HDD (1TB) Spontaan van NTFS naar RAW? Help?

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-08 12:17
Beste mensen,

Ik heb gister Windows 7 (Ultimate 64 bit) op m'n pc geinstalleerd en zag tot m'n verbazing dat ineens een van m'n harddisks aan het janken was. Kreeg iedere keer de melding dat hij geformatteerd moest worden wanneer ik hem probeerde te openen..

Het gaat om een 1TB hdd die voor ongeveer 80/90% gevult is en ik dus de data niet kwijt wil. Kan iemand mij hiebrij helpen? De hardeschijf in kwestie was overigens losgekoppeld tijdens de installatie van Windows 7.

Ik heb tot dusver al gegoogled maar niet op echt iets (wat werkte) uitgekomen en ik heb ook al geprobeerd via dos de indeling te converten naar ntfs via convert F: /FS:NTFS

Hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Je kan GetDataBack proberen, en anders is het een harde les om voortaan een backup te maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

als je data er nog is, en alleen je ntfs tabel beschadigd is (wat ik al wel eens heb gehad), dan kan je met deze tool de ntfs tabel repareren:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

alleen als je de disk al geconverteerd hebt naar ntfs, weet ik niet of dit nog gaat lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb je al eens opgestart met een LiveCD van Ubuntu ofzo? Misschien dat die hem nog wel herkend. Ik zou dat alleszinds proberen voor je allerlei dingen met je partitietabel e.d. gaat doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Petervanakelyen op 14-06-2010 12:43 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
RonnieB82 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:41:
als je data er nog is, en alleen je ntfs tabel beschadigd is (wat ik al wel eens heb gehad), dan kan je met deze tool de ntfs tabel repareren:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

alleen als je de disk al geconverteerd hebt naar ntfs, weet ik niet of dit nog gaat lukken...
nee heb het geprobeerd maar kreeg de melding dat dat niet kon met RAW

@ Sebazz ja, backups maken van 5TB data totaal :)? kben ook maar student, kkan geen datacenter hier aanleggen..
Petervanakelyen schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:41:
Heb je al eens opgestart met een LiveCD van Ubuntu ofzo? Misschien dat die hem nog wel herkend. Ik zou dat alleszinds proberen voor je allerlei dingen met je partitietabel e.d. gaat doen.
dat is nieteens zo een gek idee, heb dat nog wel liggen hier volgens mij :)! thanks

[ Voor 25% gewijzigd door kcNL op 14-06-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

CaseyWHO schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:43:
[...]
@ Sebazzz ja, backups maken van 5TB data totaal :)? kben ook maar student, kan geen datacenter hier aanleggen..
Ja, waarom niet. Als het allemaal hele belangrijke data is hoor je er ten minste een backup van te maken of op een RAID1/5/10/15 array te zetten. RAID is geen backup, maar dat is het minste wat je kan doen als je data zo veel waard is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Niet even om het een of ander, maar ik heb hetzelfde gehad met een wd 1 tb extern. Was van het weekend ook in een keer verdwenen naar RAW. Om het een en ander uit te sluiten, gebruik jij pliek 1.0?

Heb jij in je bios nog veranderingen gemaakt? Dus overgeschakeld van legacy mode naar ACHI modus van je schijfcontrollers? Mocht dat zo zijn probeer het eens terug te draaien. Probeer de schijf in een ander systeem te hangen.

[ Voor 34% gewijzigd door muppet99 op 14-06-2010 12:54 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
Sebazzz schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:45:
[...]

Ja, waarom niet. Als het allemaal hele belangrijke data is hoor je er ten minste een backup van te maken of op een RAID1/5/10/15 array te zetten. RAID is geen backup, maar dat is het minste wat je kan doen als je data zo veel waard is.
er staat nergens dat de data belangrijk voor me is en van raid heb ik 0,0 verstand :).. heb alleen geen zin om 800 900 gb opnieuw te gaan downloaden.. College/Werk bestanden heb ik allemaal een cloud backup van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 20:44
Ik heb dit probleem al eens gezien wanneer de disk vol staat met grote bestanden en de totale aan-een-geschakelde ruimte kleiner is dan zo'n groot bestand. Met andere woorden: haal wat grote files er af, defragment en zet ze er weer op.

Als CHKDSK zegt dat 'ie RAW is en je er wel bij kan, is het dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:42
muppet :X

ontopic:
met sebazzz als het echt belangrijke data is dan had je er wel een backup van gehad. Maar wat versta jij onder belangrijke data? ik backup mijn muziek, foto's, documenten. Films, series en games kunnen me gestolen worden.

Hoeveel ben je bereid neer te leggen om de data terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
muppet99 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:49:
Niet even om het een of ander, maar ik heb hetzelfde gehad met een wd 1 tb extern. Was van het weekend ook in een keer verdwenen naar RAW. Om het een en ander uit te sluiten, gebruik jij pliek 1.0?

