• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-02 17:11
Ik zit al langere tijd te denken wat voor mij het meest handige is om te doen: een HTPC bouwen of een mediaplayer aanschaffen....

Wat is mijn huidige situatie, en waar wil ik heen:

Wat heb ik:
Momenteel heb ik een XBOX met XBMC in de woonkamer staan, gekoppeld aan mijn netwerk. De XBOX hangt middels een optische kabel aan mijn speakerset.
XBOX wordt voor de volgende zaken gebruikt: afspelen van films/series, afspelen van muziek en afspelen internet radio.
Ding staat gemiddeld 5-8 uur per dag aan als ik niet aan het werk ben.

Wat wil ik:
In principe wil ik datgene wat hier boven staat, echter wil ik de films/series afspelen op HD kwaliteit (1080
i/1080p). Aangezien de XBOX geen HD content kan afspelen, zal er of een HD Mediaplayer moeten komen, of een HTPC.

Persoonlijk ben ik heel erg gecharmeerd van XBMC, en zou dat het liefst zo behouden. Echter: het is geen must.

Nu zit ik te denken wat ik zal doen.

Voordelen van een HTPC: is uitbreidbaar met diverse opties (bijv extra opslag, TV kaarten etc), draait XBMC
Nadelen: duur in aanschaf, zal van scratch moeten beginnen

Voordelen mediaplayer: relatief goedkoop, klein, alles in een apparaat
Nadelen mediaplayer: niet per definitie uitbreidbaar, kan voorkomen dat deze niet alle formaten afspeelt, geen XBMC

Wie heeft kan een advies geven over wat nu verstandig/handig/wijs is?
Budget = ongelimiteerd, dat is geen issue.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Ze zijn al bezig om XBMC te porten naar mediaplayers geloof ik.

Bij een HTPC kun je wel meer customizen, ook qua software.

• Snuffel
ThinkPadd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 13:02:
Ze zijn al bezig om XBMC te porten naar mediaplayers geloof ik.

Bij een HTPC kun je wel meer customizen, ook qua software.
Ja, maar XBMC loopt nog niet stabiel op die dingen.
Op zich is customizen niet echt noodzakelijk. goed, het is leuk als het kan, maar om alleen daarvoor een HTPC te kopen...
Aan de andere kant: het draait wel weer XBMC ...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37
Ik heb zelf 2,5 jaar een HTPC gehad. Dit beval op zich goed. Vooral de eyecandy is erg goed geregeld bij een HTPC. Ik gebruikte de HTPC alleen voor het afspelen van Film/serie maar ik miste de flexibiliteit van een losse mediaspeler tijdens afspelen. Alles moet het de afstandsbediening aan te sturen zijn. Daarnaast kreeg ik het niet goed voor elkaar om HD-Audio vanuit MKV bestanden aan de gang te krijgen. Terwijl de duurdere mediaspelers hier geen moeite mee hebben. En ik ergerde me enigzins aan dat ik eerst de Windowsomgeving kreeg te zien voor dat Media Center gestart werd.

Ik ben dus om gegaan naar een Mediaspeler en wel de Dune 3.0. Deze gebruik ik niet voor muziek, daar heb ik een Squeezebox voor. De reden daarvoor is simpel. Mediaspelers zijn primair bedoelt voor het afspelen van videocontent niet voor muziek. Het afspelen van muziek gaat toch allemaal minder vanzelfsprekend dan je zou verwachten. Daarnaast is het bij het afspelen van muziek nodig dat toch je TV aan staat omdat je anders niet kunt navigeren. Bij een pure muziekspeler ben je geen TV nodig.

Om al mijn media kwijt te kunnen met een PC met Windows Homeserver staat.

Onder de streep:
De Squeezebox (ik heb er 2) bevalt me goed en staan er intussen al een aantal jaren.

