Kan mijn processor mijn videokaart bijhouden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een E8400 (stock) en zojuist een HD 5850 sapphire aangeschaft.
Bij de benchmark van Resident evil 5 gaf hij in eerste deel zon ~130 fps (DX10)
En toen hij bij een speel moment aankwam ~70/80.
Maar soms zie ik wel bij andere games dat de fps nog vrij laag zit, ik denk soms zelf dat de processor niet bij kan draaien.
Nou zag ik bij azerty de ''Intel Core 2 Quad Q9400'' staan voor zon 184 euro.
Ga ik betere FPS krijgen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

bij andere games dat de fps nog vrij laag zit
Sommige berekeningen worden gedaan door je processor. Als je die onderdelen uit zet in je game wordt je FPS al hoger.

Of je naar een quad-core moet aan durf ik je niet te zeggen. Ik ben alleen bang dat je over een tijd toch wordt ingehaald. Als je gaat upgraden van processor zou ik dus minstens naar een i5 of i7 gaan kijken, dan kan je processor ook wat langer vooruit. Anders loop je over een jaar tegen dezelfde lamp aan dat je processor achterhaald is omdat games worden doorontwikkeld op de nieuwe generatie processoren.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

De vraag is eigenlijk of het spel in kwestie veel baat gaat hebben bij meer cores die lager geklokt zijn, dan twee die hoger geklokt zijn.

Eventueel kun je even kijken of je processor de bottleneck is door de processor te underklokken (stel mutliplier in op 6 in de bios) of te overklokken (zie specifiek forumgedeelte).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gehoord dat er niet zoveel verschil tussen i7 en gewone qaud zat.
Maar het overstappen naar i7 is duur prijsje:
Nieuwe moederboord.
Nieuwe processor.
Nieuwe ram geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik raad je aan om dan te underclocken. Bij overclocken verloopt je garantie op je huidige processor. Bij underclocken niet.
Ik had gehoord dat er niet zoveel verschil tussen i7 en gewone qaud zat.
Ik weet niet wie jou dat heeft verteld?
Enkele Aanpassingen:
- (volgensmij) dichtere opbouw van transistoren
- Algehele architectuur
- meerdere L2 cache geheugen locaties voor je processor (snellere berekeningen)
- on-board memory controller bij ix series wat zorgt voor minder traagheid bij je RAM
- Mogelijkheid tot DDR3 (zie memory controller in je cpu)
- L3 cache geheugen

Je moet het zo zien:

Vroeger was er een single-core CPU. Intel wilde een dual core uitbrengen, zij plakten 2 single cores op elkaar en tada, de Pentium D. Toen bleek dat het toch beter kon. Ze gingen de architecturu veranderen zodat de cores beter samen werkten en je kreeg de Core 2 Duo series. Toen wilde ze een quad core maken. Ze plakten nu 2 C2D cores aan elkaar en tadaa, de core 2 quad was born. Toen kwamen ze tot de conclusie dat dat ook wel eens beter kan. Ze gingen doorontwikkelen en lieten de cores onafhankelijk werken maar wel samen en gedeelde resources, maar ook eigen resources per core. Resultaat? De core i7. die bleek alleen een beetje overkill te zijn voor de huidige markt dus maakten ze een budget versie die iets trager was en goedkoper te maken, de Core i5.

[ Voor 83% gewijzigd door w4rguy op 17-06-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe duur zou ik met zon upgrade ongeveer uit zijn?
Andere specs:
P5K Pro
Coolermaster 520 watt
Crosshair 4GB
~800 GB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overclocken kan al een aardig verschil maken, die e8400 moet makkelijk 3.6ghz kunnen draaien, je moederbord is er ook toe in staat dus je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
Hoeveel werkgeheugen heb je?
Hoeveel geheugen heb je op je VGA-kaart?
Op wat voor een settings draai je (resolutie & AA)

