de 62 weten te houden @ 4.2ghz weet ik niet of ik hier trots op mag zijn. Ik heb 1 'lijntje' artic silver uitgesmeerd en toen nog een half lijntje gebruikt om onbedekte plekken weg te werken. Vond het er dun uitzien, maar ik kon de casing er niet doorheen zien. Is een system temp van 34-44c trouwens normaal? Dit is ook de idle cpu temp..

Mijn doel is 3.7ghz, omdat ik gehoord heb dat dit de max snelheid is die je kan halen zonder overvolten.

Enig idee welke snelheid of voltages ik moet aanpassen om mijn systeem te laten doorstarten? Alvast bedankt voor jullie hulp!

edit: Na zeker een half uur stressen met de HT op 8x (2000mhz) ZAKTE de temp opeens van 60 naar 56c zonder dat de system temp veranderde. Ik dacht aan throttling, Maar cpu-z gaf aan dat de cpu nog steeds op 3.5ghz draaide...vreemd.

[ Voor 28% gewijzigd door The Underminer op 22-07-2010 14:14 ]

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:53
Wat voor voeding heb je?

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
idd voeding?

en start de pc wel altijd als deze niet oc'd is?

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb niet zo'n verstand van AMD overklokken (lees: geen). Maar heb je niet toevallig ook je PCI en PCI-E bus mee-overklokt? Je moet je PCI-E bus locken op 100 Mhz, en 33 Mhz voor je PCI. Doe je dat niet, dan zou dat wel eens de reden kunnen zijn waarom je video-kaart af en toe niet opstart.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• The Underminer
@albatross: pcie is gelockt op 100mhz
@rest: voeding is bequiet L7 530W. Idle opgenomen spanning is 100W, load (cpu stress) 220W en gamen 280W.

Ik heb net ook een HT multiplier van 8 geprobeerd zodat de HT mooi op de default 2000mhz draait. Helpt niet.
Soms heb ik wel beeld maar dan staat er alleen 6B38 als ik het me goed herinner.
Ik zal ook checken of mn pc altijd opstart met default settings.

Heb die error ff gegoogled en kwam op deze fijne site over een ouder asrock bord.

Samenvatting: haal de stekker uit het stopcontact voor 3 seconden, en start op zonder USB apparaten. Evt. legacy USB support uitzetten. Dat gaan we eens proberen...

[ Voor 30% gewijzigd door The Underminer op 22-07-2010 17:47 ]

• The Underminer
Het diisablen van legacy usb heeft het probleem niet verholpen volgens mij.
Ik heb trouwens nog een vraag:
Onder load is het koelblok van de cpu echt lauw, misschien zelfs koud te noemen, Hetzelfde geld voor de uitgeblazen lucht. terwijl de cpu temp 60c is. Betekent dit dat de cpu niet goed contact maakt met de heatsink?
Zoals gezegd heb ik zo min mogelijk koelpasta gebruikt, net genoeg om de cpu met een grijze laag te bedekken.

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
The Underminer schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:22:
Het diisablen van legacy usb heeft het probleem niet verholpen volgens mij.
Ik heb trouwens nog een vraag:
Onder load is het koelblok van de cpu echt lauw, misschien zelfs koud te noemen, Hetzelfde geld voor de uitgeblazen lucht. terwijl de cpu temp 60c is. Betekent dit dat de cpu niet goed contact maakt met de heatsink?
Zoals gezegd heb ik zo min mogelijk koelpasta gebruikt, net genoeg om de cpu met een grijze laag te bedekken.
raak de onderkant van je koeler eens aan, dus de kant die zo laag mogelijk is... verder kan de bovenkant koel zijn, dat is het koudste punt van je hele koelblok.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
The Underminer schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 17:41:
Ik heb net ook een HT multiplier van 8 geprobeerd zodat de HT mooi op de default 2000mhz draait. Helpt niet.
Soms heb ik wel beeld maar dan staat er alleen 6B38 als ik het me goed herinner.
Ik zal ook checken of mn pc altijd opstart met default settings.

Heb die error ff gegoogled en kwam op deze fijne site over een ouder asrock bord.
Heb ook eens gezocht op de 6B38 error; schijnt inderdaad gerelateerd te wezen aan een failure bij het initialiseren van je USB devices.

Probeer dus eens een BIOS update (op eigen risico), als ie nog te krijgen is. Maar goede kans dat je vast niet de laatste BIOS erin hebt zitten.

Ik zou het in ieder geval niet verder zoeken bij je CPU; daar ligt het probleem volgens mij echt niet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• The Underminer
Ik heb mn bios geupdate, en moest daarna een nieuwe OC maken omdat de profielen weg waren. Nu blijft hij niet meer hangen op 6B38, maar geeft hij alleen geen beeld wanneer ik cold boot (computer uit voor een uur). Daarna is hij weer helemaal stabiel. Dit gebeurt al bij 3.2ghz. Ik heb nu wat meer op auto staan. turbo en spread spectrum staan uit, vCore en vDIMM en memory timings op auto, wat resulteert in een memory clock van 460mhz met een CAS van 6.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik weet niet wat voor GPU je gebruikt, maar ik vind 530W weinig vermogen voor een systeem met een CPU als deze, als je n beetje high-end graka hebt kan t dan niet zijn dat je te voeding te weinig prik kan leveren?

• The Underminer
Singular1ty schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:27:
Ik weet niet wat voor GPU je gebruikt, maar ik vind 530W weinig vermogen voor een systeem met een CPU als deze, als je n beetje high-end graka hebt kan t dan niet zijn dat je te voeding te weinig prik kan leveren?
Het hoogste verbruik wat ik ooit gemeten hen aan mn computer is denk ik 280W.
rekensommetje:
150W voor overgeklokte cpu
105W voor standaard HD 5770 ( die gek genoeg ook helemaal niet wil overklokken)
50W voor HDD, DVD 3 fans, mobo.
----------+
300W

ik zou der nog wel een 2e 5770 bij durven plaatsen zelfs.
Ik moet zeggen dat de voeding onder load wel warm wordt.

Ik he nu wel het idee alles geprobeerd te hebben. Spread spectrum aan/uit CoolNQuiet aan/uit. Één reepje ram in slot A1 of B1...

Hij blijft bij een cold boot nu hangen op code d0, wat heel vroeg is en staat voor "go to flat mode with 4gb limit and GA20 enabled verify the bootblock checksum".

Als ik hierop google zie ik veel suggesties over een corrupte bios flash. Ik heb mijn bios geflasht met een bootable floppy, en er kwamen geen errors voorbij. Na het schrijven wordt de bios ook nog gecontroleerd, met positief resultaat. En vergeet vooral niet dat hij hier niet blijft hangen wanneer ik met default settings opstart. Toen ik hem kocht zat versie 1.60 er op. Ik heb direct geupdate naar 2.30 en een week geleden naar 2.40, de meest recente op dit moment.

Het stomme is dat als ik default als uitgangspunt neem; en alleen overclock mode op async zet (default is auto, wat alle OC mogelijkheden zoals FSB disabled) ik het d0 probleem al krijg. Ik heb de fsb dan op 200 laten staan en in feite dus niet overgeklokt.

Iemand nog suggesties? Ik zit er nu aan te denken om over te klokken met AMD Overdrive, zodat de settings alleen effect hebben wanneer het systeem is opgestart.

[ Voor 11% gewijzigd door The Underminer op 31-07-2010 09:43 ]

Pagina: 1