Is een nieuwe video kaart zinvol voor me?

Pagina: 1
Acties:

• TheKillingBean
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb de volgende systeem:
Processor: Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed
Moederbord: GigaByte GA-965P-DS3, Retail
Videokaart: ECS Geforce 8800 GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
Behuizing: Antec Sonata II, Zwart

Omdat ik mijn systeem wil verbeteren voor spellen (lees Starcraft 2 en Battlefield) is het voor mij een voorruit gang als ik een betere videokaart koop? Zo, ja welke videokaart (liefst nVidia) raden jullie mij dan aan? Of is mijn processor de bottleneck. Het liefst vervang ik alleen apparatuur (zoals videokaart, geheugen) wat makkelijk erin te zetten is. Ik heb geen ervaring om nieuwe processor erin te zetten.

Geluid, stroomverbruikt, budget is niet belangrijk voor. Overclockmogelijkheden ook niet, omdat ik dit toch niet ga doe. Nieuwe videokaart moet natuurlijk een verbetering voor me opleveren kwa snelheid voor de nieuwe spellen.

PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:28
Vraag wat de bottleneck is is goed, voor je andere vraag ;

uit de faq;

Het is niet de bedoeling om een topic te openen met de vraag 'kunnen jullie mij videokaart aanraden?'. Op GoT verwachten we dat je eerst zelf op onderzoek uit gaat. Ergo: ga even op zoek naar benchmarks en reviews van de nieuwste kaarten. Lees ook **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? even door :).

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 17-06-2010 11:38 ]

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Algeheel verouderd systeem. Oftewel. Na je grafische kaart zal je processor, geheugen en moederbord er ook aan moeten geloven. Dan zal je voeding ook tekort komen en moet je die ook vervangen. Ik zou dus gewoon een nieuw systeem bouwen.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
+1 voor hierboven. Ik zou een ander moederbord pakken, Core i5 750 en 4GB DDR3, ander videokaart en je kan weer een paar jaar vooruit. Maar als je hier een nieuwe videokaart in prikt, dan zul je na een tijdje merken dat de processor het niet allemaal meer bij kan houden, dan moet er een nieuwe processor komen. Socket 775 is een verouderd socket, dus geld steken in een socket 775 processor is nu zinloos. Dus dat wordt of socket 1156 of 1366, en dat houdt dus ook in ander moederbord en ander geheugen.

Mogelijk een andere voeding omdat deze dan die upgrades niet meer aan kan, maar je vermeld niet wat voor voeding je nu hebt, dus daar kan ik niks over zeggen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 17-06-2010 11:50 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Ja, als je bijvoorbeeld een GTX 480 in je pc zet, zal je PC wel in staat zijn om iets meer FPS te halen bij de nieuwste games. Maar dat zal ik niet aanraden. Je CPU zal lang niet alles uit zo'n GPU kunnen halen. Vooral de lage bussnelheid (FSB) nekt je E6600. Pas na een serieuze overklock zal een nieuwe GPU aantrekkelijk worden. En aangezien je aangegeven hebt dat niet te doen, lijkt me de 8800 voldoende voor je systeem.

Het enige waar ik nog aan denk is de nVidia GTX 260 of de ATi HD5770. Voor de 260 moet je voeding wel voldoende zijn. Beide grafische kaarten zouden je PC wat meer kracht geven bij spellen, maar nogmaals die E6600 zal niet het uiterste uit de GraKa kunnen halen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• TheKillingBean
Ik heb laatst een nieuwe voeding gekocht, omdat mijn huidige kapot was gegaan. Volgens mij was dit een "Cooler Master eXtreme Power Plus 500W".

Ik heb natuurlijk al wat reviews gelezen van videokaarten, maar ja als mijn systeem te oud is voor een nieuwe videokaart dan is het niet zo zinvol om een nieuwe videokaart te kopen. Probleem is natuurlijk dat ik wel geld heb voor een goeie videokaart, maar een totaal nieuw systeem wordt voor mij wat te duur nu.

Daarom hoopte ik dat een nieuwe videokaart mij winst kan geven kwa performance.

PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Hij kan wel een GTX 260 kopen, maar dan kan hij over anderhalf jaar weer een nieuwe kopen. Een 4xx of een ATI 5850/5870 zal langer meegaan.

**edit**

met een 260 en een i5 of i7 en ddr3 ram red je het niet met 500 watt, en als je het redt is het krap aan.

