Toon posts:

WEB FAQ - input gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MueR
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:57

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Topicstarter
Webvolluk,

Webdesign, Markup & Clientside Scripting moet het al jaren zonder fatsoenlijke FAQ doen. Vanuit de crew is er in het verleden nooit echt tijd gevonden hiervoor en een initiatief vanuit de users is ook nooit echt van de grond gekomen. Dat is toch bijzonder jammer, want een FAQ heeft toch wel veel nut.

Aangezien ik de komende weken wat tijd over heb in de avonduren wil ik aan een FAQ gaan werken. Ik wil echter van jullie wat input. Welke onderwerpen zouden jullie graag in de FAQ opgenomen zien? Waar moet extra aandacht voor komen?

Ik hoor het graag :)

Flash doe ik niets mee, dus als iemand zich daartoe geroepen voelt: DM me even.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02:31

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Even wat dingen die me zo, top of my head, te binnen schieten:

• Encoding/charset gebeuren / HTMLEntities
• JS Closures
• AJAX basics met o.a. Cross Domain requests etc.
• HTML vs. XHTML uit de doeken
• Semantic markup
• Wat SEO basics wellicht
• Verwijzingen naar browsershots.org (en alternatieven) en fivesecondtest.com (etc.) voor sitechecks
• Graceful degradation / Progressive Enhancement
• POST/GET verschil, idempotentie e.d., REST
• XSS / CSRF/XSRF

[Voor 38% gewijzigd door RobIII op 16-06-2010 23:13]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• macciez
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23:56
Aangezien het in veel topics terugkomt, doctype

Vergeef me als dat al onder RobIII zn post valt

[Voor 35% gewijzigd door macciez op 16-06-2010 22:17]

Do what you love, do it often

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:00
Tools:
- Firebug, webdeveloper toolbar in firefox
- IDE's

• Peter
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:32

Peter

Secretly Heroic

Misschien een mooie mogelijkheid om de term HTML5 in ieder geval op Tweakers te definiëren, misschien valt het hier nog te voorkomen dat het de DHTML/AJAX van 2010+ wordt, met dank aan de geweldige marketingcampagnes van twee grotere bedrijven.

Verder zou ik een aantal aspecten van het maken van een website meenemen;
  • Design (resolutie, kleurgebruik, toegankelijkheid, waar kijken mensen het meest, meer de psychologische aspecten van het web-ontwikkelen).
  • De server (HTTP, -Headers, HTTPS/SSL, daemons als lighttpd,nignx,apache, htaccess uitleg, korte referenties naar talen als PHP, Python, .NET etc).
  • HTML (verschillen HTML4/HTML5/XHTML, semantiek, SEO, veel nadruk op het doel van tabellen, voor- en nadelen WYSIWYG, evt. WYSIWYM meenemen, wellicht iets van geschiedenis/uitleg over de standaarden zelf)
  • CSS (de verschillende modules, referenties naar veelgebruikte dingen als de kleuren, box model, uitleg voor experimentele specs zoals 3D CSS, Aural CSS)
  • Javascript (Verschillen ES3,ES4,E4X,ES5(?), de DOM, testen op features ipv. op versie, veelgebruikte libraries, modules als WebSocket/WebWorker etc. benoemen)
  • Grafische/technische dingen (canvas, WebGL, CSS transforms, Media Queries) die wellicht een iets technischere toelichting nodig hebben.
  • Debuggen (Web Inspector, Bugzilla, Dragonfly, IE Devtools, cross-browser rendering tooltjes)
  • Audio/Video (Media!) op het Internet (H.264, Theora, VP8, MP3, WAV, OGG, etcetera. Verschillen, relevante bronnen enondersteuning benoemen).
  • Cross-browser (welke browsers zijn belangrijk, doelgroepen, grootste verschillen, hoe te ontwikkelen voor mobile, linkjes naar sites als caniuse.com)
  • Browsers/Engines (benoeming grotere browsers, web engines, versies, bug trackers, linkjes naar topic in CSA)
  • Marketing (SEO, adverteren, hoe teksten te schrijven, landingspages, "triggers", André Scholten vragen om iets te schrijven?)
Ik vergeet nog heel veel, maar volgens mij is dat al een leuke opzet. Zal er morgen nog wel een keertje overheen gaan :) Ik wil best helpen overigens.