Ik vond deze terug; http://www.pcper.com/arti...aid=788&type=expert&pid=7
Gezien ze hier een I7-965 gebruiken, is het mooi te zien of het aan de CPU ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Met dat moederboard zou ik zeker proberen over te klokken, als je 600 Mhz erbij kan krijgen op je processor doet 'ie het bijzonder goed in games. De meeste spellen hebben nog steeds meer aan een hoog geklokte dualcore dan aan een middelmatige quadcore (tenzij je GTA IV speelt), dus koop een mooie heatsink voor je CPU (Mugen 2, kan je waarschijnlijk ook nog gebruiken als je een nieuwe CPU koopt) en kijk hoever je komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:10:
Hoe duur zou ik met zon upgrade ongeveer uit zijn?
Andere specs:
P5K Pro
Coolermaster 520 watt
Crosshair 4GB
~800 GB HDD
Je voeding zou ik niet 100% zeker durven zeggen maar die kan het denk ik wel aan.

Je mobo moet vervangen worden, je CPU en je RAM. Je HDD doet het dan nog gewoon.

mobo is rond de 150-200 euro
ram is 3gb 1333 mhz 90 euro
je processor is 289 euro(i7 930)

totaal 200 + 100 + 300 = 600, grove schatting.
Geheugen kun je altijd nog uitbreiden. De Core i7's kunnen tot 24 GB volgensmij? (correct me if i'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
4GB
HD 5850 1 GB
1680x1050
Verder :: http://i50.tinypic.com/2ce10yw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
w4rguy schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:08:
Ik raad je aan om dan te underclocken. Bij overclocken verloopt je garantie op je huidige processor. Bij underclocken niet.

[...]

Ik weet niet wie jou dat heeft verteld?
Enkele Aanpassingen:
- (volgensmij) dichtere opbouw van transistoren
- Algehele architectuur
- meerdere L2 cache geheugen locaties voor je processor (snellere berekeningen)
- on-board memory controller bij ix series wat zorgt voor minder traagheid bij je RAM
- Mogelijkheid tot DDR3 (zie memory controller in je cpu)
- L3 cache geheugen

Je moet het zo zien:

Vroeger was er een single-core CPU. Intel wilde een dual core uitbrengen, zij plakten 2 single cores op elkaar en tada, de Pentium D. Toen bleek dat het toch beter kon. Ze gingen de architecturu veranderen zodat de cores beter samen werkten en je kreeg de Core 2 Duo series. Toen wilde ze een quad core maken. Ze plakten nu 2 C2D cores aan elkaar en tadaa, de core 2 quad was born. Toen kwamen ze tot de conclusie dat dat ook wel eens beter kan. Ze gingen doorontwikkelen en lieten de cores onafhankelijk werken maar wel samen en gedeelde resources, maar ook eigen resources per core. Resultaat? De core i7. die bleek alleen een beetje overkill te zijn voor de huidige markt dus maakten ze een budget versie die iets trager was en goedkoper te maken, de Core i5.
Qua architectuur is idd een groot verschil maar in performance valt het op veel vlakken wel mee.
Als je naar benchmarks zoekt zal je zien dat in sommige gevallen een licht overgeklockte q9400 zelfs sneller is dan de meeste i5's.
Nu is een i5 ook over te klokken maar het verschil in performance komt mijns inziens niet overeen met het extra geld wat je in een i5 upgrade moet steken.

@TS:
Of een upgrade veel FPS winst gaat geven hangt van het spel af. Sommige spellen leunen heel erg op je videokaart andere weer heel erg op je cpu.

Je zal dus moeten kijken welke spellen je speelt en of deze proc. of juist gpu intensief zijn.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
Ik had het idee dat herojohan niet zo veel geld wilde uitgeven op het moment. Wat voor spelen speel je eigenlijk en is het op dit moment een probleem?

Verder upgraden kan altijd nog.

