hulp voor aansluiten van versterkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 14:37
awel,

ik heb thuis een LFD versterker staan zo een waar je tussen verschillende opties kan schakelen:

"tuner,aux,phono,video, enz."

en zou die graag aanschakelen op mijn home cinema versterker zodat mijn 7 luidsprekers van mijn homecinema

van de 2 versterkers gebruik kunnen maken;

maar hoe sluit je dan de luidsprekers aan op die 2 versterkers of hoe sluit je alles aaneen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Je levert helaas te weinig informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik denk je 2 versterkers aansluiten op de pre-out van je homecinema versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Willekeurige lijningang van die versterker aansluiten op de pre-out van je surrounddecoder. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
dus ik moet mijn lfd versterker aansluiten op de pre-out van de homecinemaversterker en dan de luidsprekers ook op de homecinemaversterker aansluiten en dan gaan de twee versterkers op de luidsprekers werken ofzo. eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Zoals iedereen zegt: LFD versterker -> home cinema versterker -> luidsprekers.

Aangezien je zelf te weinig specs geeft kunnen wij ook niet echt concreter worden dan dit.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Welkom op tweakers.net :)

Je mag uitgangen van versterkers (de luidspreker aansluitingen dus) nooit zomaar met elkaar verbinden.

Daar volgt ook uit dat je luidsprekers nooit zomaar tegelijk op meerdere versterkers mag aansluiten, want zie regel hierboven.

Er zal een schakelkastje tussen de versterkers en de luidsprekers moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
specificaties:

heb dus een lfd versterker zoals ik al zei
ik zou een nieuwe versterker kopen met 7.1 channel versterker
want heb 7 luidsprekers
en zou die dus willen laten samenwerken met die lfd versterker
het zou een versterker worden van pioneer of yamaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De versterket doet wat voor werk? Juist ja, vermogen/signaal versterken. Dus de speakers gaan rechtstreeks op de versterker, houd je versterker die nu bij je home cinema zit er gewoon buiten.
Versterker op versterker is zinloos en volgens mijn is het ook nog eens gevaarlijk.

Speakers op de versterker die het "beste" is. Let wel op de OHM's van de speakers en versterker. EN de wattage.

Sluit het goed aan, kortsluiting zit in een klein hoekje.
Draai je versterker niet op MAX, dan is je kans groot dat je speakers ook uitscheuren/defect zijn dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt dus nog geen surround receiver. Als je eentje gaat uitzoeken is het dus heel belangrijk dat deze pre-outs heeft. De pre-outs van de fronts sluit je dan aan op een van de line ingangen (behalve phono). En de front speaker sluit je aan op de LFD.

Dan heb je twee opties:
* je sluit al je andere bronnen aan op he AV receiver. In dat geval zet je het volume van je LFD altijd op max. Volume regel je dan op je AV receiver
* je sluit ook een deel van je bronnen aan op de LFD. Dan moet je er altijd goed op letten hoe het volume van de LFD staat. Voor home cinema geluid moet dit namelijk voluit staan, terwijl dat voor bijvoorbeeld CD helemaal geen goed idee is (als je je oren en speakers heel wil houden).

Ik zou kiezen voor de eerste optie. Dat is het meest makkelijk, en je kunt je nooit vergissen .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
http://www.avland.co.uk/aasp/pioneer/1020/sclx83/sclx83.asp

ik zou graag deze receiver kopen vanaf hij uit is , maar kan je dan op den deze diene lfd versterker aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Zoals je op het plaatje van de achterkant kan zien zitten er inderdaad pre-outs op, dus theoretisch zou het kunnen. Ben echter benieuwd naar de beweegreden, wat denk je er mee op te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
ik heb die lfd versterker omdat die uitzonderlijk goed geluid geeft en das vooral voor mijn cd speler en andere dingen en die nieuwe homecinemaversterker zou dienen voor surround voor films enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

filou schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:36:
http://www.avland.co.uk/aasp/pioneer/1020/sclx83/sclx83.asp