[Voor 3% gewijzigd door Peter op 16-06-2010 22:50]

• LuCarD
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Wat ik nog weinig tegen kom maar wat ik persoonlijk heel belangrijk vindt. Testen, bijvoorbeeld een stuk over Selenium of iets dergelijks.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Een "vind het wiel niet opnieuw uit"-stuk met verwijzingen naar bestaande pakketten, frameworks en libraries. Zoals de Google AJAX APIs, jQuery (UI), Prototype, MooTools, LABjs, Dojo, YUI Library, 960 Grid System, enz...

• KimG
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10-03-2012

KimG

Carpe Diem

Weinig op aan te vullen, maar misschien enkele items voor de meer 'dummy's' users die hier soms een vraag stellen;
  • wat het verschil is tussen cliëntside code / serverside code
  • hoe je een formulier moet verwerken (post / get) & in je mailbox krijgen.
  • een woordje uitleg over CMS systemen (Jooma, Wordpress, ...)
  • het gebruik van correcte markup / syntax in je code (tags niet afsluiten, correct gebruik van quotes, ...)
Misschien ook een stukje over het juridische aspect van een website zoals een disclaimer opstellen, privacy van je bezoekers, opslaan van persoonlijke gegevens, ... en ook het gebruik / rechten van grafische elementen zoals fonts, clipart, foto's, ...

Ik kwam, ik zag & ik wou terugkomen! ...

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Topicstarter
Peter schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:44:
Verder zou ik een aantal aspecten van het maken van een website meenemen;
Erhm, het moet een FAQ zjin, geen complete opleiding :P Vooral het marketing spul heb ik vooralsnog weinig interesse in om te gaan schrijven. Ik wil meer richten op de technische kant. De marketing bullshit bingo verandert elke maand, dat is niet bij te houden en voor de meest voorkomende vragen ook compleet irrelevant.

Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

• Peter
  • Laatst online: 23:32

Peter

Secretly Heroic

Ik weet dat lang niet alles opgenomen hoeft te worden, maar je vraagt naar input ;) De meeste dingetjes kunnen in een korte alinea uitgelegd worden, eventueel met links naar verdere bronnen, maar het omvat wel een heel degelijk percentage van de vragen in WEB. Er zitten hier genoeg mensen met kennis van zaken, sowieso hoef je niet alles zelf te doen, daarom haalde ik André's naam al aan bij Marketing-onderdelen.

• Rekcor
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23-09 14:38
* Links naar sites met handige naslagwerken en beginnerscursussen?

http://www.w3schools.com/ - http://www.voorbeginners.info/javascript/

* Uitleg hoe Google werkt?

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:04

Matis

Rubber Rocket

De W3C-valdiator; Zowel de CSS- als HTML-variant.

Valide broncode is niet heilig, maar het kan in veel gevallen aanduiden waar een probleem zit/kan zitten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• moozzuzz
  • Laatst online: 10-01 23:26
De meeste zaken zijn ondertussen wel aangehaald, misschien nog deze populaire:
  • 100% height issues + solutions
voorbeginners.info spreekt over IE4 en NN3, niet meteen de kost die je wenst voor te schotelen ;^)

[Voor 53% gewijzigd door moozzuzz op 17-06-2010 13:50]

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:04

Matis

Rubber Rocket

moozzuzz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:42:
De meeste zaken zijn ondertussen wel aangehaald, misschien nog deze populaire:
  • 100% height issues + solutions
En natuurlijk Faux Columns

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:56
Rekcor schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:04:
* Links naar sites met handige naslagwerken en beginnerscursussen?

http://www.w3schools.com/ - http://www.voorbeginners.info/javascript/

* Uitleg hoe Google werkt?
Of een soortement van quickstart: "mijn eerste HTML-website". Met uitleg over:
  • de ontwikkelomgeving (welke text-editor?),
  • wat is HTML,
  • wat is CSS,
  • waar vind ik tutorials en uitleg...
  • testen in verschillende browsers
  • enz.

• t.coenraad
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:43
Wanneer je hier niet moet zijn... als in voor PRG oid :)

• moozzuzz
  • Laatst online: 10-01 23:26
mcDavid suggereert op donderdag 17 juni 2010 @ 14:34:
Of een soortement van quickstart: "mijn eerste HTML-website". Met uitleg over:
Geen slecht idee, eventueel ook met een link (kwestie de FAQ niet dagelijks maandelijks te moeten updaten) naar een (al dan niet speciaal daarvoor geopend) WEB topic.