Is een AMD niet net zo goed om eventueel een bottleneck probleem op te lossen, dat scheeld nogal wat kwa prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoals gezegd ga je in de meeste games niet veel profijt hebben van een lager geklokte quadcore, dan van een hoger geklokte dualcore (bij gelijkblijvende architecturen natuurlijk). Probeer eens eerst je dualcore te overklokken, en kijk dan of de prestaties significant verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, ik heb al aardig wat geld uitgegeven voor die videokaart dusja, die processor vind ik nog wel mooi zon 180, maar schiet ik daar veel mee op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:43:
Ja precies, ik heb al aardig wat geld uitgegeven voor die videokaart dusja, die processor vind ik nog wel mooi zon 180, maar schiet ik daar veel mee op :P
Zolang jij niet zegt welke spellen je speelt valt daar niets over te zeggen! ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:39:
Zoals gezegd ga je in de meeste games niet veel profijt hebben van een lager geklokte quadcore, dan van een hoger geklokte dualcore (bij gelijkblijvende architecturen natuurlijk). Probeer eens eerst je dualcore te overklokken, en kijk dan of de prestaties significant verbeteren.
Mijn processor is nu opzich al aardig warm(wat eerst altijd niet het geval was), 40% load en 58/60 graden.
Mijn case : http://sunnytechusa.com/public_html/images/CS-ATCRUIB.jpg
koelt opzich wel mooi veel maar laatste maand is hij ~20 graden hoger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:45:
[...]

Zolang jij niet zegt welke spellen je speelt valt daar niets over te zeggen! ;)
Crysis, CODMW2 Gta4 Resident evil 5.

Dus opzich wel zwaare games, maar ook videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Kijk anders de BBG eens na. Die mensen die dat opgesteld hebben, hebben al maanden discussie gevoerd over de beste hardware voor een gunstige prijs en zijn uiteindelijk met een best buy op de proppen gekomen. Lijkt mij logisch dat wij dat hier niet eventjes dunnetjes over kunnen doen. Hierboven staat namelijk iemand die je verteld te investeren in een i7, terwijl een i5 voor 90% van de tweakerts eigenlijk ruim voldoende zal zijn. En dan hebben we het nog niet gehad over de prijs/prestatie van AMD hardware.

Daarom: als je van plan bent de boel te gaan vervangen, doe jezelf een plezier en blader de recente BBG topics eens door.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:46:
[...]

Mijn processor is nu opzich al aardig warm(wat eerst altijd niet het geval was), 40% load en 58/60 graden.
Mijn case : http://sunnytechusa.com/public_html/images/CS-ATCRUIB.jpg
koelt opzich wel mooi veel maar laatste maand is hij ~20 graden hoger geworden.
Dan zou ik even kijken of je koeler nog wel goed vastzit. Die pushpins bij Intel koelers willen wel eens los komen te zitten. Sowieso kan je best een fatsoenlijke koeler hebben als je gaat overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nou zo even een zoals w4rguy een pc samen stel kom ik ook op die prijs uit, al heb ik wel snelle RAM erin gedaan. http://i46.tinypic.com/2wfvfxs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:54:
Als ik nou zo even een zoals w4rguy een pc samen stel kom ik ook op die prijs uit, al heb ik wel snelle RAM erin gedaan. http://i46.tinypic.com/2wfvfxs.png
en er dan maar 3 GB geheugen in prikken? Er vanuitgaande dat de TS dan toch ook overstapt op een 64 bits OS, (of dat al is inmiddels) is 3 GB toch wel minimaal, zeker met GTA4 en videobewerking op het wensenlijstje.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een Core i7 op socket 1366 heeft al een overkill aan geheugenbandbreedte voor 99% van de toepassingen dankzij triple channel. Je kan dan beter "trager" geheugen nemen, maar meer. Daar ga je véél meer profijt van hebben. De winst van 1066MHz naar 1333MHz is bij dat platform al niet zo groot, laat staan van 1333MHz naar 1600MHz. Een mooi optimum vind ik 1333MHz. Dan heb je nog wat ruimte om te overklokken zonder het geheugnen te overklokken. En dat mag dan gerust Kingston ValueRAM oid zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even op azerty gekeken en kwam ik uit op zon 509 euro (i7 920).
Maar dat is toch heel wat anders dan die 180 voor die Qaud, wat is slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