ik zou graag deze receiver kopen vanaf hij uit is , maar kan je dan op den deze diene lfd versterker aansluiten
Je kan toch echt wel wat meer moeite doen om uit te zoeken of het kan. Met een beetje internetten en zoeken moet dat best lukken. En als je toch zoveel geld gaat uit geven kun je ook prima naar de winkel om daar informatie in te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
je kunt geen pre-out van je surround (pioneer in dit geval) doorlussen naar je stereo versterker.
want simpel weg heeft een stereo amp geen decodeer chip aan boord ,dus zul je mono door je lfd
krijgen dan hoor je dus alleen geluid uit je rechter of linker speaker van je lfd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
jbkappirossi schreef op zondag 13 juni 2010 @ 18:03:
je kunt geen pre-out van je surround (pioneer in dit geval) doorlussen naar je stereo versterker.
want simpel weg heeft een stereo amp geen decodeer chip aan boord
:? Nee, maar de surroundversterker heeft die wel?
dus zul je mono door je lfd
krijgen dan hoor je dus alleen geluid uit je rechter of linker speaker van je lfd
Dan moet je 2 kabeltjes aansluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
dat snap ik maar dat heb ik nooit gezien alleen bij een autoradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Dat jij het nog nooit gezien hebt betekent niet dat het niet mogelijk is....
Zolang er gewoon een pre-out op de receiver zit is dit gewoon makkelijk en zonder problemen te realiseren zoals al eerder aangegeven in dit topic.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 14:25
Ik neem aan dat je LFD versterker een stereo versterker is?

Dan kun je dus de pre-outs voor je 2 front-luidsprekers (die gebruik je in stereo) vanaf je nieuwe reciever aansluiten op een willekeurige (niet de phono!) ingang van je LFD versterker. Op de luidspreker uitgangen van je LFD versterker sluit je dan weer je 2 front-luidsprekers aan. Zo gebruik je de LFD-versterker als eind-versterker.

De rest van je luidsprekers (de andere 5 en de subwoofer) sluit je direct aan op je home-cinema reciever, zodat je kunt genieten van 7.1 geluid.

Al je bronnen (dus je cd-speler/blu-ray-speler enz.) sluit je aan op je reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
SpongeRob schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:52:
Dat jij het nog nooit gezien hebt betekent niet dat het niet mogelijk is....
Zolang er gewoon een pre-out op de receiver zit is dit gewoon makkelijk en zonder problemen te realiseren zoals al eerder aangegeven in dit topic.
ik heb dit ook geprobeurd met deze verstreker de out rca naar de aux van mijn stereo.
maar het is net of als het vervormt .of digital signaal doorgeeft . want als ik beiden erin druk rood/wit.
hoor je zowat niks uit de eene luidspreker en de andere gaat heel hard .

http://img507.imageshack.us/img507/65/rearlrg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Stereo en surround gescheiden houden!

Blu-ray spelertje plus die pioneer receiver + 7 gelijkwaardige luidsprekers.
En de lfd er los naast.

En anders een goede switchbox nemen, de pioneer versterker is een prachtige versterker maar van de bron door een receiver heen en dan naar de lfd is niet optimaal.

Dus dan zeg maar een switchbox tussen de versterker uitgangen met daarop de luidsprekers.

Maar wat is je toepassing?
Af en toe een filmpje 7.1 kijken ?
Of ook dts-audio etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
TRAXION schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:51:
Stereo en surround gescheiden houden!

Blu-ray spelertje plus die pioneer receiver + 7 gelijkwaardige luidsprekers.
En de lfd er los naast.

En anders een goede switchbox nemen, de pioneer versterker is een prachtige versterker maar van de bron door een receiver heen en dan naar de lfd is niet optimaal.

Dus dan zeg maar een switchbox tussen de versterker uitgangen met daarop de luidsprekers.

Maar wat is je toepassing?
Af en toe een filmpje 7.1 kijken ?
Of ook dts-audio etc ?
vanalles, muziek film maar vooral film

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

voodooless schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:51:
Je hebt dus nog geen surround receiver. Als je eentje gaat uitzoeken is het dus heel belangrijk dat deze pre-outs heeft. De pre-outs van de fronts sluit je dan aan op een van de line ingangen (behalve phono). En de front speaker sluit je aan op de LFD.

Dan heb je twee opties:
* je sluit al je andere bronnen aan op he AV receiver. In dat geval zet je het volume van je LFD altijd op max. Volume regel je dan op je AV receiver
* je sluit ook een deel van je bronnen aan op de LFD. Dan moet je er altijd goed op letten hoe het volume van de LFD staat. Voor home cinema geluid moet dit namelijk voluit staan, terwijl dat voor bijvoorbeeld CD helemaal geen goed idee is (als je je oren en speakers heel wil houden).

Ik zou kiezen voor de eerste optie. Dat is het meest makkelijk, en je kunt je nooit vergissen .
Ik zou persoonlijk de LFD niet op z'n max-volume zetten, maar op 50 tot 75% (afhankelijk van de specs van de LDF). Op vol volume kan de S/N-ratio toch echt een probleem gaan vormen aangezien de ruis altijd x-dB onder het maximum volume van een versterker ligt. Als die LFD maximaal 120dB (ik zeg maar wat) aan volume kan produceren op z'n maximum volume, dan zit je bij een S/N-Ratio van -90dB (niet heel ongewoon) met 30dB aan ruis dat uit je speakers komt zetten. Dat is heel duidelijk hoorbaar.