**2e edit**

Het geeft je wel winst, maar je gaat wel achter de feiten aanlopen.

[ Voor 44% gewijzigd door w4rguy op 17-06-2010 12:00 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
TheKillingBean schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:58:
Ik heb laatst een nieuwe voeding gekocht, omdat mijn huidige kapot was gegaan. Volgens mij was dit een "Cooler Master eXtreme Power Plus 500W".

Ik heb natuurlijk al wat reviews gelezen van videokaarten, maar ja als mijn systeem te oud is voor een nieuwe videokaart dan is het niet zo zinvol om een nieuwe videokaart te kopen. Probleem is natuurlijk dat ik wel geld heb voor een goeie videokaart, maar een totaal nieuw systeem wordt voor mij wat te duur nu.

Daarom hoopte ik dat een nieuwe videokaart mij winst kan geven kwa performance.
Tsja, een GraKa kun je prima overhevelen. Dus is het wellicht een optie om een vrij serieuze GraKa te halen, heb je nu al wat profijt. En straks de rest van het systeem vervangen voor het betere werk :P .

En 500 watt is prima hoor, voor nieuwe systemen. (Tenzij je een GTX480 haalt, en vervolgens een dikke quad-core/i7 koopt)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Ik denk dat je prima een HD 5770 kunt kopen, dan kun je later altijd nog nieuw moederbord/cpu kopen. Maar dan kun je voorlopig wel genieten van een vele snellere videokaart, ondanks dat je cpu soms de beperkende factor zal zijn.

• TheKillingBean
Bedankt allemaal voor jullie advies, het is nu een stuk duidelijker wat ik moet doen.

Verwijderd

En wat ga je doen?

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een Xbox 360 kopen. :P

Anders tweedehands een betere processor en videokaart kopen? Worden met bergen aangeboden. Meer Geheugen is sowieso een must met 2GB, wat naar hedendaagse maatstaven ronduit lullig is.

Ligt er maar net aan wat je wil: bergen geld uitgeven om top of the bill spul te hebben wat iets langer meegaat of voor een stuk normaler bedrag gewoon een snel systeem hebben. Ik zou me in ieder geval niet te snel laten opfokken om het nieuwste van het nieuwste te kopen, aangezien je dan compleet uitgekleed wordt. :)

[ Voor 77% gewijzigd door TimMer op 17-06-2010 13:36 ]

• TheKillingBean
Hehe ik heb al een xbox360 en een ps3... Dus ik denk dat ik eerst begin met een HD 5770 te kopen. Later misschien de rest upgraden. Op zich kan ik de spellen nu wel goed spelen die ik wil spelen, maar het voelt dat het beter kan. Daarom wil ik eigenlijk dus alleen een videokaart vervangen om hier wist mee te behalen.

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
TimMer schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:32:
Meer Geheugen is sowieso een must met 2GB, wat naar hedendaagse maatstaven ronduit lullig is.
Je moet niet kijken naar hedendaagse maatstaven maar naar je eigen maatstaven. Ik draai XP (32bit) en kom nooit boven de 2 GB. Als ik alles open heb staan, kom ik op 1.4 GB. Dus voor sommigen is 2GB zát!
Met windows 7 (32bit) kom ik ook zelden boven de 2 GB.
Dus het is pas zinvol om meer geheugen aan te schaffen, als je je huidige hoeveelheid overschrijdt.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 21:59

skoozie

SCSI

Als je systeem (mobo, cpu, ram) echt te langzaam wordt en je het bijna de deur uit wilt zetten kan je misschien nog een overclock proberen.op je cpu. Als je je daar wat in leest kan er niet veel verkeerd gaan, gaat dat wel dan heb je er weinig levensduur mee verprutst.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Herman87 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:45:
[...]

Je moet niet kijken naar hedendaagse maatstaven maar naar je eigen maatstaven. Ik draai XP (32bit) en kom nooit boven de 2 GB. Als ik alles open heb staan, kom ik op 1.4 GB. Dus voor sommigen is 2GB zát!
Met windows 7 (32bit) kom ik ook zelden boven de 2 GB.
Dus het is pas zinvol om meer geheugen aan te schaffen, als je je huidige hoeveelheid overschrijdt.
Als ik lees dat hij Battlefield wil gaan spelen dan raad ik hem aan wel voor wat meer geheugen dan 2GB te zorgen. ;)

Daarnaast zorgt extra RAM voor een veel prettiger ervaring, vooral in Windows 7. Ik heb 8GB RAM en het zit altijd vol: cache. :)

[ Voor 9% gewijzigd door TimMer op 17-06-2010 22:30 ]

• FastFred
TimMer schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:29:
Als ik lees dat hij Battlefield wil gaan spelen dan raad ik hem aan wel voor wat meer geheugen dan 2GB te zorgen. ;)

Daarnaast zorgt extra RAM voor een veel prettiger ervaring, vooral in Windows 7. Ik heb 8GB RAM en het zit altijd vol: cache. :)
:o Ik krijg 4GB niet eens vol met GTA 4

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

FastFred schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 10:23:
[...]