M2M schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:56:
[...]

en er dan maar 3 GB geheugen in prikken? Er vanuitgaande dat de TS dan toch ook overstapt op een 64 bits OS, (of dat al is inmiddels) is 3 GB toch wel minimaal, zeker met GTA4 en videobewerking op het wensenlijstje.
Dan is hij neit meteen een hele grote zak met geld kwijt. Hij kan later verder upgraden als zijn geldpotje weer aangevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
waar iedereen hier aan voorbij loopt is dat je jezelf moet afvragen hoe lang wil je met die machine doen? Als het een jaar tot twee jaar is dan zou ik die cpu upgrade doen, anders een nieuw mobo+cpu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:47:
[...]

Een nieuwe CPU zal deze games écht ten goede komen. Je huidige CPU zal de 5850 niet volledig benutten. Wellicht kun je taakbeheer laten draaien, dan kun je kijken of je CPU op 100% zit. Zo ja, dan is het sowieso een bottleneck.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Herman87 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:10:
[...]

Een nieuwe CPU zal deze games écht ten goede komen. Je huidige CPU zal de 5850 niet volledig benutten. Wellicht kun je taakbeheer laten draaien, dan kun je kijken of je CPU op 100% zit. Zo ja, dan is het sowieso een bottleneck.
die vlieger gaat lang niet altijd op... Mijn E8400 op 4 GHz draait ook altijd op 50% bij een potje Quake 3. En je gaat me niet vertellen dat de processor dan ook nog de bottleneck is (heb dezelfde videokaart).

De enige manier om erachter te komen of de processor de rest tegenhoud, is door de processor te under, of overklokken en zelf testen. Een dramatisch verschil in performance geeft dan aan dat de processor van grote invloed is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk zon 2 a 3 jaar vooruit, dan zou ik heel goed afkunnen met die gewone Qaud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:47:
[...]

Crysis: gebruikt niet meer dan 2 cores (ook al beweren ze wat anders ;) ) Een quadcore heeft dan geen zin. Een snellere dualcore wel
CODMW2: Leunt vooral op de GPU. CPU upgrade zal hier nauwelijk uitmaken
GTA4: Leunt zwaar op GPU en CPU. Ook maakt GTA4 gebruik van meer dan 2 cores. Een upgrade naar een quadcore zal je performance winst opleveren.
RE5: Uhhh... durf (en kan) ik niets zinnigs over te zeggen! :+

Vergeet echter niet dat in de toekomst steeds meer spellen gebruik gaan maken van meer dan 2 cores. Dus met het oog op de toekomst is de aanschaf zeker geen slechte keus. Maar of je het ook NU nodig hebt? Ik betwijfel dat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
M2M schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:23:
[...]

die vlieger gaat lang niet altijd op... Mijn E8400 op 4 GHz draait ook altijd op 50% bij een potje Quake 3. En
je gaat me niet vertellen dat de processor dan ook nog de bottleneck is (heb dezelfde videokaart).
Ik zeg juist dat als je CPU-load max is tijdens games, dat je er dan vanuit kunt gaan dat je CPU het niet kan bijhouden. Als je dan 50% load hebt, waarschijnlijk niet. (als zou een lage FSB, oude architectuur etc. ook knelpunten kunnen zijn)
De enige manier om erachter te komen of de processor de rest tegenhoud, is door de processor te under, of overklokken en zelf testen. Een dramatisch verschil in performance geeft dan aan dat de processor van grote invloed is.
Goede tip!

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, een oude game als Simcity 3000 belast één core ook 100%. Wil dat dan zeggen dat de processor de bottleneck is? Niet per se lijkt me.