Dus de LFD inregelen tot het hoogste volume dat je eigenlijk nog geen ruis hoort (wel doen als hij aangesloten staat), dan heb je eigenlijk het ideale volume te pakken.

Een andere reden om hem niet op vol-volume te zetten is gewoon puur ter bescherming van je speakers. Er hoeft maar een klein storingspiekje op de lijn te zitten en de woofers of tweeters vliegen je bijna letterlijk om de oren en de kans op clippen is gewoon te groot van een versterker op z'n maximum volume.

Verder geldt als set-up heel simpel:
Bron -> receiver Pre-out L&R -> LFD Aux L&R

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
filou schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:37:
[...]

vanalles, muziek film maar vooral film
Wat voor luidsprekers heb je op het moment ?

Zou gewoon eens gaan luisteren hoe het klinkt met de pioneer versterker schijnen redelijk audiofiele versterkers te zijn, eventueel een stapje hoger naar het topmodel.

Ikzelf heb nog een oude versie de AX5Ai dit was in de tijd ook een audiofiele versterker.
Ik heb dan ook de oude stereo versterker eruit gegooid omdat deze versterker dusdanig beviel dat de stereo set voor mij geen meerwaarde meer had.

Dus kijk eens bij de wat betere audiowinkel of je niet eens een dergelijke versterker op proef kunt krijgen en daarmee het klank/geluidsbeeld kunt beluisteren.

In surround zal het verschil minimaal zijn omdat de dac en decoder aangepast zijn op de eindversterker, en dan kan je eindversterker nog zo goed zijn als de dac het signaal laag houd zal het niet beter worden.

Beetje het verhaal van de zwakste schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deepbass909, je hebt op zich gelijk. Ik mag echter wel hopen dat die LFD gewoon een degelijke SNR heeft ;)

Wat betreft bescherming: een echte eindversterker heeft dat ook niet. Die hebben gewoon een vaste gain. Mijn speakers leven immers ook nog steeds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filou
TRAXION schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:52:
[...]

Wat voor luidsprekers heb je op het moment ?

Zou gewoon eens gaan luisteren hoe het klinkt met de pioneer versterker schijnen redelijk audiofiele versterkers te zijn, eventueel een stapje hoger naar het topmodel.

Ikzelf heb nog een oude versie de AX5Ai dit was in de tijd ook een audiofiele versterker.
Ik heb dan ook de oude stereo versterker eruit gegooid omdat deze versterker dusdanig beviel dat de stereo set voor mij geen meerwaarde meer had.

Dus kijk eens bij de wat betere audiowinkel of je niet eens een dergelijke versterker op proef kunt krijgen en daarmee het klank/geluidsbeeld kunt beluisteren.

In surround zal het verschil minimaal zijn omdat de dac en decoder aangepast zijn op de eindversterker, en dan kan je eindversterker nog zo goed zijn als de dac het signaal laag houd zal het niet beter worden.

Beetje het verhaal van de zwakste schakel.
ik heb 7 luidsprekers van topkwaliteit van castle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Ga gewoon eens luisteren bij een hifi zaak.
Eventueel eigen versterker + voorluidsprekers meenemen en vergelijken.

Vanaf daar verder bouwen op de bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

voodooless schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:06:
deepbass909, je hebt op zich gelijk. Ik mag echter wel hopen dat die LFD gewoon een degelijke SNR heeft ;)

Wat betreft bescherming: een echte eindversterker heeft dat ook niet. Die hebben gewoon een vaste gain. Mijn speakers leven immers ook nog steeds :P
Het probleem is dat zelfs de beste versterker een SN-ratio heeft die lager ligt dan zijn dynamische bereik op vol vermogen. Je zult eigenlijk altijd wel ruis gaan horen op vol volume. Daarnaast staat een "echte" eindversterker met een vaste gain staat ook niet op 100% afgeregeld. Zoek maar eens de specs op van de eind-torren die erin zitten, dan zal je zien dat deze vaak zo'n 25% meer vermogen aankunnen dan de eindversterkers zelf.
Ik heb een actief subje thuis staan van 30Watt fixed gain, met een goede kabel is die absoluut stil wat ruis betreft. Maar de versterker die erin zit kan 40 tot 50 Watt vermogen leveren. Maar je wilt hem gewoon niet tot het uiterste drijven, want dat heeft uiteindelijk alleen maar negatieve effecten op de geluidskwaliteit.

Op half volume heeft die versterker wel voldoende ademruimte om een mooi geluid te kunnen produceren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees anders hier even verder om AV-amp en een stereo-amp te verbinden.
2 versterkers op 1 paar luidsprekers?
Pagina: 1