Windows Home Server als Fileserver bevalt me ook erg goed. Beter dan een nas eigenlijk. Windows is toch flexibeler

De Dune heb ik nog maar kort maar het afspelen gaat boven verwachting goed, al is de eyecandy duidelijk een stuk minder dan van Windows MediaCenter (icm Mediabrowser). Het zou dus maar zo mogelijk kunnen zijn dat over een jaar of 2 de Dune er toch weer uit gaat voor een HTPC. Al is het nu nog veel vroeg om hier iets over te zeggen. Er komt nieuwe veelbelovende firmware voor de Dune aan. Deze zou de Eyeccandy een heel stuk kunnen verbeteren. Wie weet zorgt deze firmware ervoor dat ik een HTPC vergeet.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Ik gebruik Media center in combinatie met een homeserver.
De htpc slaat eerst de opgenomen programma's op een eigen HD op en als de opname klaar is dan verplaatst deze het naar de homeserver.
Je hebt dan relatief weinig opslag nodig inde htpc zelf wat de het makkelijker maakt om een kleine(re) kast te nemen.

Zelf gebruik ik nooit een afstands bediening maar een MCE toestenbord.
Het is even wennen maar kan niet meer zonder.

• Athome
Juist het gebruik van een toetsenbord i.p.v een afstandsbedienig benadrukt dat je met een PC bezig bent, dat wil ik juist niet van een mediaspeler. Daarnasst is een afstandsbediening makkelijk hanteerbaar en kan gewoon op tafel blijven liggen, een toetsenbord is een vrij groot ding

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
Dat is natuurlijk persoonlijk.
Een afstandsbediening kan wel hoor.
Maar je moet niet vergeten dat het een pc is.
Door dat het een pc is heb je ook meer mogelijkheden en niet alle mogelijkheden kunnen met een afstandsbediening.

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ondertussen 2 mediaplayers 1 voor streaming en 1 voor films van af hd.
Als ik nu het geld van beide bij elkaar op tel zou ik daarvan liever een htpc hebben.
waarom? Je kan er dan gewoon veel meer mee. Ook een word documentje tikken vanaf de bank.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 16:37
Er zijn ook al HTPC's te vinden die prima werken met een afstandsbediening? Zelf ook een htpc met xbmc. Ok het configureren van de ab is niet eenvoudig, maar als het werkt kan ik met de afstandsbediening eenvoudig de xbmc dingen doen. Wil ik meer, prima even het bluetooth keyboard en touchpad erbij en ik kan alles doen :) Ik had hiervoor een mediastreamer, maar wil niet meer terug.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een HTPC met windows vista en mediaportal als het eenmaal werkt niet teveel updaten dan blijft het ook werken. Laatst wilde ik ondertitels bij een tv programma (.srt) en een nieuwere versie van mediaportal ondersteund dat dus dat betekend altijd weer alle instellingen langs. :-(

Aan XBMC zit mij teveel eyecandy.
Gebruik een MS remote (werkt goed) en een leuk draadloos toetsenbordje met soms brakke trackball van trust (niet te reinigen even schudden helpt)

Update naar windows 7 is ook mislukt. (kon het toch niet laten, en geen vista fan zijnde)
Na het aanzetten van autologon in windows 7 was mijn gebruiker geen admin meer, alleen nog maar guest
iedere actie die je daarna doet vraagt om een wachtwoord wat je nergens kan intypen. |:( |:( 7(8)7

Vista presteert het om 15GB in te nemen in de windows map (geen ruimte om te installeren)

Dan ubuntu 10.04 er maar op met XBMC maar de ATI video drivers in linux zijn ruk.
Heel erg veel framedrops, een paarse streep aan de linkerkant en overscan is niet in te stellen.

Morgen komt de DVD van win7 met de post, download versies zuigen. }:O

Anyway een HTPC is leuk maar soms net even wat teveel gekloot.
Ik heb een ASUS M2A-VM HDMI moederbordje met X1200 ati chipje en en athlon 5200 in een antec kast
(bijna even breed als de versterker)

Nividia is een betere keus met linux, ati is altijd gezeur.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou je Xbox nog even houden en wachten op de Boxee Box of Google Video. Dan heb je mooie menu's en dergelijke op een mediaplayer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02 21:56
Ik zat in het zelfde schuitje als jou, nu heb ik een antec htpc kast genomen met een moederbord met vdpau ondersteuning (dus HD afspelen met een onboard videokaart icm zuinig amd cpu). Hier kan geen mediaspeler tegenop, want in die mediatanks kunnen meestal geen DVD's in, maar voor die enkele keer dat je een DVD afspeelt wil je niet 365 dagen in het jaar nog een extra dvd speler hebben staan. Daarnaast kan je met een htpc ook een DVB tuner kaart kwijt, wat verrassend nog beter werkte onder linux dan windows. Op die manier heb je ook nog eens PVR functionaliteit, en kan je tv doorstreamen via wifi naar je laptop ofso.