Maar bij overklokken en underklokken kan je wel duidelijker het verschil gaan zien. Je moet dan natuurlijk geen 10MHz gaan overklokken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou die Qaud een goeie upgrade zijn voor 2 a 3 jaar?
Met DDR2 4GB Crosshair
en een 5850 Sapphire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

1-1.5 jaar gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
had eerst een E7200 @ 3.8Ghz en ging toen naar een Q9450 @ 3.4Ghz.....ben er toen in Crysis alleen al 10FPS op vooruit gegaan (misschien ook door de cache van 12MB). Toekomst zal alles meer multi core geoptimaliseerd worden. Draai momenteel ook met een 5850 van Ati en de combi is super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Herman87 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:44:
[...]

Ik zeg juist dat als je CPU-load max is tijdens games, dat je er dan vanuit kunt gaan dat je CPU het niet kan bijhouden. Als je dan 50% load hebt, waarschijnlijk niet. (als zou een lage FSB, oude architectuur etc. ook knelpunten kunnen zijn)
50% load op een dual core = bezetting van een enkele core. (quake 3 engine = single core engine).
De benchmark die het minste beslag legt op je processor is de nature benchmark van 3dmark01? of 03. ik weet niet zeker meer welke van de twee het was. Maar tijdens de laatste videokaart OC contest is naar voren gekomen dat die vlieger inmiddels ook niet meer helemaal op gaat. Al met al blijft het lastig te zeggen waar de bottleneck gaat liggen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, als ik fraps gebruik gaat ie van 60 naar 12 ofzo soms..
Ligt fraps meer te vreten van processor of videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

fraps heeft op jouw systeem geen noteerbare invloed op de FPS. Dingen als virusscanners die gaan updaten, of andere troep (msn?, firewall etc.) hebben daar wel invloed op. De complexiteit van het plaatje dat gerendered moet worden is natuurlijk ook van invloed, maar dan zou je dat moeten merken doordat er veel explosies, rook of reflecterende dingen in de shot zitten.

Edit:
hieronder heeft meer gelijk. Fraps gebruiken voor het weergeven van de FPS heeft geen invloed, het nemen van een screenshot ook niet (kleine framedrop wel waar te nemen), maar voor het opnemen van video heb je én een berg schijfruimte nodig van een schijf waar de game niet op staat (het liefst), en een vrij core om de videoencoding op zich te nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door M2M op 17-06-2010 14:07 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 13:43
Als je FRAPS aanzet voor het recorden van video's op hoge kwaliteit dan kan dit wel degelijk een impact hebben op je FPS.

Ik raad je sterk aan niet te upgraden naar een Core 2 Quad. Just don't do it. De Core 2 Quad heeft dezelfde architectuur als de Core 2 Duo en wordt op zich niet efficiënt gebruikt door games en veel apps. Je kunt in dat geval beter sparen en wachten op een goede opvolger van de i7 of op een gunstig moment investeren in een i5.

Probeer eerst het verhaal van under- en overclocken. Eerst underclocken om te kijken of je CPU inderdaad een bottleneck is. Dit zie je direct als je FPS (nog) lager wordt als de CPU underclockt is, en als de FPS omhoog gaat als je overclockt.

Het kan dan veel nuttiger zijn dertig euro te investeren in een goede CPU koeler en je CPU (vooral als het een E0 stepping betreft, download CPU-Z en zoek het uit!) te overclocken naar 3.6-4.0GHz.

[ Voor 16% gewijzigd door Allubz op 17-06-2010 13:54 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Laatst online: 08-09 19:20
ik begrijp niet waarom niemand dit eerder gemeld heeft maar probeer gewoon eens een andere versie driver. wat ouder en wat nieuwer. (van de videokaart) overgens is de framerate die je behaald prima speelbaar dacht ik zo. probeer ook eens met andere games of dat soepel draait. ook denk ik dat GHz van de proc je het meest aan hebt. ik draai BF:BC2 op het hoogst met een 4890 en een core 2 duo e8200 op stock speed 2.66GHz. 1920x1080 16aa en noem maar op. eerst draaide het spel bij ook niet bleek die in combinatie met de driver van toen de tijd niet goed te draaien in dx9 modes. naar dx 10 modus gezet en opeens kon ik deze op het hoogst draaien. dus denk ik dat het bij jouw ook zoiets moet zijn.