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Topicstarter
t.coenraad schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:36:
Wanneer je hier niet moet zijn... als in voor PRG oid :)
Waar hoort mijn topic? bedoel je? :+

• t.coenraad
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:43
Precies ;)

• Ook al Bezet
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11-09 14:16
macciez schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:16:
Aangezien het in veel topics terugkomt, doctype
Reeds genoemd, maar toch even geciteerd omdat het belangrijk is.

Verder, links naar handige online handleidingen. Bijvoorbeeld http://www.web-garden.be/ en http://dev.opera.com/arti...-to-the-web-standards-cur Ik neem tenminst aan dat je niet zelf van plan bent een volledige handleiding voor het bouwen van een site te schrijven.

Een verwijzing naar http://www.webrichtlijnen.nl/ kan ook geen kwaad.

• KimG
  • Laatst online: 10-03-2012

KimG

Carpe Diem

Ook al Bezet schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:32:
Verder, links naar handige online handleidingen.
Dat zou ik niet doen, ik zou het aantal verwijzingen beperken tot de organisaties die zich bezig houden met het internet (W3C,IETF) of Wikipedia, anders blijven we bezig, voor je het weet heb je allemaal links naar verschillende websites & dan is de FAQ voor de gebruiker ook niet meer duidelijk denk ik . Een tag cloud met de juiste zoektermen zou een betere oplossing zijn of gewoon keywords waarmee je moet zoeken op Google / Bing / Yahoo ... je moet er natuurlijk ook iets uit leren.

Ik zie het dus meer zo;
Wat is een meta-tag?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi luctus elit ac nulla ultricies volutpat. Curabitur sem dui, viverra vitae rutrum id, ornare vel turpis. Aenean vitae congue nisl. Suspendisse eros elit, ullamcorper sit amet sodales a, hendrerit auctor lacus ....

Referenties: W3C - Wiki
Keywords: meta,html structure
Het is trouwens ook niet omdat jij bepaalde handleidingen goed vind dat dat voor iedereen zo is. Ik vind bvb http://htmlhelp.com/ & http://www.handleidinghtml.nl/ dan weer handig, vroeger toch ;)

Ik kwam, ik zag & ik wou terugkomen! ...

• macciez
Matis schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:47:
[...]

En natuurlijk Faux Columns
Heel goed, ook die komt vrijwel elke week wel een keer voorbij.

• Ook al Bezet
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11-09 14:16
KimG schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:17:
[...]
Het is trouwens ook niet omdat jij bepaalde handleidingen goed vind dat dat voor iedereen zo is. Ik vind bvb http://htmlhelp.com/ & http://www.handleidinghtml.nl/ dan weer handig, vroeger toch ;)
Het waren ook maar suggesties.

• Bosmonster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:52

Bosmonster

*zucht*

macciez schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:19:
[...]

Heel goed, ook die komt vrijwel elke week wel een keer voorbij.
Ik had ooit eens een testcase gemaakt die de meest gevraagde dingen samenvoegde. Faux columns, 100% height met bottom footer. Misschien een idee om zo'n voorbeeld even netjes uit te werken, das makkelijk aanhalen. Misschien zijn daar nog wel wat veelgevraagde dingen in te verwerken.

Ah gevonden (ietwat gedateerd):

http://www.bosmonster.nl/html/centered_with_footer.html

[Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 17-06-2010 20:45]

• macciez
Bosmonster schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:43:
[...]

Ik had ooit eens een testcase gemaakt die de meest gevraagde dingen samenvoegde. Faux columns, 100% height met bottom footer. Misschien een idee om zo'n voorbeeld even netjes uit te werken, das makkelijk aanhalen. Misschien zijn daar nog wel wat veelgevraagde dingen in te verwerken.

Dat is inderdaad een goed idee. Het is makkelijker om naar een uitgewerkt voorbeeld te refereren als naar wat tekst. Zijn vast wel lieden hier die een half uurtje willen offeren om wat uit te werken, kunnen we een mooi lijstje maken.

• marko77
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:33
Wellicht een aantal handige c.q. veelgebruikte technieken kort aanstippen?
Denk b.v. aan:

-sifr / cufon
-suckerfish menu
-css spriting
-plugins voor site performance debugging zoals Yslow

Mijn rig

• Yoram
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 03:55
Misschien ook wat bekende lay-out problemen van IE vermelden met daarbij een oplossing. Bijv dat IE6 alleen png ondersteund met een hack.