Minpuntje is wel de hoeveelheid instel werk, maargoed, liever even kloten dan het simpelweg moeten opgeven omdat zo'n media tank je niet de gelegenheid geeft om te tweaken, en wachten op een fabrikant zijn firmware heb ik al te vaak gedaan in me leven.

[ Voor 11% gewijzigd door DLGandalf op 15-06-2010 19:21 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Athome schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 00:31:
[...] Mediaspelers zijn primair bedoelt voor het afspelen van videocontent niet voor muziek. Het afspelen van muziek gaat toch allemaal minder vanzelfsprekend dan je zou verwachten. Daarnaast is het bij het afspelen van muziek nodig dat toch je TV aan staat omdat je anders niet kunt navigeren. Bij een pure muziekspeler ben je geen TV nodig.
Ik heb al een paar jaar een Popcornhour en op zich heb je gelijk met wat je zegt over muziek. Ik heb er echter MPD op geinstalleerd en nu is het een perfecte muziekspeler. De tv hoeft er ook niet voor aan te staan want behalve de afstandsbediening kun je een netbook of smartphone als client gebruiken voor het maken van playlists. En mijn netbook staat eigenlijk altijd wel aan :)

/▌

Verwijderd

DLGandalf schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:19:
Ik zat in het zelfde schuitje als jou, nu heb ik een antec htpc kast genomen met een moederbord met vdpau ondersteuning (dus HD afspelen met een onboard videokaart icm zuinig amd cpu). Hier kan geen mediaspeler tegenop, want in die mediatanks kunnen meestal geen DVD's in, maar voor die enkele keer dat je een DVD afspeelt wil je niet 365 dagen in het jaar nog een extra dvd speler hebben staan. Daarnaast kan je met een htpc ook een DVB tuner kaart kwijt, wat verrassend nog beter werkte onder linux dan windows. Op die manier heb je ook nog eens PVR functionaliteit, en kan je tv doorstreamen via wifi naar je laptop ofso.

Minpuntje is wel de hoeveelheid instel werk, maargoed, liever even kloten dan het simpelweg moeten opgeven omdat zo'n media tank je niet de gelegenheid geeft om te tweaken, en wachten op een fabrikant zijn firmware heb ik al te vaak gedaan in me leven.
Het is net wat je wensen zijn. TV opnemen doe ik via mijn DVR, dus dat is niet voor iedereen een toegevoegde waarde. Daarnaast is het gemakkelijk je DVD speler in je PC te sharen voor de mediaspeler, zodat je de DVD gewoon in je PC kunt stoppen en deze via LAN/WIFI kunt streamen.

Dan blijven er, naast de voordelen van een mediaspeler, nog voldoende voordelen over voor een HTPC. De keuze zou denk ik het meest afhangen van instellingen/beperkingen vs prijs.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:28:
[...]
Dan blijven er, naast de voordelen van een mediaspeler, nog voldoende voordelen over voor een HTPC. De keuze zou denk ik het meest afhangen van instellingen/beperkingen vs prijs.
En gebruikersgemak.

/▌

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 17:59

OMX2000

By any means necessary...

Hoe zit het met geluidskwaliteit? Bij de mediaspelers is het blijkbaar zo dat een groot aantal geen DTS-HD MA en Dolby TrueHD ondersteunen. Hoe zit dat met HTPC's?

En prijs. Een popcornhour C-200 haal je voor onder de 300 euro. Terwijl een beetje HTPC daaroverheen gaat.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

Tegenwoordig heb je al mediaplayers die torrents en soms zelfs NZB's kan downloaden. De interfaces van de mediaplayers worden ook steeds beter en als je DTS HD of Dolby Digital wil afspelen met een htpc heb je toch al gauw een geluidskaart nodig van zo'n 150 eu ( Asus HDAV1.3 serie of Auzentech X-Fi HomeTheater HD )

kortom, een HTPC is de optie met de meeste mogelijkheden, maar toch ook met de hoogste prijs. De mediaplayer is de simpelste en goedkoopste oplossing. Maar geeft de gebruiker minder ruimte dan met een HTPC

• Athome
DTS-MA en True-HD is met de betere media speler (Dune, Popcorn Hour) geen probleem. Ook moet de nieuwe Xtreamer Sidewinder moet het werken. Met een PC is dit een compleet ander verhaal.