Heb jij in je bios nog veranderingen gemaakt? Dus overgeschakeld van legacy mode naar ACHI modus van je schijfcontrollers? Mocht dat zo zijn probeer het eens terug te draaien. Probeer de schijf in een ander systeem te hangen.
zoals eerder genoemd ben ik slechts een arme student. Windows legit gaat dus niet :P maar pliek? (dat is zo een uitgever van rips toch?) volgens mij niet. Gewoon van nieuwsgroepen eentje.

heb zelf zo een WD green 1tb ding ofzo er in hangen (samen met 2x25gb IDE, 1x500GB sata en nog een 1TB sata schijf, welke allemaal prima functioneren)
Battle Bunny schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:51:
Ik heb dit probleem al eens gezien wanneer de disk vol staat met grote bestanden en de totale aan-een-geschakelde ruimte kleiner is dan zo'n groot bestand. Met andere woorden: haal wat grote files er af, defragment en zet ze er weer op.

Als CHKDSK zegt dat 'ie RAW is en je er wel bij kan, is het dat probleem.
ik kan er helemaal niet in, tenminste niet vanuit windows of command prompt (ga het zometeen nog proberen met ubuntu wanneer de download klaar is want ik kan mn cd niet vinden)
Craven87 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:52:
muppet :X

ontopic:
met sebazzz als het echt belangrijke data is dan had je er wel een backup van gehad. Maar wat versta jij onder belangrijke data? ik backup mijn muziek, foto's, documenten. Films, series en games kunnen me gestolen worden.

Hoeveel ben je bereid neer te leggen om de data terug te krijgen?
Ik heb nergens gezegd dat het belangrijke data is, het is gewoon enorm veel en geen zin om alles opnieuw te downloaden. Het zijn voornamelijk HD films en series.

En vanwaar je laatste vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

En vanwaar je laatste vraag?
Er zijn data recovery bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
rofl, ja nee, daar ga ik geen geld voor neer leggen.. kken zelf ook wel mensen die het eventueel voor me zouden kunnen en willen doen maar liever dat ik het gewoon zelf oplos. leer ik er ook weer wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:42
Wat die datarecovery bedrijven doen kunnen de mensen niet die jij kent ;). Die hebben namelijk geen stofvrije ruimte oid.

Maar ehh als testdisk en getdataback beide niet werken zou ik dit topic: Thematopic: Datarecovery maar is door gaan lezen. Staan heel veel manieren in om data te recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
Petervanakelyen schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:41:
Net even ubuntu aangehad, die kan hem nog wel lezen... 850gb, heb nergens genoeg ruimte om dat allemaal te kopieren zodat ik kan formateren... kan ik misschien wat anders doen vanuit ubuntu ?
Craven87 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 13:14:
Wat die datarecovery bedrijven doen kunnen de mensen niet die jij kent ;). Die hebben namelijk geen stofvrije ruimte oid.

Maar ehh als testdisk en getdataback beide niet werken zou ik dit topic: Thematopic: Datarecovery maar is door gaan lezen. Staan heel veel manieren in om data te recoveren.
Met alle respect, serieus (no flame), maar jij weet niet wat voor mensen ik ken :) Anyway, ik ga maar is met testdisk kijken of dat wilt helpen

Okay, ik heb met testdisk mn schijf gevonden inclusief data, hoe kan ik hiermee hem herstellen? Ik snap de werking niet zo heel goed (of lees ik ergens overheen?)

[ Voor 7% gewijzigd door kcNL op 14-06-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
Het is fixed, bedankt iedereen voor de geboden hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hoe? Zodat andere mensen er in de toekomst ook nog wat aan kunnen hebben.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
ajhaverkamp schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:08:
Hoe? Zodat andere mensen er in de toekomst ook nog wat aan kunnen hebben.
euh.. ja.. goeie vraag :P testdisk op windows deed alleen maar gaar.

Heb onder msn-begeleiding van een vriend in ubuntu een zooi dingen getypt in terminal.. uiteindelijk kwam daardoor ineens testdisk unix versie tevoorschijn, daar weer op een paar knoppen geramt en het was instant fixed (toen ik eenmaal klaar was met knoppen rammen duurde het letterlijk minder dan een seconde voordat het fixed was). Dus.. spijt me :D heb alles overgetypt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik weet met het lezen van de uitleg genoeg om te zeggen dat het eerste commando "sudo apt-get install testdisk" was ;) Anyway, gewoon TestDisk vanuit de Ubuntu Terminal gedraaid. Ik heb het eigenlijk altijd gebruikt onder Hiren's BootCD.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CaseyWHO schreef op maandag 14 juni 2010 @ 13:00:
[...]
zoals eerder genoemd ben ik slechts een arme student. Windows legit gaat dus niet :P maar pliek? (dat is zo een uitgever van rips toch?) volgens mij niet. Gewoon van nieuwsgroepen eentje.
Modbreak:Het feit dat jij student bent geeft nog niet het recht onder het mom "armestudent" illegaal Windows te gebruiken. Helemaal omdat je als student zijnde heel makkelijk voor een paar euro aan een strudenten licentie kunt komen, waar een niet student de volle pond moet betalen.

Daarnaast wordt er in dit topic Hiren's Boot CD genoemd, deze valt al helemaal onder Warez. Het hulp bieden bij het gebruik van Warez wordt hier op het forum niet echt op prijs gesteld daarom gaat dit topic dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.