overgens als je een upgrade doet zou ik gewoon een snelle quad core doen voor 775 platform ivm de kosten besparing in princiepe moeten die de komende tijd alles nog goed kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
[b][message=34197893,noline]
Ik raad je sterk aan niet te upgraden naar een Core 2 Quad. Just don't do it. De Core 2 Quad heeft dezelfde architectuur als de Core 2 Duo en wordt op zich niet efficiënt gebruikt door games en veel apps.
Niet efficient gebruikt? Sure dude.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het ook wel goed om windows er eens helemaal erop nieuw op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
ChojinZ schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:01:
[...]

Niet efficient gebruikt? Sure dude.... 8)7
Heel constructief.

Zoals al eerder aangegeven in dit topic gebruikt vrijwel geen enkele game meer dan twee cores volledig. Dit blijft nog toekomstpraat en als upgrade in dezelfde architectuurlijn zal het de TS dus weinig baten.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:48
Heb je de CPU nu al een flinke overklok gegeven?
Of op z'n minst een kleine overklok om het verschil te zien?
Een e8400 (E0) haalt met gemak de 4GHz, ook op een P5K Pro.
Als je je zorgen maakt om de temperatuur is een Mugen 2 al voor minder dan 30 euro te koop.
Dat is een veel mildere prijs dan de 600 euro die ik hier voorbij zie vliegen.
Bovendien kan de die koeler ook op de i7 gebruiken, mocht je later toch willen overstappen.
edit:
welk geheugen heb je? (snelheid)

[ Voor 5% gewijzigd door daan! op 17-06-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Zoals gezegd ga eerst die E8400 eens overklokken kost je nauwelijks iets en achteraf kan je nog altijd beslissen om al je geld te spenderen aan een nieuw systeem.

Daarnaast vergeet niet dat CoDMW2 geen baat heeft bij meer dan 2 cores en ook bij Crysis zal het slechts vrij beperkt zijn ivgl met een deftig overclockte E8400.
GTA4 is gewoon een slechte port die video ram vreet, als je alles op max wilt hebben dan kom je met een 5850 en 1GB gewoon niet toe.
Er zijn nog altijd bar weinig engine's die echt goede multi core support hebben.

Daarnaast voor zij die denken dat i7 een goed upgrade pad is vergeet het maar intel heeft al gezegd dat er een nieuwe socket komt...

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Allubz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:45:
[...]

Heel constructief.

Zoals al eerder aangegeven in dit topic gebruikt vrijwel geen enkele game meer dan twee cores volledig. Dit blijft nog toekomstpraat en als upgrade in dezelfde architectuurlijn zal het de TS dus weinig baten.
Ok, je hebt een punt, mijn opmerking is niet constructief. ;)

Bijdeze dan:

Er zijn wel degelijk zat applicatie's maar ook games die gebruik maken van meer dan 2 cores.
GTA4 (een game de de TS ook speelt), BFBC2, Supreme Commander en World in Conflict zijn bv games die wel degelijk alle cores benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
ChojinZ schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:12:
[...]

Ok, je hebt een punt, mijn opmerking is niet constructief. ;)

Bijdeze dan:

Er zijn wel degelijk zat applicatie's maar ook games die gebruik maken van meer dan 2 cores.
GTA4 (een game de de TS ook speelt), BFBC2, Supreme Commander en World in Conflict zijn bv games die wel degelijk alle cores benutten.
Daar heb je zeker gelijk. De vraag blijft alleen al óf de CPU bottlenecked (dit moet de TS nog uitzoeken) en of een overclock niet een groot deel van de problemen kan oplossen.

Zou je zelf een C2Q upgrade aanraden? Het is een beetje de prijs van de C2Q - 2e hands C2D wat de performance increase moet rechtvaardigen, die denk ik niet bijzonder hoog is.