Hallo!

• Rekcor
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23-09 14:38
[b][message=34396861,noline]Bijv dat IE6 alleen png ondersteund met een hack.
Ach ja, IE6 :')

• X-trace
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 26-08 16:17
een ubb tag ([lmgtfy]GoT[/lmgtfy]) die de inhoud automatisch in een link plaatst: http://lmgtfy.com/?q=GoT :+

You cannot not communicate

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

X-trace schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:55:
een ubb tag ([lmgtfy]GoT[/lmgtfy]) die de inhoud automatisch in een link plaatst: http://lmgtfy.com/?q=GoT :+
Ik denk dat je daarvoor beter in Lieve Devvers kunt zijn; ik zie niet wat je post met dit topic te maken heeft :? (Los van het feit, maar gezien je smiley snap je dat zelf al, dat je natuurlijk wel op je buik kunt schrijven dat er een lmgtfy tag komt ;) )

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• MoietyMe
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-09 10:12

MoietyMe

zij/haar

Misschien een stukje over charsets, wat de verschillen zijn en waar je welke voor moet/kunt gebruiken.

• mcDavid
Bosmonster schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:43:
[...]

marko77 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:27:
Denk b.v. aan:

-sifr / cufon
-suckerfish menu
-css spriting
-plugins voor site performance debugging zoals Yslow
Juist! En dan de boel combineren zodat je eigenlijk een (of twee) complete basistemplate(s) krijgt (menutje, kolommen, enz). Niets zo leerzaam als een góéd voorbeeld om te volgen.

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

marko77 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:27:
Denk b.v. aan:

-sifr / cufon
NEEE! Mensen moeten niet leren om te gaan met sifr / cufon! Gelijk leren om met @font-face om te gaan. IE ondersteunt straks ook WOFF, in WebKit zit het al en FF en Opera ondersteunen het al. sifr/cufon is evil. Houd je code liever schoon en doe het met puur CSS.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Good Fella schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:06:
Misschien een stukje over charsets, wat de verschillen zijn en waar je welke voor moet/kunt gebruiken.
RobIII schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:10:
• Encoding/charset gebeuren / HTMLEntities
;)

Over mij

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

• BtM909
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

MueR schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:36:
[...]

Erhm, het moet een FAQ zjin, geen complete opleiding :P
Is dat niet precies het probleem met de WEB FAQ (en ook de reden waarom 't nooit echt van de grond komt)? Ik heb ooit eens een complete cheat-sheet gemaakt met alleen maar verwijzingen naar websites die problemen aanpakten en dat ook veelvuldig gebruikt (toen het ineens hip werd om je menu's in li's te stoppen :))

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Zed_no1
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-09 23:31
Hmm wat los van de techniek en meer op webdesign gericht ->
  • Grid systems
  • Usability

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-09 22:52

Bosmonster

*zucht*

Grids zijn nogal inhoudelijk en een persoonlijke keuze met voor- en tegenstanders. Lijkt me niet iets voor een algemene FAQ.

Usability is dan weer zo algemeen, daar zijn honderden boeken en opleidingen aan gewijd.

Accessibility daarentegen is wel een goed onderwerp om aan te halen.

[Voor 23% gewijzigd door Bosmonster op 15-12-2010 15:20]

• tafelkleed12
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online
Hey, via google ben ik hierop terecht gekomen. Ik ben van plan om een simpele, maar wel een effectieve website te bouwen voor een kleine onderneming. Mijn kennis is héél laag; beheers de beginselen van html.
Op de www is er weliswaar veel informatie beschikbaar echter is het vaak incompleet, veel te basic en/of te moeilijk er wordt dan verwacht dat je behoorlijke kennis hebt van diverse instrumenten.
Gezien deze faq voor de beginners zijn kan ik misschien mijn bijdrage leveren in dit topic.

