DIY NAS FreeBSD (of linux?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc (eindelijk) in elkaar gezet voor een DIY NAS

Ik ben het zat dat ik geld uitgeef voor ruimte wat ik niet "volledig" gebruik.
om die verkwisting nuttig te gebruiken besloot ik een NAS te bouwen,
ik kwam erachter dat via ISCSI het ook mogelijk is XP te booten, wat ook leuk maakt is dat een
"dual boot" 20x simpeler word
http://etherboot.org/wiki/sanboot/winxp als voorbeeld

Hardware
cpu 4850E AMD (lekker zuinig)
am2+ asus moederbordje (5x sata aansluiting)
onboard nic + vga
2GB ram
+ usb stick (backup config)
+ paar desktops

het doel is
1) iscsi booten (voor desktops in huis)
2) data opslag
3) esx storage (nog meer space winst)

Omdat alle schijven in de NAS zitten, komt eerst probleem 1 om de hoek OCE (Online Capacity Expansion)
er zit nu 4x 1tb in + wat losse diverse kleinere schijven.

Wat ik zoek is een RAID5 achte oplossing, omdat ik eigenlijk vanaf de nas alleen de ISCSI targets ga gebruiken (file server draait op een ESX) is een Iscsi-LUN op een partitie eigenlijk alleen maar vertragend.
ISTGT(iscsi port) kan direct op "disk" niveau een LUN available maken. ZFS valt hiermee direct af (zpool)

jullie idee-en iets anders dan geom5 ofzo ? of misschien nog betere (snellere oplossingen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is booten vanaf iscsi niet veel trager tov. een boot vanaf de HD? Er zal sowieso toch een harddisk in de target computer moeten zitten dus kan je die dan beter helemaal gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Er loopt een speciaal topic over DIY NASes waar je vraag prima tussen zou passen :) :
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mr_gadget schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:04:
Is booten vanaf iscsi niet veel trager tov. een boot vanaf de HD? Er zal sowieso toch een harddisk in de target computer moeten zitten dus kan je die dan beter helemaal gebruiken?
Je elimineert juist de noodzaak voor een schijf, je start op via een speciale "bios" in je netwerkkaart

snelheid hangt erg af van je setup,
maar van bv 1 dure SSD of 2 disks in raid0 setup of combo daarvan kan je wel meerdere computers gebruik van laten maken. voor een relatief goedkopere prijs.

stel je haalt 1x een 200GB SSD die 400,- kost
50 GB per desktop als opstart partitie voor windows, en wat software .. gedeelt over 4 desktops
is dus 100,- voor 4 snel startende disks.
Goed je zal wel wat inleveren maar je bent goedkoper uit als 4x kleinere disks in per desktop
stroom verbruik reduceer je ook (als je normale disks gebruikt)

ik zie meer winst dan verlies

Tja vanalles