:o Ik krijg 4GB niet eens vol met GTA 4
Total allocation size (tijdens GTA IV): 4096MB (Das dus inclusief de 1GB van mn HD5770) maar ik heb een tweak gevonden ergens, welke meer ram gebruik toestaat. (4GB is de max voor een 32 bit app)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FastFred
Was GTA 4 niet geoptimaliseerd voor 64-bit systemen en quadcores enzo? Staat notabene achterop 't doosje

• TheKillingBean
Ok, vandaag is het zo ver dat ik een 5770 wil gaan bestellen via internet. Maar... Nu zie ik bij veel 5770 kaarten PCI Express 2.1 aansluiting, ik snap niet precies wat het inhoud en of ik dit dan wel kan gebruiken om mijn moederbord. Daar kan ik alleen vinden PCI 16x aansluiting.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38

Nemesizz

Untouchable

Alleen enkele VIA chipsets hadden moeite met PCI-e2.0 op een PCI-e 1 slot.

Zelf heb ik een moederbord met een Intel 975x chipset (ook PCI-e 1.0a ofzo) en werkt een 5770 gewoon op.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
PCI-Ex is backwards compatible. dit houdt in dat 2.0 videokaarten ook op 1.0 werkend is.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

TheKillingBean schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:35:
Het liefst vervang ik alleen apparatuur (zoals videokaart, geheugen) wat makkelijk erin te zetten is. Ik heb geen ervaring om nieuwe processor erin te zetten.
Als je het nooit doet, zul je die ervaring ook nooit krijgen :)
CPU plaatsen is niet vel moeilijker. En bij Intel hebben ze er een mooie handleiding bij gestoken. (zelf nog nooit AMD geplaatst)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• TheKillingBean
Bedankt voor jullie antwoord, het is me nu goed duidelijk.
Big Womly schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:34:
[...]

Als je het nooit doet, zul je die ervaring ook nooit krijgen :)
CPU plaatsen is niet vel moeilijker. En bij Intel hebben ze er een mooie handleiding bij gestoken. (zelf nog nooit AMD geplaatst)
Klopt en ik zal het zeker een keer proberen... als ik meer tijd en geld heb om van mijn fouten te leren :)

• kevinvandorst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06-2025
TheKillingBean schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:36:
Bedankt voor jullie antwoord, het is me nu goed duidelijk.

[...]

Klopt en ik zal het zeker een keer proberen... als ik meer tijd en geld heb om van mijn fouten te leren :)
Grappig, ik had ongeveer een gelijkwaardig systeem, zelfde processor en Videokaart, ik zat dus ook met hetzelfde probleem. Ik heb nu een Palit GTX 460 Sonic Platinum erin gehangen, welke ik later in mijn nieuwe systeem SLI wil gaan opstellen en de processor overclocked van 2,6 naar 3,8 ghz. En guess wat, systeem draait heerlijk nu. Over een tijdje ga ik wel een nieuw moederbord halen + nieuwe processor etc, maar tot die tijd heb ik iniedergeval niets te klagen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
TheKillingBean schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:36:
Hehe ik heb al een xbox360 en een ps3... Dus ik denk dat ik eerst begin met een HD 5770 te kopen. Later misschien de rest upgraden. Op zich kan ik de spellen nu wel goed spelen die ik wil spelen, maar het voelt dat het beter kan. Daarom wil ik eigenlijk dus alleen een videokaart vervangen om hier wist mee te behalen.
Ik zou me niet blind staren op de HD5xxx serie. Vooral als het om een tijdelijke update gaat is dx11 niet essentieel en de HD4850 bijvoorbeeld blijft eigenlijk alleen in prijs erg achter bij de HD5770.

pricewatch: XFX HD 4850 512 MB DDR3 HDMI (HD-485X-YNFC)

specs

Pagina: 1