Ik ga er vanuit dat de meesten in dit topic geen i7 als upgrade aan zullen raden door de bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
cpu of gpu upgraden is makkelijk te testen
zet alle instellingen voor de gpu in het spel zo hoog mogelijk (res textures aa etc)en meet met fraps hoeveel fps je hebt bij een bepaalde savegame.
zet nu alles zo laag mogelijk en bekijk weer met fraps de fps.
zijn de fps vrijwel hetzefde gebleven moet je de cpu upgraden.
heb je meer fps op lage instellingen moet je de gpu upgraden die zit dan aan zn max.
deze test gaat altijd op maar elk spel is verschillend, dus test het bij de spellen die je vaak speeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 16:42
@ts

Ik zelf heb een E8500 op 3,8ghz te samen met een HD5850. Gamen gaat echter nog prima bij mij : "Bad company 2 op 1920 x 1200 alles high" Modern warfare 2 op high en 1920x1200 Crysis warhead laatst uitgespeeld op Gamer instellingen en 1920 x1200.

Wat ik me herinner is dat de E8XXX serie juist bekend stond om zijn goeie FPS scores in games.

Zoals meerdere mensen ook al aangeven gewoon de processor wat overclocken. Ik peins er nog niet over om een nieuwe CPU te gaan halen, dit beestje werkt nog perfect voor games. Zit alleen te azen op een SSD, wat mijn pc weer wat sneller zal maken.

Ik kan jammer genoeg de benchmarks niet zo snel te voren halen, maar de E8500 presteert in games niet super veel slechter dan bijv een I7 920 / I7 750.

Edit: Mijn 3d mark vantage p score -> http://images.hardwareinf.../benchmarks/007782-11.jpg

Edit 2: Bijv Left 4 dead vergeleken met meerdere processors : http://www.tomshardware.c...-4-Dead-1.0.0.5,1403.html Dan komt de E8400 nog niet eens zo slecht uit de bus.

[ Voor 17% gewijzigd door hansieb112 op 18-06-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Laatst online: 13:16
Die e8400 is nog snel zat, en met een beetje overklokken kan je wel weer ff door. Het ding is gewoon een halve q9650 :P , welke klok voor klok nog altijd net iets sneller zijn dan AMD's Phenom 2 processors (op gelijke snelheid dus he). En die zie je ook zat voorbij komen in pc's met dikke grafische kaarten.... Aangezien de meeste games nog steeds zat hebben aan 2 cores zou ik iid een goede koeler aanschaffen en wat overklokken.

Voorbeeldjes: zie post hierboven

[ Voor 52% gewijzigd door mach2 op 18-06-2010 00:51 ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zoals veel zeggen upgraden is niet echt een goede weg om te gaan.
overklokken is dat wel, als de temps te hoog worden (zal op originele voltage wel mee moeten vallen ook al overklok je maakt haast niet uit in stroomverbruik).

via asus ai booster kan je in windows ff ruwweg proberen te overklokken.
Of kijk bij progje cpu-z op welk voltage de cpu nu loopt, zet hem in de bios daarop vast en zet in de bios de cpu via de fsb op 3.6ghz ik weet haast zeker dat dit wel wil op stock voltage en zelfs misschien met nog wle minder als dat.

enige waarvan ik weet dat soms een e8400 op 3ghz het lastig kan krijgen is bij heftige 1080p blu-ray films, verder ook wel bij encoders etc maar dat had je sowieso wel kunnen voorspellen.

In games, voor windows etc is het gewoon voorlopig niet de moeite waard, tenzij voor gta4, maar dat speelt hoe dan ook als een drollebak hoezeer je ook upgrade (en dan ziet het er nog niet uit).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Tomshardware.com is een heel artikel over hoe de Core i3 processor presteert met een dikke grafische kaart. Daar komen ze als ik me niet vergis tot de conclusie dat je best een i3 kunt nemen met een dikke grafische kaart :).

http://www.tomshardware.c...-gaming,review-31852.html
Pagina: 1