Zolang je originele Blu-Rays afspeelt met officiele software, werkt allemaal wel. Maar HD-Audio vanuit MKV is een compleet andere verhaal. Ik heb het niet voor elkaar gekregen. In Media Player Classic HC moet het lukken (is mij nog niet gelukt) maar in de standaard media speler (dus ook Windows Media Center) is het bijna onmogelijk. Dit was voor mij een belangerijke reden om over te stappen naar een losse media speler (de Dune)

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:20

CSB

:D

Interessante discussie. Ik zit een beetje met hetzelfde idee. Ik heb de volgende apparaten:

WDTV HD mediaplayer (de oude) met 1,5 TB WD HDD
PS3
Windows Home Server
Logitech Harmony One afstandbediening

Nu zat ik te twijfelen tussen de ASRock ION 330HT met of zonder XMBC, of wachten op de ASRock ION2, of een dedicated mediaplayer net als de WDTV, maar dan met LAN / interne HDD.

HD streamen van de WHS naar PS3 is niet echt super, aangezien subs enzo toch vaak niet echt goed werken, en de eyecandy van de PS3 is echt naadje ivm XBMC of Windows Media Center.

Met een custom rom op de WDTV is de eyecandy al iets verbeterd, maar nog steeds retetraag en erg minimaal. Ook de mogelijkheid tot streamen is er niet, en ik moet ten alle tijden de HDD loskoppelen om er films op te zetten.

Daarnaast wil ik geen stroomslurper / lawaaimaker in mijn woonkamer hebben. Dat ik IETS langer moet wachten op het booten maakt me niet zoveel uit.

En als laatste wil ik mijn Harmony kunnen gebruiken. Dat werkt nu ook met de WDTV en werkt erg prettig.

De ION 330HT staat nu bovenaan de lijst, aangezien hij qua prijs ook redelijk interessant is (iets meer dan 300 euro) en ik over één of 2 jaar het apparaat kan inzetten als homeserver i.o.d. en mijn huidige vervangen.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

Als ik her en der de reviews over de ion2 lees heeft het ding weinig voordeel tov de ion1.
Dus daar hoef je niet op te wachten.

Wel jammer dat de asrock 330ht in een maand bijna 20 euro duurder is geworden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het grote voordeel van HTPC is de software. Door je TV series heen browsen terwijl je ziet waar de serie over gaat en zelfs waar de aflevering over gaat of door je films browsen en alle gegevens van IMDB zien? Ik vind dat ideaal, voor mij geen mediaplayer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• CSB

CSB

job schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:03:
Als ik her en der de reviews over de ion2 lees heeft het ding weinig voordeel tov de ion1.
Dus daar hoef je niet op te wachten.

Wel jammer dat de asrock 330ht in een maand bijna 20 euro duurder is geworden.
Kun je wat links naar die reviews geven? Kan er nog erg weinig over vinden. Als het zo is als je beschrijft, dan bestel ik deze week nog een ION 330HT.

• job

job

CSB schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:14:
Kun je wat links naar die reviews geven? Kan er nog erg weinig over vinden. Als het zo is als je beschrijft, dan bestel ik deze week nog een ION 330HT.
http://www.anandtech.com/...-better-worse-than-ion1/1
Het artikel gaat in principe over 1 specifiek product, maar het is ook een uitgebreide bespreking over de chipset die erin zit (de ion2).
Het is een heel verhaal, maar ik zou als ik jou was toch echt alles lezen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door job op 21-06-2010 12:27 ]

• Snuffel
Ik heb een extra reden gevonden om voor een HTPC te kiezen ipv een MediaPlayer:

Op de HTPC kan ik mijn amBX aanslutien, en zo een poor mans ambilight creeeren :)
amBX heb ik al, nu nog die HTPC :)