Welke taal/editors moet je gebruiken? Er zijn er zoveel. Vaak wordt er vermeld dat het persoonlijke voorkeur is welke het beste werkt. Maar als beginner heb je er nog geen één gebruikt dan lijk mij het verstandigst dat er een taal/editor wordt aangeraden dat bekend staat vanwege zijn kwaliteit. Als er één wordt aangeraden dan is het handig dat er een stappenplan wordt beschreven van hoe men het moet aanpakken

Daarnaast worden er op vele fora's en website afgeraden om frames te gebruiken. Echter wordt er dan vaak niet aangeven hoe het dan wel moet, waardoor je weer moet googlen naar andere informatiebronnen. Deze bronnen zijn dan vaak weer tegenstrijdig en bevatten geen duidelijke voorbeelden.

Er zijn websites die de beginselen van verschillende talen uitleggen echter ontbreken vaak hoe men deze talen kan combineren, wat de do's en dont's zijn en diepgang die vereist is om een goede website te bouwen.

Beveiliging van website bespreken. Is het nodig of juist ontoegankelijk voor je bezoekers?

Naast de broncode moet natuurlijk het design ook in orde zijn. Bespreking van de kleuren, resolutie, huisstijl, layout en gebruiksvriendelijkheid is dus zeer belangrijk.

Tenslotte moet er ook besproken worden hoe men de website zo hoog mogelijk in de rankings van google kunnen plaatsen. Welke keywords men moet gebruiken, links uitwisselen, aanmelden bij diverse zoekmachines ed. Dat kan men alleen optimaal benutten als zij hun broncode in orde hebben.

Misschien kan men als voorbeeld tweakers.net gebruiken voor het bouwen van een website.

• mcDavid
@tafelkleed12: Ik denk dat tweakers.net als voorbeeld gebruiken een beetje omslachtig is voor een beginnerstutorial :P Maar wat jij aanhaalt, een eenvoudige statische website voor een (fictieve) onderneming bijvoorbeeld, zou heel goed als voorbeeld kunnen dienen.

[Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 29-12-2010 20:00]

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
10 jaar geleden zou ik je helemaal gelijk geven. Tegenwoordig zitten er op tweakers veel meer mensen met weinig kennen dat met veel kennis.

T.net is behoorlijk gegroeid in de loop der jaren. Of dat positief of negatief is, laat ik maar in het midden ;)

Als je spelletjes gaat reviewen en bespreken op GoT, trekt dat een slag mensen aan. En ja, vragen is erg makkelijk. Ook noob-vragen zie je steeds vaker. Opnemen in de FAQ lijkt me dan juist een goed punt. Je hoeft er natuurlijk niet te diep op in te gaan, maar een hand vol links naar de juiste how-to's enzo zou niet verkeerd zijn naar mijn idee.

• mcDavid
Huh? Ik reageerde op een vrij uitgebreide reactie boven mij. Is die verwijderd ofzo?

• MueR

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Topicstarter
My bad :p Ik had de intentie van tafelkleed's post compleet verkeerd gelezen en dus afgesplitst naar een ander topic. Nu ongedaan gemaakt :)

Verder wel eens met mcDavid in "WEB FAQ - input gevraagd", het is niet de bedoeling een basis tutorial te gaan maken. Dan moeten we daar ook weer support bij doen, daar heb ik minder trek in.

[Voor 133% gewijzigd door MueR op 29-12-2010 19:42]

• mcDavid
MueR schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:40:
My bad :p Ik had de intentie van tafelkleed's post compleet verkeerd gelezen en dus afgesplitst naar een ander topic. Nu ongedaan gemaakt :)

Verder wel eens met mcDavid in "WEB FAQ - input gevraagd", het is niet de bedoeling een basis tutorial te gaan maken. Dan moeten we daar ook weer support bij doen, daar heb ik minder trek in.
Ik heb mijn post iets anders geformuleerd want volgens mij interpreteren jullie hem verkeerd.

Overigens denk ik dat "support" op zo'n basistutorial niet zo'n probleem zal zijn. Dat doet de community. Bijvoorbeeld de mensen die 'm zelf al eens gedaan hebben. En het zorgt er ondertussen wel voor dat je gerichte vragen krijgt, wat veel leuker is om te beantwoorden dan de zoveelste "hoe zet ik een achtergrondplaatje in een div".

Ik weet niet hoe jullie er in staan, maar ik denk dat zo'n FAQ (evt. aan de hand van een tutorial/voorbeeld), vooral een plek zal zijn voor de mensen die zich in "de rest van WEB" onbegrepen voelen. Er gaan nu gigantisch veel topics op slot, omdat ze simpelweg een te laag niveau hebben. Aan de ene kant ben ik het daar wel mee eens, maar aan de andere kant is dit wel een mogelijkheid om ook die doelgroep een plekje te geven zonder concessies te doen aan het algemene niveau.