Verwijderd

Hoi,

Het is net wat je er mee wilt doen.
Ook overweging gemaakt HTPC of player en het is een player geworden
Ik ben nu ruim 6 mnd in bezit van de Qnap nmp-1000 en hij bevalt uitstekend. In begin kleine probleem zoals een defect afstandbediening maar netjes opgelost de leverancier :)
Na een update alle instelling weg maar ook weer opgelost.
De speler eet alles wat ik hem voorschoteld, dvd, iso, blue ray, mkv, mpg enz.
De speler is ook vrouw vriendelijk, vrouwlief kan er mee overweg en dat is een vereiste :9
De speler is aan de prijs maar hij werkt gewoon zoals de review van Hardware.info zegt.
De speler doet wat hij moet doen, media weergegeven
Ik hoop dat je voor je zelf een goede keus kan maken,

groetjes

l.j.r

• CSB

CSB

job schreef op maandag 21 juni 2010 @ 12:21:
[...]

http://www.anandtech.com/...-better-worse-than-ion1/1
Het artikel gaat in principe over 1 specifiek product, maar het is ook een uitgebreide bespreking over de chipset die erin zit (de ion2).
Het is een heel verhaal, maar ik zou als ik jou was toch echt alles lezen. :)
Interessant artikel. Dus omdat er maar 1 van de 4 PCIe ports worden gebruikt in de NG-ION ipv. all 4 in de ION330 zou de graphics performance van het systeem maximaal 250MB/s kunnen verwerken.
Even in gedachte houdend dat 3D video steeds meer beschikbaar wordt zou dit betekenen dat de NG-ION totaal geen kans maakt. (de ION300 wellicht ook niet, maar meer dan de NG-ION)

Ook het stroomverbruik ligt iets hoger en in de benchmarks is de NG-ION maar een paar puntjes sneller.

Dus qua prijs-kwaliteit verhouding zou je inderdaad beter af zijn met een ION330 systeem. :)

Dank voor de opheldering. Ik denk dat ik een HTPC'tje ga bestellen. :p

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 12:06

Mystikal

It never hurts to help!

CSB schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:07:
[...]

Dank voor de opheldering. Ik denk dat ik een HTPC'tje ga bestellen. :p
Installeer dan ook MediaPortal, dan ziet het er ook nog eens ontzettend goed uit!

Basement Bios ---- Exo-S

• Snuffel
XBMC ziet er imo beter uit, maar dat is uiteindelijk een persoonlijke keuze

• CSB

CSB

Ik zat meer te denken aan XBMC, aangezien me dat geen Windows licentie kost en ik het beestje puur voor audio/video wil gebruiken. Ook het booten zal stukken sneller zijn.

Ik zal me nog even flink moeten inlezen in XBMC. Vind overigens WMC in Windows 7 ook wel mooi, maar zoals ik al zei heb ik geen zin in lange boot tijden enzo. De XBMC LiveCD configureert alles als het goed is (zoals ik overal lees) en ik hoef alleen mijn Harmony maar aan de praat zien te krijgen.

Als het echt niet lukt met XBMC kan ik altijd nog kijken naar WMC of Mediaportal.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Standby? Hoef je je geen zorgen te maken om boottijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• CSB

CSB

Zo, even de ASRock ION330 HT besteld. :)

Hibernation zou mooi zijn, met wake on Remote control. En met de WHS client wordt mijn servertje ook wakker. Alleen jammer dat de hardwarematige GPU rendering niet schijnt te werken onder XBMC in Windows.

Ach, ik ga gewoon even de voor en de tegens afwegen. Zoals ik het nu zie heeft XBMC een plus t.o.v. de rest, tenzij de remote niet werkt.

• job

job

CSB schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:00:
Alleen jammer dat de hardwarematige GPU rendering niet schijnt te werken onder XBMC in Windows.
Zou onder windows gewoon moeten werken.
Je moet daarvoor alleen een recente build pakken, en dat zijn dan beta's waar plugins vaak weer moeilijk doen.

• CSB

CSB

Ik heb Windows 7 liggen om te testen. Maar wil toch eerst ff die livecd van XBMC proberen om te zien hoe dat werkt.

Pagina: 1