• Zeror
  • Laatst online: 21:12

Zeror

Ik Henk 'm!

Het is, denk ik, ook wel goed om een aantal websites op te noemen die een goed voorbeeld vormen hoe een goede website eruit hoort te zien. Je zou bijvoorbeeld een direct kunnen linken naar zo'n website of linken naar een portalsite oid die dergelijke sites indexeren. Tevens is een opsomming van websites hoe het nu niet moet ook wenselijk hierin.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• Mark.
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 28-07-2018

Mark.

Defensor

KimG schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:17:
[
En laat ik nou net dit soort informatie van belang vinden. Bedankt! :)

De mens wikt maar God beschikt.

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 14:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik denk dat het opsplitsen van de FAQ eigenlijk het beste is.

Ik ben ook een beginnende noob op dit gebied en inderdaad kom je op internet veel goede, en ook veel gedateerde info tegen. Ik denk dat het probleem met het WEB FAQ is dat er teveel mogelijk is in web, html, css, javascript, php om maar even de bekenste te noemen. Als je alles in 1 grote faq zou duwen hebben weinig mensen interesse om het te onderhouden, en is het misschien ook onsamenhangend.

Web faq lijkt me zeker welkom in dit topic, Ik mistte hem al toen ik hier voor de eerste keer kwam gluren.
Toch lijkt het mij beter om de faq als een beetje een echte wiki / webpage op te bouwen, met de nodige links naar echte relevante onderwerpen, die misschien ook zelf beheert worden vanuit dit forum en natuurlijk zijn er extern genoeg goede bronnen te vinden. Het niveau van de lezer blijft natuurlijk altijd lastig te bepalen en ook de doelen ervan, maar werken als een goede wegwijzer lijkt me wel een goed uitgangspunt.

Persoonlijk als beginner word ik ook behoorlijk overwelmed door alles wat je vind, maar dingen in hapklare brokken opzetten lijkt mij de beste oplossing om de faq succesvol op te zetten.

Wat dat betreft ben ik het wel behoorlijk eens met de voorstellen die tafelkleed12 opnoemt. Code / Design / Gebruik / Veiligheid / Vindbaarheid (imho)

[Voor 16% gewijzigd door arie_papa op 02-03-2011 21:19]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Noork
  • Niet online
Clientside MVC frameworks, daar wil ik meer over weten :) (Cappucino, Sproutcore, Backbone.js)

• Struikrover
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 26-09 17:54

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

Als dit nog steeds een initiatief is dat ooit uitgewerkt gaat worden zou ik in de FAQ vooral uitleggen wat er allemaal bestaat, en wat de voor- en nadelen zijn. Zo zijn er drie, vier versies van markup language die op het moment het meest gebruikt worden (HTML 4.01, HTML5, XHTML transitional en XHTML strict), heb je te maken met CSS 2, 2.1 en sommige features van CSS3.
Er zijn bepaalde browsers waar je rekening mee moet houden wanneer je een website maakt (of niet, dat is je eigen keuze!). Als je daarna uitlegt hoe je je website dynamisch moet maken (PHP, JS, SQL) dan heb je de basis gehad. Kun je nog een alinea of wat wijden aan het aanstippen van verschillende software pakketten.

Als je het uitgebreider wilt doen, want ik kan me voorstellen dat je niet wilt kopieren wat ook al op w3schools staat, dan kun je in gaan op bepaalde fenomenen waar je als webdesigner vandaag de dag snel tegenaan loopt: faux columns, floating footer, margin: auto, vertikaal centreren (wat is de beste methode? er zijn er ongeveer 5 verschillende), dat soort dingen.

just my 2 cents though...

Like brothers on a hotel bed

• BlueCola
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 26-07 10:36
Ik zou ook aandacht besteden aan het MVC-principe, en Zend framework.

And that's how one and one makes three.

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Even lezen voor je post (notabene 2 posts boven je) ;) Noork in "WEB FAQ - input gevraagd"
Wat heeft Zend met WEB van doen :? (FYI: Zend = Server Side -> Waar hoort mijn topic?)

[Voor 29% gewijzigd door RobIII op 06-04-2011 02:35]

Over mij

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee